Het Grote Viva Katten Topic deel 4
zaterdag 18 september 2021 om 00:22
Hier is ie dan, deel 4 van het Grote Viva Katten Topic! Waar iedereen die dol is op katten lekker mee kan komen kletsen over het wel en wee van onze lieve poezels 
en waar we ook weleens afdwalen om het over andere zaken te hebben. Een fijn kletstopic dus!

Welkom!!

Welkom!!
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
dinsdag 29 juli 2025 om 07:40
Hier trouwens ook al een bejaarde ex-zwerver in huis, hij kan in en uit lopen naar wens, als we thuis zijn, zijn de deuren open en anders via drie kattenluikjes.
Introductie van de kleine direct gedaan, we hebben niet de mogelijkheid ze apart, of überhaupt binnen te houden.
Reismandje laten besnuffelen, al snel mandje open gedaan. Oude baas moest er de eerste dagen niets van weten, was ook chagrijnig en ging vaak weer naar buiten, maar inmiddels begroeten ze elkaar met de neusjes, lopen ze naast elkaar, eten samen (hoewel zij liever zijn brokken eet dan haar kittenbrokjes, dus dat is wel opletten) en slapen ze soms naast elkaar.
Kleine snapt de kattenluikjes nog niet, denk ook niet dat ze al sterk genoeg is om die open te kunnen doen.
Beide katten zijn daar waar wij ook zijn, ik geniet hier heel erg van.
Introductie van de kleine direct gedaan, we hebben niet de mogelijkheid ze apart, of überhaupt binnen te houden.
Reismandje laten besnuffelen, al snel mandje open gedaan. Oude baas moest er de eerste dagen niets van weten, was ook chagrijnig en ging vaak weer naar buiten, maar inmiddels begroeten ze elkaar met de neusjes, lopen ze naast elkaar, eten samen (hoewel zij liever zijn brokken eet dan haar kittenbrokjes, dus dat is wel opletten) en slapen ze soms naast elkaar.
Kleine snapt de kattenluikjes nog niet, denk ook niet dat ze al sterk genoeg is om die open te kunnen doen.
Beide katten zijn daar waar wij ook zijn, ik geniet hier heel erg van.
Het leven is een gekke samenloop van tegenstrijdigheden
dinsdag 29 juli 2025 om 07:44
Wij hebben ze op dag 1 volledig apart gehouden maar wel geur doekjes neergelegd, op dag 2 af en toe van kamer gewisseld zodat ze aan de geuren konden wennen. Dag 3 hebben we ze door 'tralies' laten zien(kitten in reismand). En gisteren op dag 4 de eerste echte ontmoeting, maar dat is 2x 10minuutjes geweest. De oude kat had er toen genoeg van. Vandaag gaan we op opbouwen. Langer en vaker. Ik doe het liever langzaam omdat ik gewoon echt geen gestresste katten wil.
Maar het denk ik beetje afhankelijk van hoe ze op elkaar reageren. Hoe is jouw andere kat met andere katten bijv? Denk dat ik sowieso zou wachten tot nieuwe wat meer op zn gemak is.
dinsdag 29 juli 2025 om 11:36
Morgen met poes Sem naar de dierenarts. Volgende maand wordt zij 14. Het weekend lag zij naast mij op de bank en ik aaide haar buikje.
Ongeveer halverwege haar voor en achterpoot aan de rechterzijde zit een rond bultje van ongeveer 1 cm doorsnee op haar ribbenkast. Het bultje is hard en ik kan het niet bewegen.
Het doet denk ik geen pijn wat ik mag er gewoon aankomen.
Ik hoop maar dat het niets ernstigs is.
Ongeveer halverwege haar voor en achterpoot aan de rechterzijde zit een rond bultje van ongeveer 1 cm doorsnee op haar ribbenkast. Het bultje is hard en ik kan het niet bewegen.
Wist je dat de oceaan zout is van alle tranen van onbegrepen haaien die alleen maar een knuffel willen?
dinsdag 29 juli 2025 om 16:09
Ik hoop met jullie mee!Strelizia schreef: ↑29-07-2025 11:36Morgen met poes Sem naar de dierenarts. Volgende maand wordt zij 14. Het weekend lag zij naast mij op de bank en ik aaide haar buikje.
Succes!
dinsdag 29 juli 2025 om 22:35
Hij heeft onderzoeken gehad waaronder een echo. Ze denken toch aan een infectie. Hij is begonnen met antibiotica, eetlustopwekkers en pijnstilling.
Hij eet sinds we weer thuis zijn weer regelmatig een paar hapjes brokjes en loopt, wel nog wat wankel, rond. Hij heeft vanavond ook 2 x op schoot gezeten. Ik hoop zo dat hij morgen ook zo, of zelfs wat beter, is.
Kleine poes houdt hem goed in de gaten en is enorm lief en zorgzaam naar hem.
Niet mijn regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
dinsdag 29 juli 2025 om 23:25
Ach de arme drommel, hopelijk knapt hij snel op. Mijn kat heeft dit twee jaar geleden precies zo gehad, kort nadat nieuwe kat erbij kwam. Kan toeval zijn ook hoor maar soms kunnen nieuwe katten iets meenemen, ook zonder dat ze er zelf ziek zijn. Hou het maar goed in de gaten, door de pijnstilling zal hij zich wel iets beter voelen al misschien en als de AB aanslaat dan is het hopelijk snel weer achter de rug. Knuffel voor jullie beide! en ook voor de kleine uk natuurlijk.Sun.lover schreef: ↑29-07-2025 22:35Hij heeft onderzoeken gehad waaronder een echo. Ze denken toch aan een infectie. Hij is begonnen met antibiotica, eetlustopwekkers en pijnstilling.
Hij eet sinds we weer thuis zijn weer regelmatig een paar hapjes brokjes en loopt, wel nog wat wankel, rond. Hij heeft vanavond ook 2 x op schoot gezeten. Ik hoop zo dat hij morgen ook zo, of zelfs wat beter, is.
woensdag 30 juli 2025 om 00:26
Het is altijd zo sneu als je katje iets mankeertSun.lover schreef: ↑29-07-2025 22:35Hij heeft onderzoeken gehad waaronder een echo. Ze denken toch aan een infectie. Hij is begonnen met antibiotica, eetlustopwekkers en pijnstilling.

Wist je dat de oceaan zout is van alle tranen van onbegrepen haaien die alleen maar een knuffel willen?
woensdag 30 juli 2025 om 12:41
Gisteren de eerste kennismaking, ik had een hekje in de deuropening van de slaapkamer gezet. Het nieuwe katje lag lekker op een meter of twee van de deur en bleef gewoon liggen kijken, liep niet weg.
Mijn katje gromde twee keer zachtjes, liep weg, kwam terug en gromde niet meer, na een paar keer heen en weer lopen van mijn katje, heb ik de deuren weer dichtgedaan.
Vandaag tweede kennismaking: ze kwamen beiden naar het hekje, neusjes tegen elkaar en de nieuwe kat ging blazen (niet bang blazen, maar blazen blazen) en liep weg. Vond het zo zielig voor mijn katje!!!
Heb de deuren maar weer dicht gedaan.
Weet niet wat de volgende stap moet zijn, zo ingewikkeld dit.
Mijn katje gromde twee keer zachtjes, liep weg, kwam terug en gromde niet meer, na een paar keer heen en weer lopen van mijn katje, heb ik de deuren weer dichtgedaan.
Vandaag tweede kennismaking: ze kwamen beiden naar het hekje, neusjes tegen elkaar en de nieuwe kat ging blazen (niet bang blazen, maar blazen blazen) en liep weg. Vond het zo zielig voor mijn katje!!!
Heb de deuren maar weer dicht gedaan.
Weet niet wat de volgende stap moet zijn, zo ingewikkeld dit.
woensdag 30 juli 2025 om 13:54
Hoi Loulou, ik denk dat je dit moet blijven doen. Laat ze ook even (als dat lukt) in elkaars ruimte rondlopen ivm de geur van elkaar.
Blazen is heel normaal.
Jackson Galaxy heeft goede filmpjes en uitleg om katten te laten wennen.
Daar heb ik veel van opgestoken.
Ik hield mij veel bezig met afleidingsmanouvres dat had ik ook van Jackson.
https://www.jacksongalaxy.com/blogs/new ... uUMcgb6Te9
Heb je al feliway in huis gehaald? (Happy cats). Heeft hier ook geholpen.
Blazen is heel normaal.
woensdag 30 juli 2025 om 15:56
Sem is weer goedgekeurd. Nagels geknipt, tandjes in orde, weegt nu 4,8kg. Toen ik haar 7 jaar geleden, was zij 7 jaar oud, uit het asiel haalde woog zij 8 kilo, veel te zwaar dus.
Dat bultje niet teruggevonden. Ik heb gevoeld, de dierenarts heeft gevoeld, nergens een bultje te bekennen.
Dus Sem gaat nog wel even mee

woensdag 30 juli 2025 om 16:54
Wat fijn!!! Leuk even goed nieuws, knuffel voor Sem!Strelizia schreef: ↑30-07-2025 15:56Sem is weer goedgekeurd. Nagels geknipt, tandjes in orde, weegt nu 4,8kg. Toen ik haar 7 jaar geleden, was zij 7 jaar oud, uit het asiel haalde woog zij 8 kilo, veel te zwaar dus.
Dat bultje niet teruggevonden. Ik heb gevoeld, de dierenarts heeft gevoeld, nergens een bultje te bekennen.
Dus Sem gaat nog wel even mee![]()
woensdag 30 juli 2025 om 16:58
Dank je voor je reactie! Ik wist niet dat blazen normaal was en omdat mijn katje altijd zo ontzettend lief is naar alles en iedereen., vond ik het zo zielig.MEFunny schreef: ↑30-07-2025 13:54Hoi Loulou, ik denk dat je dit moet blijven doen. Laat ze ook even (als dat lukt) in elkaars ruimte rondlopen ivm de geur van elkaar.
Blazen is heel normaal.
Het nieuwe katje is trouwens ook heel lief hoor, heel aanhankelijk ook, dus even afwachten.
Ik zal vanavond het hekje weer neerzetten en ze hun gang laten gaan, als in "kijken wanneer ze willen kijken" (onder supervisie van mij natuurlijk

En top, die link: dat ga ik zo meteen even bekijken.
(Feliway heb ik al jaren in het stopcontact, de Optimum: perfect spul. Heb een paar weken geleden ook de spray gehaald, maar dat is geen succes)
woensdag 30 juli 2025 om 19:23
Oh goede tip. Ga ik ook kijken.MEFunny schreef: ↑30-07-2025 13:54Hoi Loulou, ik denk dat je dit moet blijven doen. Laat ze ook even (als dat lukt) in elkaars ruimte rondlopen ivm de geur van elkaar.
Blazen is heel normaal.
En feliway: werkt dat echt?
woensdag 30 juli 2025 om 19:58
De meningen schijnen daarover verdeeld te zijn, maar ik vind dat het echt werkt.
Altijd als mijn katertje vervelend of agressief ging doen, dan kwam ik erachter dat de verstuiver leeg was. Ik kon de klok er op gelijk zetten.
Maar ik denk dat het ook een beetje per kat verschilt hoe gevoelig ze er voor zijn.
De spray werkt hier niet echt, je moet dat op een favoriete ligplek van je kat doen zodat ze die feromonen ruiken, maar als mijn katten op hun favoriete plekje gaan liggen, dan zijn ze al ontpannen.
Het schijnt wel fijn te zijn om in het reismandje te sprayen voordat je naar de dierenarts gaat opzoek, maar daar heb ik geen ervaring mee.
woensdag 30 juli 2025 om 20:23
Ik heb het Jackson Galaxy filmpje op YouTube gekeken, en ik vind dat ik het best goed heb gedaan, in aanmerking genomen dat beide katten niet van spelen houden (!!) en het nieuwe katje lust bijna niets en al helemaal geen kattensnoepjes…
Daar wordt het allemaal wel wat ingewikkelder van.
Ik weet alleen niet wat ik nu moet doen, dus ik ga jouw advies opvolgen Me-Funny: dit nog even volhouden met het hekje ertussen en ze in elkaars ruimte laten lopen.
Het zou zo fijn zijn als ze bij elkaar kunnen, of in ieder geval gedogen (en die kattenbak van m’n slaapkamer weg is! Ik verschoon m twee keer per dag
).
Daar wordt het allemaal wel wat ingewikkelder van.
Ik weet alleen niet wat ik nu moet doen, dus ik ga jouw advies opvolgen Me-Funny: dit nog even volhouden met het hekje ertussen en ze in elkaars ruimte laten lopen.
Het zou zo fijn zijn als ze bij elkaar kunnen, of in ieder geval gedogen (en die kattenbak van m’n slaapkamer weg is! Ik verschoon m twee keer per dag
woensdag 30 juli 2025 om 21:08
Ja het werkt, en ja het verschilt per kat.
Mijn stoere broer wordt een softy als een nachtje de feliway is in de woonkamer is gaan verstuiven (deuren dicht) en hij daar na binnen hobbelt de volgende ochtend, 1 en al zen.
woensdag 30 juli 2025 om 21:41
Blazen zegt ; jooooooow poes! Dit is mijn plek! -blaashisssssssblaasssssshissss-
Teken van autoriteit. Zegt niks over hoe schattig een poezel is.
Het blijven katten en die hebben een territorium drang.
Gebeurt ook als 1 van de ander even bij de DA is geweest. Geurtjes zijn even anders en er word geblazen. -motjounie-
En ja, introduceren kost en hoop energie en stress. Was het maar makkelijk.
Teken van autoriteit. Zegt niks over hoe schattig een poezel is.
Het blijven katten en die hebben een territorium drang.
Gebeurt ook als 1 van de ander even bij de DA is geweest. Geurtjes zijn even anders en er word geblazen. -motjounie-
En ja, introduceren kost en hoop energie en stress. Was het maar makkelijk.
donderdag 31 juli 2025 om 09:27
Volgens mij doe je het goed Loulou! Wij hebben helaas geen hekjes, dus moeten echt live ontmoetingen doen.
Ons kitten zet echt overal zn tanden in. Ook in giftige planten die op een verhoging staan als je niet uitkijkt. Kan m echt geen drie seconden alleen laten.
Misschien toch die feliway maar eens aanschaffen.
Hoe gaat het met die van jou sunlover?
Ons kitten zet echt overal zn tanden in. Ook in giftige planten die op een verhoging staan als je niet uitkijkt. Kan m echt geen drie seconden alleen laten.
Misschien toch die feliway maar eens aanschaffen.
Hoe gaat het met die van jou sunlover?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in