Introductiedagen en studenten ov
dinsdag 29 juli 2025 om 21:02
Hallo,
Mijn dochter gaat in september beginnen met een opleiding in een andere stad. Ze heeft recht op studiefinanciering vanaf 1 september. Echter de introductie dagen beginnen op 25 augustus. Helaas zijn de jongerendagkaarten afgeschaft en een retour kost 28 euro. We zitten er nu over na te denken om haar niet naar de introductie dagen te laten gaan vanwege de kosten. Maar ik twijfel omdat ik het ook zielig vind als ze straks met haar studie begint en er al groepjes zijn gemaakt. Wat is wijsheid
Mijn dochter gaat in september beginnen met een opleiding in een andere stad. Ze heeft recht op studiefinanciering vanaf 1 september. Echter de introductie dagen beginnen op 25 augustus. Helaas zijn de jongerendagkaarten afgeschaft en een retour kost 28 euro. We zitten er nu over na te denken om haar niet naar de introductie dagen te laten gaan vanwege de kosten. Maar ik twijfel omdat ik het ook zielig vind als ze straks met haar studie begint en er al groepjes zijn gemaakt. Wat is wijsheid
woensdag 30 juli 2025 om 20:35
Het wordt dus niet nog eens uitgelegd? Vreemd. Dat is toch gewoon je taak? Of de taak van iemand anders op school?Ginevra schreef: ↑30-07-2025 20:31Joh, ik heb 25 jaar ervaring en in die tijd duizenden studenten onderwijs gegeven, en honderden meer direct begeleid. Ik ben voorzitter van de examencommissie geweest heb en heb talloze verzoekschriften beoordeeld van studenten die thuis bleven, uiteindelijk de boot misten en achterop raakten. Ik heb honderden stagiaires begeleid en vooral gezien hoe mensen vastlopen die niet geleerd hebben buiten hun eigen kamertje te functioneren.
Kortom, ik weet wel een beetje waar ik het over heb.
Studeren is ontzettend veel complexer geworden dan 30 jaar geleden, niet qua inhoud maar qua regels, procedures, werkvormen, opdrachten, manieren van studiepunten halen, systemen etc etc.
Waar wij vroeger een studiegids hadden in de vorm van één boekje van pakweg 200 pagina’s, is de hoeveelheid handleidingen en beschrijvingen makkelijk 40 X zoveel geworden. Dat zie je niet omdat het niet meer geprint wordt, maar het is een onvoorstelbare bak informatie en dat leest dus niemand.
En je haalt onderdeel A van vak B door bij vak C een project D te doen, en dan doe je daar een deeltoets die deels telt voor onderdeel A maar deels ook als instap eis geldt voor onderdeel E, maar als je het niet gehaald hebt kun je het eventueel herkansen bij onderdeel F.
Stagedocumenten lever je in in systeem A, opdrachten lever je in in systeem B, de cijfers worden geëxporteerd naar systeem C, en de slides van vakken en de teamruimtes voor projecten staan in systeem D. Succes met dat zelf thuis uit te zoeken. En nee, ik ga dat niet nog een keer uitleggen voor alle studenten die er thuis niet uitkwamen en nu toch nog een keertje langskomen voor extra uitleg. Daar heb ik geen tijd voor.
En natuurlijk regelen we iets voor studenten die om persoonlijke redenen niet kunnen komen, maar dat is bij de grote meerderheid niet aan de orde.
En o ja, vroeger deed ik vaak iets met gastdocenten uit het werkveld, dat werd altijd zeer gewaardeerd, die hadden leuke verhalen uit de praktijk. Helaas ben ik daarmee gestopt. Ik geneer me kapot als ik iemand laat opdraven en driekwart van de studenten is afwezig.
En dan klagen dat studenten het niet begrijpen. Niet vreemd als er zo rigide wordt omgegaan met aanwezigheid.
Verder hebben de meeste mensen hier gestudeerd. Dus die hebben ook enige kennis over de materie. Wel van de andere kant, maar volgens mij spreekt iedereen hier uit eigen ervaring.
woensdag 30 juli 2025 om 20:46
Dus studenten moeten 200 x 40 = 8000 pagina's doorspitten om te lezen wat ze moeten doen? Dat zijn 26 studieboeken van ruim 300 bladzijden. Bij een vierjarige studie bijna 7 van die boeken per jaar.Ginevra schreef: ↑30-07-2025 20:31Studeren is ontzettend veel complexer geworden dan 30 jaar geleden, niet qua inhoud maar qua regels, procedures, werkvormen, opdrachten, manieren van studiepunten halen, systemen etc etc.
Waar wij vroeger een studiegids hadden in de vorm van één boekje van pakweg 200 pagina’s, is de hoeveelheid handleidingen en beschrijvingen makkelijk 40 X zoveel geworden. Dat zie je niet omdat het niet meer geprint wordt, maar het is een onvoorstelbare bak informatie en dat leest dus niemand.
Ik vind dat lastig om te geloven om eerlijk te zijn. Vroeger bestonden geen modulehandleidingen die je per vak kreeg? Is dat vandaag de dag echt zo anders?
En als het klopt: misschien moet het dan simpeler inplaats van studenten te 'verplichten' een week eerder te komen?
Verder krijgen studenten toch bij aanvang van het vak te horen wat de opdrachten en werkvormen zijn? Of krijgen studenten dat in die ene week introductie te horen voor 4 jaar?
woensdag 30 juli 2025 om 21:00
Dat zegt ze toch niet? Ze geeft (in mijn ogen heel terecht) aan dat ze bij veel aanwezigheid van studenten aan dìé studenten de al gegeven lesstof niet nogmaals herhaalt. Ik denk echt niet dat er veel docenten zijn die leerstof niet nogmaals door willen nemen, als ze zien dat de studenten hun best doen. Is niet mijn ervaring althans. Docenten hebben doorgaans wel door welke studenten hun best doen en betrokken zijn en welke studenten zich er zo makkelijk mogelijk vanaf willen maken.
woensdag 30 juli 2025 om 21:06
Ginevra heeft het niet over de lesstof, maar waar je zaken moet inleveren. En uitleggen waar je zaken moet inleveren, is volgens mij gewoon je taak.apiejapie schreef: ↑30-07-2025 21:00Dat zegt ze toch niet? Ze geeft (in mijn ogen heel terecht) aan dat ze bij veel aanwezigheid van studenten aan dìé studenten de al gegeven lesstof niet nogmaals herhaalt. Ik denk echt niet dat er veel docenten zijn die leerstof niet nogmaals door willen nemen, als ze zien dat de studenten hun best doen. Is niet mijn ervaring althans. Docenten hebben doorgaans wel door welke studenten hun best doen en betrokken zijn en welke studenten zich er zo makkelijk mogelijk vanaf willen maken.
Sommige studenten die wel bij de introductie waren vergeten het weer. Anderen komen er thuis wel uit. Lijkt me lastig dat onderscheid te maken.
woensdag 30 juli 2025 om 21:08
En dit klinkt ronduit kafkaiaans.Ginevra schreef: ↑30-07-2025 20:31En je haalt onderdeel A van vak B door bij vak C een project D te doen, en dan doe je daar een deeltoets die deels telt voor onderdeel A maar deels ook als instap eis geldt voor onderdeel E, maar als je het niet gehaald hebt kun je het eventueel herkansen bij onderdeel F.
Als het daadwerkelijk zo gaat moet je als school vooral naar jezelf kijken. Zo'n systeem is ontworpen om mensen te laten afvallen van de studie.
Verder geloof ik er weinig van dat al die studenten bij de introductie dit soort complexe zaken allemaal onthouden. Dat betekent dus flink aantekeningen maken en studeren tijdens de introductie.
En die student die wel kon komen, waar niets 'mis' mee is, maar die bezig was met de stad verkennen of nieuwe vrienden maken in die nieuwe stad, die heeft pech. Die krijgt van Ginevra niet nog eens uitleg.
Als dat echt zo is: wat een kwalijke poppenkast.
woensdag 30 juli 2025 om 21:32
woensdag 30 juli 2025 om 21:35
Dat ingewikkelde studiesysteem met al die deeltoetsen is er bij ons niet hoor en 8000 pagina’s doorploeteren hoeft bij ons ook niet. Maar de afgenomen bereidheid om naar campus te komen en de daarmee gepaard gaande daling van studieresultaten is wel echt een groot internationaal probleem dat bestaat sinds corona.
Als die daling van resultaten er nou maar niet was, maar die is er dus wel. Studenten kunnen het niet aan, al die eenzaamheid, en raken in een vicieuze cirkel.
Als die daling van resultaten er nou maar niet was, maar die is er dus wel. Studenten kunnen het niet aan, al die eenzaamheid, en raken in een vicieuze cirkel.
woensdag 30 juli 2025 om 22:10
Wonend in een studentenstad zie ik elk jaar weer al introductieweken, zowel van de studies zelf als van de studentenverenigingen. En leuk of niet leuk, het hangt echt heel veel af van wie het organiseert en wat er nog beschikbaar is.
Als alle kaartjes voor leuke theatervoorstellingen al geboekt zijn dan blijft er een minder leuke voorstelling over.
Als de goedkope restaurantjes al gereseveerd zijn zal het eten duurder zijn bijvoorbeeld.
Dus TO, ik zou dochter wel stimuleren de eerste dag te gaan, heeft ze de sfeer geproefd en dan kan ze bepalen of ze dat de rest van de week ook wil of niet. Lijkt mij dan.
Ik kan me in elk geval van mijn tijd, maar dat is 30 jaar geleden en in het pre-internet tijdperk, herinneren dat we langs veel leuke plekken in de stad gingen, zowel kroeg als chill plekken (parken, leuke uitzichten), een soort speurtocht deden door het hbo-gebouw om belangrijke plekken te leren kennen, naar theater gingen, meededen met een sporttoernooi. De sporthallen van een studentencomplex waren de algemene slaapplek van mensen die anders heen en weer moesten rijden. Ondertussen leerden we elkaar wel kennen en vonden een aantal mensen een kamer, want die vind je soms sneller via via. Maar ja, andere tijden toen....
Tot een paar jaar geleden kwamen we met een vriendengroep nog regelmatig samen in een studentkroeg, dan leken de introducties toch vooral op zuipfeestjes en om zoveel mogelijk drinkspelletjes te doen. Wel altijd lachen als er dan studenten op mijn hond af kwamen, want ze woonden al een halve week op kamers en misten hun eigen huisdier al zo erg

Maar goed, je moet er inderdaad wel van houden. Anders erger je je de hele week rot.
Als alle kaartjes voor leuke theatervoorstellingen al geboekt zijn dan blijft er een minder leuke voorstelling over.
Als de goedkope restaurantjes al gereseveerd zijn zal het eten duurder zijn bijvoorbeeld.
Dus TO, ik zou dochter wel stimuleren de eerste dag te gaan, heeft ze de sfeer geproefd en dan kan ze bepalen of ze dat de rest van de week ook wil of niet. Lijkt mij dan.
Ik kan me in elk geval van mijn tijd, maar dat is 30 jaar geleden en in het pre-internet tijdperk, herinneren dat we langs veel leuke plekken in de stad gingen, zowel kroeg als chill plekken (parken, leuke uitzichten), een soort speurtocht deden door het hbo-gebouw om belangrijke plekken te leren kennen, naar theater gingen, meededen met een sporttoernooi. De sporthallen van een studentencomplex waren de algemene slaapplek van mensen die anders heen en weer moesten rijden. Ondertussen leerden we elkaar wel kennen en vonden een aantal mensen een kamer, want die vind je soms sneller via via. Maar ja, andere tijden toen....
Tot een paar jaar geleden kwamen we met een vriendengroep nog regelmatig samen in een studentkroeg, dan leken de introducties toch vooral op zuipfeestjes en om zoveel mogelijk drinkspelletjes te doen. Wel altijd lachen als er dan studenten op mijn hond af kwamen, want ze woonden al een halve week op kamers en misten hun eigen huisdier al zo erg
Maar goed, je moet er inderdaad wel van houden. Anders erger je je de hele week rot.
woensdag 30 juli 2025 om 22:16
Jemig, wat worden docenten in dit topic weer eens aangevallen. Ja, misschien is het hoger onderwijs (te) ingewikkeld te worden maar dat ontslaat studenten toch niet van eigen verantwoordelijkheid om zelf initiatief te nemen om zoveel mogelijk te snappen wat er van ze bedoeld wordt?
Ik ken ook verschillende docenten op HBO en uni en van hen hoor ik soortgelijke verhalen over studenten die weinig eigen verantwoordelijkheid nemen en het allemaal maar slecht aankunnen. Er is nu echt een coronageneratie aan het studeren die teveel thuis heeft gezeten in de vormende jaren, en ook vaak ouders hebben die de hete aardappels voor ze uit het vuur hebben gehaald tijdens hun hele jeugd.
Ik heb overigens 2 neurodivergente (stief) kinderen (autisme en adhd) en het slechtste wat je hen zou kunnen aandoen is een studie waarbij er teveel vrijheid is om zelf te bepalen wanneer ze komen. De een zou verzuipen en zonder structuur te weinig uitvoeren, de ander zou vereenzamen. Dus ik ben blij te horen dat het hoger onderwijs nu terug gaat naar meer aanwezigheidplicht. Ik vind, juist bij dit type kinderen, de structuur van een fysieke opleiding heel belangrijk.
(Disclaimer: voor studenten voor wie dat echt niet werkt zijn online opleidingen of aangepaste programma’s natuurlijk wel nodig)
Ik ken ook verschillende docenten op HBO en uni en van hen hoor ik soortgelijke verhalen over studenten die weinig eigen verantwoordelijkheid nemen en het allemaal maar slecht aankunnen. Er is nu echt een coronageneratie aan het studeren die teveel thuis heeft gezeten in de vormende jaren, en ook vaak ouders hebben die de hete aardappels voor ze uit het vuur hebben gehaald tijdens hun hele jeugd.
Ik heb overigens 2 neurodivergente (stief) kinderen (autisme en adhd) en het slechtste wat je hen zou kunnen aandoen is een studie waarbij er teveel vrijheid is om zelf te bepalen wanneer ze komen. De een zou verzuipen en zonder structuur te weinig uitvoeren, de ander zou vereenzamen. Dus ik ben blij te horen dat het hoger onderwijs nu terug gaat naar meer aanwezigheidplicht. Ik vind, juist bij dit type kinderen, de structuur van een fysieke opleiding heel belangrijk.
(Disclaimer: voor studenten voor wie dat echt niet werkt zijn online opleidingen of aangepaste programma’s natuurlijk wel nodig)
woensdag 30 juli 2025 om 22:18
Dat is tegenwoordig op de middelbare school feitelijk ook al zo.. de hoeveelheid apps die ze hebben!
woensdag 30 juli 2025 om 22:37
Die extra uitleg door een docent is dan ook helemaal niet nodig. Door de contacten met andere studenten is het een kleine moeite her en te informeren hoe het ook alweer zat. En omgekeerd ook, zo pik je vanzelf ook weer wat op ("heb jij x al ingeleverd? "oh kut, wanneer moet het af zijn"?). Onderschat het nut en de waarde daarvan (informele informatie, inhoudelijk en wb planning/roosters etc) niet.Paradise schreef: ↑30-07-2025 21:08En dit klinkt ronduit kafkaiaans.
Als het daadwerkelijk zo gaat moet je als school vooral naar jezelf kijken. Zo'n systeem is ontworpen om mensen te laten afvallen van de studie.
Verder geloof ik er weinig van dat al die studenten bij de introductie dit soort complexe zaken allemaal onthouden. Dat betekent dus flink aantekeningen maken en studeren tijdens de introductie.
En die student die wel kon komen, waar niets 'mis' mee is, maar die bezig was met de stad verkennen of nieuwe vrienden maken in die nieuwe stad, die heeft pech. Die krijgt van Ginevra niet nog eens uitleg.
woensdag 30 juli 2025 om 22:56
Eens.Charlotta schreef: ↑30-07-2025 22:16Jemig, wat worden docenten in dit topic weer eens aangevallen. Ja, misschien is het hoger onderwijs (te) ingewikkeld te worden maar dat ontslaat studenten toch niet van eigen verantwoordelijkheid om zelf initiatief te nemen om zoveel mogelijk te snappen wat er van ze bedoeld wordt?
En er zijn tig opties voor mensen die gewoon niet een reguliere intro kunnen volgen. Zelfs voor de meest impulsieve luitjes hebben ze in het starterpack nog één A4 met daarop naam, locatie en telefoonnummers waar je langs kunt gaan voor hulp om te voorkomen dat ze een inhoudsopgave moeten lezen van die 200+ bladzijdes. Als voormalige docent VO ben ik altijd in deeltijd blijven verder leren. Niets zo irritant als een docent die een half college moet stilleggen omdat er weer twee geen flikker aan voorbereiding hebben gedaan en zich ook niet schamen om hun luidheid tentoon te stellen met hun smoelwerk. Zit je daar weer een uur met je duimen te draaien.
Ook na een herseninfarct ben ik blijven leren en dat ging niet zo soepel als daarvoor. Want gewone, reguliere opleidingen. En ja, ik heb die mensen op dat A4’tje meermaals bezocht als ik weer eens ruzie had met Ephorus, turnitin, Grammarly of weet ik veel hoe die zooi allemaal heet. Werd ook een dagje ouder. Dan hoefde ik maar een afspraak te maken (kon ook gewoon door in persoon op te dagen en te zeggen: ‘Hallo, heeft er toevallig iemand tijd?’). En dan zei ik gewoon: ‘Ik kan helaas niets met dit instructieblaadje/podcast/app, ik moet het samen met iemand doen’. En dan deden ze dat gewoon. Soms wisten ze ook niet 1, 2, 3 hoe en wat maar we zijn er altijd uitgekomen. Ze wezen mij soms op regelingen waar ik het bestaan nog niet eens van had durven vermoeden.
En andere keren deed ik eens gek en vroeg aan een studiegenoot of hij/zij/hen kon meekijken om te zien wat ik fout deed. Soms moest ik naar een studiebegeleider om het curriculum passend te krijgen, of met docenten overleggen. Ik ben niets dan meewerkendheid tegengekomen in al die jaren. Do ut des. Zij bogen een beetje mee en in ruil kwam ik wel eens een middagje op de dagopleiding vertellen over het werkveld en hadden zij ook weer een half college gevuld en minder voorbereidend werk.
En dan nog had je 24+ figuren die met droge ogen durfden te beweren dat ze ‘geen enkele hulp’ kregen. Complete afdelingen opgetuigd met mensen die alleen daarmee bezig waren. Maar nee, anderen hadden maar moeten signaleren en ruiken dat ze behoefte aan meer hulp nodig hadden. Het stopt gewoon ergens.
woensdag 30 juli 2025 om 23:19
Die daling van resultaten is er, maar ik weet niet of dat samenhangt met aanwezigheid bij de introductie.Wombat schreef: ↑30-07-2025 21:35Dat ingewikkelde studiesysteem met al die deeltoetsen is er bij ons niet hoor en 8000 pagina’s doorploeteren hoeft bij ons ook niet. Maar de afgenomen bereidheid om naar campus te komen en de daarmee gepaard gaande daling van studieresultaten is wel echt een groot internationaal probleem dat bestaat sinds corona.
Er wordt sowieso meer thuisgewerkt. Ook door docenten, die lastiger bereikbaar zijn en minder aanwezig zijn op school als ze geen lesgeven. Maar studenten komen ook steeds lastiger aan een kamer. Die eenzaamheid komt niet alleen maar door de aanwezigheid op de universiteit of hogeschool.
Verder speelt mogelijk ook mee dat een cohort studenten een knauw heeft gekregen door corona. Of dat sommige studenten wegens uitgesteld bindend advies langer zijn doorgegaan, en later alsnog afvallen.
Klachten over toenemende prestatiedruk onder studenten zijn er langer. Laatstgenoemde lijkt me juist geen aanbeveling om studenten een week eerder verplicht te laten opdraven.
En ze ook nog eens toe te bijten dat informatie maar eenmalig wordt verstrekt.
Kortom: volgens mij is de reden dat studenten vaker thuisblijven niet eenduidig, en zeker niet alleen maar de schuld van de student.
woensdag 30 juli 2025 om 23:26
Eens met wat anderen ook zeggen: stadsintro kan leuk zijn (vaak voor de universiteitsstudenten leuker dan voor de hbo'ers), maar de intro van de studie is echt wel handig en op hbo soms ook gewoon verplicht.
Bij ons krijgen studenten die dag heel veel informatie die de eerste weken ook echt nog wel herhaald wordtdoor de mentoren, maar die na de herhaling toch echt beter blijft hangen. Verreweg de meeste studenten waarbij er in blok 1 (en later) dingen misgaan met inschrijven voor workshops, inleveren van opdrachten enzovoorts, zijn studenten die niet naar de 'niet coole' onderdelen van de studie komen; de introductie, de mentoring, de persoonlijke begeleidingsuren, de opstartcolleges.
Overigens is dit ook de groep met het hoogste uitvalpercentage in het eerste jaar, zowel voor 1 februari als ook aan einde van het eerste jaar met de bsa's.
Het is niet anders als bij andere lessen, aanwezig telt. Ja na corona wordt er meer thuisgewerkt en ja er kan zat online of zelf, maar niet alles. En vaak echt minder dan de meeste studenten denken.
Bij ons krijgen studenten die dag heel veel informatie die de eerste weken ook echt nog wel herhaald wordtdoor de mentoren, maar die na de herhaling toch echt beter blijft hangen. Verreweg de meeste studenten waarbij er in blok 1 (en later) dingen misgaan met inschrijven voor workshops, inleveren van opdrachten enzovoorts, zijn studenten die niet naar de 'niet coole' onderdelen van de studie komen; de introductie, de mentoring, de persoonlijke begeleidingsuren, de opstartcolleges.
Overigens is dit ook de groep met het hoogste uitvalpercentage in het eerste jaar, zowel voor 1 februari als ook aan einde van het eerste jaar met de bsa's.
Het is niet anders als bij andere lessen, aanwezig telt. Ja na corona wordt er meer thuisgewerkt en ja er kan zat online of zelf, maar niet alles. En vaak echt minder dan de meeste studenten denken.
Forever is a hell of a long time
woensdag 30 juli 2025 om 23:33
Je klinkt als een student.
Toen ik nog les gaf vonden studenten ook dat ik best nog een keer alle lesstof kon herhalen omdat ze het hadden gemist vanwege een ski-vakantie of kater of gewoon geen zin. Die vergeten dat er nog 40 andere studenten aanwezig zijn die gewoon aan het volgende hoofdstuk toe zijn.
Ik word 1x betaald voor die les hè, ‘daar ben je toch voor’.
En dan zijn er al die studenten voor wie we wél privé-tijd inzetten, die ziek zijn of in rouw of overweldigd of om wat voor reden dan ook even niet mee kunnen komen. Maar overwerken omdat iemand zo nodig op vakantie wil tijdens een schoolweek? Kom op nou.
Ik heb inmiddels weer een kantoorbaan en dat is echt zo veel rustiger (zijn mijn huidige collega’s het niet mee eens maar als je ergens overvraagd wordt, is het tegenwoordig wel het onderwijs)
woensdag 30 juli 2025 om 23:41
Het ging niet over de lesstof. Ik had het evenmin over op vakantie gaan tijdens een schoolweek.Paaytje schreef: ↑30-07-2025 23:33Je klinkt als een student.
Toen ik nog les gaf vonden studenten ook dat ik best nog een keer alle lesstof kon herhalen omdat ze het hadden gemist vanwege een ski-vakantie of kater of gewoon geen zin. Die vergeten dat er nog 40 andere studenten aanwezig zijn die gewoon aan het volgende hoofdstuk toe zijn.
Ik word 1x betaald voor die les hè, ‘daar ben je toch voor’.
En dan zijn er al die studenten voor wie we wél privé-tijd inzetten, die ziek zijn of in rouw of overweldigd of om wat voor reden dan ook even niet mee kunnen komen. Maar overwerken omdat iemand zo nodig op vakantie wil tijdens een schoolweek? Kom op nou.
Ik heb inmiddels weer een kantoorbaan en dat is echt zo veel rustiger (zijn mijn huidige collega’s het niet mee eens maar als je ergens overvraagd wordt, is het tegenwoordig wel het onderwijs)
Lezen is als (voormalig) docent blijkbaar ook lastig.
En nee, ik ben geen student.
woensdag 30 juli 2025 om 23:44
Maar je had wel kritiek op docenten die geen zin hebben om na de introweek nog 29x moeten uitleggen hoe alles werkt. Wat ik geheel terecht vind. Juist daarom is aanwezigheid zo belangrijk: dan kunnen studenten het gewoon live aan een medestudent vragen (of bij het daarvoor bedoelde loket) ipv een al overvraagde docent lastig te vallen.
woensdag 30 juli 2025 om 23:47
Zoals ons hele schoolsysteem.Paradise schreef: ↑30-07-2025 21:08En dit klinkt ronduit kafkaiaans.
Ik zou hier niet meer moeten lezen, want slecht voor mijn bloeddruk, maar ouders moeten het hun kind vooral zelf laten uitzoeken, maar vervolgens zorgen de docenten er weer voor dat kinderen geen millimeter ruimte is om iets zelf uit te zoeken.
Mss is dat wel mijn grootste teleurstelling, dat zelfs op hbo en uni de leerkrachten niet in staat zijn om buiten de box te denken.
En om het belang van al die bijkomende fratsen eens wat af te schalen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
woensdag 30 juli 2025 om 23:49
Hoe kom je bij 29x?Charlotta schreef: ↑30-07-2025 23:44Maar je had wel kritiek op docenten die geen zin hebben om na de introweek nog 29x moeten uitleggen hoe alles werkt. Wat ik geheel terecht vind. Juist daarom is aanwezigheid zo belangrijk: dan kunnen studenten het gewoon live aan een medestudent vragen (of bij het daarvoor bedoelde loket) ipv een al overvraagde docent lastig te vallen.
woensdag 30 juli 2025 om 23:50
Vooral als het onderwijs zich hier niet op aanpast.Wombat schreef: ↑30-07-2025 21:35Dat ingewikkelde studiesysteem met al die deeltoetsen is er bij ons niet hoor en 8000 pagina’s doorploeteren hoeft bij ons ook niet. Maar de afgenomen bereidheid om naar campus te komen en de daarmee gepaard gaande daling van studieresultaten is wel echt een groot internationaal probleem dat bestaat sinds corona.
Wil je die kinderen nou wat leren? Of wil je ze in je klas hebben?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
woensdag 30 juli 2025 om 23:50
Vind ik ook. Zeker omdat het gaat om jonge mensen. Die begeleiding in de ruime zin van het woord verdienen.Solomio schreef: ↑30-07-2025 23:47Zoals ons hele schoolsysteem.
Ik zou hier niet meer moeten lezen, want slecht voor mijn bloeddruk, maar ouders moeten het hun kind vooral zelf laten uitzoeken, maar vervolgens zorgen de docenten er weer voor dat kinderen geen millimeter ruimte is om iets zelf uit te zoeken.
Mss is dat wel mijn grootste teleurstelling, dat zelfs op hbo en uni de leerkrachten niet in staat zijn om buiten de box te denken.
En om het belang van al die bijkomende fratsen eens wat af te schalen.
woensdag 30 juli 2025 om 23:54
Ach, kan ook gewoon in de ochtend op 1 september, zijn geen weken vol activiteiten voor nodig.Charlotta schreef: ↑30-07-2025 23:44Maar je had wel kritiek op docenten die geen zin hebben om na de introweek nog 29x moeten uitleggen hoe alles werkt. Wat ik geheel terecht vind. Juist daarom is aanwezigheid zo belangrijk: dan kunnen studenten het gewoon live aan een medestudent vragen (of bij het daarvoor bedoelde loket) ipv een al overvraagde docent lastig te vallen.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
woensdag 30 juli 2025 om 23:55
Lang niet iedereen heeft extra informatie nodig.
Sommigen zullen informatie ook van medestudenten krijgen. Maar om nu in het onderwijs te werken en te zeggen dat je informatie niet meer verstrekt? Zeker aangaande waar zaken moeten ingeleverd?
Dat vind ik op zijn zachts gezegd apart.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in