Wie houdt er nog meer niet van festivals?

01-07-2025 13:16 178 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms heb ik het gevoel dat ik de enige ben die er niet van houdt.

Maar ik vind het vreselijk. Ik ben echt geen festivalliefhebber. Ik hou niet van veel mensen bij elkaar, van lawaai en hitte......en ik ben geen muziekliefhebber. Tenminste, niet van dat soort muziek die op festivals wordt gespeeld.

Je hebt meestal nergens schaduw, een drankje schijnt er vreselijk duur te zijn en je kunt elkaar denk ik slecht verstaan. Bovendien ben je zo een paar honderd euro armer.b

Ik ga veeeeeeel liever naar het zwembad of zit liever in de tuin in de schaduw of bij de ventilator en boek te lezen.

Wie houdt er nog meer niet van?
pina schreef:
01-07-2025 21:11
Over de risico’s die je als artiest (platenmaatschappij) moet nemen om zelf je eigen publiek aan te trekken, een heel programma voor een complete tour op te stellen, bepalen waar je te zien gaat zijn, inschatten van de grootte van een passende locatie, etc., etc.
Dat risico om een publiek aan te trekken ligt doorgaans bij podia. Dat ligt zelden bij de artiest zelf. Tenzij de artiest een eigen show ergens optuigt. Los van een concertzaal. Ergens op een veld ofzo.

Of denk je dat artiesten podia simpelweg afhuren? Want dat is vaak niet het geval.

Ook met festivals is er toch een tour? En moet er geboekt worden?

Volgens mij is het onmogelijk om hier algemene uitspraken over te doen. Het hangt echt van de act, het festival en de promotor af. Er is een hele industrie betrokken bij artiesten, en die hebben zowel een flinke vinger in de pap in concertzalen als op festivals.

Daarnaast zijn tours vaak ook hybride en complex. Overal optreden, op festivals, soms in (grote) zalen, door heel Nederland, Europa of op de hele wereld.

Het onderscheid dat je lijkt te maken is kunstmatig.
paradise wijzigde dit bericht op 01-07-2025 21:19
11.50% gewijzigd
Waar houdt TO wel van?
De realiteit haalt de werkelijkheid in
pina schreef:
01-07-2025 21:05
Ja, logisch. Alles is verhoudingsgewijs duurder als je opkomend artiest bent.
Een festival is doorgaans zelfs duurder voor bands die juist al wel naam gemaakt hebben.
Where is my mind?
Paradise schreef:
01-07-2025 21:17
Dat risico om een publiek aan te trekken ligt doorgaans bij podia. Dat ligt zelden bij de artiest zelf. Tenzij de artiest een eigen show ergens optuigt. Los van een concertzaal. Ergens op een veld ofzo.

Of denk je dat artiesten podia simpelweg afhuren? Want dat is vaak niet het geval.

Ook met festivals is er toch een tour? En moet er geboekt worden?

Volgens mij is het onmogelijk om hier algemene uitspraken over te doen. Het hangt echt van de act, het festival en de promotor af. Er is een hele industrie betrokken bij artiesten, en die hebben zowel een flinke vinger in de pap in concertzalen als op festivals.

Daarnaast zijn tours vaak ook hybride en complex. Overal optreden, op festivals, soms in (grote) zalen, door heel Nederland, Europa of op de hele wereld.

Het onderscheid dat je lijkt te maken is kunstmatig.
Oh, dit zijn geen dingen die ik zelf heb bedacht hoor!
pina schreef:
01-07-2025 21:16
Ik zeg ook elke keer, dit is de laatste keer! Niet te doen ;)
Oops I did it again ;)
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
muts87 schreef:
01-07-2025 19:41
Echt een van mijn favoriete dingen. Een boek lezen. Was laatst dagje festival en dacht letterlijk: zat ik maar thuis met m'n boek.

Maar ga je dan naar een festival omdat dat van je wordt verwacht? Ik snap dan niet helemaal waarom je wel gaat als je er een hekel aan hebt?
Strikje schreef:
01-07-2025 13:37
Dus dat je alleen maar iets kunt zeggen of je het wel of niet leuk vindt als je het echt daadwerkelijk hebt meegemaakt, vind ik echt onzin.

Accepteer gewoon dat ik het niks aan vind.
Ik hou niet van wielrennen, cross fit en frikandellen. Maar ik open er geen topic over. Waarom heb jij wel een topic geopend over festivals?
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
01-07-2025 22:41
Ik hou niet van wielrennen, cross fit en frikandellen. Maar ik open er geen topic over. Waarom heb jij wel een topic geopend over festivals?

Omdat ik het.gevoel had dat er heel weinig mensen zijn die er niet van houden. Als ik om me heen kijk, gaat echt bijna iedereen naar een festival. En niet alleen jonge mensen. Dus daarom dacht ik.. ...wie houdt er nog meer niet van.
makreel schreef:
01-07-2025 22:41
Omdat dat meer individuele activiteiten zijn. To wil niet naar evenementen met muziek en plekken waar veel anderen komen, die buiten zijn of geld kosten. Festivals, concerten en plekken met muziek(in welke vorm dan ook). Dat zijn toch sociale activiteiten die staan voor gezelligheid en verbinding. Heb jij daar een enorme hekel aan dan. Dan hebben mensen toch een bepaald beeld bij jou. En ben je wellicht niet de persoon die ze snel zullen uitnodigen.
evelien2010 schreef:
01-07-2025 22:49
Omdat dat meer individuele activiteiten zijn. To wil niet naar evenementen met muziek en plekken waar veel anderen komen, die buiten zijn of geld kosten. Festivals, concerten en plekken met muziek(in welke vorm dan ook). Dat zijn toch sociale activiteiten die staan voor gezelligheid en verbinding. Heb jij daar een enorme hekel aan dan. Dan hebben mensen toch een bepaald beeld bij jou. En ben je wellicht niet de persoon die ze snel zullen uitnodigen.
Voor een festival niet nee, maar misschien wel voor een rondje wielrennen?
Wat eten we vanavond?
Strikje schreef:
01-07-2025 22:45
Omdat ik het.gevoel had dat er heel weinig mensen zijn die er niet van houden. Als ik om me heen kijk, gaat echt bijna iedereen naar een festival. En niet alleen jonge mensen. Dus daarom dacht ik.. ...wie houdt er nog meer niet van.
Ik snap je hoor. Er zijn hier ook topics voor de zomerhaters en bewust kindvrijen, maar weer niet voor de pastahaters en bewust konijnvrijen.

Er heerst toch wel een beetje een "hoera het festivalseizoen is weer begonnen" in Nederland. Evenals een "Heerlijk, vakantie, wat ga jij doen deze zomer?"

Wordt met de jaren wel beter om daarin berusting te vinden dat je anders bent. Ik kreeg op mijn 16e al te horen dat ik de interesses van een pensionada had. :mrgreen: nu ben ik die pensionada ook nog niet maar wel bíjna en kan ik het houden op een lekker voorproefje tijdens mijn opera- en museumbezoek, schildercursus, mijn bloemenvakantie op Madeira en een boottocht over de Rijn.
dala wijzigde dit bericht op 01-07-2025 23:04
0.86% gewijzigd
makreel schreef:
01-07-2025 22:56
Voor een festival niet nee, maar misschien wel voor een rondje wielrennen?

Of voor een dagje strand.
Dala schreef:
01-07-2025 22:56
Ik snap je hoor. Er zijn hier ook topics voor de zomerhaters en bewust kindvrijen, maar weer weer voor de pastahaters en bewust konijnvrijen.

Er heerst toch wel een beetje een "hoera het festivalseizoen is weer begonnen" in Nederland. Evenals een "Heerlijk, vakantie, wat ga jij doen deze zomer?"

Wordt met de jaren wel beter om daarin berusting te vinden dat je anders bent. Ik kreeg op mijn 16e al te horen dat ik de interesses van een pensionada had. :mrgreen: nu ben ik die pensionada ook nog niet maat wel bijna en kan ik het houden op één lekker voorproefje tijdens mijn opera- en museumbezoek, schildercursus, mijn bloemenvakantie op Madeira en een boottocht over de Rijn.

Blijf vooral trouw aan jezelf.

Ja, dat festivalseizoen herken ik ook. Vroeger had je pinkpop en nog een groot festival. Nu heb je elk weekend wel een muziekfestival. :bonk:

Vroeger deed ik dat soort dingen wel om maar niet raar gevonden te worden toen ik piepjong was.
Maar tegenwoordig al lang niet meer.
Strikje schreef:
01-07-2025 23:04

Ja, dat festivalseizoen herken ik ook. Vroeger had je pinkpop en nog een groot festival. Nu heb je elk weekend wel een muziekfestival. :bonk:

Vroeger deed ik dat soort dingen wel om maar niet raar gevonden te worden toen ik piepjong was.
Denk dat veel jongeren dat wel eens gedaan hebben of er in elk geval mee experimenteren wat ze allemaal wel of niet aanspreekt.

Trouw blijven aan jezelf is inderdaad belangrijk maar heeft in mijn hele jonge jaren ook wel voor eenzaamheid gezorgd. Tegenwoordig vinden jongeren gelijkgestemden misschien ook sneller online als het bijv op school of in de eigen sociale kring lastiger is. Dat is denk ik voor velen wel echt een hele fijne grote uitkomst geweest om niet totaal in eenzaamheid weg te glippen.
yasmijn schreef:
01-07-2025 21:18
Waar houdt TO wel van?
To schreef boek lezen, in de tuin, zwembad en strand. Helemaal prima toch.
Strikje schreef:
01-07-2025 23:04

je klinkt bijna boos dat er tegenwoordig meer festivals zijn. Niemand verplicht je om daar heen te gaan hoor.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
belgali schreef:
01-07-2025 17:53
Mijn liefde voor festivals sluit niet uit dat ik ook introverte vrienden heb hoor. Heck, ik ben zelf ambivert, dus ik vind rustig een boek lezen en het daarover hebben ook te gek. Wat een gek idee ook om dat minder sociaal te noemen als je minder uitgaat. Sociaal zijn zit hem toch voor mij in "hoe" je met de ander omgaat (aardig bijvoorbeeld) en niet in hoe veel of hoe vaak. Niet elke introvert is zwaar op de hand of saai.
Precies wat ik bedoelde!
dat iemand niet van festivals houdt kan ik prima begrijpen, maar als iemand zegt niet van muziek te houden dan ben je me kwijt. Er is zoveel muziek op de wereld, in zoveel soorten en smaken, ik kan me er niks bij voorstellen dat muziek op welke manier dan ook geen deel uitmaakt van iemands leven.

Ik heb overigens heel veel festivals bezocht en buiten de gebruikelijke gruwel van de toiletten vind ik het oprecht heel leuk en gezellig.
Strikje schreef:
01-07-2025 22:45
Je bent nooit alleen.

Maar ik snap je punt. Soms kunnen mensen bepaald gedrag vreemd vinden. Ik vind sommige festivals leuk, maar ik vind het ook leuk om in mijn eentje op een terras met een boek te zitten. Dat vinden mensen ook weleens vreemd.
Toch jammer, omdat meer mensen dat zouden moeten doen. Denk ik.
poohtjesschrijft schreef:
02-07-2025 11:31
dat iemand niet van festivals houdt kan ik prima begrijpen, maar als iemand zegt niet van muziek te houden dan ben je me kwijt. Er is zoveel muziek op de wereld, in zoveel soorten en smaken, ik kan me er niks bij voorstellen dat muziek op welke manier dan ook geen deel uitmaakt van iemands leven.

Muziek is niks anders dan een kunstvorm. Ik zie totaal niet in waarom het niet gek is om te zeggen dat je niet van ballet houdt of van poppentheater, maar wel om te zeggen dat je niks hebt met muziek.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
02-07-2025 11:50
Muziek is niks anders dan een kunstvorm. Ik zie totaal niet in waarom het niet gek is om te zeggen dat je niet van ballet houdt of van poppentheater, maar wel om te zeggen dat je niks hebt met muziek.
nee dat mag hoor dat jij dat niet gek vindt, ik vind het wel heel gek, ik ken ook echt helemaal niemand die niks met muziek heeft. Zal mijn bubbel wel zijn.
rosanna08 schreef:
02-07-2025 10:09
je klinkt bijna boos dat er tegenwoordig meer festivals zijn. Niemand verplicht je om daar heen te gaan hoor.
Ik denk maar zo: hoe meer mensen op het strand/bij het zwembad/op een festival/op de A1/in Amsterdam en in Venetië etc zijn, hoe beter misschien, des te minder zijn ze ergens anders. :-D
poohtjesschrijft schreef:
02-07-2025 11:57
nee dat mag hoor dat jij dat niet gek vindt, ik vind het wel heel gek, ik ken ook echt helemaal niemand die niks met muziek heeft. Zal mijn bubbel wel zijn.
Ik herken dat soort uitspraken van mijzelf alleen toen ik nog heel jong was. Toen zou ik ook zoiets gezegd kunnen hebben maar het klopte en klopt allerminst. Maar ik vond (destijds) wel dat je muziekstijl/-smaak in grote mate je identiteit bepaalde of hoorde te bepalen, hoe men zichzelf ook identificeerde als subgroep, wat voor soort uitgaansgelegenheden je opzocht etc. Terwijl dat voor mij veel sterker losgekoppeld was van elkaar.

Ik vond het veel lastiger uit te leggen van wat voor muziek ik hield omdat ik mij niet duidelijk tot een subgroep aangetrokken voelde, zelfs wat antipathie had tegenover die subgroepen en veel uitgaansgelegenheden. Dus ik zei toen heel vaak dat ik "niks had" met muziek. Ook muziek kopen deed ik zelden, terwijl dat voor veel tieners echt een ding was.
Lady*Voldemort schreef:
02-07-2025 11:50
Vind ik niet helemaal hetzelfde. Muziek is allesomvattend. Ballet een specifieke dansvorm. Dan moet je zeggen dat je niet van dans houdt.
En de grap is dat TO wel van muziek houdt, maar niet van de muziek op festivals. Terwijl alle muziekgenres wel vertegenwoordigd worden op een festival. Er is niet 1 festivalgenre. Dus ze kan prima niet van festivals houden, vanwege mensenmassa's bijvoorbeeld of te harde geluiden, maar om de muzieksoort als argument te gebruiken vind ik kul. Want er is niet 1 muzieksoort op festivals.
Strikje schreef:
01-07-2025 22:59
Of voor een dagje strand.
Maar je wilt geen lawaai, hitte of teveel andere mensen. Een strand daar gaan mensen heen met mooi weer. Dan heb je toch juist last van drukte en warmte?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven