Uit de schulden
dinsdag 17 juni 2025 om 09:49
Behalve voor klarna natuurlijk, en die moeten winst kunnen blijven maken...Dala schreef: ↑17-06-2025 09:46Dat heeft voor iedereen toch alleen maar nadelen? Want wat is voor een winkelier in hemelsnaam het nádeel dat iemand direct afrekent?
En zorgen over een eventuele terugbetaling wanneer je iets moet of wil retourneren hoef je ook niet te hebben. Ik ken geen winkel (niet fysiek en niet online) die weigeren terug te betalen nadat je een product onverhoopt wil terugsturen.
Zelfs bij forse bedragen staat dat geld binnen 2 dagen terug op je rekening. Dus ik snap niet waarom de voorkeur aan Klarna wordt gegeven...
dinsdag 17 juni 2025 om 09:55
dinsdag 17 juni 2025 om 09:58
Als ik iets bestel op internet dan bestel ik eigenlijk altijd via Klarna als dat kan. Niet omdat ik niet kan betalen maar het kost teveel moeite om dan ook bij te gaan houden of ik de terugbetaling wel ontvangen heb. Met schoenen bestel ik weleens 2 maten, dan is het wel veel geld als je dan tijdelijk de helft of alles even niet beschikbaar hebt. In de winkel snap ik het inderdaad niet. Dan kun je direct passen en het product zien.Dala schreef: ↑17-06-2025 09:46Dat heeft voor iedereen toch alleen maar nadelen? Want wat is voor een winkelier in hemelsnaam het nádeel dat iemand direct afrekent?
En zorgen over een eventuele terugbetaling wanneer je iets moet of wil retourneren hoef je ook niet te hebben. Ik ken geen winkel (niet fysiek en niet online) die weigeren terug te betalen nadat je een product onverhoopt wil terugsturen.
Zelfs bij forse bedragen staat dat geld binnen 2 dagen terug op je rekening. Dus ik snap niet waarom de voorkeur aan Klarna wordt gegeven...
Edit:
Wordt daar wellicht rente op gevraagd? Dat je voor een shirt van 20 euro uiteindelijk 25 betaalt omdat je dan 10 maanden lang 2,50 moet betalen?
dinsdag 17 juni 2025 om 10:08
Even voor de duidelijkheid: is Klarna alleen maar het concept van "nu bestellen, later betalen" of ook die betaling in 12 of 24 termijnen?
Termijnbetaling vind ik sowieso irritant. Achteraf betalen doe ik eigenlijk alleen bij bol.com en dat is gemakzucht. Het is de eerste webwinkel waar ik koop (en ook een van de weinige) en daar is het altijd zo geweest.
Kleding online alleen via zalando en daar altijd eerst betalen. Terugbetaling van de retour gaat altijd goed, maar ik bestel dan ook maar twee keer per jaar.
Voor schoenen in verschillende maten (of meerdere soorten) is het inderdaad wel handig.
Termijnbetaling vind ik sowieso irritant. Achteraf betalen doe ik eigenlijk alleen bij bol.com en dat is gemakzucht. Het is de eerste webwinkel waar ik koop (en ook een van de weinige) en daar is het altijd zo geweest.
Kleding online alleen via zalando en daar altijd eerst betalen. Terugbetaling van de retour gaat altijd goed, maar ik bestel dan ook maar twee keer per jaar.
Voor schoenen in verschillende maten (of meerdere soorten) is het inderdaad wel handig.
dinsdag 17 juni 2025 om 10:25
dinsdag 17 juni 2025 om 10:54
Bij niet kunnen zullen mensen zich het misschien wel aantrekken, maar drukt dat extra op het schuldgevoel en veroorzaakt mogelijk dat mensen langer wachten met hulp zoeken, juist omdat ze zich wel verantwoordelijk voelen.
Bij niet willen is het "na mij de zondvloed" en zal het geen indruk maken. Want dan ben je tota niet bezig wat iets met een ander diet, maar vooral met je eigen gewin.
In beide gevallen vraag ik me af of het dus de indruk maakt die je zou willen.
Vwb klarna: ik denk dat de winkelier sowieso zijn geld krijgt. Klarna moet het geld daarna gaan innen bij de klant. Als de winkelier geen risico loopt, dan heeft de winkelier er natuurlijk wel baat bij (en kunnen mensen zonder geld weer makkelijker in de schulden komen...)
Bij niet willen is het "na mij de zondvloed" en zal het geen indruk maken. Want dan ben je tota niet bezig wat iets met een ander diet, maar vooral met je eigen gewin.
In beide gevallen vraag ik me af of het dus de indruk maakt die je zou willen.
Vwb klarna: ik denk dat de winkelier sowieso zijn geld krijgt. Klarna moet het geld daarna gaan innen bij de klant. Als de winkelier geen risico loopt, dan heeft de winkelier er natuurlijk wel baat bij (en kunnen mensen zonder geld weer makkelijker in de schulden komen...)
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
dinsdag 17 juni 2025 om 11:03
Maar wat is zijn voordeel dan ten opzichte van iemand die meteen betaalt? Of is het alleen een extra mogelijkheden zodat ook degene die het niet direct kán betalen wel een product afneemt, terwijl hij dat niet zou doen als hij direct zou moeten betalen?
Wat ik bedoel: is er voor een partij (winkelier, klant?) een nadeel aan direct de betaling voldoen?
Wat ik bedoel: is er voor een partij (winkelier, klant?) een nadeel aan direct de betaling voldoen?
dinsdag 17 juni 2025 om 11:07
Dit dus. Je wasmachine gaat stuk, je hebt er nu het geld niet voor maar koopt hem met 'achteraf betalen' want je heb dat ding gewoon nodig.
En achteraf betalen stimuleert impulsaankopen die je niet zou doen als je het geld meteen neer moest leggen.
De winkelier loopt geen risico en Klarna gaat er rucksichtslos met gestrekt been en oplopende kosten in bij niet (tijdig) betalen. Hele slechte ontwikkeling voor (al) kwetsbare consumenten.
dinsdag 17 juni 2025 om 11:11
Oké, gewoon een extra optie dus en een potentiële extra klant. Maar het is niet zo dat die winkelier denkt: da fuck, daar heb je er weer eentje die zo nodig alles in 1 keer betaalt. Hoezo gaat ze nu in één keer de volledige wasmachine betalen terwijl ze het ook in 24 termijnen kan doen. En dat ze heel erg hopen dat jij voor de maandelijkse termijnen gaat.OlleGrieze schreef: ↑17-06-2025 11:07Dit dus. Je wasmachine gaat stuk, je hebt er nu het geld niet voor maar koopt hem met 'achteraf betalen' want je heb dat ding gewoon nodig.
En achteraf betalen stimuleert impulsaankopen die je niet zou doen als je het geld meteen neer moest leggen.
De winkelier loopt geen risico en Klarna gaat er rucksichtslos met gestrekt been en oplopende kosten in bij niet (tijdig) betalen. Hele slechte ontwikkeling voor (al) kwetsbare consumenten.
dinsdag 17 juni 2025 om 12:57
Merel90 schreef: ↑17-06-2025 09:58Als ik iets bestel op internet dan bestel ik eigenlijk altijd via Klarna als dat kan. Niet omdat ik niet kan betalen maar het kost teveel moeite om dan ook bij te gaan houden of ik de terugbetaling wel ontvangen heb. Met schoenen bestel ik weleens 2 maten, dan is het wel veel geld als je dan tijdelijk de helft of alles even niet beschikbaar hebt. In de winkel snap ik het inderdaad niet. Dan kun je direct passen en het product zien.
Ik doe dit ook. Niet via Klarna, ik bestel bij websites waar je voor achteraf betalen kunt kiezen. Niet omdat ik het niet kan betalen maar omdat het soms best lang duurt voordat je geld wordt teruggestort. En als je dan alvast iets nieuws wil bestellen (omdat het item wat je terugstuurt niet paste bijvoorbeeld), heb je twee bedragen uitstaan. Als ik heb besloten dat ik iets hou dan betaal ik het meteen. Ik zou het jammer en onhandig vinden als dit systeem zou veranderen.
In winkels lijkt het me vooral een verdienmodel voor Klarna. Of het zou om de opportunistische reden moeten zijn dat de klant iets koopt wat hij anders niet had gekocht omdat hij het niet kan betalen, zonder dat de winkelier risico loopt.
dinsdag 17 juni 2025 om 15:30
In het onderwijs een verplicht vak budgetteren. Verdien je 1 euro, dan heb je 90 cent om uit te geven. Maak er maar een verplicht examenvak van. Hoeft geen hogere wiskunde te zijn, gewoon simpelweg leren rekenen.Doreia* schreef: ↑16-06-2025 21:52Een heel groot argument waar de meesten ook aan voorbij gaan is het besef van de waarde van geld.
Heel veel mensen hebben geen benul van de waarde van geld.
En zeker gezien de hoeveelheid bronnen van inkomsten :
Salaris onder bijstand niveau, is aanvulling bijstand, met maandelijks op moeten geven van je inkomen. Doe je dat niet (tijdig)? Uitkering geblokkeerd.
Werkcoaches die je uit de uitkering willen hebben en dus een week voor tijd een brief sturen voor een week later midden op dag even komen vertellen wat je eraan doet, anders ook blokkade op de uitkering.
Minima regelingen, eens per 12 maanden, wel zelf aanvragen.
Kwijtschelding, wel zelf alle bewijzen indienen, anders afwijzing.
Toeslagen belastingdienst. Wel in de gaten houden dat het inkomen jaarlijks klopt, anders mag je terug betalen.
Geef onderwijs in wat de gevolgen zijn voor beide kanten. Het wordt voor de een onoverzichtelijk, voor de ander kan het een faillissement betekenen.
Uitkeringen worden hier niet zomaar stopgezet. In 2019 kwam ik daar op afspraak omdat mijn WW afliep. Op tijd en alles bij mij, ze was verbaasd en ik zei dat dit logisch is anders krijg je geen uitkering toch. Haar antwoord was dat ze niemand zonder geld wegsturen omdat de gemeente weet dat daar andere ellende uit voortkomt, beroving, diefstal, dealen, heeling etc.
Natuurlijk zijn er voorwaarden zoals sollicitatieplicht en verantwoording over je spaargeld, het is net het leven van een werknemer die zich ook aan de regels moet houden. Op tijd aanwezig zijn, je werk goed doen, verantwoording afgeven over je taken anders mag je vertrekken.
Als een werkcoach tijdig een brief stuurt, wat is daar mis mee? Een week van te voren melden dat ze je willen spreken, zie niet in wat hier fout gaat.
Minimaregelingen komen hier binnen via de krant of folders, "heb je dit aan inkomen dan heb je mogelijk recht op toeslagen", vermelding op de website van de verhuurder of de gemeente. Of informatie op straat waar mensen campagne voeren en mensen aanspreken. Met de energietoeslag stonden ze hier in het winkelcentrum en werden mensen aangesproken en postcode en huisnummers gedeeld zodat ze wisten welke mensen ze moesten bereiken.
Over je andere opmerkingen over zelf met bewijzen moeten komen, in elke gemeente is een loket van zorg en welzijn waar je terecht kan en mensen die het voor je uitrekenen.
Ook de belastingdienst zit hier elk jaar met veel vrijwilligers in het verpleeghuis waar ze een ruimte huren om mensen te helpen die het niet zelf kunnen.

dinsdag 17 juni 2025 om 15:43
De maakbare wereld. Je kiest gewoon voor financiële problemen.
Hoor je nu zelf niet hoeveel energie het is om gewoon je geld te krijgen waar je recht op hebt?
Hier gegevens aan geven, daar gegevens achter laten, daar nog wat aanvullen, hier nog iets in de gaten houden.
Meestal zijn het niet de mensen die vooraan in de schoolbanken zaten en vaak zijn het ook de mensen die op veel meer vlakken in hun leven aan het worstelen zijn.
En zeker dat de gemeente je uitkering wel blokkeert als zijnde piep-systeem. En zeker wel dat het Uwv je wegstuurt. Jou dan misschien niet, maar ik heb mensen geholpen met een geschil met de werkgever, waardoor de werkgever weigert te betalen. Uwv wijst naar de werkgever voor geld, gemeente wijst naar uwv en werkgever voor geld. Sta je dan, zonder geld op de eerste van de maand....
Hoor je nu zelf niet hoeveel energie het is om gewoon je geld te krijgen waar je recht op hebt?
Hier gegevens aan geven, daar gegevens achter laten, daar nog wat aanvullen, hier nog iets in de gaten houden.
Meestal zijn het niet de mensen die vooraan in de schoolbanken zaten en vaak zijn het ook de mensen die op veel meer vlakken in hun leven aan het worstelen zijn.
En zeker dat de gemeente je uitkering wel blokkeert als zijnde piep-systeem. En zeker wel dat het Uwv je wegstuurt. Jou dan misschien niet, maar ik heb mensen geholpen met een geschil met de werkgever, waardoor de werkgever weigert te betalen. Uwv wijst naar de werkgever voor geld, gemeente wijst naar uwv en werkgever voor geld. Sta je dan, zonder geld op de eerste van de maand....
dinsdag 17 juni 2025 om 15:45
De winkeliers zeggen niet meer te kunnen concurreren met online. Wie het geld voor iets niet heeft liggen zal dan eerder online bestellen. Met kopen op afbetaling kunnen ze die klant toch aan zich binden en tegen een fee hebben ze de zekerheid dat er betaald wordt, want Klarna neemt de schulden over.Dala schreef: ↑17-06-2025 09:46Dat heeft voor iedereen toch alleen maar nadelen? Want wat is voor een winkelier in hemelsnaam het nádeel dat iemand direct afrekent?
Edit:
Wordt daar wellicht rente op gevraagd? Dat je voor een shirt van 20 euro uiteindelijk 25 betaalt omdat je dan 10 maanden lang 2,50 moet betalen?
dinsdag 17 juni 2025 om 15:48
Het is zeker geen maakbare wereld, maar het is wel roeien met de riemen die je hebt. Dat kan onrechtvaardig voelen, maar zo is het al sinds de oudheid.Doreia* schreef: ↑17-06-2025 15:43De maakbare wereld. Je kiest gewoon voor financiële problemen.
dinsdag 17 juni 2025 om 15:50
Ook optie tot termijnen.Dala schreef: ↑17-06-2025 10:08Even voor de duidelijkheid: is Klarna alleen maar het concept van "nu bestellen, later betalen" of ook die betaling in 12 of 24 termijnen?
dinsdag 17 juni 2025 om 15:53
Schulden kopen is sowieso een heel lucratieve business. Niet alleen voor consumenten, “factoring” wordt ook voor grote ondernemingen en multinationals gedaan.
dinsdag 17 juni 2025 om 16:10
en de ene mens heeft meer riemen dan de ander of weet er beter mee te laveren.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
dinsdag 17 juni 2025 om 16:33
Zolang iedereen hier volhoudt dat dit een uitgangspunt is, zitten we safe. Want wij weten het zo goed en kiezen bewust voor de veilige weg
Ik denk dat veel meer mensen dichter bij ellende zitten dan ze zelf vermoeden. Baan kwijt, kind ziek, scheiding, energieprijzen over kop. Er hoeft vaak niet zo veel te gebeuren.
dinsdag 17 juni 2025 om 16:48
Dat is allemaal waar, maar de slachtofferrol heeft niemand wat aan. In het bijzonder de mensen zelf.Maria1905 schreef: ↑17-06-2025 16:33Zolang iedereen hier volhoudt dat dit een uitgangspunt is, zitten we safe. Want wij weten het zo goed en kiezen bewust voor de veilige weg![]()
Ik denk dat veel meer mensen dichter bij ellende zitten dan ze zelf vermoeden. Baan kwijt, kind ziek, scheiding, energieprijzen over kop. Er hoeft vaak niet zo veel te gebeuren.
woensdag 18 juni 2025 om 15:21
Pfff...kijk net de uitzending van gisteren, maar dat echtpaar wordt op geen enkele manier afgeremd door wat er door Eef vorige keer is gezegd. Schade/uitkering binnen en hoppa, andere, grotere, dus duurdere auto qua verzekeringen en wegenbelasting. De ene impuls beslissing na de andere.
Een optie om geen auto te nemen zat niet eens in hun hoofd.
Er was nog geld over meen ik na de inruil, dus benieuwd of ze dat apart hebben gezet.
Er was nog geld over meen ik na de inruil, dus benieuwd of ze dat apart hebben gezet.
Everything you see I owe to spaghetti!
woensdag 18 juni 2025 om 15:38
woensdag 18 juni 2025 om 16:56
Ik zat bijna pratend voor de tv: "hallo luitjes, dit is meer wegenbelasting, hogere verzekering, waarom hoor ik jullie daar niet over"Annapicobella schreef: ↑18-06-2025 15:21Pfff...kijk net de uitzending van gisteren, maar dat echtpaar wordt op geen enkele manier afgeremd door wat er door Eef vorige keer is gezegd. Schade/uitkering binnen en hoppa, andere, grotere, dus duurdere auto qua verzekeringen en wegenbelasting. De ene impuls beslissing na de andere.
En ze heeft ook nog elektronische fiets en dat terwijl ze beide huisman/huisvrouw zijn.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in