Gescheiden en kind gaat op vakantie met andere ouder

25-07-2025 08:42 59 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

De vader van onze zoon en ik zijn al ruim 4 jaar gescheiden. Ik blijf elk jaar weer tegen de vakanties aanhikken.
Onze zoon van 6,5 jaar gaat over 1,5 week met zijn vader naar Griekenland. Voor de eerste keer vliegen ze met z’n tweetjes, om samen op vakantie te gaan. Vorig jaar waren ze met zijn vader, tante en zoon in Griekenland.

Ik vind het verdrietig dat ik hem 2 weken niet zie, wat logisch is, maar vind het vooral “eng” dat ze met z’n tweetjes in het buitenland zijn. Wat als er iets met zijn vader gebeurd? Dan is hij daar helemaal alleen in een vreemd land. Ik had liever dat er twee volwassenen bij hem zijn ipv 1 op 1.
Wat als er iets met mijn zoontje gebeurd? Wat als er iets met z’n tweeen gebeurd?
Allemaal wat als… vragen. Ik zie er tegenop, ondanks dat ik het super leuk vind dat ze samen op vakantie gaan en ik hun een super fijne vakantie gun.

Hoe gaan andere mama’s hiermee om? Hebben jullie tips?
Pinaco schreef:
25-07-2025 09:16
Gebeurt er vaak iets met vader? Is hij totaal incapabel? Staat hij er bekend om dat hij niet aansprakelijk in het ziekenhuis beland?

Het klinkt alsof je jezelf een beetje gek zit te maken. Ik zou zeker niet vragen of jullie dagelijks kunnen videobellen. Dit is een jou probleem, dat hoeven zij niet op te lossen. Als kind wil video bellen: Leuk! Maar ga dat alsjeblieft niet doen omdat mama gerustgesteld moet worden.
Nee allemaal niet :-)

We doen 2 a 3x videobellen altijd, dus niet dagelijks!
Dropdrop schreef:
25-07-2025 09:35
Los daarvan dragen mijn kinderen op vakantie zo'n rubber armbandje met onze beiden telefoonnummers met landcode ervoor.

Dat áls ze een keer per ongeluk van ons gescheiden raken, er bij de eerste telefoon die ze vinden meteen gebeld kan worden.
Yes die hebben wij ook, die gaat ook mee!
Lila-Linda schreef:
25-07-2025 10:05
TO weet zelf ook wel, dat het irreële angsten zijn. Het is niet zo, dat je die PLOP uit kan zetten. Het gaat om het liefste/mooiste wat je hebt. Dat is kwetsbaar
En natuurlijk, het gaat eigenlijk altijd goed. Maar dan nog is het even rottig. En dat mag.

Gun jezelf dat je het rot vindt. En zoek wat afleiding.
Voor je het weet is hij weer terug
Dankjewel :-)
Het is al 4 vakanties dat ze samen gaan (tweede keer “verder” weg).
Maar elke vakantie is het toch weer even er tegen aan hikken, ondanks dat ik ze een geweldige vakantie samen gun.
Teddydeniffler schreef:
25-07-2025 12:41
Herken dit bij een vriendin wel.

Die gaat zelf ook vliegen met de kinderen, maar zegt wel eens dat ze het niet leuk vindt dat vader met familie ook vliegt, want meteen zo ver en wat als er iets gebeurd. Snap het wel, maar eigenlijk is bij haar het precies hetzelfde tov de vader als zij vliegt, maar ziet zij anders want moeder.

Helaas is dit het leven van gescheiden ouders. Je zou af en toe een berichtje kunnen sturen.
We hebben goed contact (vader en ik), dus dat komt zeker goed :-)
Pioen00 schreef:
25-07-2025 12:44
Ik ben ook gescheiden en mis mijn kinderen elke week een hele week dus ik begin eraan te wennen. De eerste dag is het ergst en mis ik ze heel veel, daarna gaat de tijd snel, heb ik ook tijd voor mezelf en komt de dag dat ze weer bij mij zijn snel dichterbij. We hebben ook vaak even contact via beeldbellen dus dan ben ik ook weer op de hoogte van het dagelijkse leven van ze.
Op vakantie gaat het eigenlijk hetzelfde alleen zijn ze dan 2 weken weg ipv 1 en ook dan beeldbellen we veel en zie ik dat zij het leuk hebben en weet ik dat ze in goede handen zijn.
:hug:
Ja dat herken ik wel. Het er tegen aan hikken, is het ergste.
Lilla schreef:
25-07-2025 15:37
Lijkt me dat vader prima zou moeten kunnen inschatten of en wanneer kind even belt met zijn moeder? De reden van het bellen zou m.i. inderdaad wel vanuit kind moeten komen, en niet vanuit de zorg van moeder.
Wij bellen elke 3-4 dagen, maar dit is in het “normale” leven ook zo.
Bbubbels schreef:
25-07-2025 18:02
Ga je zelf nooit met kind naar het buitenland? Ook dan kan jou wat overkomen. Dan is kind ook alleen. Of vertrouw je de vader eigenlijk niet?
Beetje gekke opmerking toch.
Ja natuurlijk ga ik ook naar het buitenland; met mijn partner, dochter en zoon.
Ik vertrouw mijn ex/zijn vader volledig!
Klavertje-x schreef:
25-07-2025 23:47
Nouja ergens vind ik dat wel raar als je er zo veel moeite mee hebt dat man het doet. Als jou iets overkomt op zo’n reis zijn jouw kinderen toch ook alleen in het buitenland? Is dat dan minder erg dan als het bij je man zou gebeuren? Ik snap dat een angst irrationeel is, maar het voelt voor mij dan wel een beetje als meten met twee maten.

Edit: Oh wacht. Jij gaat met je partner. Daarom “mag” jij het wel? Alsnog een beetje maf. Dan moet vader dus altijd iemand anders meenemen omdat hij geen partner heeft?!
bbubbels wijzigde dit bericht op 26-07-2025 08:02
Reden: Edit
13.31% gewijzigd
Klavertje-x schreef:
25-07-2025 23:47
Een vriend van mij is 10 jaar geleden verongelukt tijdens zijn autovakantie in Frankrijk. Hij was er met zijn vrouw en 2 kinderen. Hij opslag dood, zij zwaar gewond in coma en 2 kleine kinders op de achterbank. Uiteindelijk is het buiten een flink trauma met haar en de kinderen goed gekomen.
Maar ik zou dus echt niet zo goed weten waarom jouw manier veiliger zou moeten zijn dan dat van hem.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven