(Blijven) wachten op verbetering, of beter loslaten?
dinsdag 17 juni 2025 om 21:16
Ik zou graag jullie advies horen over mijn relatie. Partner en ik, beiden een andere vorm van autisme, hebben nu een ruim jaar een relatie. Voor hem (39) zijn eerste relatie ooit. Partner gaf in het begin al aan dat slecht voor zichzelf zorgen 1 van zijn mindere eigenschappen was. Ik dacht toen: dat zal wel meevallen, wellicht trekt dat in een relatie wat bij. Hij is van zichzelf geen heel actief persoon, heeft geen echte hobby's of veel sociale contacten. Hij is communicatief ook geen erg sterk persoon. Heeft in zijn leven 2 psychoses gehad en was herstellende van een burn-out toen we we elkaar leerden kennen.
Hij heeft een aantal jaar teveel gedronken, inmiddels drinkt hij nog wat bij een speciale gelegenheid of in het weekend. Hij is inmiddels, gelukkig, gestopt met roken. Maar heeft wel nog altijd een rasp op zijn ademhaling als overblijfsel van een longontsteking 2 jaar geleden..Ik moest hem er echt op wijzen om ook consequent 2 x per dag zijn inhaler te pakken..
Daarbij is hij een harde snurker (geen apneu). In dat jaar hebben we geen 1 nacht samen kunnen slapen. Laat staan samen op vakantie. Hij was en is nog altijd zeker 10 kilo te zwaar. Is onlangs wel begonnen met sporten, maar doet dat dan 1 x per week 45 minuten..Onlangs bleek ook nog dat hij al zeker 20 jaar niet naar de tandarts is geweest..
Afgelopen week hadden we de afspraak dat hij 2 x zou gaan sporten en zijn tandarts zou bellen. Dat kwam hij niet na..Hierop werd ik boos en gaf aan in elk geval zo nu niet verder te kunnen. Familie (mijn vader) gaf als advies om voor nu vrienden te blijven en over een tijdje, wanneer hij aan een aantal dingen heeft gewerkt, samen verder te kijken.
Is dat iets dat kan werken, of is het ijdele hoop? Ik ben zelf nu 44 en wil niet (tevergeefs) blijven wachten op of dit wel of niet een toekomst heeft....Wat vinden jullie?
Hij heeft een aantal jaar teveel gedronken, inmiddels drinkt hij nog wat bij een speciale gelegenheid of in het weekend. Hij is inmiddels, gelukkig, gestopt met roken. Maar heeft wel nog altijd een rasp op zijn ademhaling als overblijfsel van een longontsteking 2 jaar geleden..Ik moest hem er echt op wijzen om ook consequent 2 x per dag zijn inhaler te pakken..
Daarbij is hij een harde snurker (geen apneu). In dat jaar hebben we geen 1 nacht samen kunnen slapen. Laat staan samen op vakantie. Hij was en is nog altijd zeker 10 kilo te zwaar. Is onlangs wel begonnen met sporten, maar doet dat dan 1 x per week 45 minuten..Onlangs bleek ook nog dat hij al zeker 20 jaar niet naar de tandarts is geweest..
Afgelopen week hadden we de afspraak dat hij 2 x zou gaan sporten en zijn tandarts zou bellen. Dat kwam hij niet na..Hierop werd ik boos en gaf aan in elk geval zo nu niet verder te kunnen. Familie (mijn vader) gaf als advies om voor nu vrienden te blijven en over een tijdje, wanneer hij aan een aantal dingen heeft gewerkt, samen verder te kijken.
Is dat iets dat kan werken, of is het ijdele hoop? Ik ben zelf nu 44 en wil niet (tevergeefs) blijven wachten op of dit wel of niet een toekomst heeft....Wat vinden jullie?
woensdag 18 juni 2025 om 10:34
Jij bent echt respectloos naar hem toe en dat is niet ok. Maak het uit. Dan kan hij iemand tegenkomen die hem wel met respect behandeld.
johanna wijzigde dit bericht op 18-06-2025 10:39
1.12% gewijzigd
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
woensdag 18 juni 2025 om 10:38
Hij is gestopt met roken, drinkt minder en is gaan sporten. Dat zijn echt wel veranderingen. Maar jij focust je alleen maar op de negatieve dingen.Snoopy80 schreef: ↑18-06-2025 10:18Naar mezelf kijkend: ik heb al 3 uur per week thuisbegeleiding via de Wmo. Ik ben al onder behandeling bij een psycholoog, en heb jobcoaching op mijn werk. Nee, ik ben absoluut niet perfect en ben me daar juist heel erg van bewust. Maar het verschil tussen hem en mij is dat ik wel probeer om iets te veranderen aan bepaalde dingen. Terwijl hij het allemaal zo wel best lijkt te vinden en onze relatie 'lang leve de lol' lijkt te vinden. En dat doet pijn.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri

woensdag 18 juni 2025 om 10:40
Ja precies,Snoopy80 schreef: ↑18-06-2025 10:18Naar mezelf kijkend: ik heb al 3 uur per week thuisbegeleiding via de Wmo. Ik ben al onder behandeling bij een psycholoog, en heb jobcoaching op mijn werk. Nee, ik ben absoluut niet perfect en ben me daar juist heel erg van bewust. Maar het verschil tussen hem en mij is dat ik wel probeer om iets te veranderen aan bepaalde dingen. Terwijl hij het allemaal zo wel best lijkt te vinden en onze relatie 'lang leve de lol' lijkt te vinden. En dat doet pijn.
dat is je manco.
Je bedenkt wat JIJ in zijn situatie zou doen.
En vervolgens vind je dat hij precies datzelfde zou moeten doen als jij.
En wordt je boos dat hij niet meteen en precies zo doet zoals jij vind dat hij zou moeten doen.
Maar het grote punt hier is:
Hij is jou niet.
Jij bent hem niet.
Je kunt niet iemand veranderen die dat niet wil. En dat moet je ook helemaal niet willen. Dat is zinloos.
woensdag 18 juni 2025 om 10:44
Nee jouw tekortkomingen zorgen niet voor dit en dat. Maar je hébt ze wel. En hij is niet bezig met jou te veranderen. Jij doet dat wel bij hem en schrijft daarbij op nogal een denigrerende manier over hem. Respect voor elkaar vind ik wel een van de randvoorwaarden van een fijne relatie. Natuurlijk heeft hij ook leuke kanten, laat je weten, maar dat hebben zoveel mannen. Wat maakt het dat je bij hem blijft?
woensdag 18 juni 2025 om 10:51
Ik heb zeker wel respect voor hem. Hij probeert een fulltime baan vol te houden, een huishouden draaiend te houden en goed voor zijn kat te zorgen..
Op dit moment hebben we, voor nu, afgesproken alleen vrienden te zijn / blijven. En wellicht over een tijdje weer verder te kijken wanneer hij wat verbetering in zijn gezondheid heeft kunnen brengen. Mijn kernvraag is dit topic was: is het realistisch om dat te verwachten van hem, of heeft het zin daarop te wachten?
Het antwoord daarop is dus nee.
Op dit moment hebben we, voor nu, afgesproken alleen vrienden te zijn / blijven. En wellicht over een tijdje weer verder te kijken wanneer hij wat verbetering in zijn gezondheid heeft kunnen brengen. Mijn kernvraag is dit topic was: is het realistisch om dat te verwachten van hem, of heeft het zin daarop te wachten?
woensdag 18 juni 2025 om 10:53
Ik wil hem niet helemaal naar wens veranderen. Wat ik had gewild is verder komen in de relatie dan alleen samen leuke dingen doen. Na ruim een jaar samen leek eens samen op vakantie kunnen mij een leuke vervolgstap, bijvoorbeeld.yourlocalhero schreef: ↑18-06-2025 10:49TO is het feit dat hij bepaalde dingen wel heeft aangepast/veranderd voor jou een trigger dat je hem helemaal naar wens kan veranderen?
Want heel erg, mijn PDA zou echt de kont in de krib gooien.
Wat is een PDA?
woensdag 18 juni 2025 om 10:56
Laat hem gewoon met rust ipv te kneden naar jouw maatstaven.Snoopy80 schreef: ↑18-06-2025 10:51Ik heb zeker wel respect voor hem. Hij probeert een fulltime baan vol te houden, een huishouden draaiend te houden en goed voor zijn kat te zorgen..
woensdag 18 juni 2025 om 11:03
Eigenlijk gaat het alleen om het zich niet houden aan de afspraken. De rest ligt in het verleden en was voorheen niet onoverkomelijk.
De afspraak van 2 keer sporten heb je pas vorige week gemaakt. Ik denk niet dat je nu al kunt zeggen hij zich niet aan die afspraak heeft gehouden.
Wat betreft de tandarts vind ik je ook wat kort door de bocht. Iemand gaat niet voor niets zolang niet naar de tandarts.
Daarnaast kan je jezelf afvragen waarom je het nodig vindt deze afspraken te maken.
De afspraak van 2 keer sporten heb je pas vorige week gemaakt. Ik denk niet dat je nu al kunt zeggen hij zich niet aan die afspraak heeft gehouden.
Wat betreft de tandarts vind ik je ook wat kort door de bocht. Iemand gaat niet voor niets zolang niet naar de tandarts.
Daarnaast kan je jezelf afvragen waarom je het nodig vindt deze afspraken te maken.
woensdag 18 juni 2025 om 11:06
Ik lees van TO alleen maar berichten waarin ze haar gedrag en mening goedpraat en ondertussen haar vriend verder de grond in trapt. Dan ben je mijn respect verloren hoor. En volgens mij ben ik ook niet de enige hier.

woensdag 18 juni 2025 om 11:07
Je hoeft je dan niet meteen tot haar niveau te verlagen toch?Honingbij_ schreef: ↑18-06-2025 11:06Ik lees van TO alleen maar berichten waarin ze haar gedrag en mening goedpraat en ondertussen haar vriend verder de grond in trapt. Dan ben je mijn respect verloren hoor. En volgens mij ben ik ook niet de enige hier.
woensdag 18 juni 2025 om 11:10
Ik heb zijn bierbuik nooit heel aantrekkelijk gevonden of het feit dat hij per dag 3 of 4 blikjes energiedrankjes dronk...we hebben elkaar begin vorig jaar voor het eerst ontmoet. Toen kwam hij net pas uit zijn burnout. ik dacht toen: als hij wat meer hersteld is komt zijn fysieke gezondheid ook wel weer, geef het wat tijd. We waren sinds vorig jaar mei samen, ik heb het dat jaar de tijd gegeven om te zien wat hij er zelf mee zou doen. Hem bijv. raad gegeven over gezonde maar makkelijke maaltijden. Fruit en groente eten. Enz..het voelt of ik tegen een muur praat.Safrat schreef: ↑18-06-2025 11:03Eigenlijk gaat het alleen om het zich niet houden aan de afspraken. De rest ligt in het verleden en was voorheen niet onoverkomelijk.
Toen hij gestopt is met roken is hij in plaats daarvan meer gaan snoepen..en het doordeweeks bier drinken heeft hij vervangen door veel meer frisdrank te drinken..
Hij zei voor de tandarts een conctactformulier ingevuld te hebben. Op dat contactformulier kwam kennelijk geen reactie..daarna heb ik hem gevraagd die tandarts (of welke tandarts dan ook) te bellen. Omdat hij een hekel aan bellen heeft heeft hij dat niet gedaan..zo gebeurt er nooit iets..
woensdag 18 juni 2025 om 11:11
Het gaat niet alleen om de rasp in zijn stem. Lees je eigen posts nog eens terug. Er is maar heel weinig goed aan hem.
woensdag 18 juni 2025 om 11:12
Je kan ook samen op vakantie. Als je zijn gesnurk zó erg vindt, slaap je allebei in aparte kamers of jij doet oordoppen in. Ik vraag me af of zijn snurken te maken heeft met zijn overgewicht. Zoveel is 10 kilo overgewicht nou ook weer niet. Mijn vriend heeft geen overgewicht, maar is ook (meer) gaan snurken (ik ook trouwens). Dat gebeurt soms nou eenmaal als je ouder wordt. Dus ja, soms slaap ik met oordoppen in. Na 30+ jaar vind ik het wat overdreven om dan maar bij hem weg te gaan.
woensdag 18 juni 2025 om 11:13
Nou, mijn antwoord op die vraag is dat ik dat niet weet. Kan best dat hij op termijn ook op de andere vlakken verbetering doorvoert. Wij kunnen niet weten of en wanneer dat gaat gebeuren.Snoopy80 schreef: ↑18-06-2025 10:51Op dit moment hebben we, voor nu, afgesproken alleen vrienden te zijn / blijven. En wellicht over een tijdje weer verder te kijken wanneer hij wat verbetering in zijn gezondheid heeft kunnen brengen. Mijn kernvraag is dit topic was: is het realistisch om dat te verwachten van hem, of heeft het zin daarop te wachten?
woensdag 18 juni 2025 om 11:14
Waarom vind jij dat jij moet bepalen hoe het leven van deze volwassen man eruit ziet?Snoopy80 schreef: ↑18-06-2025 11:10Ik heb zijn bierbuik nooit heel aantrekkelijk gevonden of het feit dat hij per dag 3 of 4 blikjes energiedrankjes dronk...we hebben elkaar begin vorig jaar voor het eerst ontmoet. Toen kwam hij net pas uit zijn burnout. ik dacht toen: als hij wat meer hersteld is komt zijn fysieke gezondheid ook wel weer, geef het wat tijd. We waren sinds vorig jaar mei samen, ik heb het dat jaar de tijd gegeven om te zien wat hij er zelf mee zou doen. Hem bijv. raad gegeven over gezonde maar makkelijke maaltijden. Fruit en groente eten. Enz..het voelt of ik tegen een muur praat.
Toen hij gestopt is met roken is hij in plaats daarvan meer gaan snoepen..en het doordeweeks bier drinken heeft hij vervangen door veel meer frisdrank te drinken..
Hij zei voor de tandarts een conctactformulier ingevuld te hebben. Op dat contactformulier kwam kennelijk geen reactie..daarna heb ik hem gevraagd die tandarts (of welke tandarts dan ook) te bellen. Omdat hij een hekel aan bellen heeft heeft hij dat niet gedaan..zo gebeurt er nooit iets..
Veel snoepen, nou en? Niet naar de tandarts, nou en? Frisdrank doordeweeks, nou en? Geen groente en fruit? So what!
Wie ben jij om te bepalen hoe hij moet leven? Je gaat dit niet kunnen veranderen. En irriteert zijn levensstijl jou te veel, dan maak je het uit. Maar probeer hem niet te veranderen. Dat is inderdaad trekken aan een dood paard. Of zoals je zelf al heb geconstateerd 'het voelt of ik tegen een muur praat'. Natuurlijk, wat denk je wel niet, dat hij moet leven zoals jij dat wil?
woensdag 18 juni 2025 om 11:15
In aparte kamers slapen werkt alleen als die kamers dan bijv. op een andere verdieping zouden liggen. Hier in mijn appartement (70 m2) hielpen aparte kamers niet. Oordoppen van Ohropax of Loop, zelfs met extra dempende binnenring, hielpen ook niet. Zijn snurken ging er dwars doorheen.nerdopviva schreef: ↑18-06-2025 11:12Je kan ook samen op vakantie. Als je zijn gesnurk zó erg vindt, slaap je allebei in aparte kamers of jij doet oordoppen in. Ik vraag me af of zijn snurken te maken heeft met zijn overgewicht. Zoveel is 10 kilo overgewicht nou ook weer niet. Mijn vriend heeft geen overgewicht, maar is ook (meer) gaan snurken (ik ook trouwens). Dat gebeurt soms nou eenmaal als je ouder wordt. Dus ja, soms slaap ik met oordoppen in. Na 30+ jaar vind ik het wat overdreven om dan maar bij hem weg te gaan.
woensdag 18 juni 2025 om 11:19
Je vriend is niet perfect. Dat weet hij maar al te goed en hij is er vooraf heel eerlijk en open over geweest. Jij ziet hem vervolgens als een project lijkt het wel onder het mom “Dat fix ik wel.” En nu ben je teleurgesteld dat hij niet sneller verbetert. Je moppert de hele tijd: dat hij moet sporten, dat zijn ademhaling irriteert, dat hij niet goed eet en dat hij snurkt. Ik snap dat hij overmand wordt door het "teveel" aan to do's. Alsof wie hij is, niet genoeg is voor je; alleen wie hij zou kunnen worden.
Ik denk dat die man zich klein bij je voelt; hij is op examen in zijn eigen relatie. Dat je wil dat hij groeit en hem daarin motiveert kan ik inkomen. Maar ik lees geen steunende partner - ik lees een veroordelende partner.
Als ik je partner zou zijn, zou ik boos worden: op mezelf. Omdat ik dingen laat liggen en omdat ik achterloop. Maar ook op jou: ik ben geen probleem dat opgelost moet worden, maar ik ben ook iemand met kwaliteiten en ik ben evenwaardig. In een relatie waar ik voortdurend in tekortschiet or een relatie waarin liefde aan voorwaarden lijkt te hangen, wil ik zelf niet belanden.
Ik denk dat die man zich klein bij je voelt; hij is op examen in zijn eigen relatie. Dat je wil dat hij groeit en hem daarin motiveert kan ik inkomen. Maar ik lees geen steunende partner - ik lees een veroordelende partner.
Als ik je partner zou zijn, zou ik boos worden: op mezelf. Omdat ik dingen laat liggen en omdat ik achterloop. Maar ook op jou: ik ben geen probleem dat opgelost moet worden, maar ik ben ook iemand met kwaliteiten en ik ben evenwaardig. In een relatie waar ik voortdurend in tekortschiet or een relatie waarin liefde aan voorwaarden lijkt te hangen, wil ik zelf niet belanden.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€
woensdag 18 juni 2025 om 11:23
Maak het gewoon uit. Op alles is een ja maar.Snoopy80 schreef: ↑18-06-2025 11:15In aparte kamers slapen werkt alleen als die kamers dan bijv. op een andere verdieping zouden liggen. Hier in mijn appartement (70 m2) hielpen aparte kamers niet. Oordoppen van Ohropax of Loop, zelfs met extra dempende binnenring, hielpen ook niet. Zijn snurken ging er dwars doorheen.
Hij is voor jou niet leuk genoeg. En doe het hem asjeblieft niet aan om “vrienden” te blijven.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
woensdag 18 juni 2025 om 11:25
Als ik je partner zou zijn, zou ik boos worden: op mezelf. Omdat ik dingen laat liggen en omdat ik achterloop. -> Wat bedoel je hiermee?belgali schreef: ↑18-06-2025 11:19Je vriend is niet perfect. Dat weet hij maar al te goed en hij is er vooraf heel eerlijk en open over geweest. Jij ziet hem vervolgens als een project lijkt het wel onder het mom “Dat fix ik wel.” En nu ben je teleurgesteld dat hij niet sneller verbetert. Je moppert de hele tijd: dat hij moet sporten, dat zijn ademhaling irriteert, dat hij niet goed eet en dat hij snurkt. Ik snap dat hij overmand wordt door het "teveel" aan to do's. Alsof wie hij is, niet genoeg is voor je; alleen wie hij zou kunnen worden.
woensdag 18 juni 2025 om 11:28
Hoe jij over je vriend praat, maakt je inderdaad geen vriendelijk of leuk persoon. Lees je eigen reacties eens terug. Zou jij het leuk vinden als er zo over je gepraat wordt? Hij moet veranderen naar jouw maatstaven. En als hij aan al jouw wensen voldoet, dan wil je hem misschien wel.
Je mag je zorgen maken om iemands zijn gezondheid, maar het is aan hem of hij iets wil veranderen. En hij heeft al het een en ander veranderd. Het is in jouw ogen gewoon niet goed genoeg en er zijn veel meer punten die jij niet kunt accepteren van hem. Dat mag. Je kunt alleen niet eisen dat hij alles aanpakt wat jij wil. Laat hem los en zoek iemand die wel bij je past. En vooral; laat hem in zijn waarde.
woensdag 18 juni 2025 om 11:28
Denk je echt dat die 10 kilo afvallen ervoor gaat zorgen dat hij niet meer snurkt?Snoopy80 schreef: ↑18-06-2025 11:15In aparte kamers slapen werkt alleen als die kamers dan bijv. op een andere verdieping zouden liggen. Hier in mijn appartement (70 m2) hielpen aparte kamers niet. Oordoppen van Ohropax of Loop, zelfs met extra dempende binnenring, hielpen ook niet. Zijn snurken ging er dwars doorheen.
En die rasp? Hij is al gestopt met roken en is al veel minder gaan drinken. Hij is gaan sporten.
Ga samen lekker wandelen of fietsen. Maar beter nog, maak het uit. Als je hem echt leuk zou vinden, val je niet over die 10 kilo.
pelle wijzigde dit bericht op 18-06-2025 12:50
0.15% gewijzigd

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in