Twijfel over 3e kind
zaterdag 5 juli 2025 om 23:08
Man en ik hebben altijd de wens gehad voor een 3e kindje.
We hadden ook bedacht wat een goed moment zou zijn om te gaan proberen.
Echter nu dat begint te naderen heb ik twijfels.
Waar ik over pieker:
- is het wel verstandig? We hebben het namelijk best druk.
- we hebben 2 kindjes van nu bijna 4 en bijna 2. En een fijne balans in ons gezin nu met 4. Wat als we dat verstoren?
- heel banaal en suf: maar hoe moet dat met de auto? En als je in je eentje met 3 kids ergens naartoe moet?
- zoals ik al zei: we hebben best een drukke baan. Als ik dan ook nog zwanger ben en dus minder belastbaar, doe ik dan de kinderen niet helemaal tekort? Wat als blijkt dat wij t met 3 niet aankunnen?
- ik weet nog niet hoe t is met school, gaan we dat logistiek redden?
Ik voel me er nog t beste bij als we de beslissing een jaartje zouden uitstellen. Maar dat kan niet qua leeftijd (38, en ik vind mezelf over een jaar echt een beetje te oud). We hadden ook bedacht een vastgestelde periode te proberen en als t daarna niet gelukt zou zijn, dan ervanaf zien.
Nja als ik t dus niet uitstel had ik bedacht om het anders gewoon bij 2 te houden. Maar daar word ik ook weer verdrietig van. Echt lastig. Rationeel zeg ik nee, gevoelsmatig zeg ik ja. Ik zou t graag nog een laatste keer meemaken. Qua werk, ruimte thuis, financiën en relatie is t allemaal op orde en kan t allemaal
Any thoughts? Mensen in dezelfde situatie en hoe heeft t uitgepakt?
We hadden ook bedacht wat een goed moment zou zijn om te gaan proberen.
Echter nu dat begint te naderen heb ik twijfels.
Waar ik over pieker:
- is het wel verstandig? We hebben het namelijk best druk.
- we hebben 2 kindjes van nu bijna 4 en bijna 2. En een fijne balans in ons gezin nu met 4. Wat als we dat verstoren?
- heel banaal en suf: maar hoe moet dat met de auto? En als je in je eentje met 3 kids ergens naartoe moet?
- zoals ik al zei: we hebben best een drukke baan. Als ik dan ook nog zwanger ben en dus minder belastbaar, doe ik dan de kinderen niet helemaal tekort? Wat als blijkt dat wij t met 3 niet aankunnen?
- ik weet nog niet hoe t is met school, gaan we dat logistiek redden?
Ik voel me er nog t beste bij als we de beslissing een jaartje zouden uitstellen. Maar dat kan niet qua leeftijd (38, en ik vind mezelf over een jaar echt een beetje te oud). We hadden ook bedacht een vastgestelde periode te proberen en als t daarna niet gelukt zou zijn, dan ervanaf zien.
Nja als ik t dus niet uitstel had ik bedacht om het anders gewoon bij 2 te houden. Maar daar word ik ook weer verdrietig van. Echt lastig. Rationeel zeg ik nee, gevoelsmatig zeg ik ja. Ik zou t graag nog een laatste keer meemaken. Qua werk, ruimte thuis, financiën en relatie is t allemaal op orde en kan t allemaal
Any thoughts? Mensen in dezelfde situatie en hoe heeft t uitgepakt?
zaterdag 5 juli 2025 om 23:22
Je hoeft geen jaar te wachten.
Een half jaar uitstel volstaat misschien al om te ervaren hoe het loopt als de oudste naar school gaat.
Ik zou de boel als je zo twijfelt toch echt even uitstellen tot je dat ervaren hebt.
En tja, die grotere auto zal er dus waarschijnlijk toch moeten komen als kind 3 er komt. Tenzij je nu achteraan nog een extra Maxi-Cosi in je wagen gepropt krijgt.
Een half jaar uitstel volstaat misschien al om te ervaren hoe het loopt als de oudste naar school gaat.
Ik zou de boel als je zo twijfelt toch echt even uitstellen tot je dat ervaren hebt.
En tja, die grotere auto zal er dus waarschijnlijk toch moeten komen als kind 3 er komt. Tenzij je nu achteraan nog een extra Maxi-Cosi in je wagen gepropt krijgt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zaterdag 5 juli 2025 om 23:26
Is het verstandig?
Ik ervaar drie kinderen zelf niet als veel drukker dan twee.
Balans verstoren?
Dat is bij ons wel een beetje het geval. Het leven was echt even heel relaxed met twee kinderen, bij activiteiten let elke ouder op één kind, alles is altijd eerlijk verdeeld. Met nummer drie erbij zet dat wat dingetjes scheef en ben je ‘outnumbered’ door je kinderen. Maar balans is met een baby altijd weer even zoeken en dat komt vanzelf wel weer terug.
Auto?
Bij ons passen er drie stoeltjes met drie kinderen gewoon op de achterbank. We hebben wel een redelijk grote auto maar ook bewust gekozen voor smalle autostoeltjes. Die van 4 jaar mag evt als het niet past ook op alleen een zitverhoger worden vervoerd in het midden. En in je eentje met drie kinderen is min of meer hetzelfde als in je eentje met twee kinderen. Je oudste kinderen worden steeds zelfstandiger, dus je hoeft niet meer overal handjes vast te houden enzo.
Drukte/kinderen tekort doen?
Ik heb de kinderen zeker tekort gedaan tijdens de zwangerschap (veel en langdurig klachten) wat een hele duidelijke reden is dat er bij ons zeker nooit een vierde zou komen. Maar nu de derde er is ervaar ik dat niet zo. Ze vinden elkaar ook heel gezellig en leuk. Ik denk dat als je het met twee kinderen goed redt, dat met drie ook moet lukken.
Logistiek met school?
De tijd dat bij ons de oudste naar school ging, de middelste naar peutergroep en de jongste een baby was, was inderdaad logistiek wel even een puzzel. Maar dit kun je samen van tevoren al goed uitdenken. Het enige wat met drie kinderen echt lastig is, is dat er dus vaker een kind ziek is waardoor je weer niet kunt werken.
Uiteindelijk is de keuze voor (nog) een kind er eigenlijk altijd eentje van gevoel, wil je nog graag een kindje en heb je daar het extra werk en de extra energie voor over? Tenzij je echt rationeel kunt beredeneren dat het in jullie situatie onverstandig is om nog een kind te krijgen, zou ik je gevoel volgen.
Ik ervaar drie kinderen zelf niet als veel drukker dan twee.
Balans verstoren?
Dat is bij ons wel een beetje het geval. Het leven was echt even heel relaxed met twee kinderen, bij activiteiten let elke ouder op één kind, alles is altijd eerlijk verdeeld. Met nummer drie erbij zet dat wat dingetjes scheef en ben je ‘outnumbered’ door je kinderen. Maar balans is met een baby altijd weer even zoeken en dat komt vanzelf wel weer terug.
Auto?
Bij ons passen er drie stoeltjes met drie kinderen gewoon op de achterbank. We hebben wel een redelijk grote auto maar ook bewust gekozen voor smalle autostoeltjes. Die van 4 jaar mag evt als het niet past ook op alleen een zitverhoger worden vervoerd in het midden. En in je eentje met drie kinderen is min of meer hetzelfde als in je eentje met twee kinderen. Je oudste kinderen worden steeds zelfstandiger, dus je hoeft niet meer overal handjes vast te houden enzo.
Drukte/kinderen tekort doen?
Ik heb de kinderen zeker tekort gedaan tijdens de zwangerschap (veel en langdurig klachten) wat een hele duidelijke reden is dat er bij ons zeker nooit een vierde zou komen. Maar nu de derde er is ervaar ik dat niet zo. Ze vinden elkaar ook heel gezellig en leuk. Ik denk dat als je het met twee kinderen goed redt, dat met drie ook moet lukken.
Logistiek met school?
De tijd dat bij ons de oudste naar school ging, de middelste naar peutergroep en de jongste een baby was, was inderdaad logistiek wel even een puzzel. Maar dit kun je samen van tevoren al goed uitdenken. Het enige wat met drie kinderen echt lastig is, is dat er dus vaker een kind ziek is waardoor je weer niet kunt werken.
Uiteindelijk is de keuze voor (nog) een kind er eigenlijk altijd eentje van gevoel, wil je nog graag een kindje en heb je daar het extra werk en de extra energie voor over? Tenzij je echt rationeel kunt beredeneren dat het in jullie situatie onverstandig is om nog een kind te krijgen, zou ik je gevoel volgen.
zaterdag 5 juli 2025 om 23:27
Moelijk dilemma.
Maar ik denk......tel je zegeningen. Kijk wat je nu hebt. Twee ( waarschijnlijk) gezonde kinderen. Als je aan een derde zou beginnen, dan verandert er behoorlijk wat.
Verschil tussen de oudste en jongste wordt groter. Ga je overal naar toe met elkaar? Wil de jongste ook wat de oudste Wil en andersom?
Waar een wil is, is een weg. Je zult her wel redden, maar als ik voor de keuze stond, zou ik het niet doen. Je weet niet wat je te wachten staat.
Maar ik denk......tel je zegeningen. Kijk wat je nu hebt. Twee ( waarschijnlijk) gezonde kinderen. Als je aan een derde zou beginnen, dan verandert er behoorlijk wat.
Verschil tussen de oudste en jongste wordt groter. Ga je overal naar toe met elkaar? Wil de jongste ook wat de oudste Wil en andersom?
Waar een wil is, is een weg. Je zult her wel redden, maar als ik voor de keuze stond, zou ik het niet doen. Je weet niet wat je te wachten staat.
zaterdag 5 juli 2025 om 23:38
Voor mij zou een fijne balans de doorslag geven. Ik heb op jouw leeftijd ook even getwijfeld, want het is de nu of nooit gedachte. Maar het gaf mij enorm veel rust erna en ik kon heel snel heel tevreden zijn met ons gebalanceerde gezin waar harmonie was en we onze zegeningen telden met gezonde kinderen waar we voldoende aandacht aan konden geven. Want ook dat is geen gegeven in het leven. Het idee dat we wisten wat we hadden en niet wat we zouden krijgen, gaf bij ons veel te veel onrust.
zaterdag 5 juli 2025 om 23:53
Al die problemen zijn maar tijdelijk. Jij kijkt naar de korte termijn. Ze zijn maar kort klein. En ja dat is heel erg druk. De oudste zal sneller groot en zelfstandig moeten worden. Want die krijgt gewoon minder aandacht en toezicht. Maar is dat erg? Tijd voor jezelf en jullie relatie zit er een tijd niet in als jullie beiden werken. Kijk meer naar de toekomst. 3 kinderen kan je niet verdelen. 1 kind staat dus alleen bij de sport en activiteiten. En de onderlinge dynamiek is echt totaal anders met 3 dan met 2. Er valt er soms een buiten. En dat wisselt regelmatig afhankelijk van leeftijd en fases per kind. 2 kinderen hebben alleen elkaar. Bij meer dan 2 (dus ook 3, 4 of 5). Krijg je een totaal andere verdeling onderling.
zondag 6 juli 2025 om 01:25
Wij twijfelden en hebben uiteindelijk besloten om het bij 2 kinderen te houden. Dat was trouwens ook toen ze rond de 2 en 4 waren. Achteraf gezien is dat denk ik bij ons ook de juiste keuze geweest. Ze zijn ouder maar nog steeds erg druk. Ik weet niet of ik m’n aandacht goed had kunnen verdelen en nog een zwangerschap had veel impact op m’n lichaam gehad. Ik ben daarnaast regelmatig alleen met ze en hun relatie onderling is nu heel goed. Ik weet niet of de relatie net zo goed was geweest als er 3 waren geweest, maar dat is altijd afwachten.
zondag 6 juli 2025 om 07:00
Ik heb altijd gezegd 3 kinderen te willen maar de laatste tijd toch even getwijfeld om dezelfde redenen als jij. Wij hebben toch besloten om voor een 3e te gaan. Hier wordt de oudste volgende maand 3 jaar en de jongste in september 2 jaar.
Tja, wat is druk? Het is altijd druk met deze leeftijden en zo kort op elkaar. In België gaan de kinderen al met 2,5 jaar naar school, dat scheelt een hoop. Daardoor weet ik, dat als ik op korte termijn zwanger raak de baby in ieder geval geboren wordt als de jongste ook op school zit.
Ik snap dat je gezien je leeftijd meer druk ervaart om sneller een keuze te maken. Hoe snel raakte je in verwachting? Ging dit vlot of heeft het lang geduurd? Denk dat een jaartje wachten nog wel haalbaar is.
Tja, wat is druk? Het is altijd druk met deze leeftijden en zo kort op elkaar. In België gaan de kinderen al met 2,5 jaar naar school, dat scheelt een hoop. Daardoor weet ik, dat als ik op korte termijn zwanger raak de baby in ieder geval geboren wordt als de jongste ook op school zit.
Ik snap dat je gezien je leeftijd meer druk ervaart om sneller een keuze te maken. Hoe snel raakte je in verwachting? Ging dit vlot of heeft het lang geduurd? Denk dat een jaartje wachten nog wel haalbaar is.
zondag 6 juli 2025 om 07:11
Ik kan me voorstellen dat je wens lange tijd heeft bestaan, vooral in je hoofd. Als idee en plaatje in je hoofd.
Nu je alle kanten van je gezin en je dagelijks leven ervaart lijkt me dat de fijne balans die jullie nu hebben gekregen zwaarder zou wegen.
Want, je vertelde dat jullie leven nu al best druk is.
Mij lijkt dat erg zwaar wegen in een overweging.
Jullie kunnen met een fijne balans goed beschikbaar zijn voor de kinderen en hun levensstappen goed en bewust meemaken.
Focus daarop.
Jjij en je man moeten wellicht een stukje droom loslaten en dat is moeilijk, pijnlijk.
Je kunt daar iets mee doen als je merkt als je dat erg moeilijk los kunt laten.
Je kunt een ceremonie creeeren, een bepaald moment waarbij je goed aandacht geeft aan je droom, je wensen, gedachten. Je emoties erom heen.
Je kunt iets creatiefs maken wat met je wens te maken had. Speel muziek je passend is, kies die zelf uit. En tijdens de.ceremonie neem je afscheid van je droom.
Nu je alle kanten van je gezin en je dagelijks leven ervaart lijkt me dat de fijne balans die jullie nu hebben gekregen zwaarder zou wegen.
Want, je vertelde dat jullie leven nu al best druk is.
Mij lijkt dat erg zwaar wegen in een overweging.
Jullie kunnen met een fijne balans goed beschikbaar zijn voor de kinderen en hun levensstappen goed en bewust meemaken.
Focus daarop.
Jjij en je man moeten wellicht een stukje droom loslaten en dat is moeilijk, pijnlijk.
Je kunt daar iets mee doen als je merkt als je dat erg moeilijk los kunt laten.
Je kunt een ceremonie creeeren, een bepaald moment waarbij je goed aandacht geeft aan je droom, je wensen, gedachten. Je emoties erom heen.
Je kunt iets creatiefs maken wat met je wens te maken had. Speel muziek je passend is, kies die zelf uit. En tijdens de.ceremonie neem je afscheid van je droom.
zondag 6 juli 2025 om 07:20
Wij hadden een wens voor vier kinderen. De eerste twee kwamen na een ivf-traject en daarna bedacht dat we wel zouden zien wat er op ons pad kwam. De derde kwam, na twee miskramen, spontaan. De vierde is er nooit gekomen, dat was een beslissing die we samen namen, maar nog heel lang heb ik het gevoel gehad dat ons gezin niet helemaal compleet was.
Het was, in ons geval, prima te doen. Kinderen waren en zijn leuk met elkaar. En voor veel praktische dingen is een oplossing te bedenken.
Wat ik soms lastig vond was dat je een ouder te kort kwam op momenten dat ze alledrie tegelijkertijd een ouder nodig hadden. Afzwemmen van de jongste viel samen met de kampioenswedstrijd van middelste en een dansoptreden van oudste. Dan is er dus één kind wat geen ouder heeft om te komen kijken. Ook als het niet zo belangrijk was moesten ze alledrie regelmatig op drie verschillende plaatsen zijn op min of meer dezelfde tijd en moesten we dus iets regelen voor één van de drie. De derde vraagt in verhouding meer geregel dan de eerste twee.
Verder lijkt de maatschappij ingericht op gezinnen met twee kinderen. Gezinsaanbiedingen zijn altijd voor vier. Gezinskaart voor toegang tot iets is vaak voor vier of binnen de aanbieding mag je maximaal vier kaarten kopen.
Ik vind vakantieaccommodaties lastig te vinden en duur. De aanbiedingen zijn altijd voor vier personen. Huisjes zijn er niet vaak voor vijf, maar wel voor zes en daardoor wordt de prijs per persoon vaak gewoon flink hoger. Als er al iets is voor vijf, dan mag de vijfde persoon op de bank in de huiskamer slapen wat niet handig is met kleine kinderen. Familiekamers in hotel zijn ook bijna altijd voor vier.
Ons derde kind kostte in verhouding meer dan de eerste twee, maar het was het dubbel en dwars waard.
Het was, in ons geval, prima te doen. Kinderen waren en zijn leuk met elkaar. En voor veel praktische dingen is een oplossing te bedenken.
Wat ik soms lastig vond was dat je een ouder te kort kwam op momenten dat ze alledrie tegelijkertijd een ouder nodig hadden. Afzwemmen van de jongste viel samen met de kampioenswedstrijd van middelste en een dansoptreden van oudste. Dan is er dus één kind wat geen ouder heeft om te komen kijken. Ook als het niet zo belangrijk was moesten ze alledrie regelmatig op drie verschillende plaatsen zijn op min of meer dezelfde tijd en moesten we dus iets regelen voor één van de drie. De derde vraagt in verhouding meer geregel dan de eerste twee.
Verder lijkt de maatschappij ingericht op gezinnen met twee kinderen. Gezinsaanbiedingen zijn altijd voor vier. Gezinskaart voor toegang tot iets is vaak voor vier of binnen de aanbieding mag je maximaal vier kaarten kopen.
Ik vind vakantieaccommodaties lastig te vinden en duur. De aanbiedingen zijn altijd voor vier personen. Huisjes zijn er niet vaak voor vijf, maar wel voor zes en daardoor wordt de prijs per persoon vaak gewoon flink hoger. Als er al iets is voor vijf, dan mag de vijfde persoon op de bank in de huiskamer slapen wat niet handig is met kleine kinderen. Familiekamers in hotel zijn ook bijna altijd voor vier.
Ons derde kind kostte in verhouding meer dan de eerste twee, maar het was het dubbel en dwars waard.
kaarsjevoordesfeer wijzigde dit bericht op 06-07-2025 07:29
7.53% gewijzigd
zondag 6 juli 2025 om 07:23
Ik zou ook even wachten. Die paar maanden maken je niet ineens stokoud
Logistiek en Aandacht lijken me om goed over na te denken.
Logistiek: vooral de tijd van: school, kdv, bso, zwemles, sport, feestjes. Allemaal in een week.
Aandacht: heeft ook deels met Logistiek te maken: er letterlijk zijn voor je kinderen.
Maar ook met: hoeveel puf heb je om te zien wat ze allemaal nodig hebben?
Logistiek en Aandacht lijken me om goed over na te denken.
Logistiek: vooral de tijd van: school, kdv, bso, zwemles, sport, feestjes. Allemaal in een week.

Aandacht: heeft ook deels met Logistiek te maken: er letterlijk zijn voor je kinderen.
Maar ook met: hoeveel puf heb je om te zien wat ze allemaal nodig hebben?
zondag 6 juli 2025 om 07:27
Willen jullie ooit nog huisdieren? Dan wordt het wel heel druk... hoe zien jullie vakanties eruit? Hoe is de relatie met de buren? Hie is de gezondheid van jullie familie? Ook allemaal factoren om mee te wegen. Ik heb het bij 2 gelaten omdat ik dat in alle opzichten niet alleen makkelijker maar ook veiliger vond.
zondag 6 juli 2025 om 07:48
Hechten jullie veel waarde aan je baan? Kun jij dichterbij gaan werken?
Want 3 kinderen op de basisschool is waarschijnlijk iedere dag wel iets (zwemles, sport, speelafspraakjes of muziek). Dat betekent dus iedere dag uiterlijk om half 5/5 uur taxi dienst.
Of je moet een au pair/oppas aan huis nemen.
Want 3 kinderen op de basisschool is waarschijnlijk iedere dag wel iets (zwemles, sport, speelafspraakjes of muziek). Dat betekent dus iedere dag uiterlijk om half 5/5 uur taxi dienst.
zondag 6 juli 2025 om 09:25
Hier is de oudste net 3, de middelste 1,5 en ben 33 weken zwanger van de derde. Al je twijfels hebben wij ook gehad maar de wens voor een derde was zo groot dat die toch de doorslag gaf. En ja, nu de bevalling dichterbij komt krijg ik opname de twijfels of we niemand tegen doen etcetera, maar we gaan het zien. Denk dat het bewust zijn hiervan al helpt om goed te blijven opletten of ieder krijgt wat nodig is. En we houden rekening met weinig tijd voor onszelf.
Mijn baan is totaal niet flexibel, wel veel vakanties. Vriend is gelukkig wel flexibel en hebben een goed vangnet dus we gaan het zien. Wel een grotere auto moeten kopen want 3 stoeltje zijn voorlopig nog wel nodig.
Mijn baan is totaal niet flexibel, wel veel vakanties. Vriend is gelukkig wel flexibel en hebben een goed vangnet dus we gaan het zien. Wel een grotere auto moeten kopen want 3 stoeltje zijn voorlopig nog wel nodig.
"After all this time?" "Always."
zondag 6 juli 2025 om 09:52
zondag 6 juli 2025 om 10:07
Ik lees ook geen voordelen in de OP... Dus als ik de OP lees, zou ik het niet doen en zorgen voor een mooi afscheid van de (derde) kinderwens. (Dit werd ook al geopperd in een post)
Voordelen zie ik hier meer als 'redenen om het wel te doen'.
zondag 6 juli 2025 om 10:08
Dat je over een jaar te oud zou zijn is natuurlijk onzin. Als je nu (nog) twijfelt moet je het nu in ieder geval niet doen.
Ik zou vooral goed de voordelen tegen de nadelen afzetten en bedenken of jullie echt nog een kind in jullie gezin willen.
Want "Ik zou t graag nog een laatste keer meemaken" is natuurlijk geen reden.
Voor auto en school zijn oplossingen te vinden.
Natuurlijk zul je je aandacht moeten verdelen over de kinderen, maar dat wil niet zeggen dat dat dan niet genoeg zou zijn.
En ik vind het persoonlijk wel belangrijk te weten dat een van jullie ook alleen voor de kinderen kan zorgen, zou de ander onverhoopt wegvallen.
Ik zou vooral goed de voordelen tegen de nadelen afzetten en bedenken of jullie echt nog een kind in jullie gezin willen.
Want "Ik zou t graag nog een laatste keer meemaken" is natuurlijk geen reden.
Voor auto en school zijn oplossingen te vinden.
Natuurlijk zul je je aandacht moeten verdelen over de kinderen, maar dat wil niet zeggen dat dat dan niet genoeg zou zijn.
En ik vind het persoonlijk wel belangrijk te weten dat een van jullie ook alleen voor de kinderen kan zorgen, zou de ander onverhoopt wegvallen.
zondag 6 juli 2025 om 10:09
Omdat ze nu ook heel veel redenen noemt waarom ze het eigenlijk niet wil.
Bij twijfel niet doen. Je noemt alleen maar redenen nu om het niet te doen.
Het maakt je verdrietig omdat je al jaren gedacht hebt nog een kind te krijgen en dat idee dan nu bij moet stellen.
zondag 6 juli 2025 om 10:11
Of: niet alles kan.Wielrenster87 schreef: ↑06-07-2025 07:48Hechten jullie veel waarde aan je baan? Kun jij dichterbij gaan werken?
Ik heb ook meer kinderen en omdat ik zelf ook nog een leven heb naast de kinderen betekent dat ook dat ze vroeg zelfstandig dingen moeten doen (ik kan niet voor iedereen denken, dus zelf om je gymtas denken, zelf brood smeren, zelf je was in de was doen) en niet alles kan (geen drie clubjes op een leeftijd dat je daar nog niet zelf naar toe kan, zwemles is ook sport, dus niks daar naast).

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in