Uit de schulden
woensdag 18 juni 2025 om 17:01
Een elektronische fiets ja?
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
woensdag 18 juni 2025 om 17:06
Het is nog een beetje anders hè. In hun beleving hebben ze dit keer dus juist het geld verstandig geïnvesteerd. Want ze hebben het niet uitgegeven aan barbecueën en pretparken, maar aan iets voor de lange termijn. En daar hebben ze op zich gelijk in natuurlijk. Het is een stuk verstandiger dan wat ze met de eerdere 3000 euro hebben gedaan. Dat het nog steeds niet de ideale keuze is, dat hebben ze inderdaad niet in de gaten.Annapicobella schreef: ↑18-06-2025 15:21Pfff...kijk net de uitzending van gisteren, maar dat echtpaar wordt op geen enkele manier afgeremd door wat er door Eef vorige keer is gezegd. Schade/uitkering binnen en hoppa, andere, grotere, dus duurdere auto qua verzekeringen en wegenbelasting. De ene impuls beslissing na de andere.
Een optie om geen auto te nemen zat niet eens in hun hoofd.
Er was nog geld over meen ik na de inruil, dus benieuwd of ze dat apart hebben gezet.
Overigens is er niet gerept over de hoogte van het bedrag dat hij uitgekeerd kreeg, ik vermoed dat dit een veel hoger bedrag is dan alleen deze 1900 euro voor de auto, dus dan valt er best iets voor te zeggen om deze investering te doen als er bij wijze van nog 12000 euro over is. Hij is door een bedrijfsongeval gedeeltelijk arbeidsongeschikt geworden (of in elk geval kan hij het werk wat hij deed niet meer uitvoeren, dat heet anders geloof ik), daar kun je behoorlijke bedragen voor krijgen.
woensdag 18 juni 2025 om 17:09
woensdag 18 juni 2025 om 18:28
Klopt en ze hadden een auto, dus het is wat lastig na te volgen. Maar de oude auto was blijkbaar erg klein (ik denk aan de hand van hun omschrijving aan een Toyota Aygo achtig formaat ofzo). Het is natuurlijk goed mogelijk dat die ook allerlei reparaties moest op korte termijn en dat daardoor een grotere auto uitzoeken net zo veel zou kosten. Maar inderdaad, een vrij grote auto van slechts 3000 euro, dat belooft weinig goeds verder qua onderhoud.
woensdag 18 juni 2025 om 19:01
Hou op met me hoor. Je wilt niet weten hoeveel narigheid ik hier op dit eigenste forum over me uitgestort heb gekregen omdat ik geen auto heb en en ook al geen rijbewijs. Dat ik een onzelfstandige sukkel was was wel het minste. Dus dat mensen met een rijbewijs toch graag een auto onder hun kont hebben snap ik wel, zeker als ze verder niet erg mobiel zijn.TheQuickBrownFox schreef: ↑18-06-2025 18:58Als je beide niet (kan) werk(en) waarom MOET je dan een auto hebben vraag ik mij af….. Aanschaf, onderhoud, verzekering, brandstof….. het kost alleen maar geld, en dat geld hebben ze nou net niet.
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
woensdag 18 juni 2025 om 19:16
Ook als dat ten kosten gaat van je kinderen?Lady*Voldemort schreef: ↑18-06-2025 19:01Hou op met me hoor. Je wilt niet weten hoeveel narigheid ik hier op dit eigenste forum over me uitgestort heb gekregen omdat ik geen auto heb en en ook al geen rijbewijs. Dat ik een onzelfstandige sukkel was was wel het minste. Dus dat mensen met een rijbewijs toch graag een auto onder hun kont hebben snap ik wel, zeker als ze verder niet erg mobiel zijn.
woensdag 18 juni 2025 om 19:19
Ik heb wel een rijbewijs, maar het grootste gedeelte van mijn leven heb ik ook geen auto, nu al 20 jaar zonder en ik red mij prima! Mijn vriend heeft ook geen auto, sterker nog heeft zelfs geen rijbewijs. Oók toen mijn kinderen klein waren. Ja het kostte mij de hele zaterdag om de hele streek door te fietsen voor zwemles en sport maar mijn kinderen zijn er zeker niet slechter van geworden. Sterker nog…soms ging er een vriendinnetje mee die vroeg dan aan ze waarom we geen auto hadden en hun antwoord was dat ze die nooit hadden gehad bij mama en dat ze het hartstikke gezellig vonden op de fiets. Bij papa zaten ze saai op de achterbank en als ze met mij moesten fietsen dan gebeurde er van alles. Was hun reactie en dat klopte ook. Ze hadden hele verhalen, zongen liedjes etc.
Een auto is makkelijk, dat begrijp ik wel. Maar als je diep in de schulden zit, je het niet nodig heb voor je werk, sorry….maar imo is een auto dan geen optie. Zorg eerst maar eens dat je uit de schulden komt.
Een auto is makkelijk, dat begrijp ik wel. Maar als je diep in de schulden zit, je het niet nodig heb voor je werk, sorry….maar imo is een auto dan geen optie. Zorg eerst maar eens dat je uit de schulden komt.
woensdag 18 juni 2025 om 19:21
Ik ken alleen al genoeg mensen in armoede die recht hebben op voedselhulp, maar die niet kunnen halen omdat ze geen auto hebben.TheQuickBrownFox schreef: ↑18-06-2025 18:58Als je beide niet (kan) werk(en) waarom MOET je dan een auto hebben vraag ik mij af….. Aanschaf, onderhoud, verzekering, brandstof….. het kost alleen maar geld, en dat geld hebben ze nou net niet.
De voedselbank komt het eten nu ook weer niet aan huis leveren.
Of die nooit bij familie raken een uur verder omdat er geen auto is.
Die niet op een shitty locatie ver buiten een stad kunnen solliciteren of om 6u 's ochtends raken omdat er geen auto is en het OV om half 6 's ochtends ruk is.
Ik heb die kar niet gezien, maar iets van (desnoods 7de hands) auto bezitten als je een rijbewijs hebt kan dus best handig zijn.
Ook als je arm bent.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
woensdag 18 juni 2025 om 19:26
Ik heb wel een auto ( een hele kleine, formaat Toyota Aigo).maar het ligt ook aan je werk. Ik zou niet zonder kunnen nu, vind het ov ook te onbetrouwbaar om op tijd bij KDV dan te zijn.
Op m’n werk kijken ze me ook altijd heel vreemd aan dat ik nog steeds zo’n klein autootje heb. Het gaat toch prima, vind echt zonde om om die reden een grote auto te kopen. Voor vakantie is het niks inderdaad maar als je zoveel schulden hebt doe je dat sowieso bijna niet toch.
Op m’n werk kijken ze me ook altijd heel vreemd aan dat ik nog steeds zo’n klein autootje heb. Het gaat toch prima, vind echt zonde om om die reden een grote auto te kopen. Voor vakantie is het niks inderdaad maar als je zoveel schulden hebt doe je dat sowieso bijna niet toch.
woensdag 18 juni 2025 om 19:30
Tot er wat aan mankeert en de auto gerepareerd moet worden, of niet door de apk komt……. Die kosten zijn vaak niet mals.Wissewis schreef: ↑18-06-2025 19:21Ik ken alleen al genoeg mensen in armoede die recht hebben op voedselhulp, maar die niet kunnen halen omdat ze geen auto hebben.
De voedselbank komt het eten nu ook weer niet aan huis leveren.
Of die nooit bij familie raken een uur verder omdat er geen auto is.
Die niet op een shitty locatie ver buiten een stad kunnen solliciteren of om 6u 's ochtends raken omdat er geen auto is en het OV om half 6 's ochtends ruk is.
Ik heb die kar niet gezien, maar iets van (desnoods 7de hands) auto bezitten als je een rijbewijs hebt kan dus best handig zijn.
Ook als je arm bent.
Een fietskar doet wonderen. Daar kan heel veel in, gebruikte ik ook voor de boodschappen. Het is wat meer georganiseer en je moet soms creatief zijn, maar je komt er echt wel zonder auto!
Mijn ouders woonden ook niet om de hoek bij mijn opa en oma aan moeders kant. Soms gingen we met de trein er naar toe, maar vaker ook gewoon met de fiets, dat betekende 26km enkele reis. Eerst achterop, en toen ik 5 was moest ik zelf die 52km fietsen.
Een sollicitatiegesprek heb je nooit om half6 ‘s ochtends, maar tijdens kantooruren ook dan valt er wat te regelen. En ik schreef ook dat je soms een auto nodig heb voor je werk omdat je er anders niet kan komen omdat je of heel vroeg moet beginnen of juist tot heel laat moet werken. Maar zij werken toch beide niet? En hebben daarnaast flinke schulden, dan kan je imo je gewoon geen auto veroorloven!
woensdag 18 juni 2025 om 19:38
mijn 1e tig de hands auto kocht ik voor 500 euro. Ik vond het heerlijk, want veel meer vrijheid daardoor. Had de auto ook nodig voor mijn werk. Auto ging door de APK maar zo niet dan had ik weer een ander op de kop getikt voor een paar honderd euro waar ik weer een jaar mee toe kon.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
woensdag 18 juni 2025 om 19:40
Zij hebben geen schulden meer( wel gehad)TheQuickBrownFox schreef: ↑18-06-2025 19:30Tot er wat aan mankeert en de auto gerepareerd moet worden, of niet door de apk komt……. Die kosten zijn vaak niet mals.
Een fietskar doet wonderen. Daar kan heel veel in, gebruikte ik ook voor de boodschappen. Het is wat meer georganiseer en je moet soms creatief zijn, maar je komt er echt wel zonder auto!
Mijn ouders woonden ook niet om de hoek bij mijn opa en oma aan moeders kant. Soms gingen we met de trein er naar toe, maar vaker ook gewoon met de fiets, dat betekende 26km enkele reis. Eerst achterop, en toen ik 5 was moest ik zelf die 52km fietsen.
Een sollicitatiegesprek heb je nooit om half6 ‘s ochtends, maar tijdens kantooruren ook dan valt er wat te regelen. En ik schreef ook dat je soms een auto nodig heb voor je werk omdat je er anders niet kan komen omdat je of heel vroeg moet beginnen of juist tot heel laat moet werken. Maar zij werken toch beide niet? En hebben daarnaast flinke schulden, dan kan je imo je gewoon geen auto veroorloven!
Maar hebben nooit geleerd goed met geld om te gaan
woensdag 18 juni 2025 om 20:22
Das grappig dat je dat zegt. Hier op het forum was de heersende mening juist dat ik mijn kinderen ontzettend tekort deed door er geen auto op na te houden. Want stel je voor dat ze eens ineens naar de dokter moesten. Of dat ze naar een kinderfeestje moesten. Of dat ze op een teamsport zaten. En dan kon ik ze niet brengen met de auto, maar dan moest ik met de bus of zo. Dat was echt heel erg.
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
woensdag 18 juni 2025 om 20:43
Daar heb je wel een punt inderdaad. Volgens mij kunnen ze al zelf naar school fietsen. Zonder werk zou ik ook niet goed weten waarom je per se dan een auto nodig hebtAnnapicobella schreef: ↑18-06-2025 19:39Er is geen werk momenteel, geen opvang waar kinderen heen gaan en bovendien is er een ´´elektronische fiets´ voor de voedselbank.
woensdag 18 juni 2025 om 20:47
Waarschijnlijk valt een auto onder primaire levensbehoeften voor hen.TheQuickBrownFox schreef: ↑18-06-2025 18:58Als je beide niet (kan) werk(en) waarom MOET je dan een auto hebben vraag ik mij af….. Aanschaf, onderhoud, verzekering, brandstof….. het kost alleen maar geld, en dat geld hebben ze nou net niet.
woensdag 18 juni 2025 om 22:05
Uber?Lady*Voldemort schreef: ↑18-06-2025 20:22Das grappig dat je dat zegt. Hier op het forum was de heersende mening juist dat ik mijn kinderen ontzettend tekort deed door er geen auto op na te houden. Want stel je voor dat ze eens ineens naar de dokter moesten. Of dat ze naar een kinderfeestje moesten. Of dat ze op een teamsport zaten. En dan kon ik ze niet brengen met de auto, maar dan moest ik met de bus of zo. Dat was echt heel erg.
Mijn kinderen konden ook pas laat genieten van mijn auto. Daarvoor fiets, ov of huurauto. Zijn zonder trauma daarvan opgegroeid begrijp ik van hun feedback. Wel creatiever in buiten de auto voor de deurbox denken.
Everything you see I owe to spaghetti!
woensdag 18 juni 2025 om 22:15
He. Ze hebben een bewindvoerder, die de koop zeer waarschijnlijk goed heeft gekeurd. Ze hebben 200 euro per week om uit te geven. Zij is op zoek naar werk, hij doet alsof hij een studie wil gaan doen. Ze hebben geen schulden meer, geen voedselbank.
Fijn dat jullie allemaal geen auto nodig hebben. Wij hebben er 2 en ik zou niet zonder kunnen (cooruit, ik kan niet fietsen en zowel het werk van man als van mij is nauwelijks bereikbaar met het ov. Of welbereikbaar, maar met auto is het 20 min, met het ov 1,5 uur).
Zij hebben nog geen werk. Maar kennelijk geeft een auto vrijheid. Niet elke regio is nu zo geweldig met het ov. De buurgemeente waar ik heb gewerkt, had denk ik 90% van de mensen in de bijstand een auto. Het is niet héél raar.
Zolang ze onder bewind staan en geen nieuwe schulden maken: leef en laat leven.
En ik vermoed dat de ongevallenuitkering echt wel een stuk hoger was dan 1800 euro, gezien het feit dat hij zijn baan er om is verloren . Maar goed: daar deden ze dan weer geen uitspraken over.
Ik ben vooral benieuwd of de,e 2 mensen over een jaar echt de bijstand hebben verlaten. Ik denk dat werken haar goed zou doen, qua eigenwaarde en ook wat ze meegeeft aan haar kinderen.
Fijn dat jullie allemaal geen auto nodig hebben. Wij hebben er 2 en ik zou niet zonder kunnen (cooruit, ik kan niet fietsen en zowel het werk van man als van mij is nauwelijks bereikbaar met het ov. Of welbereikbaar, maar met auto is het 20 min, met het ov 1,5 uur).
Zij hebben nog geen werk. Maar kennelijk geeft een auto vrijheid. Niet elke regio is nu zo geweldig met het ov. De buurgemeente waar ik heb gewerkt, had denk ik 90% van de mensen in de bijstand een auto. Het is niet héél raar.
Zolang ze onder bewind staan en geen nieuwe schulden maken: leef en laat leven.
En ik vermoed dat de ongevallenuitkering echt wel een stuk hoger was dan 1800 euro, gezien het feit dat hij zijn baan er om is verloren . Maar goed: daar deden ze dan weer geen uitspraken over.
Ik ben vooral benieuwd of de,e 2 mensen over een jaar echt de bijstand hebben verlaten. Ik denk dat werken haar goed zou doen, qua eigenwaarde en ook wat ze meegeeft aan haar kinderen.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
woensdag 18 juni 2025 om 22:40
Ik heb de indruk dat die bewindvoerders ontzettend vooral heel veel mee moeten bewegen met deze doelgroep om erger te voorkomen. Die bewindvoerders kijken waarschijnlijk nergens meer van op, maar als nietsvermoedende kijker komt dit allemaal wel raar over.
Vrijheid is mooi, maar ja, of dat nou alleen met een auto kan. Koop die auto dan wanneer je weet waar je aan de slag gaat, denk je dan. Misschien wel bij de supermarkt om de hoek, dat scheelt dan weer. Maar goed, wat werkt zal allemaal wel gestoeld zijn op jarenlange ervaring en trial & error.
Vrijheid is mooi, maar ja, of dat nou alleen met een auto kan. Koop die auto dan wanneer je weet waar je aan de slag gaat, denk je dan. Misschien wel bij de supermarkt om de hoek, dat scheelt dan weer. Maar goed, wat werkt zal allemaal wel gestoeld zijn op jarenlange ervaring en trial & error.
pina wijzigde dit bericht op 18-06-2025 22:50
28.10% gewijzigd
woensdag 18 juni 2025 om 22:49
Ze hadden al een auto. Die zo te horen niet meer door de keuring kwam. Het is niet dat ze geen auto hadden, en er nu een aangeschaft hebben.
En bewindvoerders moeten heel vaak nee verkopen. Met de erfenis was ik verbaasd dat de bewindvoerder toestond dat het bedrag in een keer werd gespendeerd, maar daar zal ook wel een overweging achter hebben gezeten. Kennelijk mochten ze tijdens de schuldsanering ook een auto hebben. Dus kennelijk heeft het ergens een meerwaarde voor ze.
En bewindvoerders moeten heel vaak nee verkopen. Met de erfenis was ik verbaasd dat de bewindvoerder toestond dat het bedrag in een keer werd gespendeerd, maar daar zal ook wel een overweging achter hebben gezeten. Kennelijk mochten ze tijdens de schuldsanering ook een auto hebben. Dus kennelijk heeft het ergens een meerwaarde voor ze.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
woensdag 18 juni 2025 om 22:50
woensdag 18 juni 2025 om 22:52
Prima, maar dat je ooit een auto had, wil op zich niet zeggen dat je die dan levenslang moet hebben. Beetje vreemd argument. Maar zoals ik al zeg, er zal vast over nagedacht zijn, en dit was dan een Ja tussen waarschijnlijk veel Nee.Lucy schreef: ↑18-06-2025 22:49Ze hadden al een auto. Die zo te horen niet meer door de keuring kwam. Het is niet dat ze geen auto hadden, en er nu een aangeschaft hebben.
Maar jij zit waarschijnlijk meer in die sector/materie, en voor jou zijn dit soort dingen dan al veel normaler.
woensdag 18 juni 2025 om 23:23
Dat zou kunnen.
En ik vind het altijd makkelijk oordelen, van de zijkant. Als ik mijzelf in die positie zou voorstellen, zou ik een aantal andere keuzes maken. Absoluut. Om te beginnen niet roken (maar dat doe ik toch al niet). Geen tattoos (maar die wil ik toch al niet). Geen frisdrank of alcohol. En geen 90 euro bij de Mac of 200 euro voor een jurk.
Maar mijn auto zou ik echt als aller, allerlaatste de deur uit doen.
Maar goed,ik leef niet al 20 jaar op een minimum inkomen. Dus misschien zou ik het in hun positie ook wel volledig hetzelfde doen. Geen idee.
En ik vind het altijd makkelijk oordelen, van de zijkant. Als ik mijzelf in die positie zou voorstellen, zou ik een aantal andere keuzes maken. Absoluut. Om te beginnen niet roken (maar dat doe ik toch al niet). Geen tattoos (maar die wil ik toch al niet). Geen frisdrank of alcohol. En geen 90 euro bij de Mac of 200 euro voor een jurk.
Maar mijn auto zou ik echt als aller, allerlaatste de deur uit doen.
Maar goed,ik leef niet al 20 jaar op een minimum inkomen. Dus misschien zou ik het in hun positie ook wel volledig hetzelfde doen. Geen idee.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in