Wie vindt borstvoeden nou echt, écht leuk..?

28-05-2007 18:10 676 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk, wie vindt borstvoeden nou eigenlijk echt, écht leuk? Wie zwijmelt over het feit dat je lieverdje elke 2 tot 3 uur (als je geluk hebt!) voor minstens een half uur (als je geluk hebt!) aan je borst hangt? Inclusief 's nachts.. 'omdat het zo lekker :? licht verteerbaar is'? 

En dan die pijnlijke tepels. Kloofjes. Stuwing. Bij tijd en wijle aan flarden gezogen tepels omdat je lieverdje een regeldag heeft. Wel goed aanleggen hoor anders heb je risico op borstontstekingen. Je lieverdje trekt soms, uit ballorigheid lijkt het (maar meestal omdat hij last heeft van gepoep tijdens het eten, 'laden en lossen' noemen we dat hier thuis) zijn hoofdje fluks naar achter met jouw tepel in zijn mond ... en dan krijg je bij wijze van dankjewel ook nog hangtieten aan het eind van de borstvoedingsperiode.

En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je als regel (murphy) bij elke kraamvisite half uit de kleren moet omdat de kleine honger heeft en je tegenwoordig niet preuts hoeft te doen over zoiets moois als borstvoeding.. Het is toch zo natuurlijk allemaal.. en dus moet de visite daar ook van meegenieten.

En dan ben ik nog niet eens begónnen over de geneugtes van het kolven, dat je toch moet doen als je nog een beetje een leven naast je lieverdje wilt voeren.

Wie vindt dat nou echt leuk .. ?

(R heeft vandaag een regeldagje, een krampdagje, een groeistuip een een huildag tegelijkertijd.)
Toch jammer dat dit weer een bv verus kv discussie is geworden...

Het ging erover of je het leuk vindt om te doen en niet wat nu het beste is...

Iedereen weet wel dat bv het beste is, maar soms lukt het niet of is er een andere reden om kv te geven, maar zullen we elkaar daar niet om afmaken en elkaar gewoon in haar waarde laten?
Ja, bij sommige dingen vind ik het kind belangrijker dan de moeder. Zo kan ik ook niks met de dooddoener: als je je er maar prettig bij voelt. Kom op zeg, ik voel me ook weleens ergens niet prettig bij, moet ik dan maar niet meer werken? Niet meer die poepluier 's ochtends verschonen? Niet meer koken? Niet meer uit bed komen?

En voor de duidelijkheid: ik heb het dus niet over moeders die het echt geprobeerd hebben en bij wie het na weken nog niet lukt/werkt, ik heb het over 'vier dagen zo rot voelen'. Dat noem ik een 'verman-je-moment'.
Nou, dat vind ik dan wat makkelijk geoordeeld als je er zelf niet bij bent geweest. Geestelijk onwelbevinden wordt door buitenstaanders vaak maar al te makkelijk weggewuifd; stap er maar over heen, verman jezelf eens, etc. Als dat bij jou goed lukt, dan is dat heerlijk, maar ik kan me ook voorstellen dat je (al) na vier dagen er zozeer doorheen zit dat je geen andere uitweg meer ziet. En bovendien, waar hebben we het over? Het is een ander vorm van voeding, geen algehele verwaarlozing. Besluiten om je bed niet meer uit te komen of geen luiers meer te verschonen vind ik heel wat anders.
quote:Nou, dat vind ik dan wat makkelijk geoordeeld als je er zelf niet bij bent geweest. Geestelijk onwelbevinden wordt door buitenstaanders vaak maar al te makkelijk weggewuifd;Wat dat betreft ben ik zeker geen buitenstaander stap er maar over heen, verman jezelf eens, etc. Als dat bij jou goed lukt, dan is dat heerlijk, maar ik kan me ook voorstellen dat je (al) na vier dagen er zozeer doorheen zit dat je geen andere uitweg meer ziet. Tja.....En bovendien, waar hebben we het over? Het is een ander vorm van voeding, geen algehele verwaarlozing. Besluiten om je bed niet meer uit te komen of geen luiers meer te verschonen vind ik heel wat anders. Maar als ik me er nou niet préttig bij voel?Ik weet als geen ander hoe het is om depressief te zijn, ik weet als geen ander hoe het is om een klote-kraamtijd te hebben, zeg maar klote-kraamtijd-plus. Heb ik nou makkelijk praten omdat het mij wel gelukt is me te vermannen? Ik weet het niet. Ik ben geneigd te zeggen: nee, want ik vind er niets bijzonders aan.
Sorry, misschien reageer ik wel zo fel omdat ik steeds mijn rare schoonzus voor ogen heb.
Je kunt ook minder vanuit eigen referentiekader proberen te denken, Fleurtje.

Jij bent waarschijnlijk een sterke vrouw met wilskracht, hebt misschien een positieve partner naast je die je motiveert/complimenteerd, mensen om je heen gehad die je steunden en ontlaste, noem het allemaal maar op.

Zo zijn er ook mensen die dat niet hebben of in mindere mate of sowieso jouw karakter niet hebben. Zijn die minder of slechter?

Ik heb eens ergens gelezen over je kraamtijd en die gebeurtenis lijkt me vreselijk, ontzettend. Kan met alle eerlijkheid zeggen dat ik je niet na had gedaan als daar ook nog allerlei borstvoedings-ellende bij kwam kijken.

En dan heb ik gewoon maar de mazzel dat borstvoeden hier altijd heel makkelijk is gegaan, dat geldt gewoon echt niet voor iedereen.
quote:Sorry, misschien reageer ik wel zo fel omdat ik steeds mijn rare schoonzus voor ogen heb.
quote:

quote: lily1976 reageerde

Iemand had het hier over 'even relativeren' (in het kader van een depressie van 4 dagen is niet lang genoeg om met recht de borstvoeding op de fles te doen). Maar dat relativeren is wel wat ik mis in deze en bijna alle andere BV/FV discussies. Natuurlijk is BV gezonder, maar op het moment dat je vervolgens met stalen gezicht de conclusie daaraan verbindt dat FV dus ongezond is, dan sla je wel een beetje door. Wordt alles zo haarscherp onder de loep genomen: kinderzitje A beter uit de test dan kinderzitje B, worst op je brood slechter dan magere vleeswaar, een kwartiertje TV per dag beter dan 45 minuten, etc.?? En ben je dus een minder goede moeder als je, ingegeven door je persoonlijke omstandigheden, kiest voor het -objectief gezien- mindere alternatief, omdat het andere je niet haalbaar lijkt?

Ik vind het ook jammer dat we in een maatschappij leven waar BV nu eenmaal niet erg breed gedragen wordt (dat zou zeker uitmaken in het op grotere schaal welslagen ervan), maar kom op: het is niet het einde van de wereld als je kind met FV groot wordt ipv BV. Laten we er dan ook niet zo'n drama van maken. Flesvoeding wordt juist niet gepromoot. Hoeveel info heb ik gekregen over borstvoeding? Echt heel veel, en over flesvoeding? Helemaal niets. Ja, waarom zou dat nu zo zijn?.Dus toen ik mijn dochter moest bijvoeden heb ik alles zelf uit moeten zoeken. Koop een pak en lees de instructies. That's all. Niet hoelang je flesjes moet uitkoken, of water, dat je de flesjes beter in de koelkast kan bewaren (nooit geweten).

En om even on-topic te gaan: ik heb mijn eerste kind bijna 6 maanden volledige borstvoeding gegeven, maar ik vond het zeker niet leuk. Een onevenredige belasting voor de moeder, pijnlijk, vermoeiend en gewoon een heel gedoe zijn eerder termen die mij te binnen schieten. Ik vond het gewoon een opluchting toen het afbouwen niet vlotte en ik volledig over moest gaan op FV. Heerlijk, een keer per dag een kan maken en vervolgend ff een flesje erin en klaar. En nooit meer genante momenten op terrassen of waar dan ook.

Over twee weken komt de tweede: ik ga met goede moed weer beginnen, maar ik ga mezelf nergens toe dwingen. Een blije en tevreden moeder is nl. ook heel wat waard; als je 3 maanden huilend door het huis strompelt van ellende, puur omdat je de BV niet mag opgeven van jezelf, dan ben je mijns inziens het perspectief een beetje kwijt. Beter een blije moeder die de fles geeft . Sorry, ik dacht dat jij juist verdrietig was omdat je gesttopt was (een paar postings geleden) wat ik nog steeds zeker niet nodig en jammer vind voor je, maar dan moet je het hier niet gaan omdraaien. dan een moeder die van ellende de borst blijft geven! Maar geen schuldgevoel heeft
quote:

quote: Poezewoes reageerde

quote: tilalia2 reageerde

Poez, als je bv als norm stelt, dan is kv ook ongezonder. Voor zowel kind als moeder. Dan kan je dus stellen dat kv ongezond is. Dat is geen waarde-oordeel, dat is gewoon een feit.

Heel veel mensen roepen dat kv een 'prima alternatief is'. Ja, vergeleken met rauwe koemelk zo uit de uier wel ja. Vergeleken met mm is het een alternatief. Maar niet prima.

Door jouw stelling dat kv gevende moeders bijna verwaarlozers genoemd worden, hou je het spookbeeld van de bv-maffia in stand. Dat doet de zogenaamde bv-maffia niet zelf.

Sure Tila.

En daarmee geef je moeders die het, om welke reden dan ook, niet lukt bv te geven natuurlijk helemaal geen kutgevoel mee.

Laat maar, ik ben al weer weg hier. Probeer deze nutteloze discussie altijd maar een beetje te vermijden maar ben vandaag wat opstandig. Door een feit op te noemen geef je een kutgevoel aan iemand. Goh. Ik had geen idee dat ik zoveel invloed had op andermans gemoedstoestand.

Een grotere auto is veiliger bij een botsing dan een kleinere auto.

Mag ik dat wel zeggen, of geef ik mensen die geen grote auto kunnen of willen kopen dan een kutgevoel?

ha, deze vergelijking zocht ik... Ondanks dat de grotere auto veiliger is, is e kleine auto niet onveilig. Net zo goed is FV NIET ongezond!!!

ik vind borstvoeding wel leuk, maar... Het kolven en nu weer de onzekerheid, drinkt hij wel genoeg... Ik ben trots dat ik m'n zoon nu al 5,5 maand voed, maar het kolven gaat steeds moeizamer en dat geeft zorgen en na een moeizame start blijft d onzekerheid van voldoende drinken. Dat zou ik bij FV niet hebben, maar dat heeft weer andere nadelen...

ik respecteer ieders keus, want BV is niet gemakkelijk...
quote:Sorry, misschien reageer ik wel zo fel omdat ik steeds mijn rare schoonzus voor ogen heb.

Hoi Fleur (lang niet gereageerd op je), maar ben blij dat het (weer) goed gaat met je! en ook fijn dat de bv zo goed gaat, net als hier dus.

Maar als ik eerlijk ben vind ik dat je een beetje onredelijk bent mbt de stop-argumenten. Kijk voor iedereen zijn weer andere dingen heel belangrijk als het opvoeden betreft en kinderen maar om altijd het kind boven de moeder te plaasten lukt gewoon niet. we zijn geen ubermuters toch? zonder specifiec te worden denk ik dan die 'verman'momenten gelden die bijvoorbeeld niet ook bij roken? alcohol etc.? ook in die situaties kunnen we niet altijd oordelen waarom een moeder de inde ogen van anderen, misschien iets mindere keuze maken, maar iedere moeder doet toch wat ze in die situatie het beste vind.

Ik vind het gewoon jammer dat hiet veel vroegstop bv-moeders er zo'n schuldgevoel aan over houden, wees toch trots op jezelf!

En, tja Fleur, ongelooflijk die schoonzus, nee zou ik niet als voorbeeld voor een weldenkend mens nemen.......
quote:

quote: Swinta reageerde  

Beter een blije moeder die de fles geeft dan een moeder die van ellende de borst blijft geven!

Nog zo'n heerlijke dooddoener. Tja, dan heeft mijn dochter vette pech gehad, want ik heb de 1e drie maanden helemáál niet leuk gevonden. En zolang duurde het voordat de BV enigzins liep. En toch denk ik dat ze méér aan die BV heeft gehad dan dat ze aan mij had gehad met FV. BV is nou eenmaal belangrijker dan een blije moeder vind ik persoonlijk. Blij wordt je vanzelf wel weer, je valt niet ter plekke dood neer van een paar weken ongemak en de keus voor FV kun je nooit meer terugdraaien.
Ik weet niet meer wie het zei, maar een depressie van 4 dagen? Als het maar 4 dagen duurt en opgelost wordt door FV was het géén depressie. Hoogstens een dipje. Een depressie is een ziekte, niet dat je je een paar dagen rottig, moe en waardeloos voelt.
quote:

quote: tilalia2 reageerde

quote: Bambi reageerde

Tila, dat borstvoeding zó geweldig is, zóveel gezonder en meer van dat soort feiten, daar twijfelt geloof ik niemand aan.

Als jouw zoon een hevige voedselallergie blijkt te hebben waardoor jij op heel streng dieet zou moeten en daar op korte of lange termijn lichamelijk of geestelijk last van krijgt (wat niet ondenkbaar is): zou jij dan borstvoeding van een andere vrouw inzetten?

ja, dat zou ik serieus overwegen. In Belgie is geen moedermelknetwerk zoals in nl, dus het zal zoeken worden, maar ja, dat heb ik overwogen.

Zelfs voor komende vrijdag: Ik moet op dieet, heb anderhalve liter mm in de vriezer liggen en vooralsnog nog niet gekolft. Ga morgen beginnen. Moet voor vrijdag minstens 1 voeding hebben, anders kan ik niet gemakkelijk naar een feestje waar ik al maanden naar uitkijk. KV is geen optie. Eventueel moet ik tussendoor even naar huis om te voeden.

(het jammere is, dat zuipen dan ook geen optie is en dat was nou net wèl de bedoeling van het feestje ;))

En waarom is het dan ineens wél toegestaan om het slechts

'te overwegen'? Het is toch beter dan flesvoeding? Hoezo dan, 'overwegen'?

Omdat het moeilijk wordt zonder netwerk in Belgie?

Maar wát dan met die vrouwen die het heel moeilijk hebben met borstvoeding geven? Die moeten toch ook doorzetten?

Als een zwangere zegt 'borstvoeding te overwegen' wordt diegene direkt op plaats gewezen want 'je moet het gewoon dóen'.

Waar zit precies dat verschil?

Omdat ik niet de enige ben die er een zegje over heeft, Bambi. Daarom zou ik het overwegen. Mijn man vindt moedermelk van een andere vrouw een raar idee. Het is voor hem ook een heel nieuw idee, omdat het nog nooit aan de orde is geweest: tot nu toe ben ik er altijd geweest om Jommetje te voeden, of kon hij de  gekolfde melk uit de vriezer drinken.

En zonder moedermelknetwerk wordt het erg lastig om iemand te vinden  die èn op dieet is èn voor je wil kolven.

Dus misschien is het niet overwegen, maar proberen. Proberen iemand te vinden en proberen man over te halen.

Enneh: ik zeg altijd dat ik vind dat iemand bv een eerlijke kans moet geven. Een eerlijke kans houdt voor mij in: zich voorbereiden erop, zodat je weet wat je te wachten kan staan, en het wat langer volhouden, zodat je ook weet waar je over oordeelt.

Heel eerlijk: mensen die roepen dat ze bij 2 dagen zijn gestopt "Omdat ze niet genoeg hadden", hebben of geen idee wat bv is. Als je weet hoe het een beetje werkt, weet je namelijk ook dat dat over het algemeen vanzelf rechttrekt. En als ze wel weten waar ze het over hebben, komen ze er niet eerlijk voor uit dat ze gewoon geen zin hebben er in.
Oké, duidelijk, Tila. Vroeg het me af.

Moet er zelf niet aan denken namelijk, voeding van een andere vrouw voor mijn kind. Zit gewoon tussen de oren, ik weet het.
quote:

quote: alane reageerde

Ik vind deze discussie eigenlijk wat ver gaan, maar ik kan het toch ff niet laten...

Tila, jij noemt borstvoeding van een andere vrouw een optie, daar ben ik het dus helemaal mee eens! ik snap ook nooit waarom daar nooit over gepraat of overheen gepraat wordt. Vandaar dat ik even wil zeggen dat ik dit ook een supermooi alternatief vind.

Ikzelf heb tegen mn man gezegd; als er ietsmet mij mocht gebeuren, dan wil ik dat je perse op zoek gaat naar 'donor'melk. tenminste als dat binnen de 6 maanden gebeurde. Ik vind dat niet meer dan logisch, want voor mij en mn zoontje (dit is mijn subjectieve mening) vind het zo tegennatuurlijk om hem melk van een dier te geven, helemaal als zuigeling. (volwassenen eten zoveel vreemds, daar mag wat mij betreft wel wat koemelk bij).

Maar mijn zoontje zou ik als eerste keus mijn melk geven en als tweede keus dus melk van een andere moeder, mensenmelk dus. Dit zou mij dus meer een schuldgevoel geven, mama is niet in staat om mij van eten te voorzien, maar de buurvrouw wel! Ik zou me zelf pas schuldig voelen als ik mn kindje koemelk zou aanbieden onder de 6 maanden, zonder dat ik mensenmelk geprobeerd zou hebben. En het maakt helemaal niets uit qua gezondheid of nu mijn melk of die van de buurvrouw is.

Ik geef mijn dochter liever die (ongezonde) fles dan melk van een vrouw waar ik niet van weet wat zij allemaal naar binnen zit te werken. Weet je wel wat die koe heeft gegeten dan?

En we leven niet meer in die tijd dat de baby's wel moesten omdat zij anders dood zouden gaan.

maar goed, ik merk dat het idee van mensenmelk van een andere vrouw nog op taboes rust of zoiets.... ik snap niet waarom. Als ik geen kind kan krijgen, zou ik het ook fantastisch vinden als mijn kindje in een baarmoeder van een andere vrouw zou kunnen groeien (buiten de vraag of ik daar uberhaupt voor zou kiezen).

Ik merk dat mensen een ander mensenlichaam blijkbaar gekker vinden dan dat van dieren, dat vind ik pas gek...
Sorry hoor maar ik ken helemaaaaal niemand die haar kind bv geeft via een donor, en ik ken wel mensen die fv geven. En op een pak flesvoeding staat niet met grote letters koeienmelk dus wat ik al eerder zei, ik denk niet bij elke fles laat ik mijn kind eens een fles koeienmelk geven. Dat zou ik wel hebben bij donormelk. En stel je nou eens voor dat degene die de donor is rookt? Of wijn drinkt? Dan toch liever melk van een koe hoor. Die rookt en drinkt in elk geval niet.
quote:Dan toch liever melk van een koe hoor. Die rookt en drinkt in elk geval niet.Eeeeh, het schijnt zelfs zo te zijn dat in moedermelk van een roker, meer gezonde stoffen zitten dan in flessenvoeding.
quote:

quote: Cohelian reageerde

Dan toch liever melk van een koe hoor. Die rookt en drinkt in elk geval niet.

Eeeeh, het schijnt zelfs zo te zijn dat in moedermelk van een roker, meer gezonde stoffen zitten dan in flessenvoeding. klopt ja,

die koe krijgt iig veel dioxine binnen via gras, antibiotica, veel meer dna een bv-moeder is toegestaan, etc.. etc..
quote:

Eeeeh, het schijnt zelfs zo te zijn dat in moedermelk van een roker, meer gezonde stoffen zitten dan in flessenvoeding. Typisch het antwoord van een roker.
quote:

quote: fleurtje reageerde

Eeeeh, het schijnt zelfs zo te zijn dat in moedermelk van een roker, meer gezonde stoffen zitten dan in flessenvoeding. Typisch het antwoord van een roker.

Is dat het enige dat je kunt zeggen?
quote:

quote: fleurtje reageerde

Is dat het enige dat je kunt zeggen?

Alsof jij zulke intelligente dingen zegt. Kom op Fleurtje, jij wilt gewoon goedpraten dat je rookt. Ik rook ook, maar ik had het wel voor mij kind over om te stoppen met roken. Jij ws niet.
Is overigens niet 'het typische antwoord van een roker', eerder typisch hetgene wat artsen zeiden in het ziekenhuis.
quote:Sorry hoor maar ik ken helemaaaaal niemand die haar kind bv geeft via een donor Als ik het beste voor mn kindje wil dan kijk ik inderdaad naar hoeveel mensen ik ken die dat ook doen, niet dus!, en ik ken wel mensen die fv geven. En op een pak flesvoeding staat niet met grote letters koeienmelk nee juist in de kleine lettertjes, die ik ook bij alle producten lees dus wat ik al eerder zei, ik denk niet bij elke fles laat ik mijn kind eens een fles koeienmelk geven. Dat zou ik wel hebben bij donormelk. En stel je nou eens voor dat degene die de donor is rookt? Of wijn drinkt? Dan toch liever melk van een koe hoor. Die rookt en drinkt in elk geval niet.

Ik verwacht hier echt niet dat iedereen het de normaalste zaak van de wereld vind, maar dat is het wel voor mij, als ik gewoon logisch nadenk voor mezelf (zonder dat ik me afvraag wat anderen doen..)

maar ik denk dat ik deze stelling/vraag misschien eens op het echte bv-topic ga plaasten, want dit wordt wel allemaal erg off-topic
Toen ik ben bevallen van mijn tweede, heb ik 3 weken geprobeerd borstvoeding te geven, helaas kreeg mijn dochtertje te weinig voeding binnen. Ik heb namelijk een borstverkleining gehad en daardoor kwam er niet genoeg voeding. :(

Dat heb ik heel erg jammer gevonden toen. Dus dames die borstvoeding kunnen geven, mogen daar best blij om zijn.
quote:

Toen ik ben bevallen van mijn tweede, heb ik 3 weken geprobeerd borstvoeding te geven, helaas kreeg mijn dochtertje te weinig voeding binnen. Ik heb namelijk een borstverkleining gehad en daardoor kwam er niet genoeg voeding. :(

Dat heb ik heel erg jammer gevonden toen. Dus dames die borstvoeding kunnen geven, mogen daar best blij om zijn. Is dat eigenlijk standaard zo, na een borstverkleining? En bij een vergroting=

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven