Ervaringen labyrint training

16-06-2025 16:19 16 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet zo goed of dit mag. Maar kan ik hier vragen naar ervaringen?

Via de bedrijfsarts ben ik doorgestuurd naar Labyrint training in Deventer. Mijn werkgever betaalt dit traject.

Nu heb ik online gezocht naar ervaringen. Ik kon niets vinden. Het eerste gesprek met de (mannelijke) therapeut verliep wat... apart.

Ik weet alleen niet of ik de behandeling kan weigeren. Heeft iemand ervaring? Positief, negatief?

(Mag ook via de chatfunctie, als dat een voorkeur heeft).
Natuurlijk mag jij zoiets weigeren.

Ik zou sowieso zelf de behandeling van bepaalde prive zaken/geestelijke welzijn echt in mijn eigen hand willen hebben.
MissNuada schreef:
16-06-2025 16:29

Ik zou sowieso zelf de behandeling van bepaalde prive zaken/geestelijke welzijn echt in mijn eigen hand willen hebben.
Ik ook

Maar tegelijkertijd, het is gratis en je kan gelijk terecht. Das wel heel erg fijn
MissNuada schreef:
16-06-2025 16:29

En wat zijn dan de gevolgen dan? Bij niet meewerken aan je traject enzo? Omdat de bedrijfsarts dit heeft voorgesteld?

Hoop eigenlijk dat iemand me meer kan vertellen over eigen ervaringen...
Als een bedrijfsarts een interventie voorstelt, moet je dat in beginsel opvolgen. Het is vaak een advies, ze kunnen het niet afdwingen. Maar het kan zeker gezien worden als dat je niet meewerkt aan je re-integratie.
Als de werkgever het hard wil spelen, kan er zelfs een loonsanctie volgen.

Dit is natuurlijk niet zwart- wit, want het kan zijn dat je zelf al een traject hebt lopen of daar bijna meestart. Dit kan dan een reden zijn om het advies vanuit de bedrijfsarts te negeren. Maar dat moet je dan wel terugkoppelen aan je leidinggevende. Daar hoef je niets concreets over te benoemen maar wel dat jezelf een interventie traject aan het opstarten bent.
Let wel, een bedrijfsarts kan je vragen om deze gegevens te delen (een leidinggevende niet)

De reden is duidelijk. Je bent blijkbaar uitgevallen op werk en de werkgever heeft vanuit de poortwachterswet verplichtingen om iemand weer in het arbeidsproces te krijgen of in iedergeval aantoonbaar acties hebben ondernomen om dit mogelijk te maken.

Als je niks doet, kan er in je Eerste jaarlijkse evaluatie staan dat je onvoldoende hebt meegewerkt aan je re-integratie. Dit kan weer gevolgen hebben voor de Wia aanvraag omdat het UWV de plan van aanpak, die elke zes weken worden opgesteld en de Eerste jaarlijkse evaluatie doorlezen voordat ze beslissen.

Kortom, volg zoveel mogelijk het advies van de bedrijfsarts op of start zelf een traject. Vind je dit echt onredelijk, dan kun je een second opinion vragen bij het UWV.
gonniegijsje schreef:
16-06-2025 16:34
Ik ook

Maar tegelijkertijd, het is gratis en je kan gelijk terecht. Das wel heel erg fijn
Hoezo is dat fijn? Als het niet werkt is het helemaal niet fijn. Zeker niet met de hete adem van je werkgever in je nek.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Ik lees juist veel ervaringen op hun website? Lees dat het vrij direct en niet altijd aardig is. Dat kan nuttig zijn, maar ook averechts werken lijkt me. Ik zou zoveel mogelijk open bespreken wat jou bedenkingen zijn, met zowel de bedrijfsarts als de mensen van dit bedrijf.
Ja, die ervaringen heb ik gelezen. Maar die staan op hun website. Denk dat ze zelf hebben gevraagd aan mensen voor een beoordeling. Dus daar vind je misschien niet een gemiddelde.

Mijn bedrijfsarts zei dat ze hele goede ervaringen had met deze praktijk. Maar in het kennismakingsgesprek vond ik hem nogal veroordelend ofzo.

En ben dus inderdaad bang dat ik toch moet. Want advies van de bedrijfsarts.
Zo te lezen is dat een beetje de stijl van het gebeuren, confronterend, je een spiegel voor houden. Ik zou ook heel duidelijk zijn over hoe jij dit ervaart. Als dit voor jou juist niet werkt dan hebben jullie hier natuurlijk niets aan.
<Ik ben geen expert>
Volgens mij kan de bedrijfsarts je wel een interventie aanraden, maar nooit afdwingen waar, en bij welke instantie of behandelaar, je dit laat doen.

Volgens mij kunnen ze je niets aanrekenen als je reageert met:
"Bedankt, bedrijfsarts, voor de tip voor die training. Bij deze instantie specifiek had ik geen goede ervaring, dus ik heb instantie X gevonden. Daar sta ik nu op de wachtlijst en de verwachting is dat ik ... aan de beurt ben. "

Als je zegt: "Ik doe dit niet en ik doe ook niks anders", dan ben je op een gegeven moment verwijtbaar bezig.

Daarentegen, misschien kan je het nog een kans geven? Of bij dezelfde instantie een andere behandelaar vragen, als er geen klik is?
Je bent in je berichten niet echt duidelijk hoe "erg" de eerste kennismaking was. Daarom weet ik niet of ik moet zeggen 'geef het nog een kans'.

Maar ik denk, dat als jij er zo in staat: "Ik wil hier niet zijn, maar het moet van het werk." dat de kans van slagen vrij laag is.

Als je het kan omdenken naar bijvoorbeeld:
"Ik weet dat ik het kan weigeren, ik ben hier vrijwillig. Ik weet dat het een lastig traject kan zijn met ups en downs en soms confronterend. Ik kies om de uitdaging aan te gaan, maar ik bewaak wel mijn grenzen."
Als je er zo in kan staan, heeft het meer kans op succes.
Ben je er zelf aan toe?

Het overkwam mij dat iemand mij een traject aanbevool waarin je in korte tijd (twee maanden) aan je burnout zou werken en de onderliggende redenen. Dat gaf mij zo'n enorm gevoel van paniek dat ik helemaal bevroor. Ik wist toen al, 'dat kan helemaal niet in zo'n korte periode'. En de druk dat het binnen die tijd moest....
Had je met het gesprek zelf ook opgeschreven wat je klachten zijn en wat je nodig denkt te hebben als hulp? Je schrijft dat de persoon veroordelend was.
Verder zou ik niet vastpinnen op het 'gratis' deel. Traject start proberen zou ik wel altijd doen, maar voelt het niet prettig bij deze persoon, dan past het niet en heeft het geen zin voor jou herstel.
Ik heb zelf hulp gezocht en dan zit er wel een prijsje aan, maar dat doe ik voor mijzelf.

Wel erg positief dat er via bedrijfsarts/bedrijf oplossing aangedragen wordt.
Zelf andere ervaring hiermee.
Elize1 schreef:
16-06-2025 16:39
En wat zijn dan de gevolgen dan? Bij niet meewerken aan je traject enzo? Omdat de bedrijfsarts dit heeft voorgesteld?

Hoop eigenlijk dat iemand me meer kan vertellen over eigen ervaringen...
Je kan echt aangeven dat je toch liever zelf meer gerichte hulp gaat zoeken, ben je al bij je huisarts geweest voor een verwijzing of hulp van de huisarst ondersteuner GGZ?

Als je geen goed gevoel hebt bij dit, niemand kan je verplichten daar hulp af te nemen.
Echt niet.
aliana schreef:
16-06-2025 21:09
<Ik ben geen expert>
Volgens mij kan de bedrijfsarts je wel een interventie aanraden, maar nooit afdwingen waar, en bij welke instantie of behandelaar, je dit laat doen.

Volgens mij kunnen ze je niets aanrekenen als je reageert met:
"Bedankt, bedrijfsarts, voor de tip voor die training. Bij deze instantie specifiek had ik geen goede ervaring, dus ik heb instantie X gevonden. Daar sta ik nu op de wachtlijst en de verwachting is dat ik ... aan de beurt ben. "

Als je zegt: "Ik doe dit niet en ik doe ook niks anders", dan ben je op een gegeven moment verwijtbaar bezig.

Daarentegen, misschien kan je het nog een kans geven? Of bij dezelfde instantie een andere behandelaar vragen, als er geen klik is?
Daarom hou dit wel in eigen hand en regel het buiten je werkgever om.
Natsuro schreef:
16-06-2025 21:27
Ben je er zelf aan toe?

Het overkwam mij dat iemand mij een traject aanbevool waarin je in korte tijd (twee maanden) aan je burnout zou werken en de onderliggende redenen. Dat gaf mij zo'n enorm gevoel van paniek dat ik helemaal bevroor. Ik wist toen al, 'dat kan helemaal niet in zo'n korte periode'. En de druk dat het binnen die tijd moest....
Goede vraag.

Ik heb hulp gehad, maar die therapeut is erg over mijn grens gegaan. Misschien dat ik daarom nu gevoeliger ben voor de veroordeling aan mijn adres (of zo voelde dat).

Ik wil wel hulp, maar ben er nu huiverig voor. En aan de ene kant is de bedrijfsarts heel positief over deze praktijk. Aan de andere kant weet ik niet hoe goed ik hier mijn grenzen kan bewaken.

Ik zal eens met de huisarts gaan praten. Dat is wel een goede tip.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven