Tent of stacaravan seizoensplaats

14-07-2025 14:06 97 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb nu een mooie opblaasbare tent, met toebehoren. Maar zit er nu toch over te denken om een caravan te kopen. Maar waar moet ik dan aan denken? Heb de ballen verstand van zo,n ding, Hoeft niet heel groot te zijn. Prijsklasse ong1500/2000 euro. Gaat dan om mijn dochter en mij die er in kunnen.

En ik zit aan een seizoensplaats te denken. Lijkt mij heerlijk om in de weekenden daarheen te vertrekken. En in de zomer gewoon 3 weken. Ik weet dat er vaak wachtlijsten zijn maar kun je je bijv alvast inschrijven voor zo,n seizoen plaats? Of zouden we de tent er eerst neer kunnen zetten? Geen idee of een tent kan blijven staan zolang? (April tot okt). Dit ook om te kijken of het ons überhaupt bevalt.

Wie zou mij hier meer over kunnen vertellen?
GroenTuintje schreef:
14-07-2025 23:42
Dat kraantje gebruiken wij voor tandenpoetsen :-D maar dat gordijn er hier ook uitgehaald :lol:
Bij ons zit er alleen een slang met douchekop. Ik heb een wastafeltje met kraan naast het bed. Maar die gebruiken we ook nooit :mrgreen: tandenpoetsen doe ik bij het kraantje op/bij de kampeerplek of in het toiletgebouw.
Frizz schreef:
14-07-2025 19:08

Wat ik zou doen; koop een leuke caravan, verzin een hele goede routine zodat je makkelijk spontaan weg kan en ga dan eerst eens kijken hoe het bevalt om gewoon vakanties en weekendjes ermee te doen.
En absoluut eerst uitzoeken of er stalling in de buurt is, wat het kost, hoe vaak je hem er uit mag halen en wat dat dan kost etc.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Wij hebben een stacaravan op een seizoensplek. Heerlijk! Paar dagen erheen en het voelt altijd alsof ik op vakantie ben geweest. De caravan is een oudje, maar wel van binnen helemaal naar onze smaak gemaakt. ‘s winters moet hij weg en er zijn wel degelijk heel strenge eisen waar de caravans aan moeten voldoen.
Je zou tegen het einde van het seizoen ook eens op wat campingsites kunnen kijken, als mensen stoppen willen ze graag van hun caravan af.
En stalling is hier ontzettend moeilijk te vinden, dus dat was een goeie tip om daar rekening mee te houden.
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
Moiren schreef:
15-07-2025 00:01
En absoluut eerst uitzoeken of er stalling in de buurt is, wat het kost, hoe vaak je hem er uit mag halen en wat dat dan kost etc.

Klopt. Hier zijn echt overal wachtlijsten, ik heb 2x echt geluk gehad.
Moiren schreef:
Zeker! Wij mogen hem volgens mij 5 keer per jaar er uit halen en meer kost geld. En van november t/m maart moet je het apart aanvragen. Kan je er niet zomaar bij. Is voor ons geen probleem, maar wel iets om rekening mee te houden inderdaad.
Lebow schreef:
15-07-2025 00:03
Wij hebben een stacaravan op een seizoensplek. Heerlijk! Paar dagen erheen en het voelt altijd alsof ik op vakantie ben geweest. De caravan is een oudje, maar wel van binnen helemaal naar onze smaak gemaakt. ‘s winters moet hij weg en er zijn wel degelijk heel strenge eisen waar de caravans aan moeten voldoen.
Je zou tegen het einde van het seizoen ook eens op wat campingsites kunnen kijken, als mensen stoppen willen ze graag van hun caravan af.
En stalling is hier ontzettend moeilijk te vinden, dus dat was een goeie tip om daar rekening mee te houden.
Wat zijn die eisen? Want hier wordt vaak genoemd niet ouder dan 10 jaar, maar dat is bij jullie niet aan de orde dus. Die eis ken ik alleen van stacaravans namelijk.
Moiren schreef:
Ik heb gister via marktplaats een vouwwagen gekocht waarbij ik de stalling mee overneem. Grote blij!
Irregular_Choice schreef:
15-07-2025 07:58
Wat zijn die eisen? Want hier wordt vaak genoemd niet ouder dan 10 jaar, maar dat is bij jullie niet aan de orde dus. Die eis ken ik alleen van stacaravans namelijk.
Oa. afmetingen, gewicht en om de paar jaar strenge keuring.
-Rosings- schreef:
15-07-2025 08:32
Ik heb gister via marktplaats een vouwwagen gekocht waarbij ik de stalling mee overneem. Grote blij!
Dat is echt mazzel, zeker als het ook in de buurt is.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Wij hebben 6 jaar geleden een Knaus carvan gekocht, ouder model, oranje gordijntjes en groen oranje gestoffeerd, was van een ouder stel geweest en nog tip top in orde, waren denk ik 1500 euro kwijt.
Zeker mazzel met die stalling. Wij zijn echt overgeleverd aan waar we nu staan, want er is helemaal niks te vinden in de omgeving. Nieuwkomers hebben een groot probleem als ze de stalling niet kunnen overnemen.
Lebow schreef:
15-07-2025 00:03
moet je een STAcaravan in een stalling zetten? Moet je dan iedere keer een sleepdienst laten komen?
geen motto. Na knolselder en pastinaak: Lucy!
Catco schreef:
15-07-2025 10:49
Wij hebben 6 jaar geleden een Knaus carvan gekocht, ouder model, oranje gordijntjes en groen oranje gestoffeerd, was van een ouder stel geweest en nog tip top in orde, waren denk ik 1500 euro kwijt.
daar gingen wij begin jaren 80 mee op vakantie :)
LucyvanPelt schreef:
15-07-2025 11:30
moet je een STAcaravan in een stalling zetten? Moet je dan iedere keer een sleepdienst laten komen?
Ja. Het terrein gaat helemaal leeg in de winter.
Lebow schreef:
15-07-2025 10:35
Oa. afmetingen, gewicht en om de paar jaar strenge keuring.
Maar bij jullie gaat het ook om een stacaravan. Ik heb nog nooit gehoord dat er aan een tourcaravan eisen worden gesteld als je een seizoensplek wil hebben op een camping. En To wil een tourcaravan begrijp ik uit het verhaal.
Lila-Linda schreef:
15-07-2025 11:42
daar gingen wij begin jaren 80 mee op vakantie :)
Ik toen met mijn ouders ook :lol:
Er zijn niet zoveel zonnige weekenden in Nederland, zou je ook op een gure waterige dag in een tent willen verblijven?

Vooral in een tent wil je wel graag droog slapen, want alles wordt klam en vochtig. De slaapzak, jouw kussen, de kleding. Want je zal waarschijnlijk geen verwarming gebruiken in een tent.
Maar ook een oude caravan heeft geen betrouwbare kachel. En als dat knusse caravannetje meestal ongebruikt, en dus onverwarmd, in een vochtig voorjaar onder de bomen staat, dan groeien de paddestoelen uit de kussens.

Als je graag wilt dat de kinderen steeds vrienden ontmoeten om lekker me te spelen en te zwemmen en plezier te beleven, geef ze dan een abonnement voor het lokale zwembad.
Irregular_Choice schreef:
15-07-2025 12:37
Maar bij jullie gaat het ook om een stacaravan. Ik heb nog nooit gehoord dat er aan een tourcaravan eisen worden gesteld als je een seizoensplek wil hebben op een camping. En To wil een tourcaravan begrijp ik uit het verhaal.
Dat klopt, jij had het over geen eisen aan een caravan op een seizoensplek. Bij ons wel, maar wij hebben idd een stacaravan op een seizoensplek.
Lebow schreef:
15-07-2025 23:17
Dat klopt, jij had het over geen eisen aan een caravan op een seizoensplek. Bij ons wel, maar wij hebben idd een stacaravan op een seizoensplek.
Nee hoor, ik benoemde al dat mensen dat door elkaar halen en dat er bij stacaravans inderdaad vaak eisen worden gesteld maar dat ik het bij een seizoensplek voor een toercaravan nog nooit gezien heb.
Volgens mij halen mensen hier seizoensplekken en vaste plekken op een camping door elkaar. Op een seizoensplek zet je een toercaravan neer en sta je van pakweg april tot oktober. En ik heb nog nooit een camping meegemaakt die eisen stelt aan de caravan bij zo’n plek.
Een vaste plek is waar je het hele jaar rond de caravan laat staan en meestal is dat dan dus een stacaravan. En daar stellen campings inderdaad wel eisen aan de leeftijd.
Is goed
https://www.caravanity.nl/blog/2021/03/ ... n-caravan/

Een keuring is handig. Houd er rekening mee dat er bijvoorbeeld wel nieuwe banden onder moeten.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Nogevendit schreef:
14-07-2025 17:50
Je kunt ook ieder jaar iemand met trekhaak vragen om tegen een vergoeding 'm naar de camping te brengen en weer terug.
Dat kan. Een trekhaak wil alleen niet zeggen dat de auto hem kan/ mag trekken. En je moet een kentekenplaat laten maken.
blijfgewoonbianca schreef:
16-07-2025 11:36
Dat kan. Een trekhaak wil alleen niet zeggen dat de auto hem kan/ mag trekken. En je moet een kentekenplaat laten maken.
Iemand die hem mag trekken uiteraard. Er zijn mensen die dat tegen betaling aanbieden. Voor sommige combinaties is een rijbewijs b niet voldoende, maar die caravans hebben een eigen nummerplaat. De caravans tot 750 kg hebben dat niet en daar zul je idd een witte kentekenplaat met de nummers van het nummerbord van je auto voor moeten laten maken. (Kost geen drol, kun je online bestellen)
Nogevendit schreef:
16-07-2025 11:56
Iemand die hem mag trekken uiteraard. Er zijn mensen die dat tegen betaling aanbieden. Voor sommige combinaties is een rijbewijs b niet voldoende, maar die caravans hebben een eigen nummerplaat. De caravans tot 750 kg hebben dat niet en daar zul je idd een witte kentekenplaat met de nummers van het nummerbord van je auto voor moeten laten maken. (Kost geen drol, kun je online bestellen)
Heb je een historische aanhangwagen of caravan met een toegestane maximummassa van meer dan 750 kilo? Dan mag je een donkerblauwe kentekenplaat met witte letters gebruiken. Een aanhangwagen of caravan is historisch als deze voor 1 januari 1978 in gebruik is genomen.
https://www.autoweek.nl/kentekencheck/k ... gle.com%2F
blijfgewoonbianca schreef:
16-07-2025 12:01
Heb je een historische aanhangwagen of caravan met een toegestane maximummassa van meer dan 750 kilo? Dan mag je een donkerblauwe kentekenplaat met witte letters gebruiken. Een aanhangwagen of caravan is historisch als deze voor 1 januari 1978 in gebruik is genomen.
https://www.autoweek.nl/kentekencheck/k ... gle.com%2F
Ik ben bekend met de regels, heb zelf een caravan gehad en rijd regelmatig met aanhangers. Ik zou TO dan ook niet aanraden om een historische caravan aan te schaffen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven