Grote vraag of ik verder moet gaan met huwelijk
vrijdag 13 juni 2025 om 10:45
Ik ben al ruim 20 jaar samen met mijn huidige vrouw. We zijn 13 jaar getrouwd we hebben 2 kinderen van 11 en 14.
In de afgelopen jaren gaat het heel moeizaam. Ik heb ook al heel lang twijfels erover.
Ik probeer voor haar de 'ideale' man te zijn maar ik weet gewoon dat het niet gaat lukken.
In de afgelopen jaren heb ik me voor mijn gevoel al heel erg aangepast op bepaalde eigenschappen.
Ik werk zelf 36 uur per week de 4 uur die ik 'vrij' heb besteed ik aan het huishouden en mijn kind wegbrengen naar buitenschoolse activiteiten. Zij werkt veel minder uur (maar doet alsof het een baan van 60 uur is) maar heb toch het idee dat ik het meeste doe in het huishouden. Als ik het bespreekbaar wilt maken dan is het maar onzin en vind zij dat zij degene is die het meest doet in het huishouden.
Dus blijft er voor mijzelf niet echt vrije tijd over die ik kan besteden zonder dat andere daar last van hebben.
Ik ben een fervent gamer en haal daar mijn ontspanning uit. Maar elke keer als ik een game speel krijg ik opmerkingen van mijn vrouw dat zij het niet leuk vind (netjes geformuleerd) dat ik het speel. Dus ben daar maar mee gestopt.
Daarnaast hou ik van films en series. Maar welke film of serie ik ook opzet zij vind het allemaal maar drama en kan er niet tegen.
Ik vind het leuk om naar theather te gaan naar bepaalde cabaretiers maar zij vind het allemaal maar niks. Dus ga ik vaak alleen. Als ik dan vraag wat zij leuk vindt dan is het allemaal maar bagger.
Tijdens autorijden kan ze al fel reageren als ik voorrang heb maar diegene toch voor laat gaan omdat ik twijfel. Die twijfel heb ik alleen als zij naast me zit omdat ze vaak commentaar heeft op mijn rijstijl. Maar ik mag niks zeggen van haar rijstijl.
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Mijn affectie voor haar daalt steeds meer. Ik heb het idee dat zij en ik gewoon niet bij elkaar passen.
We zijn ook al heel lang niet intiem geweest. En dat komt gewoon omdat door haar doen en laten dat ik er geen behoefte aan heb.
Scheiden is een optie en dat is ook al zeker paar keer de revue gepasseerd. Maar dat is een grote en ingewikkelde stap.
Ik wil ook niet een schuldige aanwijzen. Maar we passen gewoon niet bij elkaar.
Kent iemand dit gevoel of deze situatie?
Groetjes Ramon
In de afgelopen jaren gaat het heel moeizaam. Ik heb ook al heel lang twijfels erover.
Ik probeer voor haar de 'ideale' man te zijn maar ik weet gewoon dat het niet gaat lukken.
In de afgelopen jaren heb ik me voor mijn gevoel al heel erg aangepast op bepaalde eigenschappen.
Ik werk zelf 36 uur per week de 4 uur die ik 'vrij' heb besteed ik aan het huishouden en mijn kind wegbrengen naar buitenschoolse activiteiten. Zij werkt veel minder uur (maar doet alsof het een baan van 60 uur is) maar heb toch het idee dat ik het meeste doe in het huishouden. Als ik het bespreekbaar wilt maken dan is het maar onzin en vind zij dat zij degene is die het meest doet in het huishouden.
Dus blijft er voor mijzelf niet echt vrije tijd over die ik kan besteden zonder dat andere daar last van hebben.
Ik ben een fervent gamer en haal daar mijn ontspanning uit. Maar elke keer als ik een game speel krijg ik opmerkingen van mijn vrouw dat zij het niet leuk vind (netjes geformuleerd) dat ik het speel. Dus ben daar maar mee gestopt.
Daarnaast hou ik van films en series. Maar welke film of serie ik ook opzet zij vind het allemaal maar drama en kan er niet tegen.
Ik vind het leuk om naar theather te gaan naar bepaalde cabaretiers maar zij vind het allemaal maar niks. Dus ga ik vaak alleen. Als ik dan vraag wat zij leuk vindt dan is het allemaal maar bagger.
Tijdens autorijden kan ze al fel reageren als ik voorrang heb maar diegene toch voor laat gaan omdat ik twijfel. Die twijfel heb ik alleen als zij naast me zit omdat ze vaak commentaar heeft op mijn rijstijl. Maar ik mag niks zeggen van haar rijstijl.
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Mijn affectie voor haar daalt steeds meer. Ik heb het idee dat zij en ik gewoon niet bij elkaar passen.
We zijn ook al heel lang niet intiem geweest. En dat komt gewoon omdat door haar doen en laten dat ik er geen behoefte aan heb.
Scheiden is een optie en dat is ook al zeker paar keer de revue gepasseerd. Maar dat is een grote en ingewikkelde stap.
Ik wil ook niet een schuldige aanwijzen. Maar we passen gewoon niet bij elkaar.
Kent iemand dit gevoel of deze situatie?
Groetjes Ramon
maandag 16 juni 2025 om 12:08
Ten eerste ik zeg niet dat het aan mijn vrouw lig. Ik wil alleen even de verschillen tonen in onze relatie. En hoe ik er over denk. En hoe in mijn ogen zij erover denkt. Mijn idee is dat we niet bij elkaar passen meer, of dat we uit elkaar gegroeid zijn.
Dat kan zijn omdat zij gegroeid is en ik wellicht niet. Of dat zij een andere kant op beweegt dan ik.
Ik wil niet scheiden. Maar als scheiden nou eens de beste optie is?
Naast dat ik 36 uur werk en die 4 uren in het huishouden doe en met de kids bezig ben doe ik daarnaast natuurlijk ook van alles met mijn gezin. Maar het gaat juist om die dingen waardoor er irritaties onstaan.
Dit was alleen om aan te geven dat ik het idee heb dat de verwachtingen tussen ons scheef liggen. Ik wil/probeer niet te wijzen waar de schuld ligt. Misschien lijkt het daar wel op. Maar probeer uit te vinden waar het aan kan liggen.
Ik heb dit topic gestart omdat er misschien forumleden zijn die deze situatie herkennen en mij daarin kunnen adviseren. Zoals Steven1980.
Dat kan zijn omdat zij gegroeid is en ik wellicht niet. Of dat zij een andere kant op beweegt dan ik.
Naast dat ik 36 uur werk en die 4 uren in het huishouden doe en met de kids bezig ben doe ik daarnaast natuurlijk ook van alles met mijn gezin. Maar het gaat juist om die dingen waardoor er irritaties onstaan.
Dit was alleen om aan te geven dat ik het idee heb dat de verwachtingen tussen ons scheef liggen. Ik wil/probeer niet te wijzen waar de schuld ligt. Misschien lijkt het daar wel op. Maar probeer uit te vinden waar het aan kan liggen.
Ik heb dit topic gestart omdat er misschien forumleden zijn die deze situatie herkennen en mij daarin kunnen adviseren. Zoals Steven1980.
maandag 16 juni 2025 om 12:15
Eens hoor, maar dan moeten ze eerst op het punt komen dat ze dit ook echt beiden een kans willen geven. En ik zie TO in zijn laatste reactie nog even star naar de situatie kijken als in de OP. Nergens pikt hij iets op uit de reacties mbt de emotionele last van het regelen, managen en organiseren van een huishouden en gezin wat blijkbaar zowat helemaal op zijn vrouw neerkomt.
maandag 16 juni 2025 om 12:18
je wil niet scheiden, maar haalt de enige reactie van een gescheiden man eruitRamonVos schreef: ↑16-06-2025 12:08Ten eerste ik zeg niet dat het aan mijn vrouw lig. Ik wil alleen even de verschillen tonen in onze relatie. En hoe ik er over denk. En hoe in mijn ogen zij erover denkt. Mijn idee is dat we niet bij elkaar passen meer, of dat we uit elkaar gegroeid zijn.
Misschien moet je jezelf eens in de spiegel kijken en beseffen dat je bij haar weg wil
Wat kan helpen is therapie voor jezelf en eigenlijk ook relatietherapie, want scheiden is best moeilijk als je allebei niet goed communiceert
maandag 16 juni 2025 om 12:58
Ik verbaaa me erover hoe makkelijk er een scheiding wordt geadviseerd terwijl uit alles duidelijk blijkt dat er niet goed met elkaar gecommuniceerd en naar elkaar geluisterd wordt. Wat gaat een scheiding dan oplossen? Behalve jarenlang over en weer gedoe ivm de kinderen en alsnog een hoop gedoe en miscommunicatie en onbegrip.
Het feit dat to hierover een topic aanmaakt vind ik heel krachtig. Dat is stap 1. Je wil er iets mee, aan alles merk en voel je dat het niet klopt maar je bent niet bij machte dit constructief aan te pakken. En dat is geen zwakte dit maakt je juist sterk dat je dit inziet en erkent.
Ik vermoed dat je grote stappen kunt maken door een keer met echte oprechte nieuwsgierigheid naar je vrouw te luisteren hoe zij eron staat. Zonder in verdediging of aanval te schieten. Gewoon hoe zij het ervaart (of het nou klopt op niet in jouw ogen). En vervolgens voor te stellen om hier samen of met begeleidibg van iemand die kan toezien op en jullie vaardigheden kan leren om weer goed met elkaar te communiceren.
Jullie hebben tevens 2 kinderen, dit is echt de moeite waard.
Zo doorgaan zonder iets te doen en niet willen scheiden lijkt ne ook geen optie. Daar worden jullie beiden, terecht, ongelukkig van.
To, he hebt de eerste stap gezet met dit topic, super krachtig. Eraan gaan werken is geen zwakte maar juist sterk.
Scheiden in dit geval vind ik persoonlijk wel zwakte en weglopen en niet aan willen zien van waar het echt om draait.
Succes!
Het feit dat to hierover een topic aanmaakt vind ik heel krachtig. Dat is stap 1. Je wil er iets mee, aan alles merk en voel je dat het niet klopt maar je bent niet bij machte dit constructief aan te pakken. En dat is geen zwakte dit maakt je juist sterk dat je dit inziet en erkent.
Ik vermoed dat je grote stappen kunt maken door een keer met echte oprechte nieuwsgierigheid naar je vrouw te luisteren hoe zij eron staat. Zonder in verdediging of aanval te schieten. Gewoon hoe zij het ervaart (of het nou klopt op niet in jouw ogen). En vervolgens voor te stellen om hier samen of met begeleidibg van iemand die kan toezien op en jullie vaardigheden kan leren om weer goed met elkaar te communiceren.
Jullie hebben tevens 2 kinderen, dit is echt de moeite waard.
Zo doorgaan zonder iets te doen en niet willen scheiden lijkt ne ook geen optie. Daar worden jullie beiden, terecht, ongelukkig van.
To, he hebt de eerste stap gezet met dit topic, super krachtig. Eraan gaan werken is geen zwakte maar juist sterk.
Scheiden in dit geval vind ik persoonlijk wel zwakte en weglopen en niet aan willen zien van waar het echt om draait.
Succes!
maandag 16 juni 2025 om 13:03
dat komt omdat TO het bijltje er al bij neergegooid heeftAnna2024 schreef: ↑16-06-2025 12:58Ik verbaaa me erover hoe makkelijk er een scheiding wordt geadviseerd terwijl uit alles duidelijk blijkt dat er niet goed met elkaar gecommuniceerd en naar elkaar geluisterd wordt. Wat gaat een scheiding dan oplossen? Behalve jarenlang over en weer gedoe ivm de kinderen en alsnog een hoop gedoe en miscommunicatie en onbegrip.
waarom zouden buitenstaanders dan hun best doen?
maandag 16 juni 2025 om 13:11
Dat lees ik eigenlijk niet.
Als hij niets wilde en alleen maar scheiden had hij dit topic niet geopend.
Wel zit hij en zijn vrouw ook in de slachtofferrol, wat op zich menselijk s gezien hun communicatie.
Soms hebben mensen even dat zetje nodig zeker als ze het nooit echt hebben geleerd in hun jeugd (been there done that).
Er valt nog zoveel te leren to!
Wel zit hij en zijn vrouw ook in de slachtofferrol, wat op zich menselijk s gezien hun communicatie.
Soms hebben mensen even dat zetje nodig zeker als ze het nooit echt hebben geleerd in hun jeugd (been there done that).
Er valt nog zoveel te leren to!

maandag 16 juni 2025 om 13:14
Als ik de OP lees, komt de TO alleen 'bevestiging' vragen om de handdoek in de ring te gooien. Of eigenlijk... argumenten zoeken voor zijn gelijk zodat hij die voor de voeten van zijn vrouw kan gooien.Anna2024 schreef: ↑16-06-2025 13:11Dat lees ik eigenlijk niet.
Er valt nog zoveel te leren to!![]()
ollegrieze wijzigde dit bericht op 16-06-2025 15:16
2.03% gewijzigd
maandag 16 juni 2025 om 15:11
+ de enige waar hij op reageert is een gescheiden manOlleGrieze schreef: ↑16-06-2025 13:14Als ik de OP lees, komt de TO alleen 'bevestiging' vragen om de handdoek in de ring te gooien. Of eigenlijk... argumenten zoeken voor zijn gelijk zodat hij die zijn vrouw voor de voeten kan gooien.
En dat mag he
Je mag gerust uitelkaar. Maar wees eerlijk en duidelijk vooral naar jezelf en je partner
lila-linda wijzigde dit bericht op 16-06-2025 17:24
0.23% gewijzigd
maandag 16 juni 2025 om 19:23
En na twintig jaar tot de conclusie komen dat ze niet bij elkaar passen (zonder het woordje "meer").Claire45 schreef: ↑15-06-2025 00:44Je bent al 20 jaar samen met je huidige vrouw?
Als je het zo formuleert ben je in gedachten al gescheiden. (Op Instagram is het momenteel een trend: vrouwen filmen zichzelf en roepen hun man er met een smoesje bij, en dan introduceren ze hem als hun ‘current husband’. Al die mannen reageren als door een wesp gestoken: current?!!)
Ach, kijk nou toch, dan toch ineens verschenen na het weekend! (Het woordje)
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
maandag 16 juni 2025 om 20:18
Ha, de TikTok trend heeft insta bereiktClaire45 schreef: ↑15-06-2025 00:44Je bent al 20 jaar samen met je huidige vrouw?
Als je het zo formuleert ben je in gedachten al gescheiden. (Op Instagram is het momenteel een trend: vrouwen filmen zichzelf en roepen hun man er met een smoesje bij, en dan introduceren ze hem als hun ‘current husband’. Al die mannen reageren als door een wesp gestoken: current?!!)

dinsdag 17 juni 2025 om 00:36
@TO:
Kun je deze test even met je vrouw doen? Ben benieuwd naar de uitslag
En hopelijk levert het aan beide kanten inzicht op
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/20 ... dbattle/#/
Kun je deze test even met je vrouw doen? Ben benieuwd naar de uitslag
En hopelijk levert het aan beide kanten inzicht op
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/20 ... dbattle/#/
dinsdag 17 juni 2025 om 05:20
dinsdag 17 juni 2025 om 05:50
Zie Vraag het de mods…
Oh, Spike, how could you ever know what it's like to be totally obsessed with a pony only to find out they're obsessed with somepony else?
dinsdag 17 juni 2025 om 06:31
dinsdag 17 juni 2025 om 06:53
Dit lijken me eigenlijk wel de dingen waardoor er irritaties ontstaan. Je kunt in een gezin niet toe met 4 uur huishouden en zorg. Ja, als je een vrouw hebt die de rest doet, maar dat betekent vermoedelijk dat zij altijd werkt, behalve als ze slaapt. Dat leidt tot uitputting, wanhoop, of misschien alleen maar irritaties als ze echt heel lief is. Als je weg wil zou ik gaan, jij scheelt haar gemiddeld 7 uur werk per week, geloof ik. Maar als je er nog iets van wil maken lijkt dit me de kern van je probleem.
dinsdag 17 juni 2025 om 07:46
Je houdt van gamen, zeg je. Dan kan ik je de app Sweepy aanbevelen. Je voert eerst alle huishoudelijke taken in en kent er punten aan toe. En daarna mag je afvinken als je iets gedaan hebt. Aan het eind van de dag zie je precies wie het meeste punten heeft: jij of je vrouw. Bijkomend voordeel: de app houdt bij wanneer iets gedaan moet worden.
Bij mij thuis heeft mijn man altijd de meeste punten.
Bij mij thuis heeft mijn man altijd de meeste punten.
dinsdag 17 juni 2025 om 07:59
dinsdag 17 juni 2025 om 08:05
Zie mijn reactie daar..
dinsdag 17 juni 2025 om 08:18
dinsdag 17 juni 2025 om 08:29
Ow ja dat is een goeie
Als zij meer werkt dan ontstaat er vanzelf meer evenwicht. Maar stond er ergens hoeveel zij werkt?
Maar ik blijf erbij dat 36u per week werken met een gezin en dan willen gamen een beetje ambitieus is.
dinsdag 17 juni 2025 om 08:36
dinsdag 17 juni 2025 om 08:45
Ja, jij denkt dat als vrouw ook 36 uur gaat werken en 4 uur besteedt aan halen/brengen en huishouden, alles op rolletjes loopt? Of gaat vrouw dan meer werken en blijft ze het leeuwendeel doen van de verzorging en het huishouden? Ik denk in dit geval het laatste.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in