Reis naar Midden Oosten

23-06-2025 18:29 75 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zus heeft samen met haar dochter een reis geboekt naar Oman voor over 2 weken. Nu twijfelt ze of ze wel of niet zal gaan ivm de kwestie die nu gaande is met Iran.
Ze heeft zelf geen annuleringsverzekering. Wat zouden jullie doen in dit geval?
Star⁴ schreef:
23-06-2025 19:07
Pulletjes? :flirting:
:HA:
Ook met een annuleringsverzekering krijg je meestal geen geld terug bij een negatief reisadvies lees ik op https://www.poliswijzer.nl/pers/negatie ... ringsreden

Ze kan wel de luchthavenbelasting en eventuele toeslagen terugvragen.
Niet doen. Ik ben voor werk een maand geleden in de regio geweest en de spanning was al om te snijden. Ik was niet in Oman maar wel in twee andere landen in het Midden Oosten. As we speak gaat het los met Iran die amerikaanse bases bestookt, veel is nog niet duidelijk maar er liggen ook bases in Oman en in de Golf liggen schepen. Amerika zal terugslaan.

Praktisch: je zorgverzekering moet je aanvullen of in ieder geval checken. Bij code Rood geldt ie niet en is repatriering ook niet geregeld, zelfs als je gewond raakt door van een keukentrap te lazeren ipv door oorlog.

NIET GAAN
Oman heeft geen Amerikaanse legerbasis, (wel faciliteiten waar de VS gebruik van maken) dus de kans dat Iran de wapens daarop gaat richten lijkt me klein. En hoe de situatie in het conflict is over twee weken weet je natuurlijk ook niet. Maar ik zou er alsnog geen zin in hebben en kijken of er nog wat te regelen valt met de luchtvaartmaatschappij. En anders helaas pindakaas.
molly wijzigde dit bericht op 23-06-2025 19:36
8.10% gewijzigd
Ik ben niet bang aangelegd met reisbestemmingen, maar dit zou voor mij wel echt een heel dikke "nee" zijn.
Molly schreef:
23-06-2025 19:30
Oman heeft geen Amerikaanse legerbasis, dus de kans dat Iran de wapens daarop gaat richten lijkt me klein. En hoe de situatie in het conflict is over twee weken weet je natuurlijk ook niet. Maar ik zou er alsnog geen zin in hebben en kijken of er nog wat te regelen valt met de luchtvaartmaatschappij. En anders helaas pindakaas.
Sorry dit klopt niet. De Amerikanen zitten wel degelijk in Oman, er is militaire aanwezigheid, en vanuit oman ook steun voor amerikaanse troepenbewegingen over land en in het luchtruim.
ForumFossiel schreef:
23-06-2025 19:34
Sorry dit klopt niet. De Amerikanen zitten wel degelijk in Oman, er is militaire aanwezigheid, en vanuit oman ook steun voor amerikaanse troepenbewegingen over land en in het luchtruim.
Ik was net mijn post aan het aanpassen ;). In Oman is geen Amerikaanse legerbasis, maar er zijn wel Amerikaanse militairen die gebruik maken van Omaanse faciliteiten. Ik denk dat Iran zich daar niet aan zal branden. Maar goed, ik zou die gok niet nemen.
Haha klopt de vliegbasis onder meer. En een hoop aanwezigheid die wij niet weten…..
En ja ik hoop het ook, maar een kat in het nauw… de ideologie van de mullahs is nogal apocalyptisch. Liever iedereen naar de verdommenis dan een duimbreed toegeven. Maargoed dat is offtopic, op basis van wat er nu gebeurt blijft mijn advies aan to en haar familie: niet gaan.
apppie schreef:
23-06-2025 19:32
Ik ben niet bang aangelegd met reisbestemmingen, maar dit zou voor mij wel echt een heel dikke "nee" zijn.
Dat dacht ik ook. Hier zou ik niet over twijfelen.
Ik zou niet gaan. Ongeacht of ik geld terug zou krijgen van de reisorganisatie of niet.

Maar om het in perspectief te plaatsen: Musqat-Teheran of Musqat-Fordow is een grotere afstand dan Utrecht - Kiev. En veel populaire Europese vakantiegebieden (Italie, Turkije, Griekenland) liggen nog een stuk dichter bij Oekraine.
Ik zou niet gaan gezien de hele situatie die nu gaande is. Het is zowiezo een geel land en nu is het nog onrustiger in die regio.

Zonde van het geld maar ik neem aan dat men aan dat er bewust geen annuleringsverzekering is afgesloten.
Appletje schreef:
23-06-2025 20:01
Ik zou niet gaan. Ongeacht of ik geld terug zou krijgen van de reisorganisatie of niet.

Maar om het in perspectief te plaatsen: Musqat-Teheran of Musqat-Fordow is een grotere afstand dan Utrecht - Kiev. En veel populaire Europese vakantiegebieden (Italie, Turkije, Griekenland) liggen nog een stuk dichter bij Oekraine.
Hmmja maar er zijn dan ook geen Oekraïense legereenheden -- of van andere mogendheden die actief bommen gooien -- gestationeerd in Griekenland, Turkije of Italië. Dat maakt wel wat verschil, want in Oman is er dus wel Amerikaanse aanwezigheid...

Mij krijg je er niet heen.
Poeh, ik zou er niet aan beginnen. Buza adviseert alleen te reizen indien noodzakelijk. Niet slim om dan te gaan voor een vakantie.
Star⁴ schreef:
23-06-2025 19:07
Pulletjes? :flirting:

Baby ongeleide projectielen... aj..!!! (Ik laat het lekker staan, haha!)
We're just two lost souls
Pimpelmeesje87 schreef:
23-06-2025 19:16
Oman is een golfstaat en redelijk neutraal, net als Dubai. Ook ligt het best ver af van Irak en Israel. Bovendien is het goed ingericht op toeristen. Zolang BuZa geen oranje of rood reisadvies geeft, zou ik wel gaan. Maar als je bang bent geworden door het nieuws en daardoor niet meer durft, gewoon omboeken. Ik ben wel iemand die altijd goed verzekerd op reis gaat.
Afstand is relatief tegenwoordig...en verzekering is leuk en aardig maar hoe bescherm dat tegen een raket aanval of een vliegtuig dat "per ongeluk" uit de lucht word geschoten door en verdwaalde raket.

Ik zou het niet opzoeken op dit moment...jammerdebammer voor de gemaakte kosten. Ligt een beetje aan hoe je de tickets hebt geboekt maar met beetje geluk krijg je credits terug als je cancelled die je kan gebruiken voor andere vliegreis bijdezelfde maatschappij
Niet gaan! Dat ze überhaupt nog twijfelt...

Zonde van het geld, maarja. Geld is ook maar relatief.
Het maakt toch niks uit wat wij zouden doen?
Het gaat erom wat je zus wil en of zij het nog ziet zitten.

En dat een land ‘geel’ is, zegt mij persoonlijk dan weer niks. Vietnam en Zuid Afrika zijn ook geel en daar gaat iedereen ook gewoon naar toe.
Pimpelmeesje87 schreef:
23-06-2025 19:16
Oman is een golfstaat en redelijk neutraal, net als Dubai. Ook ligt het best ver af van Irak en Israel. Bovendien is het goed ingericht op toeristen. Zolang BuZa geen oranje of rood reisadvies geeft, zou ik wel gaan. Maar als je bang bent geworden door het nieuws en daardoor niet meer durft, gewoon omboeken. Ik ben wel iemand die altijd goed verzekerd op reis gaat.
IraN en Oman worden gescheiden door de straat van Hormuz en de Golf van Oman. De straat van Hormuz is op zijn smalst maar 34 km. Dus ik denk dat je in de war bent met IraK
Lady*Voldemort schreef:
23-06-2025 19:17
Zodra je van 'durven' moet gaan spreken heb je toch geen lekkere vakantie meer?
Stikdruk op mijn werk, volledig hey nieuws gemist dat er bommen zijn gegooid op Qatar. Ik zou ook niet gaan.
Niet gaan! Wat betekent geld als het om je veiligheid gaat?
Mijn zus gaat morgen de maatschappij bellen (ze heeft daar rechtstreeks geboekt) en vragen of de tickets omgeruild of verzet kunnen worden naar volgend jaar. Zo niet, dan cancelled ze de vlucht.
Heel verstandig Arizona.
Naar volgend jaar verschuiven zou ik ook niet doen. Maar ja dat ben ik. Denk ook na over welke route het vliegtuig vliegt, of die wel veilig is.
Ik hoop dat je een andere leuke vakantie kan boeken!
Als je een vlucht annuleert heb je trouwens recht op terugbetaling van alle luchthavenbelastingen en brandstoftoeslagen e.d. Ook als je je „kale“ ticketprijs niet terug krijgt.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
Geldt dat ook als je geen annuleringsverzekering hebt?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven