Gen. AI, wat en hoe gebruik je het?
vrijdag 25 juli 2025 om 21:10
Hai, ik ben zelf fan van AI. Op mijn werk ben ik helaas nog beperkt, omdat ze in de uitrol fase zitten. Dat betekent dat ik mijn werk nog niet zo kan inrichten zoals ik wil. Over een half jaar verwacht ik een licensie te hebben om met copilot te kunnen werken.
Thuis werk ik vooral met chatgpt en heb een abo voor 20 euro. Ik ben hier blij mee en wil graag verder leren en ontwikkelen. Daarom ben ik heel erg nieuwsgierig naar hoe anderen het gebruiken, waar ze hun kennis opdoen, misschien kunnen we elkaar zelfs wel helpen.
Over mezelf gesproken. Ik werk er mn het laatste jaar vrij intensief mee, ben daardoor overgestapt op de betaalde versie. Heb ook regelmatig mijn neus gestoten, omat ik dacht ;het met chat te kunnen. Maar deze kan zeer overtuigend liegen, ook als deze zegt mij in programma's te kunnen coachen en begeleiden om iets te bouwen. Uren verder blijkt het gewoon niet te kunnen.
Waar gebruik ik het dan nu vooral voor? Ik stel ontzettend veel vragen, denk te weten hoe ik goede prompts moet maken en haal op deze manier ontzettend snel veel informatie boven tafel dat me anders dagen zoeken zou kosten. Ook het verwerken vd informatie (leg dit uit aan management, wat heeft dit voor implicaties voor een collega in functie x) is ontzettend handig om te doen. Maar heel veel verder ben ik nog niet. Ik heb er mijn vakantie door laten ontwerpen. Het boeken deed ik zelf.
En jullie?
Thuis werk ik vooral met chatgpt en heb een abo voor 20 euro. Ik ben hier blij mee en wil graag verder leren en ontwikkelen. Daarom ben ik heel erg nieuwsgierig naar hoe anderen het gebruiken, waar ze hun kennis opdoen, misschien kunnen we elkaar zelfs wel helpen.
Over mezelf gesproken. Ik werk er mn het laatste jaar vrij intensief mee, ben daardoor overgestapt op de betaalde versie. Heb ook regelmatig mijn neus gestoten, omat ik dacht ;het met chat te kunnen. Maar deze kan zeer overtuigend liegen, ook als deze zegt mij in programma's te kunnen coachen en begeleiden om iets te bouwen. Uren verder blijkt het gewoon niet te kunnen.
Waar gebruik ik het dan nu vooral voor? Ik stel ontzettend veel vragen, denk te weten hoe ik goede prompts moet maken en haal op deze manier ontzettend snel veel informatie boven tafel dat me anders dagen zoeken zou kosten. Ook het verwerken vd informatie (leg dit uit aan management, wat heeft dit voor implicaties voor een collega in functie x) is ontzettend handig om te doen. Maar heel veel verder ben ik nog niet. Ik heb er mijn vakantie door laten ontwerpen. Het boeken deed ik zelf.
En jullie?
zaterdag 26 juli 2025 om 13:14
Zo'n pak-met-gymschoenen-man wil lekker vooruitstrevend zijn en vergeet voor het gemak even de nadelen. Nadelen die nu aan veel ooit vooruitstrevende ontwikkelingen kleven (klimaat, jeugd en sm).dianaf schreef: ↑26-07-2025 12:26Is het dom? Jij hebt het toch gewoon nu niet nodig? Er is een verschil tussen nu niet gebruiken en nooit gebruiken.
In 2002 was het inderdaad dat veel mensen geen telefoon hadden en het ook niet nodig hadden. Telefoons en abonnementen werden steeds goedkoper en pas toen het internet goed benaderbaar werd via de telefoon, heeft het een vogelvlucht genomen. Als het enkel bellen en sms-en was geweest, dan was het echt heel anders geweest. Internet op je telefoon en ook dat internet zo groot is zoals het nu is en alle handige apps, dat was toen niet. Dus in 2002 was de discussie ook gewoon nog: wil je altijd telefonisch bereikbaar zijn?
Ik gebruik AI zelf ook eigenlijk niet. Met googlen kom ik eigenlijk ook altijd wel waar ik moet zijn. De AI-uitput van google is over het algemeen ook te algemeen om echt nuttig te zijn.Het zal er ook wel aan liggen wat je zoekt of nodig hebt.
Ik gebruik ook AI hoor, en die discussie hoeft hier niet m.i. maar zo'n leuke hippe Mark moet misschien ook verder kijken dan zijn eigen zgn vooruitstrevende ego.
zaterdag 26 juli 2025 om 13:18
Hiervoor gebruik ik het ook. Sommige dingen die ik zoek, vind ik gewoon echt niet op Google, ook omdat het dan een heel ongebruikelijke vraag is. Ik gebruik AI niet om teksten te schrijven, dat doe ik zelf.Wombat schreef: ↑25-07-2025 22:42Het wordt geadviseerd om niet te bedanken. Het heeft geen meerwaarde en kost wel veel energie.
Je moet je ervan bewust blijven dat het een energieslurper is.
Ik gebruik chatGPT wel voor ingewikkelde of heel specifieke vragen waarop ik het antwoord niet bij elkaar gegoogeld krijg.
En soms voor mijn studie om extra uitleg te geven waar ik er niet uitkom. Die is wel tricky want goede uitleg wordt vermengd met complete hallucinaties en alles klinkt even overtuigend.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zaterdag 26 juli 2025 om 13:21
Dungeons And Dragons heeft niks met computers te maken. Stel je een fantasy boek voor waarin een kwaadaardige orc tribe het dorp over neemt en het hoofdpersonage het dorp moet redden. Dungeons And Dragons is dat fantasy boek, alleen dan ben jij het hoofdpersonage. Dus jij beslist wat er gebeurt. Je kan dus ook kiezen om niet het dorp te redden en met de orc tribe samen te gaan werken of zo.apiejapie schreef: ↑26-07-2025 08:14Voor mij is Chinees nog begrijpelijker dan dit. Bedoel je dat je een spel hebt laten ontwerpen? Ik snap hier niks van, sorry. Denk dat jij zeer bovengemiddeld veel weet hiervan en daardoor je laatste zin in je reactie ook zo ziet. Ik sta totaal de andere kant, snap niks van computers en alles wat erbij komt. Vind het van mezelf al helemaal van deze tijd dat ik in chatgpt voor op mijn vakantiebestemming een lijst van bezienswaardigheden kan laten maken. Of een weekmenu met bijbehorende boodschappenlijst. Ik lees dan ook graag verder in dit topic om te kijken waarvoor anderen het gebruiken. Maar er komen termen voorbij waar ik echt niks van begrijp.

Dus ik heb een verhaal bedacht (dat heet een campagne) en ik heb AI laten helpen met de Dungeons And Dragons regels toepassen op mijn verhaal. Bijvoorbeeld: Als je een schat (ookwel drop of drops genoemd) wilt vinden moet je een dobbelsteen rollen en die moet een bepaalde score hebben, anders vind je de schat niet). Ik heb AI gevraagd hoe ik ervoor kan zorgen dat mijn level 1 slappeling niet per ongeluk een super sterke schat (drop) vindt waardoor hij alle monsters die ik voor zijn snufferd zet in 1 klap om zeep kan helpen (da's namelijk niet leuk).
zaterdag 26 juli 2025 om 13:26
Dat vind ik helemaal niet leuk om te doen, dus dat laat ik liever AI doen.KamilleT schreef: ↑26-07-2025 10:13Het enige dat ik met AI doe is dat Google tegenwoordig als eerste zoekresultaat een AI-brouwsel heeft. Verder heb ik het zelfs nog nooit gezien, maar ik heb begrepen dat we ergens in de loop van volgend jaar een toegestane veilige applicatie krijgen op het werk.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Sommige dingen zijn toch ook gewoon leuk, zoals een rondreis bij elkaar puzzelen? Soms loop ik nog wel eens te worstelen om dingen goed op papier te krijgen. Daar zou ik dan wel blij zijn met een tool die een voorzetje maakt dat ik alleen nog maar hoef bij te schaven.
zaterdag 26 juli 2025 om 13:29
Uit onderstaand artikel: Een vraag stellen aan ChatGPT kost bijna tien keer zoveel elektriciteit als even googlen. ‘Bij negen miljard dagelijkse zoekopdrachten zou dit jaarlijks 10 terawattuur extra vergen. Dit staat gelijk aan het jaarlijkse elektriciteitsverbruik van 1,5 miljoen EU-burgers’, aldus Capgemini.
“Het trainen van de AI-modellen kost zoveel energie, omdat ze groot en complex zijn. Er komt ontzettend veel rekenwerk bij kijken”, zegt Joost Carpaij, Gen AI-deskundige van Capgemini. “Denk ook aan de opslag en het transport van alle data. En dan gaat ook nog het aantal gebruikers door het dak.”
en
Maar al die nieuwe hardware zorgt ook voor vervuiling, zoals bij de winning van zeldzame metalen. Gen AI kan in 2030 5 miljoen ton elektronisch afval veroorzaken, duizend keer zoveel als in 2023.
Bovendien leiden die sterkere chips tot nog meer rekenwerk, nog meer uitgevoerde taken, nog meer complexiteit. Het trainen van GPT-4, het taalmodel van het bedrijf OpenAI uit 2023, kostte 38 keer meer energie dan GPT-3 uit 2020, meldt Capgemini.
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-econo ... ~bbc7ce98/
Such fun!1
zaterdag 26 juli 2025 om 13:34
Ik gebruik AI prive en vind het heel fijn;
- tuin ontwerpen
- diners samenstellen (handig met dieetwensen en allergieën)
- mental coach in IVF-traject
- huishoudelijke vragen (schoonmaken)
- vakantieplannen maken
- welke serie ik moet kijken als ik serie A heel goed vond
- shoptips
- drafts van appjes en mailtjes voorleggen als ik iets ingewikkeld vind om te communiceren (vaak tips over hoe iets beter overkomt)
- foto's renderen voor interieuradvies
- juridisch advies
Op Threads volg ik deze accounts voor inspiratie:
- https://www.threads.com/@dailyprompter
- https://www.threads.com/@aiyoudaily
- tuin ontwerpen
- diners samenstellen (handig met dieetwensen en allergieën)
- mental coach in IVF-traject
- huishoudelijke vragen (schoonmaken)
- vakantieplannen maken
- welke serie ik moet kijken als ik serie A heel goed vond
- shoptips
- drafts van appjes en mailtjes voorleggen als ik iets ingewikkeld vind om te communiceren (vaak tips over hoe iets beter overkomt)
- foto's renderen voor interieuradvies
- juridisch advies
Op Threads volg ik deze accounts voor inspiratie:
- https://www.threads.com/@dailyprompter
- https://www.threads.com/@aiyoudaily
zaterdag 26 juli 2025 om 13:48
Vroeger had je daar een reisbureau of een reisorganisatie, zoals Djoser voor. Die compleet een reis beschikbaar hadden. Je hoefde alleen te betalen, koffer in te pakken en gaan.
Ik ben benieuwd of AI ook echt een hulpmiddel gaat worden voor serieuze dingen. Leuk dat mensen reizen kunnen laten plannen, foto's tot leven kunnen komen, te weten komen hoe ze er mogelijk uitzien als ze 80j zijn, maar het lijkt mij dat er belangrijkere dingen zijn.
Ik zag al iets met opsporen van tumoren voorbij komen op Youtube, maar hiervoor zijn nu ook andere oplossingen en die waren te duur om nu geregeld toe te passen. Met gevolg dat vrouwen bij mammografie soms foutief een goede uitslag krijgen.
Zou AI bijvoorbeeld ook kunnen zeggen wat de oplossing is om k*nker cellen uit te roeien?
Niet lullig bedoeld, maar dit kon je voor AI ook al gewoon opzoeken/uitzoeken. Alleen moest je dan iets meer moeite doen en verder klikken.
zaterdag 26 juli 2025 om 13:56
Ze zegt toch ook nergens dat ze die dingen voor AI niet op kon zoeken? Iemand mag het toch gewoon fijner/handiger vinden met AI?Teddydeniffler schreef: ↑26-07-2025 13:48
Niet lullig bedoeld, maar dit kon je voor AI ook al gewoon opzoeken/uitzoeken. Alleen moest je dan iets meer moeite doen en verder klikken.
zaterdag 26 juli 2025 om 14:23
Ik zag iemand zeggen dat die AI gebruikt voor dingen die anders dagenlang zoekwerk zouden zijn geweest.
Die heb ik nooit (nou ja, behalve dat ik mijn reservebril nu al een week kwijt ben.)
Ik vind AI vooral bloedirritant nu. Je stelt een vraag, je krijgt een antwoord dat niet klopt, je vraagt het nog een keer, krijgt een ‘o, tuurlijk, je hebt gelijk, je kunt helemaal niet binnen een uur van Amsterdam naar de Efteling met het OV’. Dan zit ik dus het model te trainen (samen met die onderbetaalde mensen in verre landen die eindeloos kattenplaatjes en erger categoriseren).
Dus nee, ik vind het vooralsnog veel te onbetrouwbaar. Ik stap wel in als we zo ver zijn dat het echt goed werkt.
Die heb ik nooit (nou ja, behalve dat ik mijn reservebril nu al een week kwijt ben.)
Ik vind AI vooral bloedirritant nu. Je stelt een vraag, je krijgt een antwoord dat niet klopt, je vraagt het nog een keer, krijgt een ‘o, tuurlijk, je hebt gelijk, je kunt helemaal niet binnen een uur van Amsterdam naar de Efteling met het OV’. Dan zit ik dus het model te trainen (samen met die onderbetaalde mensen in verre landen die eindeloos kattenplaatjes en erger categoriseren).
Dus nee, ik vind het vooralsnog veel te onbetrouwbaar. Ik stap wel in als we zo ver zijn dat het echt goed werkt.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
zaterdag 26 juli 2025 om 14:29
Ik zie ook een hoop mensen om mij heen eenvoudige dingen opzoeken via ChatGPT die ook prima met Google vindbaar zijn.
Ik ben dan met Google net zo snel. En het is ook nog eens betrouwbaarder omdat ik bronmateriaal aanklik.
Ik heb het idee dat (jonge) mensen de vaardigheid om een zoekmachine op een betrouwbare en efficiënte manier te gebruiken verliezen.
Ik vind dat echt geen winst. Ook niet in gemak.
Ik ben dan met Google net zo snel. En het is ook nog eens betrouwbaarder omdat ik bronmateriaal aanklik.
Ik heb het idee dat (jonge) mensen de vaardigheid om een zoekmachine op een betrouwbare en efficiënte manier te gebruiken verliezen.
Ik vind dat echt geen winst. Ook niet in gemak.
zaterdag 26 juli 2025 om 14:42
Ik vind het vooral zorgelijk als mensen niet snappen dat elk AI model op een bepaalde kennis is getraind. ChatGPT is een taalmodel, perfect voor het maken van brieven, teksten uitwerken en samenvatten, gedichten maken etc.
En tegenwoordig ook in het vertalen van tekst naar een afbeelding.
Maar het is geen zoekmachine of ruimtelijk ontwerper. Google AI is bijvoorbeeld wèl ingericht als zoekmachine, die maakt dus veel minder feitelijke fouten dan ChatGPT die voornamelijk bezig is met een goede tekst schrijven ipv inhoudelijke feitelijkheid.
'ChatGPT zegt...' als beargumentatie voor iets klink echt heel onwetend.
En tegenwoordig ook in het vertalen van tekst naar een afbeelding.
Maar het is geen zoekmachine of ruimtelijk ontwerper. Google AI is bijvoorbeeld wèl ingericht als zoekmachine, die maakt dus veel minder feitelijke fouten dan ChatGPT die voornamelijk bezig is met een goede tekst schrijven ipv inhoudelijke feitelijkheid.
'ChatGPT zegt...' als beargumentatie voor iets klink echt heel onwetend.
zaterdag 26 juli 2025 om 15:00
Bij mij is dat meestal achtergrondinformatie voor een verhaal dat ik aan het schrijven ben. Dat zijn echt vaak dingen die verder niemand zoekt, maar die wel heel specifiek zijn.may_ka schreef: ↑26-07-2025 14:23Ik zag iemand zeggen dat die AI gebruikt voor dingen die anders dagenlang zoekwerk zouden zijn geweest.
(En ja, uiteraard probeer ik dan eerst andere bronnen, maar bepaalde kleine details zijn gewoon lastig te vinden. )
zaterdag 26 juli 2025 om 15:11
Maar als die details lastig te vinden zijn, waarom ga je er dan vanuit dat AI ze wel gevonden heeft (en niet zomaar iets bedenkt)?
(Nog even los van het feit dat áls het dan iets geeft wat klopt dat bijvoorbeeld uit een boek komt dat zonder toestemming geript is.)
(Nog even los van het feit dat áls het dan iets geeft wat klopt dat bijvoorbeeld uit een boek komt dat zonder toestemming geript is.)
zaterdag 26 juli 2025 om 15:13
En zelfs dat is zeer beperkt - dokters en rechters zijn bij deze modellen witte oude mannen, terwijl dat in Nederland vaker vrouwen zijn.AnAppleADay schreef: ↑26-07-2025 14:42En tegenwoordig ook in het vertalen van tekst naar een afbeelding.
may_ka wijzigde dit bericht op 26-07-2025 15:14
0.35% gewijzigd
zaterdag 26 juli 2025 om 15:55
Over het milIeu. Ale je een LLM-zoekopdracht vergelijkt met het eten van een maaltijd met vlees vlees (inclusief het energieverbruik voor het trainen en gebruiken van de nieuwste LLM modellen (zoals GPT-4 of Gemni 1.5, krijg je dit.
CO₂-uitstoot per actie (in gram CO₂-equivalenten)
Activiteit CO₂-uitstoot per stuk
1 prompt in een LLM (GPT-4, incl. training) ± 0,5 – 1,0 gram
1 maaltijd met kipfilet ± 600 gram
1 maaltijd met varkensvlees ± 1.500 gram
1 maaltijd met rundvlees ± 3.000 – 4.000 gram
Dus
1 maaltijd met rundvlees = 3.000 tot 4.000 prompts in een LLM zoals GPT-4
1 maaltijd met varkensvlees = 1.500 prompts
1 maaltijd met kip = 600 prompts
Je kunt maandenlang ChatGPT gebruiken voor de uitstoot van één bord biefstuk met aardappels..
Aangezien ik geen kinderen heb en flexitarier ben, prompt ik me helemaal de ziekte
Ik gebruik het voor van alles. Mijn werk, maaltijden bedenken, vakanties uitpluizen, vragen of van alles en nog wat.
Voor mijn werk vind ik het fijn om een probleem “samen” uit te pluizen. Ik heb een solistische functie en met Chat schil ik samen een probleem af om tot de kern te komen. Ik laat mails en documenten nalezen. Er komen vaak mooie tips met verbeteringen. Soms geef ik ook alleen een omschrijving. Ik wil dit en dat zeggen, de lezer is een professional/leek/amateur. En dan komt er een mail. Die ik vaak nog wel bijschaaf, maar de grote lijnen zijn er.
CO₂-uitstoot per actie (in gram CO₂-equivalenten)
Activiteit CO₂-uitstoot per stuk
1 prompt in een LLM (GPT-4, incl. training) ± 0,5 – 1,0 gram
1 maaltijd met kipfilet ± 600 gram
1 maaltijd met varkensvlees ± 1.500 gram
1 maaltijd met rundvlees ± 3.000 – 4.000 gram
Dus
1 maaltijd met rundvlees = 3.000 tot 4.000 prompts in een LLM zoals GPT-4
1 maaltijd met varkensvlees = 1.500 prompts
1 maaltijd met kip = 600 prompts
Je kunt maandenlang ChatGPT gebruiken voor de uitstoot van één bord biefstuk met aardappels..
Aangezien ik geen kinderen heb en flexitarier ben, prompt ik me helemaal de ziekte

Ik gebruik het voor van alles. Mijn werk, maaltijden bedenken, vakanties uitpluizen, vragen of van alles en nog wat.
Voor mijn werk vind ik het fijn om een probleem “samen” uit te pluizen. Ik heb een solistische functie en met Chat schil ik samen een probleem af om tot de kern te komen. Ik laat mails en documenten nalezen. Er komen vaak mooie tips met verbeteringen. Soms geef ik ook alleen een omschrijving. Ik wil dit en dat zeggen, de lezer is een professional/leek/amateur. En dan komt er een mail. Die ik vaak nog wel bijschaaf, maar de grote lijnen zijn er.
zaterdag 26 juli 2025 om 15:56
Als je eenmaal de details maar hebt zijn die vaak wel te fact-checken.
Klakkeloos overnemen is wel risicovol.
zaterdag 26 juli 2025 om 16:01
Ja precies. Het gaat bijvoorbeeld om een specifieke plek die aan bepaalde voorwaarden voldoet. Daarna kan ik checken op Google Maps of dat klopt.
zaterdag 26 juli 2025 om 16:02
Ja precies. Het gaat bijvoorbeeld om een specifieke plek die aan bepaalde voorwaarden voldoet. Daarna kan ik checken op Google Maps of dat klopt.
zaterdag 26 juli 2025 om 16:04
Vleesconsumptie is ook een gigantisch probleem. En vlees vervangen door zuivel of ei maakt weinig uit. Maar het is een beetje jezelf voor de gek houden. Jezelf vergelijken met wie het nóg slechter doet (in een bepaald opzicht) om zo je eigen gedrag goed te praten.
Ik vlieg niet dus ik pak voor alles de auto.
Ik heb geen kinderen dus ik vlieg me suf.
In de VS is het erger dus ze moeten eerst daar maar eens veranderen.
Nederland is zo klein, wij kunnen het klimaat toch niet redden.
Enzovoorts en uiteindelijk hebben we een onleefbare planeet, maar wel helemaal voor onszelf verantwoord dat het ok was wat we deden. En bovendien moet iedereen dat zelf toch weten.
Ik bedoel het nu niet als persoonlijke aanval maar meer als voorbeeld, want deze manier van alles goedpraten zie je iedereen doen. Maar uiteindelijk werken we onszelf er collectief mee de afgrond in.
zaterdag 26 juli 2025 om 16:05
Wat bedoel je dat dit niks met computers te maken heeft? Dit ontwerp je toch op een computer? Ik vroeg of het klopt dat je een spel aan het ontwerpen was, en uit je reactie maak ik op dat dat zo is, dat je een interactief spel maakt. Dan ben je toch bezig op de computer? Voor jou is het waarschijnlijk zo logisch als schoenveters strikken, voor mij is het echt abracadabra. Dus fijn dat je sommige termen uitlegt, zo leer ik wat bij!Ugli schreef: ↑26-07-2025 13:21Dungeons And Dragons heeft niks met computers te maken. Stel je een fantasy boek voor waarin een kwaadaardige orc tribe het dorp over neemt en het hoofdpersonage het dorp moet redden. Dungeons And Dragons is dat fantasy boek, alleen dan ben jij het hoofdpersonage. Dus jij beslist wat er gebeurt. Je kan dus ook kiezen om niet het dorp te redden en met de orc tribe samen te gaan werken of zo.En ik ben de dungeon master van het verhaal, dat is als de schrijver van het boek. Ik heb het verhaal bedacht, alle personages, alles wat erin gebeurt bedenk ik. Maar de speler kiest hoe die ermee interacteert. Ik kan een groep boze orcs voor zijn snufferd zetten (dit is een scenario) en hij kan ze afslachten, ermee onderhandelen, keihard wegrennen, op de grond gaan liggen en zich overgeven, samenwerken, een vat drank omgooien en ze in de fik zetten, alles kan. En op basis van wat de spelert doet verandert het verhaal. Maar de speler is niet allmighty, je begint als een slappeling (level 1) en je kunt sterker worden naar mate het verhaal vordert. Hoe sterker je wordt, hoe meer krachten, spreuken en skills je krijgt en hoe beter je kunt vechten.
Dus ik heb een verhaal bedacht (dat heet een campagne) en ik heb AI laten helpen met de Dungeons And Dragons regels toepassen op mijn verhaal. Bijvoorbeeld: Als je een schat (ookwel drop of drops genoemd) wilt vinden moet je een dobbelsteen rollen en die moet een bepaalde score hebben, anders vind je de schat niet). Ik heb AI gevraagd hoe ik ervoor kan zorgen dat mijn level 1 slappeling niet per ongeluk een super sterke schat (drop) vindt waardoor hij alle monsters die ik voor zijn snufferd zet in 1 klap om zeep kan helpen (da's namelijk niet leuk).
Doe je dit voor je werk of hobbymatig?
zaterdag 26 juli 2025 om 16:08
Meerdere keren gehad dat chat gpt onjuiste antwoorden gaf. Ik ben er dus terughoudend mee.
Voorbeelden:
- kindvriendelijk restaurant in stad X: kreeg keurige top 10, maar restaurant dat mij aansprak, bestaat niet.
- overzicht etappewinnaars tour de france 2025. Gaf wederom een keurig lijstje, met daarin ook de winnaars van etappes die nog niet geweest waren (zonder dat te vermelden en bleek ook nog eens geen goede voorspeller te zijn).
Ik ben er dus terughoudend mee. In mijn werk is het niet altijd mogelijk ivm vertrouwelijke gegevens.
Voorbeelden:
- kindvriendelijk restaurant in stad X: kreeg keurige top 10, maar restaurant dat mij aansprak, bestaat niet.
- overzicht etappewinnaars tour de france 2025. Gaf wederom een keurig lijstje, met daarin ook de winnaars van etappes die nog niet geweest waren (zonder dat te vermelden en bleek ook nog eens geen goede voorspeller te zijn).
Ik ben er dus terughoudend mee. In mijn werk is het niet altijd mogelijk ivm vertrouwelijke gegevens.
zaterdag 26 juli 2025 om 16:08
O zeker mag dat, maar ik vind het zelf apart om bijvoorbeeld zoals ergens benoemd een vakantie te laten ontwerpen?!/plannen door AI. Verder ga ik liever naar de bron, dan het zo pan klaar over te nemen van een programma, wat misschien sneller zou zijn.
zaterdag 26 juli 2025 om 16:28
Oké, maar dit soort taalmodellen flansen een antwoord in elkaar op basis van (grotendeels) bestaande teksten op het internet. Als jij het antwoord niet kunt vinden, is de kans dus groot dat er geen panklaar antwoord beschikbaar is en de AI domweg wat loopt te verzinnen (op basis van statistisch gezien waarschijnlijke woorden, dat dan wel weer).

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in