Man loopt net boos het huis uit

22-07-2009 01:36 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
en heeft zijn lenzen en andere kleding meegenomen.

Waar het om gaat weet ik niet. Toen ik thuis kwam had hij al een paar biertjes gedronken en daar baal ik altijd van. Dan kan ik niet echt meer aardig en normaal doen. De kinderen gingen logeren en die hebben we weggebracht, daarna naar huis gegaan.

Ik ben naar bed gegaan, in het bed van onze zoon omdat die lekker slaapt en ikhad het van de week al gezegd. Hij ging naar bed en ging in ons eigen bed en daarna kwam hij boos bij mij waarom ik daar slaap en ging weer boos weg. Daarna kwam hij weer en ik zei omdat ik hier lekker slaap en hij ging weer weg, zijn spullen pakken en is nu de deur uit.

Ik heb echt geen flauw idee wat ik hier nou mee moet.

Ik moet het ook even kwijt, weet eigenlijk niet wat ik hier mee wil.
Mijn tip: lees eens op het topic "Is mijn man een alcoholist of stel ik me aan?". En verander je avatar.
Ga in therapie!
Maar zoals ik het lees is drinken nu dus bijna standaard geworden voor hem? Heb je hem al vertelt dat drinken de problemen niet oplost maar ze eerder groter maakt omdat er dan een probleem bij komt? (namelijk het drinken anzich en niet meer zonder drank kunnen als opvolgende daaraan)
quote:rapid schreef op 22 juli 2009 @ 10:09:

Nadat we een goede ruzie hebben gehad, dan kan er vaak ineens gepraat worden. Ik merk dan nog steeds aan mezelf dat ik gereserveerd blijf, omdat hij heeft gedronken.

Ik weet eigenlijk niet meer hoe ik hier mee om moet gaan.Ik begrijp wel dat je het erg moeilijk vind. Maar op een of andere manier moet er toch een oplossing komen. Zodat je man minder gaat drinken en jij niet gesloten bent als hij wat heeft gedronken.
Het is gewoon een hele vervelende situatie, voor beide.

Maar man geeft al aan dat het drinken niet vanzelf gebeurt, maar dat hem dan iets dwars zit. Als je het zo bekijkt erkent hij dus al het probleem. Ook TO geeft aan hier niet mee om te kunnen gaan. Dat is dus allemaal duidelijk.

Als zowel TO als haar man hier aan willen werken, maar zelf niet weten waar ze moeten beginnen samen, dan is het toch verstandig om hulp te gaan zoeken?

Zeker als het al 2 jaar speelt en zeker nu haar man het nog enigszins in de hand heeft en zelf aangeeft niet goed bezig te zijn....

Denk dus dat het beter is de koe meteen bij de horens te vatten en er samen met een derde wat aan te gaan doen.
Nadeel van het blokkeren bij jou, als hij gedronken heeft, is dat het voor hem ook beladen wordt. Zelfs al drinkt hij een biertje omdat-ie dat gewoon lekker vind, dan voelt hij bij jou ook de weerzin en de blokkade, zo ontstaat een cirkel die erg moeilijk te doorbreken is.

Als iemand je nu vraagt : is jouw man alcoholist? Wat is dan je antwoord?
quote:Hariboooo schreef op 22 juli 2009 @ 10:06:

Mee eens dat het drinken slechte associaties oproept, daar kun je weinig aan doen. Maar volgens mij geeft hij een duidelijk signaal af, een soort noodkreet om hulp. Volgens mij geeft hij vooral het signaal af dat hij verslaafd is aan drank. Dan moet hij professionele hulp zoeken.
Ga in therapie!
quote:rapid schreef op 22 juli 2009 @ 10:06:

Ik vertel het dus het woordje ik zal vast vaak voorkomen.

Dat valt reuze mee hoor. Trek je niks aan van dit soort reacties.

Het is denk ik belangrijk dat jij en je man met elkaar leren praten. Zoek daar hulp bij, als jullie er zelf niet uitkomen. Het klinkt of je jullie allebei een stuk gelukkiger zouden kunnen zijn als jullie zouden leren om op een constructieve manier te communiceren, zodat je elkaar kunt helpen als er problemen zijn, in plaats van dat je uit elkaar drijft.

Dat hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn. Surf eens rond op dit forum, ga naar de huisarts, lees een boek. Dit is een probleem wat heel groot kan worden, maar dat ook niet heel moeilijk op te lossen hoeft te zijn als jullie allebei wat meer inzicht in je eigen gedrag weten te krijgen.
quote:Simooon schreef op 22 juli 2009 @ 10:15:

Maar man geeft al aan dat het drinken niet vanzelf gebeurt, maar dat hem dan iets dwars zit. Als je het zo bekijkt erkent hij dus al het probleem.Hij erkent dat drank een oplossing voor hem is, niet dat het een probleem is. Die essentiële stap zal hij dus nog moeten maken.
Ga in therapie!
Waar woon je ongeveer Rapid?
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Als iemand met op dit moment vraagt of hij alcoholist is dan zou ik ja zeggen.

Ik zal zometeen dat topic lezen.

Ik heb als eens eerder aangegeven dat wanneer er iets is drank het niet oplost, dat snapt hij wel, maar neemt vervolgens nog een biertje (dan is hij in een sarcastische bui..)

Ik heb het ook al eens aangegeven terwijl hij niet had gedronken en toen zei hij : Je hebt gelijk, ik zal het niet meer doen". (Dit gebeurd dan in een heel gesprek en uiteindelijk zegt hij dat).

Echter wanneer er iets is, dan komt toch weer die bier naar voren.

Professionele hulp heb ik al een keer aangekaart, maar volgens hem is dat niet nodig.
quote:rapid schreef op 22 juli 2009 @ 01:36:

en heeft zijn lenzen en andere kleding meegenomen.

Waar het om gaat weet ik niet. Toen ik thuis kwam had hij al een paar biertjes gedronken en daar baal ik altijd van. Dan kan ik niet echt meer aardig en normaal doen. De kinderen gingen logeren en die hebben we weggebracht, daarna naar huis gegaan.

Ik ben naar bed gegaan, in het bed van onze zoon omdat die lekker slaapt en ikhad het van de week al gezegd. Hij ging naar bed en ging in ons eigen bed en daarna kwam hij boos bij mij waarom ik daar slaap en ging weer boos weg. Daarna kwam hij weer en ik zei omdat ik hier lekker slaap en hij ging weer weg, zijn spullen pakken en is nu de deur uit.

Ik heb echt geen flauw idee wat ik hier nou mee moet.

Ik moet het ook even kwijt, weet eigenlijk niet wat ik hier mee wil.Rijdt hij met al die biertjes op nog auto of reed jij? En toen hij met zijn lenzen en kleding gister wegliep, is hij dan ook met de auto weggegaan?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Rapid,heb je hem al eens gevraagd waaróm hij drinkt?

Is hij thuis niet tevreden,is er iets mis op zijn werk enz..
Ik zou toch aandringen op professionele hulp. Hij kan dan wel vinden dat dat niet nodig is, maar voor jou is het wél nodig.

Niet alleen vanwege de drank, maar vooral door omdat jullie samen niet goed in staat blijken om de problemen te lijf te gaan of erover te praten.

Als je dat eenmaal kunt, dan wordt het ook makkelijker om zijn alcoholgebruik bespreekbaar en beheersbaar te maken, en om hem ervan te doordringen dat hij echt een probleem heeft waar hij iets aan moet doen.

Zwijgend lijden en je afsluiten gaat in ieder geval niets oplossen.
Als hij professionele hulp niet nodig vind hoe denkt hij dan de problemen op te lossen?
Rapid, Als je daar zelf van overtuigd ben, spreek dan je grens uit. Laat hem weten dat als hij niet nu zijn schouders onder dit probleem (wat de oorzaak dan ook is) gaat zetten, jij daar een conclusie uit zult trekken. Jouw grens is bereikt en je wilt niet dat het stukgaat, maar op deze manier kun jij niet leven met hem. Je wilt er voor hem zijn als hij er wat aan gaat doen, maar accepteert het niet meer als hij niets doet. Heb je dat wel eens aangegeven? Nadeel is wel, dat je dan ook de consequentie moet durven/kunnen overzien. Mocht hij besluiten er niets aan te doen, moet je ook actie ondernemen en uitvoeren wat je zegt te doen als hij niet gaat werken aan zijn problemen.
Hij vindt waarschijnlijk dat hij geen drankprobleem heeft.
quote:Zamirah schreef op 22 juli 2009 @ 10:31:

Hij vindt waarschijnlijk dat hij geen drankprobleem heeft.

TO schreef dat haar man zegt om een "reden" te drinken dus dan lijkt het mij zaak dat TO i.p.v. dat ze op het bed van haar zoon gaat liggen slapen als hij iets gedronken heeft,ze probeert om die "reden" te achterhalen.

Niet dat daarmee het drinken meteen afgelopen is maar het is een begin..
Helaas, superstar, een alcoholist heeft altijd wel een reden om te drinken. De reden is uiteindelijk de verslaving. Als de partner gaat proberen de redenen/aanleiding voor het drinken weg te nemen, komt ze in een zelfdestructief patroon terecht. Plus het werkt niet. Een alcoholist moet zelf inzien dat hij een probleem heeft, stoppen met drinken en hulp zoeken. De partner kan een drankprobleem NIET oplossen, hoogstens steun bieden.
Ga in therapie!
De reden, er zijn zoveel redenen;

- een puberzoon

- het huis is niet schoon genoeg

- de kinderen die meer naar mij trekken

- zijn broer waar hij ruzie mee heeft

Hij voelt zich niet gewaardeerd in huis, hij heeft het gevoel dat hij alleen tegen mij en de kinderen staat.

Laten we eerlijk zijn, ja ze trekken meer naar mij. Hij kan streng zijn en met drank (ja daar heb je het weer) is het 10x erger. Dan trekken ze daarna meer naar mij.

Het zijn in mijn ogen allemaal normale, hedendaagse zaken\ redenen.

Hij heeft het idee dat hij niet nodig is in huis, maar naar mijn idee praat hij zich dat zelf aan. Wat moet ik dan doen, de kinderen naar hem toe duwen en zeggen dat ze hem moeten roepen.

Ik weet het niet! Heb al meerdere keren gezegd dat wij hem nodig hebben, dat we heus wel zien wat hij doet etc. en steeds komt het weer naar voren. De ene keer erg, wordt hij even boos, de andere keer drama, dan begint het gedrink.

Hij vindt inderdaad dat hij geen drankprobleem heeft, hij weet wel dat hij drinkt wanneer er iets is.

Overigens wanneer hij drinkt rijdt hij niet. Vannacht ging hij een eind lopen en wanneer hij drinkt dan rij ik en wanneer ik drink dan rijdt hij.
Je ziet vaak dat er een reden is om te drinken, maar dat de drank ook weer nieuwe redenen geeft. De ruzie met zijn broer is door drank ontstaan en is nu weer een reden om te drinken. De kinderen nemen afstand van hem doordat hij drinkt, en... idem dito.

Alcoholisten hebben de neiging zich aan hun verantwoordelijkheden te onttrekken, waardoor de problemen toenemen. En er steeds nieuwe redenen zijn om te drinken.

Jij kan helpen hem bewust te maken van zijn alcoholprobleem door hem hier steeds op te wijzen. Ga niet mee in zijn redenering dat de kinderen er zelf voor kiezen naar jou toe te trekken, maar leg de link met de drank. De kinderen zijn kinderen, hij is een volwassene die zijn gedrag kan veranderen door meer in de kinderen te investeren.

Hoe zit het met de dagelijkse verantwoordelijkheden? Neemt hij zijn deel in de zorg voor de kinderen en het huishouden op zich? Hoe gaat het op zijn werk? Hoe is zijn sociale leven (naast de breuk met zijn familie)?

Hoe tevreden ben jij met hoe je leven er nu uitziet?
Ga in therapie!
Hi Rapid,

M.i. heeft je man wel degelijk een drankprobleem omdat hij naar de fles grijpt uit onvrede etc. Dat is juist tricky-gedrag.

Daarnaast sluit ik me volledig aan bij de woorden van Dubiootje.

Daarnaast zijn er verschillende vormen van verslaving, sommige mensen drinken een tijd niet om zich vervolgens volkomen te buiten te gaan aan een drinkgelag. Anderen hebben bijvoorbeeld de grens gesteld bij het ''borreluur'' en drinken de hele avond door. Weer anderen grijpen naar de fles uit stress en/of onvrede. De drank haalt de oorzaak natuurlijk niet weg, dat weet je man ook verdomde goed. Het is feitelijk gewoon een beroerd excuus.

Misschien is het een idee om eens op de site van het Jellinek te kijken mbt hulp en advies voor het alcoholprobleem van je man.

Hij kan hier ook - anoniem- een zelfhulpprogramma volgen.

Het programma bestaat uit een aantal oefeningen en opdrachten die hij via internet kan doen.

Bedoeling is dat je 4 tot 6 weken met het programma bezig bent. Na die periode kun je vaststellen of je je doel gehaald hebt. Het programma bevat ook een dagboek en een forum waar je mensen kunt ontmoeten die ook willen minderen of stoppen.

Heel veel sterkte!
quote:rapid schreef op 22 juli 2009 @ 10:09:

Nadat we een goede ruzie hebben gehad, dan kan er vaak ineens gepraat worden. Ik merk dan nog steeds aan mezelf dat ik gereserveerd blijf, omdat hij heeft gedronken.

Ik weet eigenlijk niet meer hoe ik hier mee om moet gaan.Kunnen jullie geen hulp krijgen? Als je man alcoholverslaafd is is de stap naar de huisarts een begin. Die kan hem doorverwijzen naar andere hulp. Misschien is relatietherapie ook iets voor jullie? Dan leer je op een andere manier communiceren met elkaar.
Met de dagelijkse verantwoordelijkheden zit het verder wel goed, hij kookt, maakt schoon, op zijn werk gaat het goed en ga zo maar door. De ene keer is hij eerder thuis voor de kinderen en de andere keer ik en dat gaat allemaal goed. Hij is ook een goede vader voor onze kinderen en ze vragen, trekken ook wel naar hem hoor, maar wel iets minder.

Onze relatie is verder goed, als dit probleem er niet is, is het een stuk beter.

Hij heeft het ook niet nodig om de dag door te komen en er zijn tijden dat hij helemaal niet drinkt. Dan heb ik het echt over weken, maar zodra er iets mis gaat dan ziet hij het somber in en dan begint het.

Alice, ik ga even kijken op die sites en ik moet eens goed nadenken. Therapie moet ik ook maar eens aankaarten, ik vind dit allemaal wel moeilijk.

Vind het ook zo jammer het zo'n lieve man, door de drank herken ik hem soms niet meer.

Iedereen alvast bedankt voor de reacties.

Ik ben nu even weg en kom later weer terug.
Het is dus (nog) niet zo dat jullie hele leven door drank wordt beïnvloed. Kun je uitleggen wat je precies zo raakt of stoort als hij gedronken heeft? Is het dat er steeds incidenten ontstaan of dat jullie ruzie krijgen als hij een dronken bui heeft?

Wat bedoel je precies met dat je hem niet meer herkent als hij gedronken heeft?
Ga in therapie!
quote:rapid schreef op 22 juli 2009 @ 12:09:

Hij heeft het ook niet nodig om de dag door te komen en er zijn tijden dat hij helemaal niet drinkt. Dan heb ik het echt over weken, maar zodra er iets mis gaat dan ziet hij het somber in en dan begint het.

Hi Rapid, dat is juist tricky gedrag en dat is een voorbeeld van de verschillende vormen van verslaving die ik heb genoemd. Sommige mensen drinken tijden niet en grijpen vervolgens uit stress, onvrede whatever naar de fles.

Anyways op de site van het Jellinek kan je man ook zijn gebruik testen: http://www.jellinek.nl/testjegebruik/

Nogmaals heel veel sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven