Gezondheid alle pijlers

Kindervaccinaties

31-07-2025 11:09 66 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo,

Waarschijnlijk een gevoelig onderwerp: vaccineren. Ik heb er veel over gelezen, ook het boek “Vaccinvrij!” maar desondanks hebben we besloten dat onze dochter haar eerste vaccins recent kreeg (DKTP-Hib-Hepatitis B & Pneumokokken & Rota). We hebben naar ons gevoel geluisterd en nog steeds staan we daar helemaal achter.

Ik ben begonnen aan het boek “U kunt veel meer dan u denkt”, deze vind ik heftig en geeft stof tot nadenken.
De dingen die hij schrijft klinken plausibel en logisch. Waardoor ik meer begrijp waarom mensen kiezen voor niet vaccineren. Hij schrijft oa:
- dat tot een jaar de bloed-hersenbarriére niet afgesloten is, waardoor vooral zware metalen als aluminium rondom de hersenen “opgeslagen” wordt (omdat rondom de hersenen veel vet zit). Waardoor tegenwoordig meer ADHD etc. voorkomt, vergeleken met vroeger
- Dat er oa Formaldehyde (kankerverwekkend), Thimerosal (kwik), Fenol (desinfectans) in zitten
- Dat vaccins gekweekt worden op oa. cellen van geaborteerde foetussen
- Dat het immuunsysteem nog onrijp is en daardoor “schadelijke stoffen” uit vaccins niet onschadelijk gemaakt kunnen worden en dus opgeslagen worden.

Vooral de kankerverwekkende stof en het inspuiten van oa bepaalde stoffen terwijl een baby nog een onrijp immuunsysteem heeft, zorgt ervoor dat ik ga twijfelen.
Echter blijft bij mij een gevoel van “wat als…?”. Veel (kinder)ziekten komen weinig tot niet meer voor, en wanneer kinderen ze krijgen, is de kans op ernstige complicaties klein. Maar wat als net onze dochter diegene is die blind uit de mazelen komt, die overlijdt aan kinkhoest etc. Het zijn geen milde ziektes…. Zoals wel eens gezegd wordt.
Anderzijds, wat als onze dochter kanker ontwikkelt door Formaldehyde in vaccinaties (geen idee of het dan daardoor komt, maar toch), wat als bij onze dochter veel zware metalen opgeslagen worden rondom de hersenen etc. en ze daar later last van krijgt (ook onduidelijk of het dan aan vaccinaties ligt). Er is wél wetenschappelijk onderzoek naar de werking van vaccins, maar geen wetenschappelijk onderzoek naar of een vaccin schade kan toebrengen (nu of later).
Het voelt als gokken en dat maakt het voor ons lastig om ons bij een keuze comfortabel te voelen. Voor nu zegt mijn gevoel nog steeds: laten vaccineren, de programma’s zijn er al zolang. Maar ik ken ook moeders die bewust gekozen hebben om hun kindje vanaf het eerste levensjaar pas te laten vaccineren.

Waarschijnlijk roept dit topic vanalles op. Maar vraag me af of er hier ook mensen zijn die beiden opties kritisch bekeken hebben.
klavertje-x wijzigde dit bericht op 31-07-2025 11:38
6.03% gewijzigd
Het feit dat een baby nog 'een onrijp immuunsysteem heeft' lijkt me juist dè reden om wel te vaccineren.
Maar goed, ik houd mijn kinderen dan ook gewoon graag levend en gezond, misschien dat anderen daar anders over denken.
Dat veel kinderziektes weinig of niet meer voorkomen ,komt door het vaccineren.
Als iedereen zijn of haar kinderen niet meer willen vaccineren,komt dat gewoon weer terug.
Er is niks mis met vaccinaties.
AnAppleADay schreef:
31-07-2025 11:19
Het feit dat een baby nog 'een onrijp immuunsysteem heeft' lijkt me juist dè reden om wel te vaccineren.
Maar goed, ik houd mijn kinderen dan ook gewoon graag levend en gezond, misschien dat anderen daar anders over denken.
Ja zo denk ik er momenteel ook over. Dat ze juist nu vatbaarder zijn.
Nee, ik heb totaal niet kritisch gekeken. Ik heb gewoon alle injecties erin laten jassen die ons aangeboden werden.
Overigens is het wel zo netjes de naam van de schrijver van dat bijzondere boek te noemen. Dan kun je hem opzoeken op Google en dat is verhelderend.
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
31-07-2025 11:22
Nee, ik heb totaal niet kritisch gekeken. Ik heb gewoon alle injecties erin laten jassen die ons aangeboden werden.
Overigens is het wel zo netjes de naam van de schrijver van dat bijzondere boek te noemen. Dan kun je hem opzoeken op Google en dat is verhelderend.
Ja ik was ook al aan het kijken, die had het duidelijk niet (meer) allemaal op een rijtje.
mano28 schreef:
31-07-2025 11:20
Dat veel kinderziektes weinig of niet meer voorkomen ,komt door het vaccineren.
Als iedereen zijn of haar kinderen niet meer willen vaccineren,komt dat gewoon weer terug.
Er is niks mis met vaccinaties.
Dat zei ik recent ook tegen een goede vriendin van ons. Ik noem het even “wappies”, komt erger over dan ik bedoel. Maar zij gaven aan dat de vaccins kwamen toen de ziekten al ver op z’n retour waren.
Zij willen ook geen kindjes welke net gevaccineerd zijn in de buurt van hun kids omdat vaccins met levende virussen besmettelijk zouden zijn.
We hebben er meerdere discussies over gehad.
Rabarbara schreef:
31-07-2025 11:22
Hans Moolenburgh (ofzoiets?), heb het boek even niet bij de hand.
Overigens:
Klavertje-x schreef:
31-07-2025 11:09
....Er is wél wetenschappelijk onderzoek naar de werking van vaccins, maar geen wetenschappelijk onderzoek naar of een vaccin schade kan toebrengen (nu of later).
....
Waar haal je dit nou weer vandaan? Natuurlijk is daar (heel veel) wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.
Ik ben ook echt ongenuanceerd compleet klaar met mensen die roepen dat ze "kritisch" zijn. Wandel toch een eind voort! Die kritiek is vrijwel altijd het herkauwen van een verzameling aan wazige, pseudo-wete schappelijke theorietjes, gevonden bij gezellige instagramvirologen. Kritisch over Habermas' theorie van het communicatieve handelen of over de absolute oververtegenwoordiging van bounty in doosjes Celebration zijn ze dan weer nooit.
Klavertje-x schreef:
31-07-2025 11:24
Merkwaardig.
Ik vind dit hele topic merkwaardig.
rabarbara wijzigde dit bericht op 31-07-2025 11:26
10.34% gewijzigd
Klavertje-x schreef:
31-07-2025 11:23
Dat zei ik recent ook tegen een goede vriendin van ons. Ik noem het even “wappies”, komt erger over dan ik bedoel. Maar zij gaven aan dat de vaccins kwamen toen de ziekten al ver op z’n retour waren.
Zij willen ook geen kindjes welke net gevaccineerd zijn in de buurt van hun kids omdat vaccins met levende virussen besmettelijk zouden zijn.
We hebben er meerdere discussies over gehad.
Ja ik ken ze ook,de wappies :-D
Valt niet mee te praten, en bezoeken vooral vage sites.
Ik neem aan dat ze zelf ook alle vaccinaties hebben gehad als kind? En ze leven ook nog.
Die boeken en websites proberen jou van het vaccineren af te krijgen.
Dit boek probeert dat duidelijk door te hameren op de (hulp)stoffen die in een vaccin zitten.

Wat ze niet zeggen is dat je méér formaldehyde binnenkrijgt als een appel eet.
Jullie hebben een jong kind, dus waarschijnlijk nieuwe meubels in huis. Als je dat ruikt, weet je wat je dan inademt?

Zo gaat het met al die stoffen. Er zit een onvoorstelbaar kleine hoeveelheid in, die het boek opblaast alsof je je kind met vloeibaar aluminium inspuit. Drink een glas kraanwater en zoek eens op wat daar in zit.

Dat is het perspectief dat het boek je bewust niet geeft. Daarmee geven ze jou een vertekend beeld en dat zegt voor mij heel veel over de betrouwbaarheid. Ze doen alsof ze willen informeren, maar ze geven heel bewust selectief vertekende informatie te geven. Ze informeren niet, ze beïnvloeden.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Rabarbara schreef:
31-07-2025 11:25
Ik ben ook echt ongenuanceerd compleet klaar met mensen die roepen dat ze "kritisch" zijn. Wandel toch een eind voort! Die kritiek is vrijwel altijd het herkauwen van een verzameling aan wazige, pseudo-wete schappelijke theorietjes, gevonden bij gezellige instagramvirologen. Kritisch over Habermas' theorie van het communicatieve handelen of over de absolute oververtegenwoordiging van bounty in doosjes Celebration zijn ze dan weer nooit.
Ik heb recent het volgende naar mijn beste vriendin gestuurd (toen we het er over hadden):

. Wij hebben na ons goed ingelezen (beide kanten) en geïnformeerd te hebben besloten om X gewoon te laten vaccineren volgens het rvp, dus ze heeft zojuist de spuitjes gehad.

Er wordt al jaren met rvp gewerkt. Het is eigenlijk best erg dat jarenlange wetenschap niet wordt vertrouwd, en daarmee ouders kinderen niet willen beschermen tegen verschrikkelijke infectieziekten.
Buiten dat, een programma wat al jaren goed gaat en waardoor sommige ziekten niet meer in Nederland voorkomen (vergelijk de cijfers maar eens voor en na vaccineren), maar door een dalende vaccinatiegraad steken deze ziektes weer de kop op. Mensen die dan om wat voor reden dan ook verminderde weerstand hebben (babys die het vaccinatieprogramma nog niet doorlopen hebben, chemo, ziektes, etc) kunnen dan weer besmet raken.
Ik vind dat je niet moet spelen met de gezondheid van (eigen) kinderen en die van anderen.
En ja, je kunt zeker nog ziek worden als je gevaccineerd bent. Maar het ziekteverloop is niet te vergelijken met ongevaccineerden. Alle mazelen- en kinkhoestgevallen die zijn overleden waren niet gevaccineerd.

En dan de NVKP en stichting vaccinvrij, dat zijn organisaties van homeopaten die precies doen wat ze “big pharma” verwijten: geld verdienen aan de angst van ouders door oa niet-onderzochte behandelmethoden in te zetten.
De websites schrijven over stoffen in vaccins, maar vaccins worden veel strenger gecontroleerd dan bijv voedingsadditieven. Ze schrijven over aluminium. Terwijl we dat ook in onze keuken gebruiken. Dus komt het dan door vaccins?
Daarnaast, kijk eens naar een etiket van een product uit de supermarkt. Kijk wat er voor troep zit in cola, bier of zelfs kv. Hoort ook niet allemaal thuis in een lichaam, vind ik.
Er wordt geschreven over “verstoord immuunsysteem”, maar heb je gelezen wat bijv mazelen met het immuunsysteem doet? Een immuunsysteem van een baby ontwikkelt zich goed in het eerste jaar en vaccineren traint het immuunsysteem tegen gevaarlijke ziektes zonder dat een kind de risico’s van de ziekte hoeft te ondergaan. Het immuunsysteem leert evenveel van een vaccin dan van de doorgemaakte ziekte, alleen raakt het van een vaccin minder van slag dan van de ziekte. Dat een baby nog geen volledig ontwikkelt immuunsysteem heeft, zou juist een reden om VOOR vaccineren te zijn, ipv TEGEN.

Ook lijkt het me nogal hypocriet om gebruik te maken van de (medische) gezondheidszorg als blijkt dat niet vaccineren toch de foute keuze bleek. Er wordt dan toch ook ‘troep’ toegediend, welke niet natuurlijk is?

Het is goed om kritisch te zijn, maar laat je goed informeren door betrouwbare bronnen en niet door niet wetenschappelijk onderbouwde websites. Het is erg dat zo’n belangrijke gezondheidskeuze gebaseerd wordt op zaken die niet wetenschappelijk bewezen zijn. En dat zulke we sites op twijfels van ouders inspelen.
Ik hoop dat je alsnog overweegd XX te laten vaccineren.
We zitten er zelf beschermd bij en ik hoop dat je XX dat ook gunt. Als je er niet voor kiest, kan je haar dan uitleggen, als ze een “milde” kinderziekte heeft doorgemaakt en hier levenslang de gevolgen van ondervindt, dat je het beter dacht te weten dan de wetenschap? Ikzelf zou niet met dat schuldgevoel kunnen leven eerlijk gezegd.

Mocht je er toch voor kiezen om haar ongevaccineerd te laten, dan hoop ik dat je dit wel eerlijk tegen mensen verteld. Je laat stiekem anderen risico lopen, zonder dat ze er weet van hebben of een keuze er in kunnen maken om afstand te nemen (oa kwetsbare mensen maar ook kinderen die te jong zijn om gevaccineerd te worden).

Dit bericht is uit goede bedoelingen voor XX omdat ik hoop dat er nogmaals kritisch naar gekeken kan worden en vanuit daar een verstandige keuze gemaakt wordt. Ik hoop hier verder ook geen gedoe door te krijgen, maar kan niet ontkennen dat het me koud laat, omdat ik ook voor XX het beste wil, en niet hoop dat ze ooit zo’n ziekte door maakt.

Ik stuurde dit nadat ze gelogen heeft tegenover mij dat XX gevaccineerd was en ze bij ons op kraamvisite kwamen terwijl onze dochter net geboren was en mijn moeder kwetsbaar is door chemo.
Na mijn bericht heeft ze me voor vanalles en nog wat uit gemaakt en het contact verbroken.

Het gesprek, de verwijten en de vriendschapsbreuk hebben veel met me gedaan waardoor ik nu dus ga twijfelen….
klavertje-x wijzigde dit bericht op 31-07-2025 11:37
2.19% gewijzigd
Wat als je dochter onvoldoende gevaccineerd wordt en in aanraking komt met kinderziektes die voorkomen had kunnen worden?

Wat als je als ouders je in gaat lezen in de wetenschap in plaats van een wappie? Wat als je de wetenschap vertrouwt ipv je vriendin uit de zorg.
KooktMetKnoflook schreef:
31-07-2025 11:26
Die boeken en websites proberen jou van het vaccineren af te krijgen.
Dit boek probeert dat duidelijk door te hameren op de (hulp)stoffen die in een vaccin zitten.

Wat ze niet zeggen is dat je méér formaldehyde binnenkrijgt als een appel eet.
Jullie hebben een jong kind, dus waarschijnlijk nieuwe meubels in huis. Als je dat ruikt, weet je wat je dan inademt?

Zo gaat het met al die stoffen. Er zit een onvoorstelbaar kleine hoeveelheid in, die het boek opblaast alsof je je kind met vloeibaar aluminium inspuit. Drink een glas kraanwater en zoek eens op wat daar in zit.

Dat is het perspectief dat het boek je bewust niet geeft. Daarmee geven ze jou een vertekend beeld en dat zegt voor mij heel veel over de betrouwbaarheid. Ze doen alsof ze willen informeren, maar ze geven heel bewust selectief vertekende informatie te geven. Ze informeren niet, ze beïnvloeden.
Ja ik vind het boek heftig. Het leest alsof je er niet meer omheen kan, om het vaccineren…
Er zit geen kwik in vaccins van het RVP en heeft ook nooit gezeten. Er is wel wat info over bij overige vaccins, maar ia niet schadelijk.

Er kan wat ‘rest’-formaldehyde in vaccins zitten, dat is alleen 40 keer minder dan in een peer zit.

Zie;
https://rijksvaccinatieprogramma.nl/ove ... an-vaccins
Where is my mind?
Je gaat twijfelen omdat iemand je voor van alles heeft uitgemaakt? Je gaat twijfelen omdat je vriendin jouw keuze niet respecteert en blijkbaar moedwillig je moeder en je baby in gevaar brengt door te liegen?

Dan ga ik twijfelen aan je verstandelijke vermogen als ouder.
Ik ben groot voorstander van niet vaccineren van andermans kinderen, rijden zonder autogordels, veel roken en drinken. De wereld is vol en Darwin was zo gek nog niet :facepalm:

Alleen vind ik principieel wel problematisch als mensen hun kinderen opofferen aan hun eigen domheid.
mylittlepony wijzigde dit bericht op 31-07-2025 11:40
0.54% gewijzigd
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
SurferRosa schreef:
31-07-2025 11:36
Er zit geen kwik in vaccins van het RVP en heeft ook nooit gezeten. Er is wel wat info over bij overige vaccins, maar ia niet schadelijk.

Er kan wat ‘rest’-formaldehyde in vaccins zitten, dat is alleen 40 keer minder dan in een peer zit.

Zie;
https://rijksvaccinatieprogramma.nl/ove ... an-vaccins
Dankjewel :-)
Het is wel dankzij de vaccinaties, dat jij nu 'kritisch' kan doen en kan zeggen dat de ziektes weinig voorkomen. Je bent dus heel erg bevoorrecht.
Natuurlijk mag je nadenken over vaccinaties, maar gebruik aub niet het argument dat het weinig voorkomt. Dat willen we namelijk graag zo houden en staat momenteel onder druk doordat mensen bevoorrecht denken.
Je kan ook kiezen om het RVP later op te starten dan aanbevolen of maar 1 prik per keer te doen. En dan zullen mensen alsnog roepen van: volg gewoon het RVP want dat is veilig, maar je kunt beter aangepast vaccineren, dan niet vaccineren is mijn idee. Dan groei je er misschien gemakkelijker in.
Klavertje-x schreef:
31-07-2025 11:39
Dankjewel :-)
Waarom vertrouw je wel 1 schrijver en niet de wetenschap? Ik kan ook wel een boek schrijven dat er vitamines in sigaretten zit, waardoor roken niet ongezond is. Dat je baby al direct in aanraking moet laten komen met de vapespeen, zodat het de vitamines direct over de longen rookt, maar dat maakt het nog niet waar.
Je had pas onder je andere nick toch ook al een topic? Je maakt jezelf helemaal gek.
Stormke81 schreef:
31-07-2025 11:44
Waarom vertrouw je wel 1 schrijver en niet de wetenschap? Ik kan ook wel een boek schrijven dat er vitamines in sigaretten zit, waardoor roken niet ongezond is. Dat je baby al direct in aanraking moet laten komen met de vapespeen, zodat het de vitamines direct over de longen rookt, maar dat maakt het nog niet waar.
Ik ben wat betreft gezondheid gevoelig voor meningen en vooral als er zulke boeken geschreven worden en ik als bekrompen wordt neergezet door mijn beste vriendin. Ik ben wat dat betreft beinvloedbaar.

Ter toevoeging: ik volg hiervoor therapie om sterker in mijn schoenen te staan.
klavertje-x wijzigde dit bericht op 31-07-2025 11:49
6.39% gewijzigd
Klavertje-x schreef:
31-07-2025 11:24
Die is al decennia dood
Zijn boeken zijn deels volstrekt achterhaalt

Het is erg gevaarlijk hem te citeren zonder die nuance aan te brengen

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven