Entertainment alle pijlers

Uit de schulden

27-05-2025 20:37 803 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie kijkt ook?
De realiteit haalt de werkelijkheid in
Er hoeft niets voorgerekend te worden. Maar dit is gewoon heel zuur voor de mensen die erbij inschieten.

Maar mijn kijk erop is gekleurd, omdat ik diverse mensen ken die hier flink nadeel van hebben ondervonden. Om dan mensen trots te horen praten dat het ze gelukt is uit de schuldsanering te komen is niet heel leuk. Maar wellicht is dat inzicht er niet.
Lucy schreef:
16-06-2025 16:07
Want...

Schulden die ontstaan zijn bijna altijd op huur, g/w/l en ziektekostenverzekering. Omdat dat de grote bedragen zijn.
Maar die schulden ontstaan ook (mede) doordat er op andere gebieden te hoge uitgaven gedaan zijn. Dat kunnen relatief kleine bedragen zijn maar die tellen wel op. Onder de (relatief hoge) bedragen voor de huur, elektriciteit en water en je verzekeringen kom je niet uit. Die blijven maandelijks ook hetzelfde, grotendeels.

Op boodschappen kun je besparen. Kinderen in de groei hebben nieuwe kleren en schoenen nodig maar ik denk dat de problemen met de vaste lasten ontstaan door verkeerde uitgaven op andere gebieden. Dan kan die fles cola van 3 euro en dat truitje van 20 euro er vanaf omdat je op dat moment nog 400 euro op je rekening hebt maar morgen en overmogen komen de vaste lasten en die zijn meer dan 400 euro. En dan sta je ineens in de min.
Bontebok schreef:
16-06-2025 14:59
Toch lijkt het me wel belangrijk dat je je realiseert dat voor jou gedrag andere mensen moeten bloeden.

Aan de ene kant wel, alleen het voelt zo lullig om mensen die al liggen nog eens na te trappen. Want in feite is dat dan wel een beetje wat je doet.

Aan de andere kant klopt het inderdaad dat de kleine bedrijven achteraan in de rij staan bij schuldhulpverlening. Eerst de belastingdienst dan de rest. En zo komen die kleine bedrijven ook met een kostenpost te zitten geheel buiten hun schuld om.

Ik heb het ook meegemaakt, en je kunt gewoon fluiten naar je geld. Nu ben ik wijzer geworden en doe ik niks "op afbetaling" meer. Gewoon vooraf betalen, anders gaat het hele spel niet door. Een harde leerschool, en vaak ook iets wat je in goed vertrouwen doet. Een "zielig" verhaal naar een X aantal keer dat er wel gewoon betaald is, en dan trap je er met beide benen in. Of dat dan geheel bewust is door die personen dat weet ik niet, maar ze blokkeren je nummer, he krijgt ze met geen mogelijkheid meer te pakken en via een deurwaarder schiet vaak ook gewoon niet op.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
pina schreef:
16-06-2025 19:51
Er hoeft niets voorgerekend te worden. Maar dit is gewoon heel zuur voor de mensen die erbij inschieten.

Maar mijn kijk erop is gekleurd, omdat ik diverse mensen ken die hier flink nadeel van hebben ondervonden. Om dan mensen trots te horen praten dat het ze gelukt is uit de schuldsanering te komen is niet heel leuk. Maar wellicht is dat inzicht er niet.
Dit herken ik ook. Maar ook mensen die bewust de schuldsanering ingaan omdat ze dan naar de Voedselbank kunnen en er zo netto erop vooruitgaan. Ik kan ook ondernemers die door wanbetalers in de problemen komen en in de armoede raken.
Lucy schreef:
16-06-2025 16:07
Want...

Als mensen voor het eerst een schuld maken, doen ze dit met in hun achterhoofd iemand te benadelen? De meeste mensen met schulden zijn geen oplichters he?

De menselijke aard is, om als eerste in je levensbehoefte te voldoen. Eten kopen, kleding kopen voor je kinderen, schoenen als ze er uit gegroeid zijn, enz.

De eerstes
Schulden die ontstaan zijn bijna altijd op huur, g/w/l en ziektekostenverzekering. Omdat dat de grote bedragen zijn. Vervolgens ga je het ebe gat met het andere dichten.

En op een gegeven moment kun je het ene gat niet meer met het andere dichten. En word je gelaten. Na mij de zondvloed.

Uit mijn hoofd (heb het niet opgezocht, kan er naast zitten) duurt het gemiddeld 5-7 jaar voor mensen zich bij de gemeente melden. Voor hulp. 5-7 jaar van stress, hopen dat je je huis niet uitgezet wordt enzovoorts. Van brieven niet meer open maken.

Sinds een jaar of 4 is de gemeente verplicht tot het hebben van beleid op vroegsignalering. In een systeem moeten de grote partijen (zorgverzekeringen, energiebedrijven en de grote woningcooperaties) doorgeven als er minimaal 2 maanden achterstand is. Dit om te helpen met vroege hulp, lagere schuldenlast en makkelijker op te lossen schulden. Mensen zijn niet verplicht mee te werken, sommige inwoners worden boos over zoveel bemoeienis. Maar het is een stap om ook ondernemers met minder saneerbare schulden op te zadelen.
Ik vind dit heel bevoogdend. De schuldsanering zou ook bedoeld moeten zijn om iets te leren. En je leert nu eenmaal niets door dat andere je problemen van je overnemen en je niet ziet wat jouw gedrag voor invloed heeft op anderen.
Bontebok schreef:
16-06-2025 20:22
Dit herken ik ook. Maar ook mensen die bewust de schuldsanering ingaan omdat ze dan naar de Voedselbank kunnen en er zo netto erop vooruitgaan. Ik kan ook ondernemers die door wanbetalers in de problemen komen en in de armoede raken.
Nee, die voorbeelden ken ik niet rechtstreeks. Wel mensen die hun uitstaande facturen hebben moeten afschrijven.
Bontebok schreef:
16-06-2025 20:23
Ik vind dit heel bevoogdend. De schuldsanering zou ook bedoeld moeten zijn om iets te leren. En je leert nu eenmaal niets door dat andere je problemen van je overnemen en je niet ziet wat jouw gedrag voor invloed heeft op anderen.
Wat vind je bevoogdend? Vroegsignalering? Het voorkomt grotere schulden, of schulden bij kleinere zelfstandigen, door er vroeg bij te zijn. En deze mensen gaan meestal niet in de schuldsanering, omdat de schuld meestal nog niet zo groot is. Ze krijgen hulp met budgetteren ed.

Ik vind jouw mening bijzonder dat mensen "expres" schulden maken. Hoeveel mensen met schulden ken je eigenlijk?

En "expres" schulden om dan naar de voedselbank te mogen?

Jottum. Weekgeld en niet zelf mogen kiezen wat je eet. Lijkt me echt een feestje.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
Lucy schreef:
16-06-2025 20:31
Wat vind je bevoogdend? Vroegsignalering? Het voorkomt grotere schulden, of schulden bij kleinere zelfstandigen, door er vroeg bij te zijn. En deze mensen gaan meestal niet in de schuldsanering, omdat de schuld meestal nog niet zo groot is. Ze krijgen hulp met budgetteren ed.

Ik vind jouw mening bijzonder dat mensen "expres" schulden maken. Hoeveel mensen met schulden ken je eigenlijk?

Jottum. Weekgeld en niet zelf mogen kiezen wat je eet. Lijkt me echt een feestje.
Het bevoogdende zit erin dat je er geen oordeel over zou mogen hebben, want die mensen vinden het zelf heus ook niet leuk. Het zijn geen kleine kinderen en ze hoeven niet betutteld te worden. Het leest een beetje als tegen het oudste kind zeggen: wees jij nou maar de oudste en de wijste.

Natuurlijk, veel mensen hebben veel tegenslagen en armoedestress etc. Alle begrip. Maar hun bevrijding wordt wel deels door anderen mogelijk gemaakt. En dat mag gezegd. Misschien niet in een dergelijk programma. Maar hier wel.
pina schreef:
16-06-2025 20:40
Het bevoogdende zit erin dat je er geen oordeel over zou mogen hebben, want die mensen vinden het zelf heus ook niet leuk. Het zijn geen kleine kinderen en ze hoeven niet betutteld te worden. Het leest een beetje als tegen het oudste kind zeggen: wees jij nou maar de oudste en de wijste.

Natuurlijk, veel mensen hebben veel tegenslagen en armoedestress etc. Alle begrip. Maar hun bevrijding wordt wel deels door anderen mogelijk gemaakt. En dat mag gezegd. Misschien niet in een dergelijk programma. Maar hier wel.

Nee natuurlijk vinden die mensen dat heus niet leuk, maar de gedupeerde ondernemers vinden ook zeker niet leuk.

En waarom zou je de eerste groep wel "in bescherming" nemen omdat het ergens ongepast of bevoogdend is, en de 2e groep niet eens mogen benoemen juist "ter bescherming" oid van die eerste groep? Die ondernemers missen door hun fouten (al dan niet bewust) ook inkomsten waarvoor gewoon gewerkt is.

(Ik ben het dus eens met je.)
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Ik zeg niet dat dat hier niet gezegd mag worden. En ik vind zelfs dat daar naar gekeken mag worden. Dat wordt nu gedaan ihkv vroegsignalering. Wat mij betreft mag er ook iets gedaan worden aan de belachelijk hoge kosten bij het inschakelen van een deurwaarder; door het opstuwen van relatief kleine schulden zorg je ervoor dat er minder overblijft om af te lossen op schulden van kleinere ondernemers.

Waar mijn irritatie zit, is het beeld dat mensen expres de schulden ingaan. Dat ze bewust kleine ondernemers benadelen, en als je dat maar onder de neus wrijft van die totaal onverantwoordelijke mensen die zo stom zijn domme keuzes te maken, dat dat iets zal helpen.

Het feit dat de ene groep (schuldeisers) er nadeel.ondervindt, maakt volgens mij niet dat de andere groep alles expres doet.

Er zou een lobby kunnen komen dat overheid niet voorgaat op andere schulden. Want nu is overheid sowieso preferent, ten nadele van kleine ondernemers.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
Lucy schreef:
16-06-2025 20:31

[/

Ja, mijn hobby is het ook niet. Maar het is ook geen incident.
pina schreef:
16-06-2025 20:40

Ja eens! En natuurlijk ervaren ze stress. Dat lijkt me logisch. Dat hoef je niet weg te nemen. Want dat leert mensen niet om dingen te aanvaarden of te accepteren of aan te pakken.
MrsM schreef:
16-06-2025 20:45
Nee natuurlijk vinden die mensen dat heus niet leuk, maar de gedupeerde ondernemers vinden ook zeker niet leuk.

En waarom zou je de eerste groep wel "in bescherming" nemen omdat het ergens ongepast of bevoogdend is, en de 2e groep niet eens mogen benoemen juist "ter bescherming" oid van die eerste groep? Die ondernemers missen door hun fouten (al dan niet bewust) ook inkomsten waarvoor gewoon gewerkt is.

(Ik ben het dus eens met je.)
Ja!
Het gaat er niet om dat ze expres kleine ondernemers zouden willen benadelen. Nee, natuurlijk niet. Maar iets minder zelfvoldaan als je uit de schuldsanering bent gekomen zou passen. Want je hebt die schulden zelf gemaakt en bent er met hulp en welwillendheid van anderen uitgekomen.

En nee, een deurwaarder kost nou eenmaal veel geld, waarom zou die in moeten leveren? Het gaat er juist om dat de verantwoordelijkheid níet verlegd wordt. Dat is een formele juridische procedure, dat zijn geen cowboys. Door de nadruk te leggen op oneerlijk hoge kosten leg je de schuld weer bij anderen. (Incassobureaus is een ander verhaal, daar zit veel gespuis bij en dat mag wel wat meer aan banden worden gelegd).
pina wijzigde dit bericht op 16-06-2025 21:46
12.17% gewijzigd
Daarnaast is een deurwaarder ook vaak het laatste middel wat je nog hebt als ondernemer. En dan nog is het de vraag of het helpt. Bij mij is toch wel meerdere keren de procedure stopgezet omdat er geen medewerking kwam, en ik dan extra kosten moest maken wat eigenlijk de moeite niet waard was op het totaalbedrag.

Dus neem je je verlies maar, want de andere optie is dat het wederom geld gaat kosten. En ook weer negatieve energie.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Een heel groot argument waar de meesten ook aan voorbij gaan is het besef van de waarde van geld.
Heel veel mensen hebben geen benul van de waarde van geld. Geven het geld gewoon uit, zonder nadenken, zonder verder te (kunnen) kijken dan een week vooruit.
Het vergt echt een aantal vaardigheden om te kunnen beredeneren hoeveel geld er binnen komt, hoeveel er aan vaste lasten betaald moet worden, dat je ook geld apart moet zetten voor je geld aan jezelf kunt overmaken.

En zeker gezien de hoeveelheid bronnen van inkomsten :
Salaris onder bijstand niveau, is aanvulling bijstand, met maandelijks op moeten geven van je inkomen. Doe je dat niet (tijdig)? Uitkering geblokkeerd.
Werkcoaches die je uit de uitkering willen hebben en dus een week voor tijd een brief sturen voor een week later midden op dag even komen vertellen wat je eraan doet, anders ook blokkade op de uitkering.
Minima regelingen, eens per 12 maanden, wel zelf aanvragen.
Kwijtschelding, wel zelf alle bewijzen indienen, anders afwijzing.
Toeslagen belastingdienst. Wel in de gaten houden dat het inkomen jaarlijks klopt, anders mag je terug betalen.
Zorgkosten wel eerst zelf betalen en declareren, anders betaal je zelf.

Het is voor een heleboel mensen gewoon een ingewikkelde puzzel vol regels en geboden om aan te voldoen. Dan vallen er gewoon ballen op de grond, dan doe je op een gegeven moment de handen omhoog omdat het te ingewikkeld is. En zo wil je wel meespelen, maar is het spel zo vol ingewikkelde spelregels dat je niet meer spelen wilt.
Dat is waar, het leven is makkelijker als je nergens aanspraak op hoeft te maken, dat is inderdaad een voorrecht.
Is zeker een voorrecht om dat niet te hoeven, waar veel mensen niet bewust bij stilstaan. Vaak de "mensen met geld".
Ik vind het ook erg voor kleine ondernemers als ze hun rekeningen niet betaald krijgen. Familieleden en vrienden van mij hebben hiermee te maken, niet tof.

Ik ken, voor zover ik weet, privé 2 mensen die een schuldsanering hebben gehad. Zwaar traject, waar je echt niet daarna vrolijk verder gaat.

Ik ken vanuit m'n werk (gok dat Lucy en ik in dezelfde hoek zitten) heel veel mensen met schulden. Door de het toeslagenschandaal, door generationele armoede, door ontzettende pech hebben (getrouwd en echtgenoot die schulden heeft gemaakt en met de noorderzon vertrokken is). En vast ook wel wat "eigen schuld, dikke bult", maar dat zijn er maar heel weinig.

De schaamte is groot. Zelfs als Vroegsignalering aan de deur staat en we weten dat er betalingsachterstanden zijn, ontkennen mensen dat. Zeggen dat het net allemaal betaald is, dat onze lijst vast niet klopt. Veel vaker doen ze gewoon niet open.

Mensen met schulden kosten de samenleving heel veel geld, dus hoe vroeger je het signaleert, hoe beter.
Ik gok dat we zelfs geografisch heel dicht bij elkaar werken Sanne :)
Ja, logisch dat je er anders tegenaan kijkt als je in die hoek zit. Maar we zitten niet allemaal in die hoek, en ik denk dat zo’n programma niet voor professionals is bedoeld, maar gewoon voor doorsnee kijkers. En dan schieten sommige dingen toch wel in het verkeerde keelgat. Niet iedereen is te redden.
@Lucy; dat denk ik ook! Grappig!

En @pina; helemaal eens. Helaas helpen dit soort programma's niet mee aan de beeldvorming :(.
Doreia, ja, eens. Maar wat ik ook vind is dat de brieven die je bijv krijgt van de belastingdienst enz best moeilijk verwoord zijn. Het is niet 1 keer iets doorgeven en je bent er vanaf en alles wordt vanzelf geregeld. Nee, je moet de situatie steeds blijven monitoren, klopt alles nog met het inkomen etc. Kan me wel voorstellen dat dat erg lastig is.
Op school zouden ze eigenlijk hier al aandacht aan moeten besteden vind ik. Misschien is dat tegenwoordig al hoor, geen idee. Heb ik zelf nooit gehad. Dat er wordt uitgelegd wat een hypotheek is, welke vaste lasten je allemaal tegenkomt. Hoe het werkt met huurtoeslag, zorgtoeslag. Wat er gebeurt als je je baan kwijtraakt. Waarom je je rekeningen op tijd moet betalen, wat er anders gebeurt etc.
Uiteindelijk zijn ook mensen die geen ondernemer zijn er de dupe van, want de ondernemer "die zijn verlies moet nemen" kan dat ook niet eindeloos blijven doen bij teveel wanbetalers. Dat wordt op een bepaalde manier toch ook doorgerekend/ingecalculeerd bij het maken van een prijs voor je product of dienst die iemand afneemt. Dus we zijn daar in in principe ook allemaal de dupe van, want zou iedereen netjes zijn rekeningen betalen, zou de prijs die je betaalt niet zo hard omhoog hoeven.

Het zou ook al iets schelen misschien als voor een x bedrag het niet meer mogelijk gemaakt wordt om "achteraf te betalen". Ik weet dat het bij zalando kan en ook bij bol.com (bij deze laatste doe ik dat zelfs trouwens ook) maar veel mensen komen hier misschien ook door in de problemen.
Ze gaan klarna zelfs invoeren bij fysieke winkels. Slechtste ontwikkeling ooit...
Lucy schreef:
17-06-2025 09:39
Ze gaan klarna zelfs invoeren bij fysieke winkels. Slechtste ontwikkeling ooit...
Dat heeft voor iedereen toch alleen maar nadelen? Want wat is voor een winkelier in hemelsnaam het nádeel dat iemand direct afrekent?

En zorgen over een eventuele terugbetaling wanneer je iets moet of wil retourneren hoef je ook niet te hebben. Ik ken geen winkel (niet fysiek en niet online) die weigeren terug te betalen nadat je een product onverhoopt wil terugsturen.

Zelfs bij forse bedragen staat dat geld binnen 2 dagen terug op je rekening. Dus ik snap niet waarom de voorkeur aan Klarna wordt gegeven...

Edit:
Wordt daar wellicht rente op gevraagd? Dat je voor een shirt van 20 euro uiteindelijk 25 betaalt omdat je dan 10 maanden lang 2,50 moet betalen?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven