Verloedert Nederland?

27-06-2025 23:32 145 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een beetje een zeurtopic. Maar soms is er niks zo fijn als zeuren.
Maar ligt het aan mij of is ons land aan het verloederen?
Hoor van anderen verhalen maar zie het vooral in m'n eigen buurt hard achteruit gaan.
Zwerfafval, echt steeds meer teringzooi en mensen die grof vuil voor t gemak maar lekker overal dumpen. Asociaal parkeren midden op de stoep waardoor anderen zoals rolstoelers of mensen kinderwagen er niet meer langs kunnen en het ergste: nooduitgang voor hulpdiensten is geblokkeerd. Overlast van mensen op scooters en irritante fatbike jeugd. Bij de hal met post worden de reclamefolders gedumpt die men niet wil zonder ze even naar papierbak te brengen. Daarover gesproken, hele niet klein gemaakte dozen bij het oud papier. Want even iets scheuren is al te veel moeite. Zwaar irritant en levensgevaarlijk knalvuurwerk in de wijk, vreselijk in december maar heel het jaar door wel gedoe. Of deelnemen aan het verkeer. Gemiddelde fatbiker zit op telefoon. Op de weg continu bumperklevers terwijl ik me netjes aan snelheidslimiet houd. We hebben geen geduld meer of zo? Iedereen rijdt standaard te hard en verheft zich boven de regels?
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik woon in een stad. Misschien dat die verloedering daar aan liggen. Maar bovenstaande beschreven zaken vallen me steeds meer op terwijl dat toen ik hier net kwam wonen (10+ jaar geleden) stukken minder was.

Wat zijn jullie ervaringen ?
En ja, ik ben wellicht een zeurderige oude Karen aan het worden.
Pelle schreef:
28-06-2025 19:25
Mijn kinderen weten wel dat het weerhoudt is. Dus dat spreekt het dan weer tegen ;-).
Ach… ik “wist” dat ook wel, maar maakte toch een fout en mijn vorige opmerking diende natuurlijk smalend en met een knipoog gelezen te worden ;-) .
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Baggal schreef:
28-06-2025 10:32
Onderwijs is natuurlijk ook enorm achteruit gegaan. Mijn ouders en grootouders spraken ook prima de ‘moderne vreemde talen’ - konden zich redden in Frans en Engels en dat is nu vaak echt niet meer zo. Ook de Nederlandse taal verloedert. In Nederland werd vroeger echt heel goed onderwijs gegeven, maar we zijn afgezakt op dat gebied.
Mijn grootouders zijn rond hun 12e van school gegaan om te gaan werken, tot zover dat goede onderwijs van toen. Mijn moeder zat op een dorpsschool waar alle meisjes standaard naar de huishoudschool werden doorgestuurd. Ik denk dat jouw beeld over het onderwijs van vroeger wat vertekend is door de bubbel waarin je opgegroeid bent.
Baggal schreef:
28-06-2025 17:04
Nou, dat hoor je mij niet zeggen (ik wil er nog steeds graag naar toe hoor), maar Nederland is de afgelopen jaren wel veranderd en niet meer het Nederland dat ik 13 jaar geleden verlaten heb. Ik vind de samenleving wel harder geworden en ik maak mij persoonlijk ook zorgen over de huizencrisis bijvoorbeeld.
Geen land zal meer zijn zoals het 13 jaar geleden was.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Star⁴ schreef:
28-06-2025 18:52
En de Duitsers, Engelsen, Fransen, Russen, Chinezen, Amerikanen. Echt hoor, niks Nederlands aan, aan dit soort gedrag.
Vergeet de Italianen niet. Die denken echt altijd overal recht op te hebben en als eerste. Dus rijen zijn niet voor hen.
Ruin it yourself.
Appelbloesem: dat zou best kunnen hoor.

En Moiren: ja, eens. De wereld is veranderd. Ik zou niet zeggen alles verloedert, maar het is wel anders en met Rosanna ben ik het volledig eens dat ook Corona en het internet daar een rol in hebben gespeeld.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
__appelbloesem__ schreef:
28-06-2025 19:49
Mijn grootouders zijn rond hun 12e van school gegaan om te gaan werken, tot zover dat goede onderwijs van toen. Mijn moeder zat op een dorpsschool waar alle meisjes standaard naar de huishoudschool werden doorgestuurd. Ik denk dat jouw beeld over het onderwijs van vroeger wat vertekend is door de bubbel waarin je opgegroeid bent.
Dat denk ik ook. Mijn hele klas ging naar de mavo, lts of huishoudschool, want allemaal kindjes uit een arbeiderswijken met laagopgeleide ouders.
Dat ik naar het vwo mocht is met dank aan mijn moeder die zich niet weg liet sturen voordat er een passend advies op tafel lag.

Wel lager er veel minder taken jij het onderwijs. Rekenen, lezen, schrijven, geschiedenis, biologie en aardrijkskunde. Meer was er niet dus veel tijd voor al die vakken.
Ruin it yourself.
Eens, al hangt het er wel vanaf waar je woont.
Groetjes!
Natuurlijk zijn er goed en slechte scholen, dat was altijd al.

Wat kompas erg vind is dat ze het hele speciaal onderwijs op willen heffen. Alsof dat ook maar iemand enig goed zal doen, behalve de staatskas.
Ruin it yourself.
Er is in onze regio momenteel geen plek bij het speciaal onderwijs. Dat wordt dan gewoon zo gezegd, red je er maar mee verder.
Bezuinigingen ten koste van kwetsbare kinderen. Prachtig!
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
28-06-2025 20:26
Er is in onze regio momenteel geen plek bij het speciaal onderwijs. Dat wordt dan gewoon zo gezegd, red je er maar mee verder.
Mooie toevoeging op het sluiten van de gesloten jeugdzorg.
Nou ja, weten we gelijk waarom dit land naar de verdoemenis gaat :lol:
Ruin it yourself.
Rabarbara schreef:
Dieptriest :| .
Baggal schreef:
28-06-2025 19:27
Ach… ik “wist” dat ook wel, maar maakte toch een fout en mijn vorige opmerking diende natuurlijk smalend en met een knipoog gelezen te worden ;-) .
Vandaar de knipoog terug..
Ik vind de juiste randzaken goed geregeld in Nederland. Ik woon er niet meer, maar voor man betaal ik een aanvulling op de AOW en via het CAK, heb ik nog recht op in de toekomst WLZ en behandeling door heel Europa. Ja daar betaal ik wat voor, maar is minimaal.
Baggal schreef:
28-06-2025 10:32
Eens. De politiek (en het beleid) is een zooitje naar mijn mening. Zetten we onszelf ook niet mee op de kaart.

Onderwijs is natuurlijk ook enorm achteruit gegaan. Mijn ouders en grootouders spraken ook prima de ‘moderne vreemde talen’ - konden zich redden in Frans en Engels en dat is nu vaak echt niet meer zo. Ook de Nederlandse taal verloedert. In Nederland werd vroeger echt heel goed onderwijs gegeven, maar we zijn afgezakt op dat gebied.
Mij ouders en grootouders spraken geen woord over de grens. Ze zijn ook nooit Nederland uitgeweest. Wel op hun 14e van school om te gaan werken. Iets wat heel normaal was voor de arbeidersklasse. Opleiding was niet belangrijk, ondanks de leercapaciteit die wel degelijk aanwezig was.

Gelukkig hield mijn lagere school geen rekening met het opleidingsniveau van ouders en konden arbeiderskinderen gewoon zonder gedoe naar het VWO.

De Nederlandse taal veranderd, daar is niets nieuws aan. Onze grootouders vonden dat ook al.
Bbq in het park of aan de boulevard en dan precies op de "verboden" plekken.
Precies naast een kunstwerk of speeltuin.

Met je auto over het gras rijden en daar ook vervolgens op parkeren.
Na de bbq de kolen zomaar ergens neer smijten in plaats van in de speciale kolenbak.
Alles in vuilniszakken proppen en dit naast de lege containers neergooien inclusief hakmes.

Poepen in de bosjes terwijl er verderop een openbaar toilet is.

Valt allemaal mee toch?
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Alles veranderd, ook Nederland. Of het verloedert, ik vind van niet. Maar wie ben ik, het is maar net waar je vandaan komt.
Alles gaat voorbij…..
Rabarbara schreef:
Heeft niet eens per se met bezuinigingen te maken maar met personeelsgebrek. Op de groepen voor kinderen met gedragsproblemen waar ik werk is de wachtlijst dicht. Er is geen ruimte meer voor nieuwe kinderen omdat we gewoonweg geen personeel hebben om hen te begeleiden en de veiligheid voor kinderen maar zeker ook voor onszelf vanwege de agressie niet kunnen garanderen.
Ik denk dat dat personeelsgebrek ook weleens zou kunnen komen doordat het loon te laag ligt. Het is pittig werk. Dan zijn het indirect wel bezuinigingen.
Inelly schreef:
28-06-2025 22:30
Ik denk dat dat personeelsgebrek ook weleens zou kunnen komen doordat het loon te laag ligt. Het is pittig werk. Dan zijn het indirect wel bezuinigingen.
Hoger loon zou iets schelen
Maar alsnog moet je dat werk wel echt liggen. En daarnaast zijn er tig andere banen. Vind het altijd makkelijk roepen dat het aan bezuinigingen ligt. Maar zo simpel is het niet. Vraag naar zorg neemt enorm toe en personeelstekort neemt toe.
pepexx schreef:
28-06-2025 21:27
Bbq in het park of aan de boulevard en dan precies op de "verboden" plekken.
Precies naast een kunstwerk of speeltuin.

Met je auto over het gras rijden en daar ook vervolgens op parkeren.
Na de bbq de kolen zomaar ergens neer smijten in plaats van in de speciale kolenbak.
Alles in vuilniszakken proppen en dit naast de lege containers neergooien inclusief hakmes.

Poepen in de bosjes terwijl er verderop een openbaar toilet is.

Valt allemaal mee toch?
Dit zag ik vaak (lees: elke dag in de zomer) in het Wilhelminapark in Utrecht. Zo'n mooi park, helemaal vergald door de "keurige" studenten.
To the end of my days; I will follow.
muts87 schreef:
28-06-2025 22:04
Heeft niet eens per se met bezuinigingen te maken maar met personeelsgebrek. Op de groepen voor kinderen met gedragsproblemen waar ik werk is de wachtlijst dicht. Er is geen ruimte meer voor nieuwe kinderen omdat we gewoonweg geen personeel hebben om hen te begeleiden en de veiligheid voor kinderen maar zeker ook voor onszelf vanwege de agressie niet kunnen garanderen.
Dat heeft alles te maken met bezuinigingen. Afbouw gesloten jeugdzorg, te grote groepen, niet goed opgeleid personeel, veel uitstroom o.a. door te lage lonen waardoor ook weer verlies expertise, etc.
Ruin it yourself.
Betere en slechtere tijden wisselen elkaar altijd af. De veel geprezen goede-oude-tijd-met-het-touwtje-uit-de-brievenbus was evengoed hard voor mensen die niet konden meekomen.
Draaideurforummer schreef:
29-06-2025 09:35
Betere en slechtere tijden wisselen elkaar altijd af. De veel geprezen goede-oude-tijd-met-het-touwtje-uit-de-brievenbus was evengoed hard voor mensen die niet konden meekomen.
Mijn opa zei altijd dat de "goeie ouwe tijd" de tijd was dat mensen niet te vreten hadden.
Moiren schreef:
29-06-2025 07:19
Dat heeft alles te maken met bezuinigingen. Afbouw gesloten jeugdzorg, te grote groepen, niet goed opgeleid personeel, veel uitstroom o.a. door te lage lonen waardoor ook weer verlies expertise, etc.
Dat krijg je als de bevolking keer op keer steeds rechtser gaat stemmen en vindt dat de overheid eerst maar eens bij zichzelf moet gaan bezuinigen. Daarbij wordt dan waarschijnlijk gedacht aan bezuinigingen op ambtenaren maar dat zijn niet de grootste uitgaven van de overheid. Als je 10 of 20% minder ambtenaren zou hebben bespaar je niet zo heel veel dat je al het andere kan ontzien (nog even los van dat dan heel veel werk blijft liggen) zie je dat niet echt terug in de begroting. De echte uitgaven van de overheid zitten in zorg, sociale zekerheid, onderwijs e.d. Dus als de overheid van de kiezer de opdracht krijgt om te bezuinigen dat moet daar op bezuinigd worden.

En wat doet de kiezer vervolgens: nog rechtser stemmen omdat het asielprobleem moet worden opgelost. Iets wat financieel te verwaarlozen is t.o.v. de echte kostenposten. En links de schuld geven natuurlijk.
Draaideurforummer schreef:
29-06-2025 09:35
En touwtje uit de brievenbus kan prima als er bij niemand wat te halen valt.
Geen motto

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven