Introductiedagen en studenten ov

29-07-2025 21:02 201 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo,

Mijn dochter gaat in september beginnen met een opleiding in een andere stad. Ze heeft recht op studiefinanciering vanaf 1 september. Echter de introductie dagen beginnen op 25 augustus. Helaas zijn de jongerendagkaarten afgeschaft en een retour kost 28 euro. We zitten er nu over na te denken om haar niet naar de introductie dagen te laten gaan vanwege de kosten. Maar ik twijfel omdat ik het ook zielig vind als ze straks met haar studie begint en er al groepjes zijn gemaakt. Wat is wijsheid
Ze gaat studeren aan een hbo/uni (ivm de ov-kaart per 1-9). Dus laat los en laat haar het zelf regelen en betalen. Als jullie dit niet kunnen betalen gaat ze een riante aanvullende beurs krijgen, naast haar spaargeld van haar baantje afgelopen zomer.

Zorg dat jullie niet in de situatie komen dat dochter een luizenleventje heeft met veel studiebeurs en dat jullie op een houtje bijten.
...
Als dochter naar de introductie wil zou ik haar niet tegenhouden. Vaak worden er ook slaapplekken aangeboden. Ze kan aankloppen bij de organisatie wat de opties zijn. Ze is natuurlijk niet de enige met dit probleem, daar hebben ze wel ervaring mee bij de organisator.

Ik vond de introductiedagen erg leuk, maar dat verschilt gewoon per kind. Dus als dochter wil, regel het.
ankalida schreef:
30-07-2025 09:22
Ze gaat studeren aan een hbo/uni (ivm de ov-kaart per 1-9). Dus laat los en laat haar het zelf regelen en betalen. Als jullie dit niet kunnen betalen gaat ze een riante aanvullende beurs krijgen, naast haar spaargeld van haar baantje afgelopen zomer.

Zorg dat jullie niet in de situatie komen dat dochter een luizenleventje heeft met veel studiebeurs en dat jullie op een houtje bijten.
:facepalm:
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
ankalida schreef:
30-07-2025 09:22

Lekker voorbarig dit.
Niet naar de introductiedagen gaan is toch een beetje een slechte start van het gaan studeren. Dan komt ze straks bij de eerste colleges als eenling tussen medestudenten die elkaar al (redelijk goed) kennen. En op de totale studiekosten zijn die paar dagen trein uiteindelijk de verwaarlozen terwijl de impact van niet gaan best wel groot is. Het haalt ook een hoop stress weg voordat de echte studie begint. De introductiedagen zijn niet alleen maar feesten maar er is ook veel uitleg hoe je uiteindelijk je weg moet vinden bij de hogeschool/universiteit.
Solomio schreef:
30-07-2025 09:38
:facepalm:
Volle beurs = 475+126=600 per maand en kinderbijslag/kindgebonden budget vallen weg. De overheid verschuift de bijdrage van ouder naar kind. Soms raken ouders in de problemen omdat ze alles blijven betalen voor hun kind.
...
De introductie is enorm belangrijk en het enige dat je als ouders met je bijna volwassen kind moet is zéér motiveren dat ze gaat.
En doooooor!
ankalida schreef:
30-07-2025 09:43
Volle beurs = 475+126=600 per maand en kinderbijslag/kindgebonden budget vallen weg. De overheid verschuift de bijdrage van ouder naar kind. Soms raken ouders in de problemen omdat ze alles blijven betalen voor hun kind.
Maar daar gaat het hier helemaal niet over.

David Dunning
Je wilt haar niet 'laten gaan' ???

Denk dat ze op kamers moet om onder jouw juk vandaan te komen.
Appletje schreef:
30-07-2025 09:40
De introductiedagen zijn niet alleen maar feesten maar er is ook veel uitleg hoe je uiteindelijk je weg moet vinden bij de hogeschool/universiteit.
Dit inderdaad. Zou het als docent ook best irritant vinden als een student steeds met vragen aankomt waar uitleg aan is gegeven tijdens de eerste week. Het is onderdeel van de studie, dus je bent erbij, lijkt me. Introductiedagen van een studentenvereniging vind ik overigens totaal wat anders want staat los van de studie op zich. Maar activiteiten die met de studie te maken hebben; waarom zou NIET gaat een optie zijn?
Introductie is precies dat: introductie.
Leuk, maar niet onmisbaar.
En ook lang niet voor iedereen leuk.

David Dunning
broadway schreef:
30-07-2025 09:46
De introductie is enorm belangrijk en het enige dat je als ouders met je bijna volwassen kind moet is zéér motiveren dat ze gaat.
Welnee. Zo belangrijk zijn die introductiedagen helemaal niet.
Utrecht? Dan kan ze misschien kamperen op het NS-station:
Afbeelding
https://nieuws.ns.nl/kamperen-op-utrech ... studenten/
liliane13 wijzigde dit bericht op 30-07-2025 10:34
30.37% gewijzigd
Who wants to clear the fog and all the smog in your mirrors When you could just fall back and wait? ~Doechii~
Solomio schreef:
30-07-2025 09:47
Ik ben een paar dagen later ingestapt dan andere studenten, halverwege de introductie. Ik heb zo'n gruwelijke hekel aan dat soort "leuke" activiteiten, dus snap wat je bedoelt. En toch had ik qua info best wat gemist die eerste dagen. Voelde ook niet helemaal oké, maar was natuurlijk niet anders. Zou het dus wel aanraden, ondanks mijn eigen afkeer tegen zo'n activiteiten.
ankalida schreef:
Waar staat dat kind een aanvullende studiebeurs krijgt? En de ouders kindgebonden budget?
apiejapie schreef:
30-07-2025 09:53
Ik ben een paar dagen later ingestapt dan andere studenten, halverwege de introductie. Ik heb zo'n gruwelijke hekel aan dat soort "leuke" activiteiten, dus snap wat je bedoelt. En toch had ik qua info best wat gemist die eerste dagen. Voelde ook niet helemaal oké, maar was natuurlijk niet anders. Zou het dus wel aanraden, ondanks mijn eigen afkeer tegen zo'n activiteiten.
Die info kan je later ook nog krijgen.

Er zijn voldoende studenten die later beginnen. Of pas in jaar 2.
Ook heel veel studenten die al snel weer stoppen of overstappen op een andere studie.

De studenten die in je ontmoet tijdens introductie zijn lang niet altijd de studenten waar je later mee optrekt.
apiejapie schreef:
Die info kan je later ook nog krijgen.

Er zijn voldoende studenten die later beginnen. Of pas in jaar 2.
Ook heel veel studenten die al snel weer stoppen of overstappen op een andere studie.

De studenten die in je ontmoet tijdens introductie zijn lang niet altijd de studenten waar je later mee optrekt.
apiejapie schreef:
Ik vind dat scholen er rekening mee moeten houden dat die introductie lang niet voor iedereen goed is.
Geef die informatie gewoon ook schriftelijk.

David Dunning
apiejapie schreef:
Maar activiteiten die met de studie te maken hebben; waarom zou NIET gaat een optie zijn?
Omdat je kind niet wil of er niet gelukkig van wordt ?

Grappig dat vaak gezegd wordt dat kind volwassen is en het allemaal zelf moet regelen maar als ze zelf deze afweging maken dan is het ineens geen optie .
Intro van je studie moet je zeker heen gaan. Maar ik vermoed dat TO het heeft over de UIT-week of equivalent in een andere stad. Dat is vooral de stad en her studentenleven leren kennen. Niet zo zeer praktische informatie over je eigen studie. Ook leuk hoor, maar niet essentieel.
Solomio schreef:
Niet gaan omdat je totaal niet van dat soort dingen houdt is prima, maar niet gaan omdat je geen treinkaartje wil betalen is echt wel zonde.
ankalida schreef:
En je weet dus helemaal niet of kind een volle studiebeurs krijgt.

David Dunning
AnAppleADay schreef:
30-07-2025 10:01
Niet gaan omdat je totaal niet van dat soort dingen houdt is prima, maar niet gaan omdat je geen treinkaartje wil betalen is echt wel zonde.
Dat klopt maar in de op is niet duidelijk of kind wel graag wil en alleen de kosten een afweging zijn .
AnAppleADay schreef:
30-07-2025 10:01
Maar je weet helemaal niet of kind dat treinkaartje niet wil of kan betalen, of dat de ouders dat niet willen of kunnen.

David Dunning
Yildizlar2 schreef:
30-07-2025 10:02
Dat klopt maar in de op is niet duidelijk of kind wel graag wil en alleen de kosten een afweging zijn .
Er staat letterlijk 'vanwege de kosten', dus dan ga ik er vanuit dat dat de reden van afweging is. Als er nog een andere reden is dan zou dat wel in de OP gemeld zijn.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven