Grote vraag of ik verder moet gaan met huwelijk

13-06-2025 10:45 101 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben al ruim 20 jaar samen met mijn huidige vrouw. We zijn 13 jaar getrouwd we hebben 2 kinderen van 11 en 14.

In de afgelopen jaren gaat het heel moeizaam. Ik heb ook al heel lang twijfels erover.

Ik probeer voor haar de 'ideale' man te zijn maar ik weet gewoon dat het niet gaat lukken.

In de afgelopen jaren heb ik me voor mijn gevoel al heel erg aangepast op bepaalde eigenschappen.

Ik werk zelf 36 uur per week de 4 uur die ik 'vrij' heb besteed ik aan het huishouden en mijn kind wegbrengen naar buitenschoolse activiteiten. Zij werkt veel minder uur (maar doet alsof het een baan van 60 uur is) maar heb toch het idee dat ik het meeste doe in het huishouden. Als ik het bespreekbaar wilt maken dan is het maar onzin en vind zij dat zij degene is die het meest doet in het huishouden.

Dus blijft er voor mijzelf niet echt vrije tijd over die ik kan besteden zonder dat andere daar last van hebben.

Ik ben een fervent gamer en haal daar mijn ontspanning uit. Maar elke keer als ik een game speel krijg ik opmerkingen van mijn vrouw dat zij het niet leuk vind (netjes geformuleerd) dat ik het speel. Dus ben daar maar mee gestopt.

Daarnaast hou ik van films en series. Maar welke film of serie ik ook opzet zij vind het allemaal maar drama en kan er niet tegen.

Ik vind het leuk om naar theather te gaan naar bepaalde cabaretiers maar zij vind het allemaal maar niks. Dus ga ik vaak alleen. Als ik dan vraag wat zij leuk vindt dan is het allemaal maar bagger.

Tijdens autorijden kan ze al fel reageren als ik voorrang heb maar diegene toch voor laat gaan omdat ik twijfel. Die twijfel heb ik alleen als zij naast me zit omdat ze vaak commentaar heeft op mijn rijstijl. Maar ik mag niks zeggen van haar rijstijl.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Mijn affectie voor haar daalt steeds meer. Ik heb het idee dat zij en ik gewoon niet bij elkaar passen.

We zijn ook al heel lang niet intiem geweest. En dat komt gewoon omdat door haar doen en laten dat ik er geen behoefte aan heb.

Scheiden is een optie en dat is ook al zeker paar keer de revue gepasseerd. Maar dat is een grote en ingewikkelde stap.

Ik wil ook niet een schuldige aanwijzen. Maar we passen gewoon niet bij elkaar.

Kent iemand dit gevoel of deze situatie?

Groetjes Ramon
Raver schreef:
14-06-2025 13:11
is er misschien iemand anders waar je een oogje op hebt?
Tuurlijk. Want alle mannen gaan continue vreemd.
Bontebok schreef:
14-06-2025 11:24
Bespreek dit met je vrouw en niet met onbekende vrouwen op een forum.
Het is maar goed dat op dit forum vrouwen ook nooit met onbekende vrouwen hun relatie bespreken, maar gelijk met hun partner.
Dus na 20 jaar kunnen jullie nog geen film of serie kiezen om samen te kijken? Wat trok jullie ooit in elkaar aan.
Kijk, desnoods samen met een neutrale derde, naar wat jullie nog verbindt. Er is al genoeg wat jullie volgens jou verdeelt.
Wat delen jullie wel nog? Wat is er wel nog leuk?

En heb je zin om straks een heel huishouden alleen te draaien? Met de helft van de tijd de kinderen erbij waar je dan volledig alleen voor opdraait?
Die 4 uur per week die je nu doet is het topje van de ijsberg.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Natsuro schreef:
14-06-2025 16:35
Tuurlijk. Want alle mannen gaan continue vreemd.
Nee, maar wel de ervaring dat mannen veel vaker eerst een paar nieuwe 'schoenen' uitkiezen voordat ze de oude weg doen. En gemiddeld genomen vrouwen vaker "gewoon" uit de relatie stappen en pas later een nieuwe partner hebben.
martje55 schreef:
14-06-2025 17:51
Nee, maar wel de ervaring dat mannen veel vaker eerst een paar nieuwe 'schoenen' uitkiezen voordat ze de oude weg doen. En gemiddeld genomen vrouwen vaker "gewoon" uit de relatie stappen en pas later een nieuwe partner hebben.
Niet persé al nieuwe schoenen.

Maar ik hoor werkelijk geen één man na de scheiding zeggen "ik wil nooit meer een andere partner".
Meestal is die andere partner er dan ook al binnen het jaar na de scheiding.

Ik hoor wel genoeg vrouwen zeggen tijdens of na de scheiding "ik wil nooit meer een andere partner".
Waarvan een deel ook effectief de rest van haar leven of de volgende 10 jaar of tot de kinderen volwassen zijn geen partner meer heeft.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
De mental Load lijkt niet bij jou te liggen.

https://janneschuijn.substack.com/p/de- ... medium=web

En over het rijden daar zijn hele grappige filmpjes over op fb en insta. Heel relativerend
martje55 schreef:
14-06-2025 17:51
Maar waarom jouw ervaring projecteren op To, als hij zelf niet heeft aangegeven dat dit bij hem het geval is?
Wissewis schreef:
14-06-2025 17:53
Maar ik hoor werkelijk geen één man na de scheiding zeggen "ik wil nooit meer een andere partner".
Meestal is die andere partner er dan ook al binnen het jaar na de scheiding.
Het klopt wel dat mannen na de scheiding vaker en sneller een relatie hebben dan vrouwen. Na 4 jaar woont 50% van de gescheiden mannen weer samen. Bij vrouwen is dit 33%. Vrouwen kiezen dan vaker voor een LAT-relatie. Bron: https://www.scheidingsinformatie.nl/nie ... scheiding/ en https://www.toekomstrelatie.nl/waarom-m ... -beginnen/

Er is dus wel een verschil, maar wel kleiner dan je denkt. De helft van de mannen woont 4 jaar na de scheiding nog steeds alleen of met zijn kinderen (de andere helft wel).

Zelf heb ik ruim 5 jaar na de scheiding ook geen relatie meer gehad. Op zich is de behoefte er wel. Ik richt mij eerst op de opvoeding van mijn zoon. Mocht hij ooit zelfstandig wonen zou ik wel weer graag een relatie willen.
Steven1980 schreef:
14-06-2025 19:25
Het klopt wel dat mannen na de scheiding vaker en sneller een relatie hebben dan vrouwen. Na 4 jaar woont 50% van de gescheiden mannen weer samen. Bij vrouwen is dit 33%. Vrouwen kiezen dan vaker voor een LAT-relatie. Bron: https://www.scheidingsinformatie.nl/nie ... scheiding/ en https://www.toekomstrelatie.nl/waarom-m ... -beginnen/

Er is dus wel een verschil, maar wel kleiner dan je denkt. De helft van de mannen woont 4 jaar na de scheiding nog steeds alleen of met zijn kinderen (de andere helft wel).

Zelf heb ik ruim 5 jaar na de scheiding ook geen relatie meer gehad. Op zich is de behoefte er wel. Ik richt mij eerst op de opvoeding van mijn zoon. Mocht hij ooit zelfstandig wonen zou ik wel weer graag een relatie willen.
Het is voor mannen vaak een stuk makkelijker om weer aan een relatie te komen dan voor een vrouw met (nog jonge) kinderen uit een vorige relatie.
Misschien knappen zowel je vrouw, jullie relatie ( en jij zelf ) op als je je wat minder opstelt als een lulletje rozenwater en wat meer tegengas geeft.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
En alweer een Perfecte Echtgenoot met een kut van een wijf die na één post niet meer reageert. En dan ook nog onder een nick die ongeveer uitnodigt tot googlen. Ik zeg next!
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
14-06-2025 19:59
En alweer een Perfecte Echtgenoot met een kut van een wijf die na één post niet meer reageert. En dan ook nog onder een nick die ongeveer uitnodigt tot googlen. Ik zeg next!

Ja, de perfecte echtgenoten hebben hun weg naar het forum wel gevonden.
Ik ga er maar ff geen energie in steken.
Je wil geen schuldige aanwijzen maar doet dat zeker wel.

Of ze is een kreng of jij vindt haar een kreng. Welke van de twee het ook is, ga gewoon scheiden.

Waarom doe je dat niet als het allemaal zo erg is?
Wat een gefrustreerde reacties. Mag to niet gewoon even spuien over zijn frustraties zoals dat aan de lopende band gebeurt hier?
Ik wijk wat van het topic af, maar de TO reageert ook niet. Geeft ook wat frustraties bij de forumleden merk ik :)

Rilena schreef:
14-06-2025 18:01
De mental Load lijkt niet bij jou te liggen.

https://janneschuijn.substack.com/p/de- ... medium=web

En over het rijden daar zijn hele grappige filmpjes over op fb en insta. Heel relativerend

Leuk stukje. Ik ben het wel met haar eens. Het verschil in de uitvoering van functioneel huishoudelijke taken vind ik niet eens zo groot. Ze geeft aan dat werkende vrouwen 2,3 uur per dag besteden aan huishoudelijk werk; voor werkende mannen is dit cijfer 1,6 uur. Dat is ongeveer 45 minuten/dag verschil. Dat vind ik minder dan verwacht. Geen idee of dit getal al is gecorrigeerd is naar het gemiddelde verschil in aantal arbeidsuren (ook niet direct interessant, maar wel leuk om te weten).

Ze geeft aan dat voornamelijk de mentale belasting zwaar weegt. Vind ik wel goed geschreven. Bij mijzelf merk ik ook dat het functionele deel van de taken wel veel is, maar niet direct een zware belasting geeft. De zorgen, de planning en het eromheen geregel geeft de stress. Leuk en lezenswaardige stuk.
steven1980 wijzigde dit bericht op 14-06-2025 20:43
1.06% gewijzigd
chessnut schreef:
14-06-2025 20:17
Wat een gefrustreerde reacties. Mag to niet gewoon even spuien over zijn frustraties zoals dat aan de lopende band gebeurt hier?
Natuurlijjk mag ie dat. Maar dan is het ook wel zo vriendelijk als ie ook eens reageert op mensen die hem van advies proberen te dienen. Bovendien is er de laatste tijd nogal een tsunami van Lieve Mannen met nare vrouwen en huwelijksproblemen.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
chessnut schreef:
14-06-2025 20:17
Ik raak nou eenmaal gefrustreerd van grijze poppetjes.
Lady*Voldemort schreef:
14-06-2025 20:41
Natuurlijjk mag ie dat. Maar dan is het ook wel zo vriendelijk als ie ook eens reageert op mensen die hem van advies proberen te dienen. Bovendien is er de laatste tijd nogal een tsunami van Lieve Mannen met nare vrouwen en huwelijksproblemen.
Nou ik zie hier anders ook heel veel vrouwen met nare mannen voorbij komen hoor ( maar t is tenslotte een vrouwen forum)
Wat ik dan weer denk;als iedereen hier zegt: scheiden! Of blijven! Zou dat enige invloed hebben?
Als partner en ik ooit onverhoopt uit elkaar zouden gaan zou ik het raar vinden als hij hier om advies zou vragen
Dat zou een ding tussen ons zijn.
Een Vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken.
Niet geschoten is altijd mis
Wat hou ik van mijn man, en wat houdt hij van mij. Bij ons geen discussie over wie wat doet. Soms doe ik veel meer op een dag want dan is man bekaf, en soms doet hij net dat beetje meer voor mij. Loopt het niet? Dan geven we dat aan en houden we rekening met elkaar. Als ik de post van TO lees zie ik twee mensen die heel erg van elkaar verwijderd zijn en er een wedstrijd van maken van ja maar jij deed dit en ik heb dit gedaan. Vermoeiend. Wil je zo samen oud worden? Wat deel je samen? Wat maakt het de moeite waard om samen te blijven, wat is leuk aan je partner, wat is de reden dat je samen verder wilt? Dat zijn allemaal vragen die ik mezelf voor zou leggen, en daar mijn conclusies uit zou trekken.
Je bent al 20 jaar samen met je huidige vrouw?

Als je het zo formuleert ben je in gedachten al gescheiden. (Op Instagram is het momenteel een trend: vrouwen filmen zichzelf en roepen hun man er met een smoesje bij, en dan introduceren ze hem als hun ‘current husband’. Al die mannen reageren als door een wesp gestoken: current?!!)
Lady*Voldemort schreef:
14-06-2025 19:59
Nieuwe nick? Dan mag je niet eens reageren zonder goedkeuring van een mod
Oh, Spike, how could you ever know what it's like to be totally obsessed with a pony only to find out they're obsessed with somepony else?
Ik zou proberen om een open gesprek met je vrouw te voeren en om hierin écht te luisteren naar elkaar.

Jullie hebben waarschijnlijk beiden het gevoel dat jullie zelf het meeste doen in het huishouden etc. Ik zou dus proberen om niet naar elkaar te wijzen maar om vooral te kijken naar hoe jullie de taken goed kunnen verdelen. Maar ook waar jullie beiden in de week ruimte kunnen nemen voor eigen hobby’s. Jullie kinderen zijn 11 en 14 jaar. Dat is ook weer niet zo jong dat ze continu beiden toezicht van een volwassene nodig hebben.

Ik lees dat jij dol bent op gamen maar je vrouw niet. Ik zou dat dus niet in de woonkamer gaan doen. Misschien kan je in huis een plek creëren waarop jij bijvoorbeeld 1x per week een aantal uren kunt gamen zonder dat jouw vrouw daar last van heeft?
MyLittlePony schreef:
15-06-2025 05:25
Nieuwe nick? Dan mag je niet eens reageren zonder goedkeuring van een mod
Je 1e bericht wordt pas geplaatst na goedkeuring van een mod. Zodra deze geplaatst is, mag hij gewoon reageren hoor.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven