Wen dagen op school

26-06-2025 11:14 42 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Even een vraagje.

Begin juni volgend jaar word ons kind 4 jaar.
Ergens in mei zou hij dan gaat wennen op school. Echter willen we half juni op vakantie voor 2,5 week. De school vakantie start op 19 juli.

Nu heeft school geadviseerd om niet in juni op vakantie te gaan, omdat hij dan moet wennen aan ritme/regels/routine/alle prikkels van school. Zij zeggen tot 19 juli(school vakantie) naar school en dan weer vanaf 1 september.

Zou het echt zo slecht zijn om 15 juni op vakantie te gaan? Ik heb iets van, school is 6 weken dicht in de zomer dus moet hij sowieso weer opnieuw wennen. En hij moet ook wennen aan een nieuwe bso. Misschien juist beetje bij beetje (school voor onze vakantie, als we terug zijn bso en vanaf 1 september echt naar school+ bso) ?

Wat denken jullie of wat is jullie ervaring? Hartelijk dank alvast!
Ik zou voorstellen om 4 weken eerder te beginnen met wennen en gewoon op vakantie te gaan.

Het is leuk en belangrijk om te wennen, maar kind gaat niet aansluitend na de wenperiode naar school.

Bij start van het schooljaar na de zomervakantie moet iedereen, ook jouw kind weer in een nieuw ritme komen.
Of juist de eerste weken over te slaan en pas na je vakantie gaan wennen? Misschien ook duidelijker voor de andere kinderen in de klas en je eigen kind?

Echt, je kan nog twee keer in het laagseizoen op vakantie (nu en volgend jaar want dat is je kind strikt genomen niet leerplichtig maar wordt je dan echt niet in dank afgenomen). Gewoon doen.
Kan je niet gaan wennen tussen jullie vakantie en de schoolvakantie in en dan vanaf september echt naar school?

Wennen, echt naar school na verjaardag, eigen vakantie, weer opnieuw nog eventjes echt naar school en dan schoolvakantie zou ik zelf wel een beetje too much vinden geloof ik.
Gewoon _melon met login problemen
Ik vind 6+ weken wennen voor de zomervakantie sowieso erg lang, maar het is een lange tijd geleden dat mijn kinderen zo klein waren.

Is dat tegenwoordig normaal?

Volgens mij heeft mijn kind net voor de zomervakantie een paar dagen 'gewend' en begon hij in september 'gewoon' met school.
Ons oudste kind is in juni jarig en begon pas na de zomervakantie op school. Dat ging prima. Wij hadden destijds een partikuliere oppas, dus geen problemen met een KDV waar die niet meer naar toe kon vanaf 4 jaar.
Voor het kind ook veel handiger om na de vakantie te beginnen, dan is het wel druk maar ook dan kan je hem nog af en toe een dag of halve dag thuishouden.
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
Ocherrum schreef:
26-06-2025 11:20
Of juist de eerste weken over te slaan en pas na je vakantie gaan wennen? Misschien ook duidelijker voor de andere kinderen in de klas en je eigen kind?

Echt, je kan nog twee keer in het laagseizoen op vakantie (nu en volgend jaar want dat is je kind strikt genomen niet leerplichtig maar wordt je dan echt niet in dank afgenomen). Gewoon doen.
Dit zou ik dus doen. Ik zou die periode van 6 weken er tussen erg onrustig vinden. Onze zoon was in de zomervakantie jarig. Plan was om daarna te gaan wennen en aansluitend gewoon naar school. Het wennen ging echter zo goed dat hij na 1x wennen gelijk naar school ging.
_melon2 schreef:
26-06-2025 11:24
Kan je niet gaan wennen tussen jullie vakantie en de schoolvakantie in en dan vanaf september echt naar school?

Wennen, echt naar school na verjaardag, eigen vakantie, weer opnieuw nog eventjes echt naar school en dan schoolvakantie zou ik zelf wel een beetje too much vinden geloof ik.
Ja dat zou ook nog kunnen. Echter is dat dan wel maar 2 weken voordat de school sluit. Maar het is wel een optie.
-Summer- schreef:
26-06-2025 11:33
Ja dat zou ook nog kunnen. Echter is dat dan wel maar 2 weken voordat de school sluit. Maar het is wel een optie.
Wennen is hier ongeveer 4 ochtenden, dus dat past prima in 2 weken. Maar dat verschilt vast per school.
Gewoon _melon met login problemen
Jillian76 schreef:
26-06-2025 11:33
Dit zou ik dus doen. Ik zou die periode van 6 weken er tussen erg onrustig vinden. Onze zoon was in de zomervakantie jarig. Plan was om daarna te gaan wennen en aansluitend gewoon naar school. Het wennen ging echter zo goed dat hij na 1x wennen gelijk naar school ging.
Hier gaat voor nu mijn voorkeur ook naar uit. Dan kan hij na onze vakantie op bso wennen en in september echt naar school. Wat goed dat het bij jouw zoon zo goed ging!
Ik zou idealiter over 6-9 maanden kijken hoe je je kind inschat (al snap ik dat dat niet per se handig is met vakantie boeken). De mijne zou het niet goed hebben gedaan op starten-vakantie-opnieuw starten-vakantie; die had die weken tot de vakantie echt nodig om in het ritme te komen en was alsnog kneitermoe door al die nieuwe indrukken en de verandering an sich. Bovendien had ze heel erg uitgekeken naar het starten op school, dus we zouden haar ook geen plezier hebben gedaan met de onderbreking (en al helemaal niet met starten in september).
Daarentegen: een klasgenootje van dezelfde leeftijd ging na het wennen meteen hele dagen, 3x per week bso en had nergens last van. Die had misschien ook veel stoicijnser gereageerd op een vakantie tussendoor. Misschien is jouw kind meer zo.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Het is ook niet ongebruikelijk dat 4-jarige op woensdag of bepaalde middagen niet naar school gaan als het toch allemaal een beetje veel is.

Gewoon gaan proberen, komt goed. Als je zoon nog middagslaapjes doet, probeer dat dan af te gaan bouwen nu.
Ik zou na jullie vakantie, of na de zomervakantie starten met wennen en naar school gaan. Dat moet je dan wel zelf op kunnen vangen want je hebt dan geen kinderopvang meer.
Is vakantie vervroegen naar eind mei ook nog een optie?

Ik heb zomervakantie kinderen, die hebben nooit gewend, alleen een middagje kennisgemaakt met hun juf voor de vakantie.
Kluitje schreef:
26-06-2025 11:30
Ons oudste kind is in juni jarig en begon pas na de zomervakantie op school. Dat ging prima. Wij hadden destijds een partikuliere oppas, dus geen problemen met een KDV waar die niet meer naar toe kon vanaf 4 jaar.
Voor het kind ook veel handiger om na de vakantie te beginnen, dan is het wel druk maar ook dan kan je hem nog af en toe een dag of halve dag thuishouden.
Dit hebben wij met ons juni kind ook gedaan. Dit was overigens op aanraden van de school zelf. De kleuterklas zat op z'n volst aan het eind van het jaar met alle instroom en de dagen aan het eind van het jaar zijn rommelig met veel uitjes, juffendag etc. Kortom: erg onrustig opstarten voor een kind. Na de zomer starten ging prima, lekker klein groepje en vanaf het begin kon ze zo mee (zonder echt wennen). Desnoods doe je 1 of 2 wenmomenten voor de zomer.

Het enige onhandige was inderdaad het kdv waar ze officieel vanaf 4 niet meer mogen komen, maar met een speciale regeling, kon ze toen toch een paar weekjes langer blijven.
Paaytje schreef:
26-06-2025 12:13
Ik zou na jullie vakantie, of na de zomervakantie starten met wennen en naar school gaan. Dat moet je dan wel zelf op kunnen vangen want je hebt dan geen kinderopvang meer.
Ja let hiermee op want de opvang eindigt als kind 4 wordt. Heel soms kan je verlenging aanvragen, maar dar zou ik dan nu heel goed gaan uitzoeken.
Onze zoon is in de zomervakantie jarig. Voor de vakantie is 1 van de juffen bij ons thuis geweest ter kennismaking en hij is gewoon na de vakantie direct volledig begonnen. Wij hebben hem nooit thuis gehouden, maar hier op school doen ze daar als ze 4 zijn heel makkelijk over (leerplicht is ook pas vanaf 5), dus als we toen nog zouden willen wennen was dat ook mogelijk geweest. Ik zou de wenperiode tussen vakantie en zomervakantie doen, of gewoon na de zomervakantie starten.
Oh ja, en zoon had verlenging van opvang inderdaad, maar hoe dat precies zit weet ik niet meer. Bij ons ging het maar om 2 weken tussen 4 worden en start school.
bb14 schreef:
26-06-2025 12:48
Oh ja, en zoon had verlenging van opvang inderdaad, maar hoe dat precies zit weet ik niet meer. Bij ons ging het maar om 2 weken tussen 4 worden en start school.
Is gewoon afhankelijk van plek als ik het goed heb begrepen. Voor een korte periode is die kans groter lijkt me. Voor de hele zomervakantie is wellicht lastiger.
Hoe erg kijkt je kind uit naar de grote school? Mijn kind wilde al vanaf het moment dat ze ook in de nacht zindelijk was en vond het maar niets dat ze nog een jaar moest wachten. Ze was immers een grote meid... Dus geen school maar vakantie zou een straf geweest zijn.

Hier lieten ze trouwens half juni meestal geen kindjes meer instromen aangezien de schooltijd tekort is tov de langere zomervakantie, de overvolle klassen de periode is vaak onrustig met schoolreisje en andere jaarafrondende activiteiten. Dus ik zou wat wenmomenten doen tussen jullie vakantie en de zomervakantie en na de zomervakantie gelijk volledig instromen in een rustigere klas.
mrsduck wijzigde dit bericht op 26-06-2025 13:24
4.87% gewijzigd
Bijzonder advies van school om je vakantie te cancellen. Die vakantie gewoon door laten gaan hoor. Geniet er nog maar goed van, dat je nog buiten de dure schoolvakanties om weg kan gaan!

Met het risico dat ik als een oude muts klink: Dat wennen wordt tegenwoordig wel overdreven vind ik. Alsof een kind van de wap raakt als je niet wekenlang exact hetzelfde ritme hebt. In 1 week zitten toch ook superveel wisselingen? Lange schooldagen, korte schooldagen, dan weer lange schooldagen. De ene dag juf A, de andere dag meneer B, op maandag papa na school, op dinsdag mama, op donderdag opa en oma. Dan komt het weekend, het ene weekend druk met verjaardagen en een ander weekend niks.
Elke dag heeft een ander ritme.
_melon2 schreef:
26-06-2025 11:24

Zo zou ik het ook doen idd
Ik vind wennen in de laatste maand zo onhandig.
Overvolle klassen, schoolreisje, eindfestiviteiten.
Heel onrustig voor een nieuwe kleuter.

Als je die vakantie wilt, zou ik kind dus pas in september laten starten met wennen/naar school.

Jij kan inschatten of kind dat prima vindt, of er teleurgesteld zal zijn. Daar zou ik ook wel rekening mee houden.
Hoe veel wen dagen hebben ze dan? Hier ging ze maar 1 keer per week een ochtendje wennen hoor. En dat iets van 3 keer.
Daar zou ik geen vakantie voor afblazen.
Ocherrum schreef:
26-06-2025 11:51
Het is ook niet ongebruikelijk dat 4-jarige op woensdag of bepaalde middagen niet naar school gaan als het toch allemaal een beetje veel is.

Gewoon gaan proberen, komt goed. Als je zoon nog middagslaapjes doet, probeer dat dan af te gaan bouwen nu.
Waarom nu? Kind is net 3 geworden. Dat kan over een half jaar ook nog wel.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven