Introductiedagen en studenten ov
dinsdag 29 juli 2025 om 21:02
Hallo,
Mijn dochter gaat in september beginnen met een opleiding in een andere stad. Ze heeft recht op studiefinanciering vanaf 1 september. Echter de introductie dagen beginnen op 25 augustus. Helaas zijn de jongerendagkaarten afgeschaft en een retour kost 28 euro. We zitten er nu over na te denken om haar niet naar de introductie dagen te laten gaan vanwege de kosten. Maar ik twijfel omdat ik het ook zielig vind als ze straks met haar studie begint en er al groepjes zijn gemaakt. Wat is wijsheid
Mijn dochter gaat in september beginnen met een opleiding in een andere stad. Ze heeft recht op studiefinanciering vanaf 1 september. Echter de introductie dagen beginnen op 25 augustus. Helaas zijn de jongerendagkaarten afgeschaft en een retour kost 28 euro. We zitten er nu over na te denken om haar niet naar de introductie dagen te laten gaan vanwege de kosten. Maar ik twijfel omdat ik het ook zielig vind als ze straks met haar studie begint en er al groepjes zijn gemaakt. Wat is wijsheid
woensdag 30 juli 2025 om 23:56
? Klinkt als een paradox. Wat bedoel je?Solomio schreef: ↑30-07-2025 23:47Zoals ons hele schoolsysteem.
Ik zou hier niet meer moeten lezen, want slecht voor mijn bloeddruk, maar ouders moeten het hun kind vooral zelf laten uitzoeken, maar vervolgens zorgen de docenten er weer voor dat kinderen geen millimeter ruimte is om iets zelf uit te zoeken.
Mss is dat wel mijn grootste teleurstelling, dat zelfs op hbo en uni de leerkrachten niet in staat zijn om buiten de box te denken.
En om het belang van al die bijkomende fratsen eens wat af te schalen.
donderdag 31 juli 2025 om 00:36
Nou, zo kwalijk vind ik dat niet! Ik besteed liever mijn tijd aan mensen die wél willen dan aan lamme lui die te beroerd zijn hun bed uit te komen of gisteren voor de 4e keer deze week zoveel gezopen hebben dat dat niet meer lukte. Die gaan voorlopig maar eerst eens lekker zoeken in de online bestanden waar dat staat!Paradise schreef: ↑30-07-2025 21:08En dit klinkt ronduit kafkaiaans.
Als het daadwerkelijk zo gaat moet je als school vooral naar jezelf kijken. Zo'n systeem is ontworpen om mensen te laten afvallen van de studie.
Verder geloof ik er weinig van dat al die studenten bij de introductie dit soort complexe zaken allemaal onthouden. Dat betekent dus flink aantekeningen maken en studeren tijdens de introductie.
En die student die wel kon komen, waar niets 'mis' mee is, maar die bezig was met de stad verkennen of nieuwe vrienden maken in die nieuwe stad, die heeft pech. Die krijgt van Ginevra niet nog eens uitleg.
Als dat echt zo is: wat een kwalijke poppenkast.
Jammer dat die curling-ouder van ze op dit moment niet meer voor ze kan betekenen dan mee zoeken!
Mocht dat echt niet lukken, dan kunnen ze op een moment dat het MIJ schikt langs komen om te kijken waar ik ze mee kan/wil helpen! En als dat vrijdagochtend om 8:00 is, dan is dat vrijdagochtend om 8:00!
donderdag 31 juli 2025 om 00:42
Mijn god, wat een agressie.-Matilda- schreef: ↑31-07-2025 00:36Nou, zo kwalijk vind ik dat niet! Ik besteed liever mijn tijd aan mensen die wél willen dan aan lamme lui die te beroerd zijn hun bed uit te komen of gisteren voor de 4e keer deze week zoveel gezopen hebben dat dat niet meer lukte. Die gaan voorlopig maar eerst eens lekker zoeken in de online bestanden waar dat staat!
Jammer dat die curling-ouder van ze op dit moment niet meer voor ze kan betekenen dan mee zoeken!
Mocht dat echt niet lukken, dan kunnen ze op een moment dat het MIJ schikt langs komen om te kijken waar ik ze mee kan/wil helpen! En als dat vrijdagochtend om 8:00 is, dan is dat vrijdagochtend om 8:00!
Misschien andere baan zoeken?
donderdag 31 juli 2025 om 00:47
Is rigide het Viva-woord van de maand?
Wat een gedram om niks zeg... je weet echt niet waar je het over hebt!
Maar goed, als 'jouw type' studenten hun opleiding lekker thuis doen, dan zou ik wel graag een bordje op de deur hebben met 'thuis-studeer-diploma' oid. Want een advocaat die 4 jaar in z'n uppie op z'n kamer zat en uit een boekje heeft geleerd hoe je een pleit in de rechtszaal? Nee dank je. En een chirurg die als aanvulling op de boeken wat YouTube video's heeft gekeken over hoe je knieën opereert? Hm, doe mij die student dan maar die in de snijzaal stond. Ook die verpleegster die een infuus aanbrengen via kennisclips wel kon leren mag naar het bed van de buurman gaan. Ik wacht wel op die andere die er wél was!
Oh, en als ik in de BAC zit voor mijn nieuwe collega's, dan hoop ik dat samenwerken ruimschoots geoefend is. Ik ga dus voor een student die wél op de opleiding zijn groepsopdrachten maakte!
Zal vast een opluchting zijn voor jou, want al die thuisstudenten hebben zo lekker veel tijd voor jou. Online misschien, of anders.. wanneer het ze een keer schikt, maar dat laten ze je tegen die tijd wel via een appje weten!
donderdag 31 juli 2025 om 00:58
Je bent trouwens al de derde die er een karikatuur van maakt en middels overdrijving je punt maakt.-Matilda- schreef: ↑31-07-2025 00:47Want een advocaat die 4 jaar in z'n uppie op z'n kamer zat en uit een boekje heeft geleerd hoe je een pleit in de rechtszaal? Nee dank je. En een chirurg die als aanvulling op de boeken wat YouTube video's heeft gekeken over hoe je knieën opereert? Hm, doe mij die student dan maar die in de snijzaal stond. Ook die verpleegster die een infuus aanbrengen via kennisclips wel kon leren mag naar het bed van de buurman gaan. Ik wacht wel op die andere die er wél was!
Voor een studie rechten gelden weinig contacturen en veel zelfstudie. Dus ja, iemand die advocaat is heeft veel op zijn kamer gezeten (of in de bibliotheek) en uit een boekje geleerd (advocaat word je trouwens daarna, in de praktijk, na je rechtenstudie. Daar leer je het pleiten ook).
Voor geneeskunde en verpleegkunde gelden uiteraard veel verplichte contacturen. Die studenten kunnen de studie niet thuis doen.
donderdag 31 juli 2025 om 01:13
donderdag 31 juli 2025 om 07:43
Je zeikt wel over docenten. Er is niks mis met mijn begrijpend lezen en je klínkt als een student. Hoe gaat het met jouw begrijpend lezen?
Die 29x is geen overdrijving hoor. Ik moest wekelijks uitleggen waar hetzelfde document stond. Wekelijks! Terwijl je het met een beetje rondklikken ook zelf kon vinden, en in de studiegids stond, en ik het al die andere weken ook aan klasgenoten had laten zien. Maar toen waren ze op skivakantie of aan de snapchat of online aan het shoppen.
Ik vond lesgeven leuk tot de corona generatie. En ja het is voor iedereen beter dat ik ben gestopt.
donderdag 31 juli 2025 om 07:56
Het liefst beiden, want het blijkt dat ze wat leren nog steeds veruit het beste gaat in die klassen.
Overigens nu met alle nieuwe mogelijkheden met AI nog veel duidelijker dan daarvoor. Het goed, veilig en verantwoord leren gebruiken van AI is per vakgebied anders (al is er natuurlijk ook een heel deel overal aan de orde) en blijkt ontzettend belangrijk. Studenten denken nu steeds vaker dat ze niets hoeven te doen, want aan AI gevraagd en inleveren maar. Dan hoef je ook de interactie niet aan te gaan met de docent of je medestudenten, want die zijn onbekend en dat is net als bellen allemaal maar eng. En buiten dat ze daar erg weinig van leren, waardoor ze bijvoorbeeld in hun stage vastlopen, missen ze ook de interactie en daarmee de verbinding met de opleiding. Die verbinding missen leidt heel vaak tot eenzaamheid, maar ook tot (extra) prestatiedruk. Vooral op het moment dat ze zelf ook gaan ontdekken dat ze niet alles met AI kunnen, dat ze überhaupt niet alles alleen kunnen. Dat studeren ook een leerproces is en dat ze daarin de boot hebben gemist door alles zelf alleen te willen doen, want het kan heus ook wel online. De verbinding niet hebben, niet aangaan, maakt dat zo'n student niet weet wat er aan hulp is en mogelijkheden er allemaal zijn en vaak durven ze daar ook geen gebruik meer van te maken.
Voor de intro van de studie, die bij ons ook in de week voor 1 september al is en waar studenten dus inderdaad nog geen ov-kaart voor hebben, geldt vooral dat het erbij hoort. Vergaat de wereld als je 'het niks vindt' en dus niet komt? Nee, maar je mist wel iets en begint dus feitelijk meteen met een achterstand.
Forever is a hell of a long time
donderdag 31 juli 2025 om 08:02
Het is goed dat je gestopt bent als docent. Want als jouw verweer is dat ik ‘klink als student’ is er veel mis met je empirische vaardigheden.
En met je vaardigheden om met kritiek om te gaan.
En je kunt inderdaad niet lezen.
donderdag 31 juli 2025 om 08:38
Wat een hartverwarmende interesse in de studenten. Waren alle docenten maar zo.-Matilda- schreef: ↑31-07-2025 00:36Nou, zo kwalijk vind ik dat niet! Ik besteed liever mijn tijd aan mensen die wél willen dan aan lamme lui die te beroerd zijn hun bed uit te komen of gisteren voor de 4e keer deze week zoveel gezopen hebben dat dat niet meer lukte. Die gaan voorlopig maar eerst eens lekker zoeken in de online bestanden waar dat staat!
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
donderdag 31 juli 2025 om 08:40
Je illustreert dat rigide wel mooi.-Matilda- schreef: ↑31-07-2025 00:47Is rigide het Viva-woord van de maand?
Wat een gedram om niks zeg... je weet echt niet waar je het over hebt!
Maar goed, als 'jouw type' studenten hun opleiding lekker thuis doen, dan zou ik wel graag een bordje op de deur hebben met 'thuis-studeer-diploma' oid. Want een advocaat die 4 jaar in z'n uppie op z'n kamer zat en uit een boekje heeft geleerd hoe je een pleit in de rechtszaal? Nee dank je. En een chirurg die als aanvulling op de boeken wat YouTube video's heeft gekeken over hoe je knieën opereert? Hm, doe mij die student dan maar die in de snijzaal stond. Ook die verpleegster die een infuus aanbrengen via kennisclips wel kon leren mag naar het bed van de buurman gaan. Ik wacht wel op die andere die er wél was!
Oh, en als ik in de BAC zit voor mijn nieuwe collega's, dan hoop ik dat samenwerken ruimschoots geoefend is. Ik ga dus voor een student die wél op de opleiding zijn groepsopdrachten maakte!
Zal vast een opluchting zijn voor jou, want al die thuisstudenten hebben zo lekker veel tijd voor jou. Online misschien, of anders.. wanneer het ze een keer schikt, maar dat laten ze je tegen die tijd wel via een appje weten!
David Dunning
David Dunning
donderdag 31 juli 2025 om 08:40
donderdag 31 juli 2025 om 08:42
donderdag 31 juli 2025 om 08:45
Mijn godt, echt, overdrijf toch niet zo.
Hybride, dat is het toverwoord.
Maar zoals ik eerder al zei: het is nog steeds alles of niks.
Of je komt volledig naar school, of je bent geen knip voor de neus waard.
En ja, dat is dus rigide.
Zo wordt dat vanzelf het woord van de maand.
David Dunning
David Dunning
donderdag 31 juli 2025 om 08:52
Ik vind het bespottelijk dat er van docenten zgn. flexibiliteit wordt verwacht omdat een aantal studenten (of ouders) te rigide zijn om zich aan te passen of om zelf oplossingen te bedenken voor hun probeem. Als je vooral vanuit huis wil studeren, dan bedenk je toch iets wat daarbij past? Hoezo verwacht je dan dat iedereen zich in bochten wringt om dat speciaal voor jou mogelijk te maken?
'Dan had je maar geen docent moeten worden' moet 'dan had je maar geen student moeten worden' zijn. Omgekeerde wereld.
'Dan had je maar geen docent moeten worden' moet 'dan had je maar geen student moeten worden' zijn. Omgekeerde wereld.
donderdag 31 juli 2025 om 08:54
Dat maak jij ervan.Solomio schreef: ↑31-07-2025 08:45Mijn godt, echt, overdrijf toch niet zo.
Hybride, dat is het toverwoord.
Maar zoals ik eerder al zei: het is nog steeds alles of niks.
Of je komt volledig naar school, of je bent geen knip voor de neus waard.
En ja, dat is dus rigide.
Zo wordt dat vanzelf het woord van de maand.
donderdag 31 juli 2025 om 08:59
Maar hoe zie jij dit dan? Er is één uitlegmoment voor studenten waarop de docent de tijd neemt om uit te leggen hoe iets zit, in één keer aan alle studenten. Snapt iemand het niet, dan is er gelegenheid om vragen te stellen, hulp te krijgen etc. Er kiezen studenten voor om hier niet bij aanwezig te zijn. Die studenten missen die informatie als ze die nodig blijken te hebben. En dan moet de docent op het moment dat het Pietertje-Mauritsje-Annemarietje blieft het een-op-een nog een keer aan ze uit gaan leggen? Drie keer individueel? Of tien keer? Of twintig keer? Zo zonde van de tijd en ook gewoon niet de taak van de docent. En ik vind het ook een heel verkeerd signaal naar studenten geven: de wereld staat niet op afroep beschikbaar voor jou, je mag je ook gewoon best leren voegen naar hoe het systeem werkt.
donderdag 31 juli 2025 om 09:02
Mooie post trouwens.Selune schreef: ↑31-07-2025 07:56Het liefst beiden, want het blijkt dat ze wat leren nog steeds veruit het beste gaat in die klassen.
Overigens nu met alle nieuwe mogelijkheden met AI nog veel duidelijker dan daarvoor. Het goed, veilig en verantwoord leren gebruiken van AI is per vakgebied anders (al is er natuurlijk ook een heel deel overal aan de orde) en blijkt ontzettend belangrijk. Studenten denken nu steeds vaker dat ze niets hoeven te doen, want aan AI gevraagd en inleveren maar. Dan hoef je ook de interactie niet aan te gaan met de docent of je medestudenten, want die zijn onbekend en dat is net als bellen allemaal maar eng. En buiten dat ze daar erg weinig van leren, waardoor ze bijvoorbeeld in hun stage vastlopen, missen ze ook de interactie en daarmee de verbinding met de opleiding. Die verbinding missen leidt heel vaak tot eenzaamheid, maar ook tot (extra) prestatiedruk. Vooral op het moment dat ze zelf ook gaan ontdekken dat ze niet alles met AI kunnen, dat ze überhaupt niet alles alleen kunnen. Dat studeren ook een leerproces is en dat ze daarin de boot hebben gemist door alles zelf alleen te willen doen, want het kan heus ook wel online. De verbinding niet hebben, niet aangaan, maakt dat zo'n student niet weet wat er aan hulp is en mogelijkheden er allemaal zijn en vaak durven ze daar ook geen gebruik meer van te maken.
Voor de intro van de studie, die bij ons ook in de week voor 1 september al is en waar studenten dus inderdaad nog geen ov-kaart voor hebben, geldt vooral dat het erbij hoort. Vergaat de wereld als je 'het niks vindt' en dus niet komt? Nee, maar je mist wel iets en begint dus feitelijk meteen met een achterstand.
En wb het vetgedrukte: wat mij opvalt is dat de verantwoordelijkheid vervolgens naar de docenten/het onderwijs wordt geschoven ipv dat mensen zelf oplossingen bedenken voor die achterstand.
donderdag 31 juli 2025 om 09:06
Renske schreef: ↑31-07-2025 08:52Ik vind het bespottelijk dat er van docenten zgn. flexibiliteit wordt verwacht omdat een aantal studenten (of ouders) te rigide zijn om zich aan te passen of om zelf oplossingen te bedenken voor hun probeem. Als je vooral vanuit huis wil studeren, dan bedenk je toch iets wat daarbij past? Hoezo verwacht je dan dat iedereen zich in bochten wringt om dat speciaal voor jou mogelijk te maken?

donderdag 31 juli 2025 om 09:11
En dat is het probleem.Renske schreef: ↑31-07-2025 08:52Ik vind het bespottelijk dat er van docenten zgn. flexibiliteit wordt verwacht omdat een aantal studenten (of ouders) te rigide zijn om zich aan te passen of om zelf oplossingen te bedenken voor hun probeem. Als je vooral vanuit huis wil studeren, dan bedenk je toch iets wat daarbij past? Hoezo verwacht je dan dat iedereen zich in bochten wringt om dat speciaal voor jou mogelijk te maken?
Iedereen een tikje flexibeler en de wereld zou een stuk aangenamer worden.
David Dunning
David Dunning
donderdag 31 juli 2025 om 09:11
Dat gebeurt bij alle topics over 'kinderen'.
David Dunning
David Dunning

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in