Wie vindt borstvoeden nou echt, écht leuk..?

28-05-2007 18:10 676 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk, wie vindt borstvoeden nou eigenlijk echt, écht leuk? Wie zwijmelt over het feit dat je lieverdje elke 2 tot 3 uur (als je geluk hebt!) voor minstens een half uur (als je geluk hebt!) aan je borst hangt? Inclusief 's nachts.. 'omdat het zo lekker :? licht verteerbaar is'? 

En dan die pijnlijke tepels. Kloofjes. Stuwing. Bij tijd en wijle aan flarden gezogen tepels omdat je lieverdje een regeldag heeft. Wel goed aanleggen hoor anders heb je risico op borstontstekingen. Je lieverdje trekt soms, uit ballorigheid lijkt het (maar meestal omdat hij last heeft van gepoep tijdens het eten, 'laden en lossen' noemen we dat hier thuis) zijn hoofdje fluks naar achter met jouw tepel in zijn mond ... en dan krijg je bij wijze van dankjewel ook nog hangtieten aan het eind van de borstvoedingsperiode.

En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je als regel (murphy) bij elke kraamvisite half uit de kleren moet omdat de kleine honger heeft en je tegenwoordig niet preuts hoeft te doen over zoiets moois als borstvoeding.. Het is toch zo natuurlijk allemaal.. en dus moet de visite daar ook van meegenieten.

En dan ben ik nog niet eens begónnen over de geneugtes van het kolven, dat je toch moet doen als je nog een beetje een leven naast je lieverdje wilt voeren.

Wie vindt dat nou echt leuk .. ?

(R heeft vandaag een regeldagje, een krampdagje, een groeistuip een een huildag tegelijkertijd.)
quote:

quote: fleurtje reageerde

quote: Cohelian reageerde

quote: fleurtje reageerde

quote: Cohelian reageerde

Dan toch liever melk van een koe hoor. Die rookt en drinkt in elk geval niet.

Eeeeh, het schijnt zelfs zo te zijn dat in moedermelk van een roker, meer gezonde stoffen zitten dan in flessenvoeding. Typisch het antwoord van een roker.

Is dat het enige dat je kunt zeggen?

Alsof jij zulke intelligente dingen zegt. Kom op Fleurtje, jij wilt gewoon goedpraten dat je rookt. Ik rook ook, maar ik had het wel voor mij kind over om te stoppen met roken. Jij ws niet.

:D haha, mag ik hier even smakelijk om lachen! Fleurtje toch! Foei! Een ander zo de les lezen, en lekker fel over bv zijn en hoe goed en gezond, en oh wat ben jij goed omdat jij wel je kindje op de 1e plaats zet en doorzet. Jezelf vermand en doorbijt... en lekker door blijft paffen :?

Tjezus... Ik nam je al niet al te serieus, maar nu dus helemaal niet meer... Hoezo 'ik wil het beste voor mijn kind?' Dat blijkt! Je hebt het er niet eens voor over om (tijdelijk) te stoppen met roken.

En idd. Bv is beter/gezonder, maar daarom is fv niet per defenitie ongezond. En ik snap ook niet waarom het uit maakt of je wel of niet geprobeerd hebt bv te geven. Als fv in jouw ogen ongezond is, dan is het toch ook ongezond als je tot die 2% hoort die geen bv KAN geven... Of wordt fv minder ongezond als er een medische oorzaak is waardoor bv niet gegeven kan worden?

Mamarleen
Aha, U is bij deze benoemd tot forumpliessie .
'It could be lupus'
quote:Grappig toch dat borstvoedende vrouwen niet mogen oordelen over flesvoedende vrouwen, maar de flesvoedende vrouwen wel over de borstvoedende rooksters. :oWel als die rokers mij willen gaan vertellen dat flesvoeding geven slechter is dan de bijproducten van sigaretten in de borstvoeding. Ja, mijn kinderen krijgen noodgedwongen de fles, maar ik stel ze niet bloot aan de gevolgen van roken danwel nicotine in iedere voeding. Bovendien oordeel ik niet over een rokende borstvoeding gevende vrouw. Moet ze zelf weten, maar ga niet beweren dat flesvoeding nog ongezonder is dan de combinatie roken en bv, want dat is gewoon een excuus om wel te blijven roken. Iedereen weet dat roken schadelijk is. Voor zowel moeder als kind, dus als je hier nogal hoog op aan het geven bent over hoe geweldig bv is in vergelijking met fv, verman jezelf dan en stop met die peuken.
WikchedWitch: mijn relaas hing weliswaar onder een post van jou, maar was eigenlijk meer in het algemeen bedoeld.

Flesvoeding-Al-Quaida? Die ken ik echt, serieus ende oprecht niet. Ik ben al 15 jaar moeder en heb in al die jaren eieieieieieieieieieieindeloos veel pro-borstvoedingsverhalen aan moeten horen, maar nog nooit 1 pro-flesvoedingsverhaal. Serieus, nog nooit. De flesvoedingsmaffia bestaat volgens mij helemaal niet. Wel zie ik vaak "flessenmoeders" hun keuze met enorm veel verve verdedigen, maar dat ervaar ik niet als het evangelie verkondigen, maar als precies hetgene het in mijn ogen is: verdedigen.
.
Mamarleen, stoppen is in sommige gevallen slechter voor de baby dan door blijven roken. Is her en der bevestigd.
'It could be lupus'
quote:WikchedWitch: mijn relaas hing weliswaar onder een post van jou, maar was eigenlijk meer in het algemeen bedoeld. Oeps, sorry

Flesvoeding-Al-Quaida? Die ken ik echt, serieus ende oprecht niet.Ze zitten op mijn werk... Ik ben al 15 jaar moeder en heb in al die jaren eieieieieieieieieieieindeloos veel pro-borstvoedingsverhalen aan moeten horen, maar nog nooit 1 pro-flesvoedingsverhaal. Serieus, nog nooit. De flesvoedingsmaffia bestaat volgens mij helemaal niet. Wel zie ik vaak "flessenmoeders" hun keuze met enorm veel verve verdedigen, maar dat ervaar ik niet als het evangelie verkondigen, maar als precies hetgene het in mijn ogen is: verdedigen.
De bv heft het slechte van de peuken weer op. Dus nog altijd beter dan fv :P.

Ik verval nu in bla bla. Tilalia heeft vast meer wetenschappelijk info over roken en bv.
'It could be lupus'
quote:

En idd. Bv is beter/gezonder, maar daarom is fv niet per defenitie ongezond. En ik snap ook niet waarom het uit maakt of je wel of niet geprobeerd hebt bv te geven. Als fv in jouw ogen ongezond is, dan is het toch ook ongezond als je tot die 2% hoort die geen bv KAN geven... Of wordt fv minder ongezond als er een medische oorzaak is waardoor bv niet gegeven kan worden?

Mamarleen Ja, kijk dat wil ik nu ook weten. Ik kan dus geen bv geven en krijg altijd een hele lading kritiek omdat ik fles geef. Tot men hoort dat ik bij die kleine groep behoor. Dan ineens is alles anders. Maar dan zijn de vreselijke dingen die ik mijn kind aandoe met flesvoeding toch nog steeds net zo erg? krijg ik nou nooit eens normaal antwoord op. Dan is het van ja maar bij jou is het anders. O, dus mijn kind houd niets over aan de flesvoeding, want zijn moeder kon geen bv geven.

Begin me onderhand ook af te vragen of ik de enige ben die in een ontzettend probv gebied woont. Hier is bv echt wel de norm en is fv zo ongeveer verbannen. Terwijl iedereen hier maar roept dat bv de norm moet worden. :o

quote:Mamarleen, stoppen is in sommige gevallen slechter voor de baby dan door blijven roken. Is her en der bevestigd.???????????????????????????????????????????? Door wie en hoezo, dat moet je ff uitleggen. En kom please niet met verhaal dat moeder zich zo gestressed voelt door het stoppen dat wordt aangeraden om door te roekn, want dat is broodje aap verhaal.
quote:

quote: Stardusty reageerde

Doe ik er twee :D:D.

Grappig toch dat borstvoedende vrouwen niet mogen oordelen over flesvoedende vrouwen, maar de flesvoedende vrouwen wel over de borstvoedende rooksters. :o

Dat mag van mij ook niet :P, aan dat laatste heb ik ook een hekel.

Ik vind mezelf toch echt wel een bv-mama, maar ik vind het nou eenmaal belachelijk dat je je kind blootstelt aan rook, terwijl je er prat op gaat het beste voor je kind te willen en daarom bv (met nicotine :?) geeft (ik ben na de bv-periode, 9 maanden, weer aan het grote gegaan :$ stom stom stom, maar ik had het wel voor mijn kind over om m tijdens de zs en bv niet bloot te stellen aan nicotine en andere vieze troep)

Mamarleen
quote:Mamarleen, stoppen is in sommige gevallen slechter voor de baby dan door blijven roken. Is her en der bevestigd.Tssssssssss, kruip er nog verder in joh. Wat een onzin, werkelijk waar. Ook roker zeker?
quote:

Mamarleen, stoppen is in sommige gevallen slechter voor de baby dan door blijven roken. Is her en der bevestigd. ???????????????????????????????????????????? Door wie en hoezo, dat moet je ff uitleggen. En kom please niet met verhaal dat moeder zich zo gestressed voelt door het stoppen dat wordt aangeraden om door te roekn, want dat is broodje aap verhaal.

Toch zijn er mensen die dat zo ervaren. Die advies van de arts/vk hebben gekregen om te minderen, maar dat een sigaret of drie wel zou kunnen.

Net als artsen die zeggen dat een glas wijn moet kunnen. Ook daar zijn de meningen over verdeeld.

Zowel alcohol als nicotine zijn slecht voor ongeboren vrucht.
'It could be lupus'
quote:

De bv heft het slechte van de peuken weer op. Dus nog altijd beter dan fv :P.

Ik verval nu in bla bla. Tilalia heeft vast meer wetenschappelijk info over roken en bv.Ja, ik ken de documentatie alleen is het niet zo kort door de bocht dat als je bv geeft, je dus kan blijven roken. Er zit meer aan vast dan dit. Trouwens ook wel grappig dat je borstvoedende roker ook meteen in de verdediging kan krijgen door te vragen waarom ze in godsnaam nog roken...

Maar als je het allerbeste wilt voor je kind, dan stop je toch gewoon ook met roken. kwestie van doorzettingsvermogen, het echt willen en dat hoort er nu eenmaal bij als je kiest voor een kind. :P:D
quote:

Mamarleen, stoppen is in sommige gevallen slechter voor de baby dan door blijven roken. Is her en der bevestigd.

Tssssssssss, kruip er nog verder in joh. Wat een onzin, werkelijk waar. Ook roker zeker? Waar moet ik inkruipen?

Niet tijdens de zwangerschap.
'It could be lupus'
quote:Mamarleen, stoppen is in sommige gevallen slechter voor de baby dan door blijven roken. Is her en der bevestigd.Ach kom, dat is klinklare onzin! Een smoesje van rokende moeders. Roken is slecht. Punt. Ook voor je kind!

En op zich maakt het me nog niet eens zo heel veel uit. Moeders moeten zelf bepalen of ze bv of fv willen geven, en of ze al dan niet tijdens de zs en bv willen blijven roken. Ik maak mijn eigen keuzes en die dring ik niet aan een ander op.

Ik verbaas me alleen over het feit dat Fleurtje graag anderen de les leest over bv, terwijl er ook genoeg wetenschappelijk bewijs is dat roken tijdens de zs en bv slecht is voor het kind (meer aangeboren afwijkingen, lager geboortegewicht, astma, etc) Kijk, en dat begrijp ik dan dus niet!

Een vrouw die zich niet prettig voelt bij bv moet zichzelf vermannen en haar kind op de 1e plaats zetten, maar Fleurtje hoeft dit zelf niet;

FLEURTJE, VERMAN JEZELF EN GOOI JE PEUKEN WEG!!! :o;):P zo ook weer gezegd!

Mamarleen
Fleurtje heeft wel vaker de neiging om mensen heel heftig aan te vallen over hun keuzes met betrekking tot het moederschap en heeft een paar blinde vlekken over haar eigen tekortkomingen. Maar daar mag je niks over zeggen, want dan gaat fleurtje klagen bij moderator.
quote:

quote: Mariannanas reageerde

Grappig toch dat borstvoedende vrouwen niet mogen oordelen over flesvoedende vrouwen, maar de flesvoedende vrouwen wel over de borstvoedende rooksters. :o

Ik vind mezelf toch echt wel een bv-mama, maar ik vind het nou eenmaal belachelijk dat je je kind blootstelt aan rook, terwijl je er prat op gaat het beste voor je kind te willen en daarom bv (met nicotine :?) geeft (ik ben na de bv-periode, 9 maanden, weer aan het grote gegaan :$ stom stom stom, maar ik had het wel voor mijn kind over om m tijdens de zs en bv niet bloot te stellen aan nicotine en andere vieze troep)

Mamarleen

Het gaat mij om het "ik heb het wel voor mijn kind over"-gedeelte. Dat vind ik zo superieur klinken, zo van: "Kijk mij eens mijn GMB* hebben, en hullie die nog roken, lekker niehie!".

Overigens deel ik dan wel weer je mening dat een ander aanvallen op haar keuze fv te geven en zelf blijven roken, een beetje vreemd is. Maar ik ken de redenen niet waarom iemand blijft roken terwijl ze bv geeft (misschien zat Fleurtje er wel dermate doorheen dat die sigaret laten staan een te grote opgave was, en is bv van een rokende moeder altijd nog beter dan fv, zou zomaar waar kunnen zijn), dus oordeel ik daar niet over, net zo min als ik iemand die kiest voor fv, veroordeel.

*Goede Moeder Brevet
.
En toch, Mamarleen (ga elke keer stotteren van je nick ;)), wil het er bij mij niet in.

ECHTE stress (dus niet de tegenwoordige stress; iedereen is gestresst als je vraagt hoe het met ze gaat) kan slopend en dodelijk zijn.
'It could be lupus'
quote:

quote: mamarleen reageerde

quote: Mariannanas reageerde

Mamarleen

Het gaat mij om het "ik heb het wel voor mijn kind over"-gedeelte. Dat vind ik zo superieur klinken, zo van: "Kijk mij eens mijn GMB* hebben, en hullie die nog roken, lekker niehie!".

Overigens deel ik dan wel weer je mening dat een ander aanvallen op haar keuze fv te geven en zelf blijven roken, een beetje vreemd is. Maar ik ken de redenen niet waarom iemand blijft roken terwijl ze bv geeft (misschien zat Fleurtje er wel dermate doorheen dat die sigaret laten staan een te grote opgave was, en is bv van een rokende moeder altijd nog beter dan fv, zou zomaar waar kunnen zijn), dus oordeel ik daar niet over, net zo min als ik iemand die kiest voor fv, veroordeel.

*Goede Moeder Brevet

Het gaat mij er ook echt niet om dat ik mezelf nou zo goed vind ofzo hoor. Ik bedoel er alleen maar mee te zeggen, wie de bal kaatst... ;) :D

Mamarleen
En dan reageer ik in haar eigen bewoordingen, niet zoals ik dat zelf allemaal zie, want nogmaals, ik ben van mening dat een ieder prima in staat is zijn/haar eigen keuzes te maken.
Roken en bv: fabeltjes en ontkrachtingen

Hier ook nog wat

En hier, niet eens van een bv-organisatie

Etc.
quote:

En toch, Mamarleen (ga elke keer stotteren van je nick ;)), wil het er bij mij niet in.

ECHTE stress (dus niet de tegenwoordige stress; iedereen is gestresst als je vraagt hoe het met ze gaat) kan slopend en dodelijk zijn. Maar het is een fabeltje dat roken stress oplost.
Als je al gestresst zou zijn door welke reden dan ook Wickedwitch. En dan moeten stoppen. Daar had ik het over.
'It could be lupus'
quote:En toch, Mamarleen (ga elke keer stotteren van je nick ;) tja, hij is leuk he ;)), wil het er bij mij niet in.

ECHTE stress (dus niet de tegenwoordige stress; iedereen is gestresst als je vraagt hoe het met ze gaat) kan slopend en dodelijk zijn. Dat geloof ik op zich best, en nogmaals, het kan mij niet schelen waarom iemand blijft roken. Ik vind het alleen hypocriet van Fleurtje dat ze zo reageert terwijl ze klaarblijkelijk ook niet altijd in staat is zichzelf 'op te offeren' voor haar kind. Waarom is stress rondom roken minder erg dan stress vanwege bv geven? Dat begrijp ik niet.
Ik heb geen links naar de wetenschappelijke onderzoeken, maar het schijnt dus echt zo te zijn dat moedermelk met nicotine beter is dan poedermelk zonder afweerstoffen. Maar schiet me niet lek, ik heb het ook niet zelf verzonnen. Maar volgens de wetenschappers kan je nog altijd beter roken en moedermelk geven dan roken en poedermelk geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven