Trouwplezier weg na reactie schoonmoeder…

25-07-2025 21:08 85 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Over twee maanden ga ik trouwen. Mijn partner en ik hebben bewust gekozen voor een kleine, intieme bruiloft. Geen groots spektakel, maar iets dat bij ons past: een korte ceremonie op het gemeentehuis en daarna met een groep van maximaal 45 mensen, onze dierbaarste familie en vrienden, eten, drinken en feesten in een door ons afgehuurd restaurant.

Het voelde allemaal goed. Het restaurant is misschien geen luxueus kasteel of trendy hotspot, maar wij zagen de charme erin. De sfeer was warm, het voelde eigen, en belangrijker: het was de plek waar wij samen een mooie herinnering van wilden maken.

Totdat mijn schoonmoeder belde.

Ze vroeg naar de naam van het restaurant en zocht het direct op terwijl we aan de telefoon waren. En toen begon ze het af te kraken. Alles vond ze niet goed: geen mooi uitzicht, het gebouw was verouderd, de binnenkant niet stijlvol of ‘classy’ genoeg, de decoratie vond ze oubollig. Kortom niet waardig genoeg om een bruiloft te vieren. Alles wat zij belangrijk vindt aan een locatie, daar voldeed het blijkbaar niet aan.

Sinds dat gesprek voel ik me heel onzeker over onze keuze. Het plezier en de voorpret zijn ineens ver te zoeken. Terwijl ik me juist zó verheugde op de dag zoals wij die voor ogen hadden.

Alsof dat nog niet lastig genoeg was, hadden we tegen haar gezegd dat ze vijf vrienden mocht uitnodigen, omdat we het intiem willen houden. Ook dat viel helemaal niet goed, ze vond het veel te weinig en liet duidelijk merken dat ze meer mensen erbij had willen hebben. Ik begrijp ergens haar kant ook: ze kent veel mensen en wil haar geluk met hen delen. Maar wij willen trouw blijven aan ons gevoel en onze grenzen.

Ik merk nu dat haar mening zwaarder is binnengekomen dan ik wil toegeven. Het was onze keuze, ons moment. Maar nu voelt het alsof het niet meer “van ons” is. Ik ben zelfs gaan googlen naar chique restaurants waar we een zaal zouden kunnen huren. Voor ons gaat het niet om hoe fancy het er allemaal uitziet die dag, maar meer dat het een leuke en een gezellige dag wordt.

Heeft iemand tips om hiermee om te gaan? Hoe kom ik weer terug bij het oorspronkelijke gevoel dat we hadden, bij de reden waarom we het op deze manier wilden doen?
Waarom laat je jouw schoonmoeder mensen uitnodigen op JULLIE trouwdag?
Die dag is van je verloofde en van jou.
Doet er geen zak toe wat zij ervan vindt of hoeveel mensen zij wil uitnodigen. Als zij graag de dag met vrienden wil doorbrengen organiseert ze zelf maar een feest.
Klinkt alsof ze de controle wil hebben en belangrijk wil doen. Zou me niet druk om haar maken. Als jullie het maar fijn hebben, je geeft geen feest om haar een plezier te doen maar om jullie trouwen te vieren.

Blegh wat zijn er toch nare mensen (schoonmoeders)...
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Wat zegt je man ervan? Ik zou het echt vrolijk weglachen en bij jezelf blijven. Maar dat is makkelijker als je man dat ook zo richting zijn moeder verkoopt. Het is jullie feest! Jullie dag! Niet laten verpesten door haar hoor!
Waarom mag je schoonmoeder 5 vrienden uitnodigen op JULLIE bruiloft???? Daar snap ik niks van.

Probeer jezelf heel duidelijk voor te houden: jullie dag, jullie wensen, gasten incl schoonmoeder zijn welkom als ze zich gedragen. Zo niet, dan ga je gewoon lekker zonder hen het nog intiemer maken. Een elopement-trouwen is helemaal hip en wellicht hartstikke fijn met zo’n schoonmoeder.
Hoe reageert je aanstaande? Het is tenslotte zijn moeder. Ik zou lekker vasthouden aan wat jullie voor ogen hebben. Vijf vrienden vind ik genereus hoor voor een kleine intieme bruiloft. Kennen jullie die vrienden ook?
Voer ajb jullie eigen koers, het is jullie bruiloft.
En als schoonmoeder het allemaal niets vindt, ze móet niet komen hoor. Het is een uitnodiging, geen dienstopdracht. Haar commentaar mag zij voor zich houden.

Ik wens jullie een fijne bruiloft :cheer2:
(en zet haar op een informatiedieet)
strelizia wijzigde dit bericht op 26-07-2025 10:08
Reden: aanvulling
3.75% gewijzigd
Wist je dat de oceaan zout is van alle tranen van onbegrepen haaien die alleen maar een knuffel willen?
Ik kan klein en intiem niet rijmen met 5 vrienden van je schoonmoeder.

Verder, het is jullie bruiloft, niet die van je schoonmoeder.
Je geeft haar veel te veel macht en zeggenschap. Hoezo mag zíj (vijf nog wel!) mensen uitnodigen op júllie bruiloft? Dat vind ik echt raar. En dan moppert ze er nog over, ook?! Waarom kun je haar mening over het restaurant niet gewoon ter kennisgeving aannemen voor wat het is? Een mening. Een in dit geval onbeschofte en irrelevante mening die ze voor zichzelf had moeten houden, maar nog steeds slechts een mening.
Dat jullie haar 5 mensen hebben laten uitnodigen, zou je kunnen zien als een groot gebaar. In ieder geval zou ik het in dit geval ook zo brengen: "daarin komen we je tegemoet, want vergeet niet dat het onze bruiloft is en dat we het inrichten zoals wij dat willen." En vervolgens kap je vanaf nu elk commentaar af met: het is onze bruiloft, we doen het zoals wij het willen.
Bij je dierbaarste vrienden en familie horen toch niet de vrienden van je schoonmoeder.
Dat zijn toch niet jullie dierbaarste vrienden?

Zelfs bij een grootse bruiloft zou ik niet weten waarom mijn (schoon)moeder 5 vrienden moet uitnodigen.
Praat met je aanstaande man over wat jullie leuk lijkt, het gaat niet om status of oppervlakkige versieringen maar om het vieren van jullie trouwen, op een manier die jullie zelf willen. Het aanbod om 5 vrienden van haar uit te nodigen op jullie bruiloft zou ik zeker intrekken nav haar reactie.

Jullie vieren het, zij mag komen om het met jullie te vieren.

Kraak je ook haar huis af als je op haar verjaardag komt? Dat het niet goed versiert is en de hapjes niet culinair genoeg zijn? Dat je daar niet mee kan scoren met coole verjaardagsfotos bij jouw oppervlakkige roddelvrienden? (Ik chargeer en zeg maar wat, snap zelf ook wel dat dit misschien niet zo is bij schoonmoeder, maar misschien ook wel).
Pelle schreef:
26-07-2025 10:04
Ik kan klein en intiem niet rijmen met 5 vrienden van je schoonmoeder.

Nee. Als je nou een feest voor 200 mensen gaf kan ik me voorstellen dat die laatste 5 er dan ook niet meer toe doen. Maar nu?

Je geeft die vrouw aan alle kanten teveel macht/invloed.
En wat zegt je partner??

En vervolgens, wat geeft die aan bij schoonmoeder?
Nou TO, dit topic is gelijk een goede oefening om met nog meer commentaar op je bruiloft te oefenen. ;-)
meisje85 wijzigde dit bericht op 26-07-2025 10:28
6.60% gewijzigd
Hoe lang ken je haar al, to? Komt dit gedrag uit de lucht vallen en kun je het normaliter goed met haar vinden? Of heeft ze altijd al veel commentaar gehad?
Als dit al zo gaat bij je bruiloft, zou ik me schrap zetten voor de rest van je huwelijk. Mocht je kinderen krijgen, dan kan ik je nu verklappen dat jij 18 jaar lang alles verkeerd doet.

En ik ben ook benieuwd naar de reden dat je moeder van je aanstaande zelf gasten mag kiezen voor een feest dat jullie klein en intiem willen houden.
Betaalt ze mee? Sommige mensen vertalen dat meteen in een machtsmiddel. Vooral wat egocentrische mensen die zo’n huwelijk gebruiken om zelf te patsen.

Kijk erg goed naar jouw verloofde en wat hij doet. Dat is een voorspelling voor hoe de rest van jullie huwelijk zal zijn. Komt hij voor jullie/jou en jullie wensen op? Of is hij zo getraind dat hij haar altijd haar zin geeft? Dat is echt iets om vooraf te bespreken: hoe gaan jullie als stel met haar nukken om.

Want ze zal wel vaker meningen gaan hebben. Waar en hoe jullie kerst vieren (“Steengrillen bij jullie? Ik heb net een Michelin-restaurant gereserveerd.”) Hoe jullie eventuele eerste kind gaat heten (“Toevallig: de hond van de buren heet zo.”) En je leuke nieuwe jurk die jou goed staat (“Goh, dat dat nu mode is. Ben je wat aangekomen?”) en hoe vaak jullie langskomen (“Ik zie jullie al bijna nooit.” Hoe zou dat nou komen?)
Ik heb mijn schoonouders en ouders echt geen vijf vrienden laten uitnodigen op onze bruiloft hoor! Waarom!?
Nooit aan gedacht ook.

Ik zou dit vooral als leermoment gebruiken hoe jij minder last kan hebben van wat een ander vind ipv dingen gaan aanpassen om die ander tevreden te houden.
where ever you go, go with your heart
Laat niet je oren naar je schoonmoeder hangen, als je daarmee begint is het einde zoek. Dan gaat ze zich met de inrichting van je huis, later je eventuele kinderen, zich overal mee bemoeien en dan word je erg ongelukkig. Meteen afkappen, het is jullie bruiloft, zij heeft haar bruiloft al gehad. Je bent haar al veel te veel tegemoet gekomen om 5 vrienden van haar ook uit te nodigen. Ze mag blij zijn dat haar zoon een fantastische vrouw gaat trouwen.
Zij kan toch niet opeens een schoonmoeder from hell geworden zijn? Er moeten toch al eerdere aanvaringen met haar geweest zijn? Als zij het grootser en sjieker wil hoeveel is ze dan bereid om bij te betalen?
Klein en intiem zie ik ook niet te rijmen met 5 vrienden van je schoonmoeder. Komen er dan ook vrienden van jouw ouders?

Laat het bezinken, je zal haar intussen wel al goed genoeg kennen. Belangrijk is dat je hierover kan praten met je verloofde en hij ook inziet dat dit stom gedrag is van haar en jullie het samen gewoon wegwuiven.
Een prachtige huwelijksdag gewenst!
Heb je zelf ook nog ouders TO?

En als ja, hoe reageren zij? Mogen zij ook zelf mensen uitnodigen?
BeeDifferent schreef:
26-07-2025 10:29
Heb je zelf ook nog ouders TO?

En als ja, hoe reageren zij? Mogen zij ook zelf mensen uitnodigen?
Als zij ook vijf mensen mogen uitnodigen, dan zit to al met zo'n twintig procent van de gasten die ze niet zelf uitgenodigd hebben/zouden uitnodigen. Lekker dan!
Tavistock schreef:
26-07-2025 10:01
Waarom mag je schoonmoeder 5 vrienden uitnodigen op JULLIE bruiloft???? Daar snap ik niks van.

Nou ik ook niet. Kijk als er nu 500 mensen zouden komen die ze niet kent maar niet op zo'n kleine groep.
Dus ze moest de gelegenheid eerst opzoeken en kende het nog niet, maar wist het wel af te kraken? Ik zou het niet zo serieus nemen. En dan nog: jullie keuze.

Wat ik wel serieus zou nemen is de vraag waarom het zoveel met je doet. Het antwoord zit in jou, niet bij haar.
En ik zou je vriend vragen hoe hij hier tegenaan kijkt want dit soort ge-emmer wil je niet gedurende je huwelijk als hij zijn oren naar haar laat hangen.
En verder blijf bij je keuze en zeg tegen haar dat ze of haar mening voor zich moet houden of je trekt die uitnodiging voor die 5 mensen in.
Attraverso schreef:
26-07-2025 10:27
Als zij het grootser en sjieker wil hoeveel is ze dan bereid om bij te betalen?
Bereid bij te betalen? Dat zou ik zelf echt nóóit voorstellen. Je geeft haar daarmee nog meer macht én je geeft de boodschap dat ze zich kan gedragen hoe ze maar wil, als er geld tegenover staat. Ik voorspel dat ze dan de boel helemaal gaat overnemen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven