Uit de schulden
woensdag 18 juni 2025 om 23:33
Ja natuurlijk oordelen we van de zijkant, maar soms is juist de frisse blik van buiten nodig om te zien hoe bizar iets is. Dat doen we net zo goed als je een reality soap over overdreven rijke celebrities of influencers ziet. Maar als je al in die hoek werkzaam bent bekijk je het meer van binnenuit.
Ik heb zelf pas een paar jaar een auto, en ben grotendeels opgegroeid zonder auto. Dan hadden we weer een oud barrel, die kwam niet door de apk, en dan weer jaren zonder. Dus ik heb waarschijnlijk de mazzel niet die intrinsieke behoefte aan een auto te kennen en zie het niet hebben van een auto niet als afzien. Auto is het eerste dat de deur uitgaat. Maar dat is allemaal relatief.
Ik heb zelf pas een paar jaar een auto, en ben grotendeels opgegroeid zonder auto. Dan hadden we weer een oud barrel, die kwam niet door de apk, en dan weer jaren zonder. Dus ik heb waarschijnlijk de mazzel niet die intrinsieke behoefte aan een auto te kennen en zie het niet hebben van een auto niet als afzien. Auto is het eerste dat de deur uitgaat. Maar dat is allemaal relatief.
donderdag 19 juni 2025 om 06:12
Wat een raar oordeel. Kinderen hoeven niks te kort te komen als je geen auto hebt.Lady*Voldemort schreef: ↑18-06-2025 20:22Das grappig dat je dat zegt. Hier op het forum was de heersende mening juist dat ik mijn kinderen ontzettend tekort deed door er geen auto op na te houden. Want stel je voor dat ze eens ineens naar de dokter moesten. Of dat ze naar een kinderfeestje moesten. Of dat ze op een teamsport zaten. En dan kon ik ze niet brengen met de auto, maar dan moest ik met de bus of zo. Dat was echt heel erg.
Wij hebben 2 auto's. Nodig voor het werk. Daarnaast doen we bijna alles op de fiets.
donderdag 19 juni 2025 om 07:33
pina schreef: ↑18-06-2025 22:50Een collega van me heeft SJD gedaan en die liep ook stage in de schuldhulpverlening, maar zij werd daar echt gillend gek. Totaal verkeerde studie gekozen, zij kon er helemaal niet mee omgaan. Zit nu ook in een compleet andere hoek en doet niets meer met haar opleiding.
Zo iemand heb Ik ook een keer gesproken. De schuldhulpverlening bleek ook helemaal niks voor haar te zijn.
Ze vond het vaak frustrerend. Vooral als bij cliënten de kwartjes maar niet wilde vallen.
Ze kreeg ook met boosheid en soms zelfs agressie te maken. Alsof het háár schuld was dat er geldproblemen waren.
Zij is ook iets compleet anders gaan doen.
Ik zou ook totaal ongeschikt zijn denk ik.
donderdag 19 juni 2025 om 07:56
Het scheelt denk ik wel enorm als je heel veel dingen allemaal niet wil/niet leuk vindt.Lucy schreef: ↑18-06-2025 23:23Dat zou kunnen.
En ik vind het altijd makkelijk oordelen, van de zijkant. Als ik mijzelf in die positie zou voorstellen, zou ik een aantal andere keuzes maken. Absoluut. Om te beginnen niet roken (maar dat doe ik toch al niet). Geen tattoos (maar die wil ik toch al niet). Geen frisdrank of alcohol. En geen 90 euro bij de Mac of 200 euro voor een jurk.
Maar mijn auto zou ik echt als aller, allerlaatste de deur uit doen.
Maar goed,ik leef niet al 20 jaar op een minimum inkomen. Dus misschien zou ik het in hun positie ook wel volledig hetzelfde doen. Geen idee.
Ik wil ook niet teveel oordelen en dat doe ik wel, dat weet ik, maar ik denk vaak ook wel, mensen willen wel heel veel.
Niet alleen degenen die erdoor in de schulden komen trouwens. Ook mensen met grote inkomens en daar dan wat mee gaan doen. Of het nu een duur huis, luxe vakantie of zwembad met jacuzzi in de tuin is. Dat komt neem ik aan allereerst voort uit de wens dat je dat graag wil hebben of doen.
donderdag 19 juni 2025 om 09:12
Voor sommige wordt het ook wel een way of life denk ik.
Bij een van mijn zussen geloof ik wel dat dit het geval is.
Alleenstaande moeder, geen baan en flink in de schulden.
Ze maakt op héél veel potjes en subsidies aanspraak en maakt daar ook gebruik van. Ook familie en vrienden sponsoren haar nog wel eens.
Ik misgun het haar niet en ik beweer ook niet dat het altijd maar lekker makkelijk is. Maar echt veranderingen of verbeteringen zie ik ook niet. Het sukkelt zo door.
Dat frustreert me wel eens.
donderdag 19 juni 2025 om 09:38
Hallodaar schreef: ↑19-06-2025 09:12Voor sommige wordt het ook wel een way of life denk ik.
Bij een van mijn zussen geloof ik wel dat dit het geval is.
Alleenstaande moeder, geen baan en flink in de schulden.
Ze maakt op héél veel potjes en subsidies aanspraak en maakt daar ook gebruik van. Ook familie en vrienden sponsoren haar nog wel eens.
Ik misgun het haar niet en ik beweer ook niet dat het altijd maar lekker makkelijk is. Maar echt veranderingen of verbeteringen zie ik ook niet. Het sukkelt zo door.
Dat frustreert me wel eens.
Dat begrijp ik. Ik heb iemand van zeer nabij, geen eigen familie maar wel zo close die ook zo leeft. Ze weet ook niet beter. Haar opa en oma leefden zo, haar ouders, haar ooms en tantes en ook de omgeving. Ik denk soms ook ' van thuis zitten als je nog zo een jonge meid (en gezond) bent ga je je mentaal echt niet beter voelen, ik weet zeker dat werk jou meer voldoening zal geven'.
Zodra er geld binnen komt wordt dat ook gelijk uitgegeven want het geeft heel kort dat geluksgevoel. En ze doen dat allemaal in haar omgeving. Ook allemaal van de tatoo's, action-troep, roken en tig huisdieren. De huisdieren snap ik op zich want altijd alleen thuis, geeft gezelschap en een doel (vaak zo een mishandelde hond uit het buitenland die opnieuw opgevoed moet worden). Niet erg handig, want dieren kosten een hoop geld. Maar ook dat mag bij de dierenarts op afbetaling. Ik probeer er zo min mogelijk een mening over te vormen. Ik ben niet zo opgegroeid, dus wat weet ik er nou van. Ik denk dat je het pas begrijpt als je in exact dezelfde situatie hebt gezeten.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
donderdag 19 juni 2025 om 10:37
Mensen dekken zich soms ook in, uit angst voor teleurstellingen en afwijzing, het gevoel van tekort schieten, bij sollicitaties en werk en dergelijke. Dan blijven ze liever in de wereld die je kent.
Wij hadden eens een project op werk waarbij we mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zouden helpen met hun cv en brieven lezen en mails helpen sturen en dergelijke. Mensen kregen dan een persoon en de bedoeling was dat je samen met die persoon optrok en dat die bij je terecht kon voor vragen of nakijken van mailtjes, formulieren, etc. Geen diepzinnige hulp, maar meer voor als iemand de taal minder goed beheerst, of zich schriftelijk minder goed uit kan drukken.
Dat project is totaal mislukt, want er was weinig begrip als mensen steeds zonder bericht niet op kwamen dagen (gebeurde heel veel), de werelden lagen veel te ver uiteen. Mijn werk is een redelijk elitaire sector, vrij corporaal ook. Iedereen was wel aardig naar elkaar, maar ik denk toch dat veel van deze mensen zich niet op hun gemak voelden bij de mensen van mijn werk.
Ik deed zelf niet mee aan het project (vooral vanwege de samenstelling van de groep van mijn werk en daarbij ben ik zelf ook niet de meest begripvolle persoon), maar als ik zag wat voor studentikoze ballen er van mijn werk bij betrokken waren had ik al zo mijn twijfels. Die deden het volgens mij ook vooral om iets van maatschappelijke inzet op hun cv te hebben, het was geen intrinsieke motivatie.
Wij hadden eens een project op werk waarbij we mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zouden helpen met hun cv en brieven lezen en mails helpen sturen en dergelijke. Mensen kregen dan een persoon en de bedoeling was dat je samen met die persoon optrok en dat die bij je terecht kon voor vragen of nakijken van mailtjes, formulieren, etc. Geen diepzinnige hulp, maar meer voor als iemand de taal minder goed beheerst, of zich schriftelijk minder goed uit kan drukken.
Dat project is totaal mislukt, want er was weinig begrip als mensen steeds zonder bericht niet op kwamen dagen (gebeurde heel veel), de werelden lagen veel te ver uiteen. Mijn werk is een redelijk elitaire sector, vrij corporaal ook. Iedereen was wel aardig naar elkaar, maar ik denk toch dat veel van deze mensen zich niet op hun gemak voelden bij de mensen van mijn werk.
Ik deed zelf niet mee aan het project (vooral vanwege de samenstelling van de groep van mijn werk en daarbij ben ik zelf ook niet de meest begripvolle persoon), maar als ik zag wat voor studentikoze ballen er van mijn werk bij betrokken waren had ik al zo mijn twijfels. Die deden het volgens mij ook vooral om iets van maatschappelijke inzet op hun cv te hebben, het was geen intrinsieke motivatie.
donderdag 19 juni 2025 om 11:13
Pina, op mijn werk dragen we via een welzijnscompas ook bij aan reïntegratie.
Meestal aan langdurig werklozen, mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Die kunnen bij ons vrijwilligerswerk doen.
Vrijwilligerswerk is namelijk vaak onderdeel van het reïntegratietraject via het UWV.
Steevast véélste laat komen, of überhaupt niet eens op komen dagen, belletjes en appjes negeren, of juist steeds met smoesjes afzeggen (ik moet onverwacht naar de tandarts, ben ziek, ben moe enz)
Het is meer regel dan uitzondering. Die mentaliteit maakt dat wij steeds minder trek hebben in dit soort klanten. We kappen het in ieder geval steeds sneller af. Het is graag of niet. Het wordt dan zo trekken aan een dood paard. Zonde van onze tijd en energie.
Succes verhalen zijn er ook gelukkig! Maar dat zijn er weinig helaas.
Meestal aan langdurig werklozen, mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Die kunnen bij ons vrijwilligerswerk doen.
Vrijwilligerswerk is namelijk vaak onderdeel van het reïntegratietraject via het UWV.
Steevast véélste laat komen, of überhaupt niet eens op komen dagen, belletjes en appjes negeren, of juist steeds met smoesjes afzeggen (ik moet onverwacht naar de tandarts, ben ziek, ben moe enz)
Het is meer regel dan uitzondering. Die mentaliteit maakt dat wij steeds minder trek hebben in dit soort klanten. We kappen het in ieder geval steeds sneller af. Het is graag of niet. Het wordt dan zo trekken aan een dood paard. Zonde van onze tijd en energie.
donderdag 19 juni 2025 om 11:15
Ik woon in een dorp met matig/slecht ov en geen winkels, huisarts, apotheek. Als gezin redden we het prima met 1 auto, dat hebben we ook een tijd gedaan, omdat we veel thuis kunnen werken. Maar nu hebben we door omstandigheden 2 auto's en dat is toch écht wel een prettige luxe. Dus een 7ehandse auto en iets van een pc/laptop vind ik niet echt een buitensporige luxe. Roken, tattoo's en de zoveelste kat/hond wel. Kijk, is het beestje er al dan doe je het ook niet weg maar ik zou er niet dan nog meer bijnemen of "vervangen" als het beestje overlijdt.
donderdag 19 juni 2025 om 11:44
Mijn eerste hond kwam bij een pleeggezin vandaan. Deze mensen vonden huisdieren erg belangrijk, maar konden de kosten niet dragen. Pleeggezin worden was een prima oplossing.
Nadeel is wel, dat je vaak weer afscheid van een dier moet nemen. Vooral voor de kinderen wel eens moeilijk.
Maar ze hadden zo toch de gezelligheid en liefde van dieren in huis, die ze ook nog eens aan een nieuwe toekomst hielpen.
Nadeel is wel, dat je vaak weer afscheid van een dier moet nemen. Vooral voor de kinderen wel eens moeilijk.
Maar ze hadden zo toch de gezelligheid en liefde van dieren in huis, die ze ook nog eens aan een nieuwe toekomst hielpen.
donderdag 19 juni 2025 om 12:12
Bij ons hadden de mensen er van onze kant geen geduld en begrip voor, dat is echt een vak apart. De problematiek gaat waarschijnlijk verder dan alleen helpen met een cv, en daarin moet je mee kunnen veren. Daar hadden mensen bij ons op den duur geen zin en tijd meer voor.Hallodaar schreef: ↑19-06-2025 11:13Pina, op mijn werk dragen we via een welzijnscompas ook bij aan reïntegratie.
Eén iemand uit het traject is bij ons op werk aan de slag gegaan, op de postkamer en die zit daar nu helemaal op zijn plek. Maar ja, dat was er eentje als uit een boekje, was enthousiast, proactief, nieuwsgierig. Maar ja, dat kan niet iedereen, om wat voor redenen dan ook, en dat gaat te ver voor de gemiddelde collega zonder hulpverlenersachtergrond.
donderdag 19 juni 2025 om 12:19
We snappen allemaal dat het fijn is, maar als je het geld niet hebt, gaat het over. Nu hadden deze mensen er blijkbaar het geld voor, en ook voor aanverwante kosten, daar zal wel over nagedacht zijn lijkt me. Maar wat niet kan, kan niet. Hoe fijn het ook kan zijn.MrsDuck schreef: ↑19-06-2025 11:15Ik woon in een dorp met matig/slecht ov en geen winkels, huisarts, apotheek. Als gezin redden we het prima met 1 auto, dat hebben we ook een tijd gedaan, omdat we veel thuis kunnen werken. Maar nu hebben we door omstandigheden 2 auto's en dat is toch écht wel een prettige luxe. Dus een 7ehandse auto en iets van een pc/laptop vind ik niet echt een buitensporige luxe. Roken, tattoo's en de zoveelste kat/hond wel. Kijk, is het beestje er al dan doe je het ook niet weg maar ik zou er niet dan nog meer bijnemen of "vervangen" als het beestje overlijdt.
donderdag 19 juni 2025 om 12:40
pina schreef: ↑19-06-2025 12:12Bij ons hadden de mensen er van onze kant geen geduld en begrip voor, dat is echt een vak apart. De problematiek gaat waarschijnlijk verder dan alleen helpen met een cv, en daarin moet je mee kunnen veren. Daar hadden mensen bij ons op den duur geen zin en tijd meer voor.
Eén iemand uit het traject is bij ons op werk aan de slag gegaan, op de postkamer en die zit daar nu helemaal op zijn plek. Maar ja, dat was er eentje als uit een boekje, was enthousiast, proactief, nieuwsgierig. Maar ja, dat kan niet iedereen, om wat voor redenen dan ook, en dat gaat te ver voor de gemiddelde collega zonder hulpverlenersachtergrond.
Ik kan eerlijk gezegd zulk geduld ook niet opbrengen.
Als iemand hier 3 uurtjes per week komt meedraaien, en achter elkaar de avond vantevoren tegen middernacht afmeld via een appje met: "ik moet morgen naar de tandarts, dokter, maatschappelijk werker enz!" Of iemand komt gewoon niet opdagen zonder enig bericht, Dan verspil je bij mij je geloofwaardigheid en daalt bij mij de motivatie tot op bijna het nulpunt.
Ik vind het heel lastig om dan nog in zo iemand te willen investeren. Dat zal inderdaad een vak apart zijn.
donderdag 19 juni 2025 om 12:57
Oh ik ook niet hoor. Vooral de smoesjes, ik ben gekke Gerrit niet. Zeg dan gewoon dat je er geen puf voor hebt, hou op met die tandarts. Als mensen bij ons dan antwoordden met, oh geen probleem, dan kom je toch later, of morgen ofzo, dan was het ook altijd radiostilte. Nee, daar moet je echt mee om kunnen gaan.Hallodaar schreef: ↑19-06-2025 12:40Ik kan eerlijk gezegd zulk geduld ook niet opbrengen.
Als iemand hier 3 uurtjes per week komt meedraaien, en achter elkaar de avond vantevoren tegen middernacht afmeld via een appje met: "ik moet morgen naar de tandarts, dokter, maatschappelijk werker enz!" Of iemand komt gewoon niet opdagen zonder enig bericht, Dan verspil je bij mij je geloofwaardigheid en daalt bij mij de motivatie tot op bijna het nulpunt.
Ik vind het heel lastig om dan nog in zo iemand te willen investeren. Dat zal inderdaad een vak apart zijn.
Veel van deze mensen hadden echt complexe redenen waarom zij een afstand tot de arbeidsmarkt hadden opgebouwd. Het cv was de laatste van hun problemen.
donderdag 19 juni 2025 om 13:55
VGM1980 schreef: ↑19-06-2025 09:38Dat begrijp ik. Ik heb iemand van zeer nabij, geen eigen familie maar wel zo close die ook zo leeft. Ze weet ook niet beter. Haar opa en oma leefden zo, haar ouders, haar ooms en tantes en ook de omgeving. Ik denk soms ook ' van thuis zitten als je nog zo een jonge meid (en gezond) bent ga je je mentaal echt niet beter voelen, ik weet zeker dat werk jou meer voldoening zal geven'.
Zodra er geld binnen komt wordt dat ook gelijk uitgegeven want het geeft heel kort dat geluksgevoel. En ze doen dat allemaal in haar omgeving. Ook allemaal van de tatoo's, action-troep, roken en tig huisdieren. De huisdieren snap ik op zich want altijd alleen thuis, geeft gezelschap en een doel (vaak zo een mishandelde hond uit het buitenland die opnieuw opgevoed moet worden). Niet erg handig, want dieren kosten een hoop geld. Maar ook dat mag bij de dierenarts op afbetaling. Ik probeer er zo min mogelijk een mening over te vormen. Ik ben niet zo opgegroeid, dus wat weet ik er nou van. Ik denk dat je het pas begrijpt als je in exact dezelfde situatie hebt gezeten.
er is in zuid limburg, in Heerlen Noord een hele wijk waar sinds de sluiting van de mijnen er al generaties lang inmiddels zo geleefd wordt.
Er worden miljoenen in gepompt om de mensen aan te sporen iets van hun leven te maken, maar het helpt niks hoor, ze willen niet volgens mij. Het is best aangenaam als je niks moet in het leven en een heel leger aan hulpverleners zorgt dat je toch kunt wonen, eten etc .
zelfs een documentaire is er gemaakt : https://www.youtube.com/watch?v=nI4jj-8sFhE
donderdag 19 juni 2025 om 14:15
pina schreef: ↑19-06-2025 12:57Oh ik ook niet hoor. Vooral de smoesjes, ik ben gekke Gerrit niet. Zeg dan gewoon dat je er geen puf voor hebt, hou op met die tandarts. Als mensen bij ons dan antwoordden met, oh geen probleem, dan kom je toch later, of morgen ofzo, dan was het ook altijd radiostilte. Nee, daar moet je echt mee om kunnen gaan.
Veel van deze mensen hadden echt complexe redenen waarom zij een afstand tot de arbeidsmarkt hadden opgebouwd. Het cv was de laatste van hun problemen.
Oh, ja!
Zo herkenbaar.
"Ik kan morgenochtend niet!"
Oké, kun je morgenmiddag of overmorgen wel?
En dan geen reactie krijgen.
Ik geloof ook wel dat het veel complexer is dan gewoon niet willen of geen zin hebben.
Ik heb die indruk bij mijn zus ook. Ze leeft al zo lang in een soort beschermde bubbel, dat alles daarbuiten bijna eng is.
Ze weet nu wat ze heeft aan steun, geld en subsidies. Dat maakt stappen zetten naar zelfstandiger worden ook moeilijker denk ik.
Angst om vangnetten te verliezen?
Onzekerheid? Faalangst? Wat als het mis gaat?
Moeilijk hoor.
Ik wil ook niet oordelen, maar doe het wel.. dat weet ik.
Ik vind het vaak ook gewoon ontzettend jammer. Leuke kansen en aanbiedingen die zo bij het grofvuil gezet worden. Tijd en energie die je compleet voor niks in iemand hebt gestoken.
Vaak erg zonde.
donderdag 19 juni 2025 om 15:07
En ze weet natuurlijk ook wel dat mensen buiten die bubbel harder oordelen. Dan kom je namelijk mensen tegen zoals bij mij op werk.Hallodaar schreef: ↑19-06-2025 14:15Oh, ja!
Zo herkenbaar.
"Ik kan morgenochtend niet!"
Oké, kun je morgenmiddag of overmorgen wel?
En dan geen reactie krijgen.
Ik geloof ook wel dat het veel complexer is dan gewoon niet willen of geen zin hebben.
Ik heb die indruk bij mijn zus ook. Ze leeft al zo lang in een soort beschermde bubbel, dat alles daarbuiten bijna eng is.
Ze weet nu wat ze heeft aan steun, geld en subsidies. Dat maakt stappen zetten naar zelfstandiger worden ook moeilijker denk ik.
Angst om vangnetten te verliezen?
Onzekerheid? Faalangst? Wat als het mis gaat?
Moeilijk hoor.
Ik wil ook niet oordelen, maar doe het wel.. dat weet ik.
Ik vind het vaak ook gewoon ontzettend jammer. Leuke kansen en aanbiedingen die zo bij het grofvuil gezet worden. Tijd en energie die je compleet voor niks in iemand hebt gestoken.
Vaak erg zonde.
Dat mensen aan zo’n programma meedoen begrijp ik ook niet goed, ik weet niet hoe het ze voorgespiegeld is, maar het levert waarschijnlijk weinig sympathie op.
donderdag 19 juni 2025 om 15:34
Ik denk dat er verschillende motivaties zijn.
Bij het stel: laten zirn dst mensen het echt heus heel zwaar hebben (meer slachtofferschap)
Bij de nagelspecialiste: die wilde volgens mij geld gaan verdienen via YouTube ofzo toch?
Bij de kapster, misschien echt wel de hulp die ze via het programma kon krijgen.
Bij het stel: laten zirn dst mensen het echt heus heel zwaar hebben (meer slachtofferschap)
Bij de nagelspecialiste: die wilde volgens mij geld gaan verdienen via YouTube ofzo toch?
Bij de kapster, misschien echt wel de hulp die ze via het programma kon krijgen.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
donderdag 19 juni 2025 om 16:08
pina schreef: ↑19-06-2025 15:07En ze weet natuurlijk ook wel dat mensen buiten die bubbel harder oordelen. Dan kom je namelijk mensen tegen zoals bij mij op werk.
Dat mensen aan zo’n programma meedoen begrijp ik ook niet goed, ik weet niet hoe het ze voorgespiegeld is, maar het levert waarschijnlijk weinig sympathie op.
Ja!
Ik denk dat ik wel snap wat jij schrijft.
Buiten die bubbel worden eisen hoger, heeft men verwachtingen
Het levert ook niet meteen iets extra's op.
donderdag 19 juni 2025 om 18:01
Ja, daar zit wat in.Lucy schreef: ↑19-06-2025 15:34Ik denk dat er verschillende motivaties zijn.
Die coach steekt trouwens ook best haar nek uit, want daar vinden mensen ook een hoop van.
donderdag 19 juni 2025 om 18:07
Die kapster begreep de berichten die ze kreeg ook echt niet. Zij dacht dat 'er zijn geen baten' betekende dat hij haar afwees omdat ze niet meewerkte. (vind ik overigens niet gek, dat dit soort juridische taal niet begrepen wordt) Dus ik denk dat zij ook echt wat aan de hulp heeft gehad. Hoewel ik vind dat die er ook zou moeten zijn zonder programma.
donderdag 19 juni 2025 om 18:44
Sommige mensen zijn gewoon om psychische redenen niet in staat om een reguliere baan te hebben of vol te houden. Als er een baan voor ze is, lukt het vaak niet om het vol te houden. Dat is jammer, maar er is niet echt een oplossing voor.
Ja misschien vrijwilligerswerk. Maar zelfs daar kan het fout gaan.
Ja misschien vrijwilligerswerk. Maar zelfs daar kan het fout gaan.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in