Borstvoedingsvragen

26-05-2007 17:30 4641 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Vraagje: ik ga morgenavond voor het eerst een hapje eten met een vriending. Zou dan graag een wijntje willen drinken, maar hoe zit het ook alweer met kolven en weggooien erna? Of kan ik beter nog helemaal niets drinken omdat mijn baby nog een nachtvoeding krijgt (vandaag 5 weken oud)?

Graag jullie advies...
Ze zijn tegenwoordig minder streng dan vroeger met alcohol en bv. Bijv. in het boek van Kleintjes wordt een expert aangehaald die iets zegt in de trant van: 1 glaasje wijn af en toe kan geen kwaad. (NB: tijdens de zwangerschap wordt drinken juist strenger afgeraden dan vroeger). Het beste moment om dat ene glaasje te nuttigen is net na de voeding, dan is het al behoorlijk afgebroken (niet helemaal) bij de volgende voeding. Ik drink bij een feestje oid wel eens 2x een half glaasje net na de voeding, en heel soms ook wel iets meer, met het idee dat mijn beeb al zo zwaar is. Met 5 weken kun je nog wat voorzichtiger zijn, dan is het nog maar een licht kindje.

Als je flink aan de zuip gaat zou ik idd kolven en weggooien. Misschien wel 2 of 3 voedingen zelfs. Je kan online vast wel vinden hoe lang het duurt voordat alcohol helemaal uit je bloed is, dat is best lang. een paar uur per drankje.
Yam, ik vind ze heel mooi, maar niet mooi genoeg. Ook dit vind ik er iets te dik bovenop liggen. Suf he!? Ik ben met dit soort dingen dus zeeeeeeeeeeeer kritisch geloof ik.

Ik zag hier ooit een topic met trouwringen met de vingerafdruk van de gehuwden erin. Misschien moet ik het meer in die richting zoeken. Ik ken iemand die een ring heeft met het eerste tandje dat haar kind gewisseld heeft.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Ik drink soms ook een half glas direct na een voeding. Ik geloof dat de richtlijn is 1 glas direct na een voeding en dat de volgende voeding minstens 3 uur na de vorige moet zijn. Maar ja, ik vind dat dus dubieus, want hoe lang doe je over 1 glas?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Thx, MM en SS!
Hallo iedereen. Ik zou wel graag een vraagje willen stellen. Ik heb een dubbele borstkolf aangeschaft omdat dat me fijn leek voor tijdens het werk, maar nu snap ik niet zo goed hoe ik het moet doen. Ik kom namelijk een hand te kort! Je moet met beide handen die borstschilden tegen je borsten houden. Maar hoe bedien je dan de knopjes om hem aan/uit of harder/zachter te zetten? Ik gebruik hem nu maar als enkele kolf, maar dat is natuurlijk een beetje jammer.

Iemand ervaring hiermee?
ik plaats de kolf op mn borsten doe dan mn voedings bh weer dicht en doe dan mn strakke shirt naar beneden tot op de borstschilden ... ; handsfree kolven!

twee handen voor knopjes of lekker boekie lezen
Ik wil een elektrische kolf aan gaan schaffen van Medela aangezien ik daar al een startsetje van gekocht heb via de kraamzorg. Nu twijfel ik welke ik zal gaan nemen. Ik wil het liefst een dubbele kolf, maar die kost 300 euro (Avance in style)! Ze hebben ook een enkele kolf en die kost de helft (Swing). Ik ga straks drie dagen werken. Iemand ervaringen of tips mbt deze kolven?
Ik heb de swing en ben daar heel blij mee. Ik kolf er ook snel mee vind ik zelf, in totaal misschien 25 minuten, waarvan 10 minuten in en uitpakken enzo en nog geen 10 min. per kant. Maar ik weet niet of je hele lange dagen maakt, ik bedoel: het is wel een verschil of je 3x op je werk gaat kolven of 2x bijv. En hoe lang je wilt blijven voeden - hou oud is je baby?

Ik vind de swing verder makkelijk mee te nemen, die dubbele is toch ook wat groter? En al is de dubbele misschien sneller, ik denk eerlijk gezegd niet dat je het gevoel zult hebben een miskoop te hebben met de swing.
Boepie, wat houdt dat startsetje in? In mijn ervaring passen veel onderdelen op meer kolven (de medela flesjes passen bijvoorbeeld prima op mijn ameda kolf). Ik heb toruwens de Ameda Lactaline, en die bevalt heel goed. Is dubbelzijdig maar wat goedkoper dan de Medela die jij noemt volgens mij. Dubbelzijdig betekent twee keer zo weinig tijd kwijt, en een makkelijkere toeschietreflex. Voor mij is dat essentieel, met een enkelzijdige kolf had ik het lang niet zo lang volgehouden. Mijn kolf is overigens al 40 maanden dagelijks in gebruik en werkt nog steeds, dus die heeft zijn geld wel opgebracht.
MissMara, mijn baby is bijna vier weken oud en ik wil zeker tot zes maanden borstvoeding geven. Misschien zelfs langer. Ik werk in principe acht uur per dag, maar heb ook nog anderhalf uur reistijd. Om de hoeveel uur kolf je eigenlijk? Drie ofzo?

Nippo, dat startsetje bestaat uit twee flesjes en uit twee borstschilden. Eigenlijk alles wat je dus schoon moet maken na het kolven. Ik wist niet dat de toeschietreflex makkelijker was wanneer je dubbelzijdig kolft. Ik vind 300 euro wel een hoop geld, maar als ik nog minimaal vijf maanden ga kolven levert het zijn geld wel op, denk ik.
Ik heb een dubbele kolf, de pump in style advanced en het bevalt me heel goed. Ik kolf 3 dagen 3 keer per dag en 1 dag 2 keer (werk dan korter). Zoals herfst_2007 al opmerkte moet je wel even handigheid krijgen in het vasthouden van de borstschilden (ik hou met 1 hand beide schilden vast: zet ze met beide handen er op en dan neem ik met 1 hand de andere erbij in m'n vingertoppen, omdat-ie dan al aan staat valt het er niet af) maar ik vind het zelf wel heel fijn. Ik had hiervoor een oudere kolf (ook dubbelzijdig) en die had geen 2-fasensysteem. Met 2 fasen gaat het veel gemakkelijker! Dit houdt in dat de kolf de baby beter na doet: eerst snel pompen om de toeschietreflex te krijgen en dan zet je 'm zelf op de kolfstand (zeg maar dat je baby grote slokken neemt). Mijn advies zou zijn om dat er in ieder geval op te hebben! Verder hangt het af van hoe vaak je wilt kolven, hoe lang je dat denkt te doen en of je denkt nog voor een volgend kindje een kolf nodig te hebben.
Nog een vraag voor de experts.

Ik ben op dit moment 23 weken zwanger van de tweede. Bij mijn dochtertje viel het geven van borstvoeding erg tegen en ben ik er heel snel mee gestopt. Vanwege verkeerd aanleggen/happen had ik binnen een paar uur al kapotte tepels, en dan bedoel ik echt tot bloedens toe kapot aan beide kanten. Nu weet ik dat je tepelkloven kunt krijgen, maar zo snel zo extreem? Is dat normaal?

Wat naast de tepelkloven nog vervelender was, was het feit dat het stromen van de melk erg veel pijn deed. Niet alleen aan het begin van een voeding, maar de hele tijd. Ook met tepelhoedje en ook tijdens het kolven. Mijn kraamverzorgster had daar nog nooit over gehoord en zei dat het niet normaal was. Nu vond ik haar niet de beste begeleidster bij het voeden, dus ik hoop dat iemand van jullie er wel eens van gehoord heeft en weet waar het door komt en wat ik eraan kan doen.

Ik hoop dat de borstvoeding deze keer wel een succes wordt, dus alle tips die jullie hebben zijn welkom!

DANK
darcel misschien heb je toendertijd spruw gehad , dat kan ook het stromen van de melk zeer pijnlijk laten zijn, met spruw heb e ook grote kans op kloven.

bereid jezelf goed voor en noteer vast een nummer van een lactatiedeskundige dat als je thuis komt/ bent dat de lactatiedeskundige even met je meekijkt of het aanleggen goed gaat en je eventueel tips en adviezen geeft .

boepie ik zag bij de thuiszorg een kolf voor 90 euro dubbele kolf van medela

dit exemplaar medela mini electric

Dit is een goede kolf (maar geen twee fasekolf)

met mn "langvoed plannen" heb ik van de week een nieuwe kolf gekocht

medela Freestyle:

het is even wennen een twee fase kolf, maar ik vind het wel beter kolven. maar als je van plan bent om 6 mnd te voeden dan vind ik zo een kolf wel behoorlijk prijzig !
darceltje, mijn eerste keer borstvoeding geven was verschrikkelijk, mijn kleine had toen ook in een dag, dus niet zo snel als bij jou, maar ook behoorlijk snel de eerste kloven erin gezogen. Het was echt verschrikkelijk, ik heb het uiteindelijk een dag of 8,9 volgehouden en toen was ik er echt helemaal mee klaar.

wat ik nu heb gedaan is een borstvoedingscursus gevolgd, was echt super, leerde verschillende manieren van aanleggen, want aanleggen is toch het allerbelangrijkste, als je goed aanlegt krijg je ook geen kloven en in het begin na elke voeding licht bepanthen smeren, dat verdoofd je tepel ook een beetje. nu geef ik alweer bijna 6 maanden borstvoeding en dat gaat hartstikke goed.

Het hoeft dus niet weer zo te gaan hoor, het kan best lukken!

yam, lekker zeg een nieuwe kolf! wilde er ook graag een, had die van de thuiszorg geleend en wat een fijn ding was dat, wil ook graag een dubbele, heb nu een enkele en die heb ik ook geleend van iemand, dus wil eigenlijk gewoon mijn eigen.

Die dubbele van medela ziet er ook wel aardig uit.
Darcel, ik heb beide keren de eerste 10 dagen gruwelijke pijnen doorstaan als de baby werd aangelegd. Kreeg enorme kloven en korsten, dat deed natuurlijk pijn, maar ook in het algemeen het natuurgeweld van zo'n hongerig zuigend mondje op zo'n gevoelig lichaamsdeel... zat werkelijk tegen het plafond. Dat verdween dus gewoon, je tepels worden minder gevoelig na 1 of 2 weken. En wat Yamuna zegt, waarschijnlijk heb je spruw gehad hier nog eens bovenop.

Ik zou idd een bv-cursus volgen of alvast eens bellen met een lactatiekundige (via je vk te vinden). Gewoon even je zorgen delen en tips vragen, dat helpt. Ik kwam hier ruim een half jaar geleden, voor de geboorte vn mijn tweede zoon, ook zenuwachtig om tips vragen en was bijv. al erg blij toen ik het geadviseerde tubetje Bepanthen in huis haalde. De voorbereidingen namen bij mij de angst weg. Voor sommige vrouwen is de eerste periode van het voeden gewoon vreselijk pijnlijk, maar na die eerste weken voed ik met heel veel plezier vandaag al precies 5 maanden! (ok, wel al 3,5 mnd spruw, dat gaat dan weer moeilijk over bij mij, maar daar is ook wel mee te leven).

Succes!
Bedankt voor de reacties. Ik heb me al opgegeven voor een borstvoedingscursus van 4x 2 uur. Als dat geen goede voorbereiding is dan weet ik het ook niet meer

Mijn dochtertje bleek idd na een week spruw te hebben, maar toen was ik dus al gestopt. Ik wist niet dat de pijn daardoor kon komen, omdat het al meteen vanaf het begin was.
Jij kan spruw hebben gehad voor haar geboorte en haar besmet hebben. Je zou preventief wat miconazolnitraat in huis kunnen halen (daktarin is de dure merkvariant, maar bij kruidvat kun je een veel goedkopere roze tube kopen), zodat je bij het eerste pijntje op je tepels kunt gaan smeren. Je kind zou evt. met een ander middeltje in de mond behandeld moeten worden. De miconazolnitraat gebruik ik trouwens ook bij hevige luieruitslag een paar keer per dag - dat is vaak ook een schimmelinfectie.

Trouwens, de korsten en kloven die ik had waren duidelijk het gevolg van verkeerd aanleggen. Als je die krijgt, meteen een lk laten komen meekijken. Gewoon goed opletten bij de cursus, en als iet niet lekker gaat tijdens de bv meteen iemand bellen. Dat is mij dit keer goed bevallen. Niet doormodderen!
Ik heb een PIS, en hoewel ik een slechte kolver ben bevalt de kolf me goed. IK zet 'm trouwens altijd aan en plaats dan de schilden op mijn borsten.

Verder... zou ik graag jullie advies willen. Ik zit er namelijk volledig doorheen. Meis is nu 5 1/2 maand en ik voed haar nog steeds volledig. Het lijkt alleen wel of ze niet meer genoeg heeft (en ja: ik ken de regeldagen...). Ik loop op mijn tandvlees en dit zal ook geen goed doen voor de productie. Standaard komt meis nog twee keer per nacht, vannacht en gisterennacht kwam ze elke anderhalf uur. Daarnaast werk ik nog. Ik kolf elke keer net voldoende voor bij de oppas, dus 'snachts een flesje afgekolfde melk door man laten geven of 'savonds een flesje pap (mag dat al voor zes maand?) zit er niet in. Overdag drinkt ze trouwens prima: ongeveer om de 4/5 uur.

Nu zit ik me ernstig af te vragen wat mijn opties zijn. Is het slim om 'savonds na de bv ook nog kv aan te bieden? Ofin plaats van, en dan kolven? En kan ik dan al nr 2 kopen? Meis heeft nog steeds last van haar darmen, dus eigenlijk ben ik wat huiverig hiervoor, maar dit gaat ook niet meer. Als ik echter als laatste voeding een fles aanbiedt, loopt mijn bv dan niet terug? Bij de oppas drinkt ze 2 x 190 (ze is ongeveer 6,5 kilo en ongeveer 66 cm lang). Hoewel de fles snel opis, lijkt ze hier wel genoeg aan te hebben.

Wil eigenlijk nog niet stoppen met bv (ik wileigenlijk nog niet eens wat anders geven dan bv ), maar ik weet het niet meer...
Hmm... zou ze toch aan bijvoeding toe kunnen zijn? Ik zou niet per se met kv beginnen, eerder zoeken naar manieren om haar wat extra's naast de bv te geven. Er zijn allerlei dingen die minder belastend zijn voor de darmen, daarover zou ik een dietist van het cb bellen. Wij hebben geloof ik lange tijd boekweitpap gegeven als eerste pap, is licht verteerbaar. Misschien is dat ook met bv aan te maken. En er zijn vast bepaalde groentes die goed vullen maar niet erg belastend zijn.

Ik zou zeggen: bel het cb en vraag naar de dietist!

Sterkte, hou vol, over een paar weken is het vast een stuk kalmer en ben je blij dat je het hebt volgehouden! En als je het echt niet meer trekt mag je altijd stoppen. Zoals mijn wijsneus van 6 steeds opmerkt: We leven in een vrij land!
He, missmara! Dank voor je snelle reactie!

Is kv belastender dan bv wortel? Ik heb altijd begrepen dat bij kans op allergiën je tot 6 mnd. moet wachten met bijvoeden. Volgens mij is ze er best aan toe (ze kijkt het eten uit je mond en smakt smakelijk mee 'savonds aan tafel), maar omdat er in beide families nogal wat allergieën voorkomen én omdat meis nog veel last heeft van haar darmen, durfde ik het eigenlijk nog niet aan.

Wat betreft pap: ik kolf 'savonds écht niet meer dan 60 cc en daar heeft ze natuurlijk nooit genoeg aan. Voor die 380 cc heb ik al vier kolfbeurten nodig. Pap lijkt me een goede oplossing, maar vrees dat ik dat dan dus wel met kv moet gaan maken...

("En als je het echt niet meer trekt mag je stoppen": waarheid als een koe. Heb alleen enorm het gevoel meis er tekort mee te doen én te falen. Bij mijn eerste heb ik bv gegeven tot hij ging weigeren. Dat gun ik meis ook. Bij m'n jong waren alleen de eerste drie maanden het moeilijkst én hij sliep na 10 weken door. Bij meis ga ik de bv alleen maar als steeds beklemmender voelen daar ik niet weg kan (want niet genoeg gekolfde melk) en de nachtvoedingen die me echt uitputten...)
O, en wat betreft het cb bellen voor advies: daar ben ik ookwat huiverig voor. Ze vonden bij m'n jong dat hij niet snel genoeg aankwam (terwijl hij het super deed) en ik kreeg elke keer weer het advies kv bij te gaan geven. Ook als ik aangaf: "ik moet hem vaker aanleggen" was het "nee: je moet kv bijgeven". Kan dus al op m'n klompen aanvoelen wat het advies van het cb in deze gaat zijn...
Even diep ademhalen, Roque. Het gaat toch goed met je kind? Ze is toch over 2 weken ook volgens alle regels aan bijvoeding toe? Bel nou gewoon even voor advies, kijk of het helpt, en als het niet helpt en je je nog zo rot voelt dan zoek je een andere oplossing, bijv. een stevige avondpap met kv. Je kind krijgt er echt niks van, dat zit echt in jouw hoofd. Bij je oudste had je toch maar 1 kind? Logisch toch dat dat minder belastend was en je langer kon doorvoeden? Ik heb nu ook een tweede en voel dat dat echt wel wat anders is. En als ik niet meer wil stop ik. Als je dat eenmaal voorop stelt komt dat gevoel van willen wel weer naar voren, maar niet omdat ik anders mijn zoon tekort doe. Nee hoor, ik doe het nog omdat ik er zelf van geniet, ik het makkelijk vind en hij het ook gezellig vindt. Maar nu hij 5 maanden en een paar dagen is vind ik het ook wel een lekker idee dat hij over een paar weken ook uit andere bronnen zijn energie gaat halen. Mooi toch?
quote:roque schreef op 22 juli 2009 @ 12:09:

O, en wat betreft het cb bellen voor advies: daar ben ik ookwat huiverig voor. Ze vonden bij m'n jong dat hij niet snel genoeg aankwam (terwijl hij het super deed) en ik kreeg elke keer weer het advies kv bij te gaan geven. Ook als ik aangaf: "ik moet hem vaker aanleggen" was het "nee: je moet kv bijgeven". Kan dus al op m'n klompen aanvoelen wat het advies van het cb in deze gaat zijn...

Maar je moet gewoon bellen met de vraag of je de dietist kan spreken en dan vragen welke granen/groenten verantwoord zijn om bij allergiegevoelige kinderen mee te beginnen. Al adviseren ze je 1000x om kv te geven, dat bepaal je zelf. En misschien hebben ze wel gelijk en is kv voor jou en je dochter prettig, niet uit te sluiten, toch? Je moet niet zo bang zijn om een advies te krijgen en dat dan niet op te volgen, we zijn toch volwassenen die gewoon doen wat ze zelf willen? CB is toch niet je werkgever die je kan ontslaan, of de kinderbescherming die je uit de ouderlijke macht wil zetten?

Informatie inwinnen en een afgewogen beslissing maken. KOmt echt goed!
Fijn om even met mijn beide benen op de grond gezet te worden .(Ken je dat? Dat je door moeheid eigenlijk ook niet meer echt helder kunt denken?) . Ik bel wel even: ik hóef het advies niet op te volgen natuurlijk .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven