Reis naar Midden Oosten

23-06-2025 18:29 87 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zus heeft samen met haar dochter een reis geboekt naar Oman voor over 2 weken. Nu twijfelt ze of ze wel of niet zal gaan ivm de kwestie die nu gaande is met Iran.
Ze heeft zelf geen annuleringsverzekering. Wat zouden jullie doen in dit geval?
In antwoord op de post van TO hierboven: volgens mij wel. Vorig jaar hebben wij een verre reis gemaakt, een paar maanden van tevoren was er sprake van dat we misschien niet konden gaan en heb ik geïnformeerd of we de tickets eventueel zouden kunnen teruggeven. Dat kon niet, wij hadden geen flexibele tickets (die kostten alsnog een godsvermogen, maar goed). Wel zouden we dan de luchthavenbelastingen terugkrijgen. (maar gelukkig konden we gewoon gaan)

Een annuleringsverzekering dekt sowieso waarschijnlijk niets als het gaat om overmachtzaken waar oorlog en onveiligheid denk ik onder valt. In de coronatijd werd er ook vrijwel niets vergoed dat niet kon doorgaan vanwege de maatregelen.
yella78 wijzigde dit bericht op 24-06-2025 10:03
3.20% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik zou ook niet gaan.

Waarom zou je vrijwillig het gevaar opzoeken?
Pimpelmeesje87 schreef:
23-06-2025 19:16
Oman is een golfstaat en redelijk neutraal, net als Dubai. Ook ligt het best ver af van Irak en Israel. Bovendien is het goed ingericht op toeristen. Zolang BuZa geen oranje of rood reisadvies geeft, zou ik wel gaan. Maar als je bang bent geworden door het nieuws en daardoor niet meer durft, gewoon omboeken. Ik ben wel iemand die altijd goed verzekerd op reis gaat.
Wij mogen niet meer zakelijk reizen naar de Emiraten of Bahrein (komen daar vaak) behalve bij absolute noodzaak.
Arizona15 schreef:
23-06-2025 18:42
Ze heeft alleen tickets geboekt, dus niet via een reisorganisatie. Ze gaat over 2 weken en ze twijfelt inderdaad.
Het geld is ze dan inderdaad gewoon kwijt.
Die vluchten kan je gewoon omboeken. Al dan niet met
Bijbetaling.
Bontebok schreef:
23-06-2025 19:24
ik zou niet gaan, maar ik zou sowieso niet naar een land gaan, waar geen democratie is.
Hier sluit ik mij bij aan. En inmiddels is dat zelfs geworden: ...dat niet in Europa ligt.
Maar dat is een persoonlijke keuze die niets te maken heeft met democratie of milieuoverwegingen.
Kennelijk moeten sommige mensen zelf een oorlog meemaken om de ernst er van te begrijpen.
Ik snap niet dat ze nog overweegt op vakantie te gaan naar Oman. Met haar kind nog wel.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Met je kind zou ik nu niet gaan. Als je zelf het risico wil nemen prima, er geldt code geel dus het wordt niet afgeraden door het ministerie.
Zoccellia schreef:
24-06-2025 09:29
Kennelijk moeten sommige mensen zelf een oorlog meemaken om de ernst er van te begrijpen.
Ik snap niet dat ze nog overweegt op vakantie te gaan naar Oman. Met haar kind nog wel.
Dit. Deze reis zou ik onder deze omstandigheden in deze tijd subiet schrappen. Ben voor mijn werk ook op rare plekken geweest, en zelfs een keer met beveiliging, maar voor een vakantie ga je dit risico toch niet nemen.. Dat is het niet waard, zeker met een kind. Als de vlam nog verder in de pan slaat ben je ook nog niet zo een twee drie terug. Je zag met corona al dat mensen dan totaal niet zelfredzaam zijn als ze ergens vast staan, in een oorlogssituatie is het allemaal nog wel even wat lastiger.

Sterker nog,ik zou ook even vliegverkeer over oorlogsgebied vermijden. En er zijn momenteel nogal wat brandhaarden in de wereld.
Pimpelmeesje87 schreef:
23-06-2025 19:16
Oman is een golfstaat en redelijk neutraal, net als Dubai. Ook ligt het best ver af van Irak en Israel. Bovendien is het goed ingericht op toeristen. Zolang BuZa geen oranje of rood reisadvies geeft, zou ik wel gaan. Maar als je bang bent geworden door het nieuws en daardoor niet meer durft, gewoon omboeken. Ik ben wel iemand die altijd goed verzekerd op reis gaat.
Ehm. Kijk even op de kaart of wereldbol hoever Muscat/Oman van IraN, dus niet IraK afliggen. Zijn buurlanden, zit alleen een straatje zee van een kilometer of dertig tussen.
mienbillekesjeuken schreef:
24-06-2025 09:35
Sterker nog,ik zou ook even vliegverkeer over oorlogsgebied vermijden. En er zijn momenteel nogal wat brandhaarden in de wereld.
Dat zou ik ook absoluut niet doen. Heb geen vliegangst maar zou dan echt de hele vlucht bang zijn dat we neergeschoten kunnen worden. Dat zou dan een oorlogsmisdaad zijn want je mag niet bewust op onschuldige burgers schieten maar die mensen die oorlog voeren hebben daar schijt aan. Dan ging het zogenaamd per ongeluk of wat dan ook.
Graze schreef:
24-06-2025 10:44
Dat zou ik ook absoluut niet doen. Heb geen vliegangst maar zou dan echt de hele vlucht bang zijn dat we neergeschoten kunnen worden. Dat zou dan een oorlogsmisdaad zijn want je mag niet bewust op onschuldige burgers schieten maar die mensen die oorlog voeren hebben daar schijt aan. Dan ging het zogenaamd per ongeluk of wat dan ook.
Zie MH17.
Pioen00 schreef:
24-06-2025 09:32
Met je kind zou ik nu niet gaan. Als je zelf het risico wil nemen prima, er geldt code geel dus het wordt niet afgeraden door het ministerie.
Dat advies van BuZa neem ik tegenwoordig met een grote korrel zout. Die zijn echt overal te laat mee. Als een normaaldenkend mens allang begrijpt dat het niet verstandig is om naar een bepaald land/gebied te reizen staat het bij Nederlandwereldwijd nog gewoon op groen of geel.
Code Geel betekent ook niet ‘safe’. Het betekent zeer onvoorspelbaar. En dat kan momenteel alles betekenen. Ieder heeft zijn eigen afwegingen, maar ‘vakantie anders ben ik mijn geld kwijt’, daar zou ik het risico niet voor nemen. Als je naar je doodzieke moeder toe moet is het alweer een heel andere afweging.
Twee vrouwen. Twee westerse vrouwen. Naar een land in het midden-oosten. Waar vlakbij een oorlog woedt.
Is dit een serieuze vraag? o_o
Waarom zou je hier in godsnaam vrijwillig naartoe gaan? Met je kind nog wel.
Zoccellia schreef:
24-06-2025 09:29
En ook nog eens zonder reisorganisatie. Ik snap dat echt niet
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ze heeft de reis gecanceld. Het voelde niet veilig en ze hebben er geen goed gevoel bij.
Ik zou sowieso nooit naar het middenoosten gaan, er is daar altijd gedoe.
Arizona15 schreef:
24-06-2025 13:12
Ze heeft de reis gecanceld. Het voelde niet veilig en ze hebben er geen goed gevoel bij.
Heel verstandig
Frankly my dear, I don"t give a damn
Oman is wel een redelijk veilig land denk ik? Hoor je eigenlijk nooit veel van. Misschien kan ze nog even afwachten of het reisadvies verandert. Als dat gebeurt, kan ze misschien alsnog een terugbetaling van de vliegtuigtickets krijgen?
.
citterio wijzigde dit bericht op 24-06-2025 16:22
Reden: achterhaald
98.66% gewijzigd
mosterd
citterio wijzigde dit bericht op 24-06-2025 16:22
Reden: mosterd na de maaltijd
83.33% gewijzigd
max de vakantieman adviseert: neem altijd een reis- en annuleringsverzekering
grenada schreef:
24-06-2025 16:53
max de vakantieman adviseert: neem altijd een reis- en annuleringsverzekering
Goed advies. Alleen heb je daar in dit geval weinig aan.
Een negatief reisadvies is namelijk meestal geen geldige reden om een vergoeding te krijgen bij annuleren.
Nova schreef:
24-06-2025 17:05
Goed advies. Alleen heb je daar in dit geval weinig aan.
Een negatief reisadvies is namelijk meestal geen geldige reden om een vergoeding te krijgen bij annuleren.
klopt, zegt max de vakantieman
Even aanhakend... zouden jullie nog wel op een reis gaan waarbij je in Dubai moet overstappen? Wij vertrekken over een paar weken richting ZO-Azie, met overstap in Dubai. Op dit moment gaan we niet annuleren, maar ik hoop (niet alleen vanwege onze vakantie natuurlijk) dat ze het daar in die regio ergens in de komende paar weken een beetje weten op te lossen. Ik heb al vliegangst en dat wordt er niet heel veel beter op bij de gedachte dat er daar raketten over en weer vliegen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven