Introductiedagen en studenten ov

29-07-2025 21:02 201 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo,

Mijn dochter gaat in september beginnen met een opleiding in een andere stad. Ze heeft recht op studiefinanciering vanaf 1 september. Echter de introductie dagen beginnen op 25 augustus. Helaas zijn de jongerendagkaarten afgeschaft en een retour kost 28 euro. We zitten er nu over na te denken om haar niet naar de introductie dagen te laten gaan vanwege de kosten. Maar ik twijfel omdat ik het ook zielig vind als ze straks met haar studie begint en er al groepjes zijn gemaakt. Wat is wijsheid
Renske schreef:
31-07-2025 08:52
Ik vind het bespottelijk dat er van docenten zgn. flexibiliteit wordt verwacht omdat een aantal studenten (of ouders) te rigide zijn om zich aan te passen of om zelf oplossingen te bedenken voor hun probeem. Als je vooral vanuit huis wil studeren, dan bedenk je toch iets wat daarbij past? Hoezo verwacht je dan dat iedereen zich in bochten wringt om dat speciaal voor jou mogelijk te maken?

'Dan had je maar geen docent moeten worden' moet 'dan had je maar geen student moeten worden' zijn. Omgekeerde wereld.

Dit. Studenten die om wat voor reden dan ook niet aanwezig kunnen/willen zijn bij een studie die dat wel vereist, kunnen toch beter een andere studie kiezen?

Als ‘reguliere’ opleidingen alles hybride aan moeten bieden dan is dat gewoon dubbel zoveel werk. En die tijd en dat geld hebben ze helemaal niet.
Beste Forummers,

Ik wil jullie verzoeken om weer on topic te gaan. Voor de discussie die nu gaande is, kunnen jullie een nieuw topic openen :) .

Met vriendelijke groet,

Moderator Vivaforum.
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Renske schreef:
31-07-2025 08:54
Dat maak jij ervan.
Haha, 'jullie' maken de vergelijking of een docent iets 1x of 29x moet uitleggen, terwijl ik het heb over 2 of mss 3x, zodat alle studenten de uitleg meekrijgen.

Maar dan maak ik het extreem?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
ModeratorViva schreef:
31-07-2025 09:19
Beste Forummers,

Ik wil jullie verzoeken om weer on topic te gaan. Voor de discussie die nu gaande is, kunnen jullie een nieuw topic openen :) .

Met vriendelijke groet,

Moderator Vivaforum.
Huh? Volgens mij is dit een vrij normale manier waarop topics zich ontwikkelen, zeker omdat het oorspronkelijke onderwerp inmiddels wel voldoende besproken is.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Auran_E schreef:
31-07-2025 08:59
Maar hoe zie jij dit dan? Er is één uitlegmoment voor studenten waarop de docent de tijd neemt om uit te leggen hoe iets zit, in één keer aan alle studenten. Snapt iemand het niet, dan is er gelegenheid om vragen te stellen, hulp te krijgen etc. Er kiezen studenten voor om hier niet bij aanwezig te zijn. Die studenten missen die informatie als ze die nodig blijken te hebben. En dan moet de docent op het moment dat het Pietertje-Mauritsje-Annemarietje blieft het een-op-een nog een keer aan ze uit gaan leggen? Drie keer individueel? Of tien keer? Of twintig keer? Zo zonde van de tijd en ook gewoon niet de taak van de docent. En ik vind het ook een heel verkeerd signaal naar studenten geven: de wereld staat niet op afroep beschikbaar voor jou, je mag je ook gewoon best leren voegen naar hoe het systeem werkt.
Sterker nog; dat is een levensles. Er zijn grenzen aan wat je kan en mag verwachten en dat je af en toe ook wat moet accepteren dat je minder bevalt. Is er een probleem, praat en zoek een acceptabele oplossing. Ik geef mijn puberdochter van 15 mee dat ze de samenwerking met de docent moet opzoeken vanwege haar ontwikkelingsstoornis maar dat er grenzen zijn aan wat er wel en niet kan. Bij voor haar nieuwe docenten spreekt ze de docent aan en overlegt over haar stoornis en waar ze tegenaanloopt, welke hulpmiddelen ze gebruikt etc. Zo is het ook voor de docent meer dan een mededeling in een digitaal systeem waar wellicht overheen gelezen wordt of een term die nog niets zegt. Het krijgt dan letterlijk een gezicht. En haar gedrag en werkhouding in de klas bepaalt mede hoe meewerkend een docent zal zijn in het vinden van een werkbare oplossing als ze ergens tegenaanloopt. Werkt prima en ze krijgt de complimenten hoe ze er mee omgaat. Maar gewoon zonder opgaaf van reden of met een kulsmoesje nooit komen en dan maar verwachten dat de docent op het moment dat het jou schikt, beschikbaar is voor priveles dat is de omgekeerde wereld wat mij betreft.
Ik was even weg en heb niet zo'n zin om alle details weer bij langs te gaan, de meeste punten zijn ook door anderen wel uitgelegd of toegelicht.

Maar om het weer even bij die introductie te brengen, en dan heb ik het dus nadrukkelijk niet over de stadsintroductie maar die van de opleiding: het doel van die introductie is ook de norm neer te zetten, van "zo doen we dat hier". Daar zit deels een hoop uitleg over gebouwen en systemen en procedures in en dat wordt heus nog wel een paar keer herhaald, maar als je alles een keer gezien hebt en bij langs geweest bent beklijft dat wel makkelijker.

Maar deels is het ook de norm stellen vanuit de opleiding: de norm is dat je aanwezig bent. De afgelopen jaren (zeker sinds corona) is op veel opleidingen het klimaat ontstaan dat aanwezigheid een optionele activiteit is. Daarmee mis je een boel informatie en uitwisseling, maar ik ben er van overtuigd dat juist dáárdoor ook die druk zo hoog wordt.

Als jij in je eentje op je kamer zit te stressen over al die opdrachten en systemen en inlevermomenten, is dat een overweldigende druk. Als je met z'n allen in een collegezaal zit en ervaringen uitwisselt, dan wordt het al veel behapbaarder. Hoe lang heb jij over die opdracht gedaan? Waar heb jij een werkveldinterview geregeld? Welke app gebruik jij voor transcripten? Nee, die concepten moet je niet in X uploaden, maar in Y.
Juist die uitwisseling onderling maakt de studie overzichtelijker en de drempel lager om hulp te vragen.

Studenten kunnen elkaar onderling helpen, en ik ben als docent ook veel meer genegen iemand te helpen die ik geregeld gezien heb, dan iemand die ik nooit gezien heb en die een dag voor de deadline ineens mailt "ik snap het niet!".
Ik heb ze gehad hoor, studenten die met een advocaat kwamen om hulp af te dwingen terwijl ze letterlijk een paar uur voor de deadline voor het eerst contact zochten. ( by the way kun je nagaan hoeveel tijd die juridische procedure gekost heeft, tijd die ik ook voor onderwijs had kunnen inzetten.)

Een introductie is de start van je studie, je ziet de gezichten een keer van alle docenten en andere personen die belangrijk zijn tijdens je studie, je ziet je medestudenten, er wordt afgetast "wie is wie en met welke mensen heb ik te maken en hoe werkt het hier zo'n beetje".
Wie de boot mist wegens serieuze persoonlijke omstandigheden, daarvoor ga ik door het vuur. Ik ben privé bereikbaar voor sommige studenten ook tijdens mijn vakantie. Maar wie het niet belangrijk genoeg vindt om te komen? Dan is het je eigen verantwoordelijkheid als je daarna verloren rondloopt.
Het gaat wat mij betreft dus niet alleen om aanwezigheid tijdens de introductie maar ook om de aanwezigheid daarna. Maar daar is vaak wel een verband tussen: de introductie skippen is meestal een voorspeller voor hoe het daarna gaat met de aanwezigheid.

En dat de opdrachten en systemen zo ingewikkeld zijn dat vind ik ook vreselijk, ik strijd daar al jaren fanatiek tegen maar ik kan het beleid niet veranderen en ik heb collega's die het juist nog veel ingewikkelder willen maken. Ik kan er topics over volschrijven.
Te peerd parmant al triomfant
Ginevra schreef:
31-07-2025 16:03
Ik was even weg en heb niet zo'n zin om alle details weer bij langs te gaan, de meeste punten zijn ook door anderen wel uitgelegd of toegelicht.

Maar om het weer even bij die introductie te brengen, en dan heb ik het dus nadrukkelijk niet over de stadsintroductie maar die van de opleiding: het doel van die introductie is ook de norm neer te zetten, van "zo doen we dat hier". Daar zit deels een hoop uitleg over gebouwen en systemen en procedures in en dat wordt heus nog wel een paar keer herhaald, maar als je alles een keer gezien hebt en bij langs geweest bent beklijft dat wel makkelijker.

Maar deels is het ook de norm stellen vanuit de opleiding: de norm is dat je aanwezig bent. De afgelopen jaren (zeker sinds corona) is op veel opleidingen het klimaat ontstaan dat aanwezigheid een optionele activiteit is. Daarmee mis je een boel informatie en uitwisseling, maar ik ben er van overtuigd dat juist dáárdoor ook die druk zo hoog wordt.

Als jij in je eentje op je kamer zit te stressen over al die opdrachten en systemen en inlevermomenten, is dat een overweldigende druk. Als je met z'n allen in een collegezaal zit en ervaringen uitwisselt, dan wordt het al veel behapbaarder. Hoe lang heb jij over die opdracht gedaan? Waar heb jij een werkveldinterview geregeld? Welke app gebruik jij voor transcripten? Nee, die concepten moet je niet in X uploaden, maar in Y.
Juist die uitwisseling onderling maakt de studie overzichtelijker en de drempel lager om hulp te vragen.

Studenten kunnen elkaar onderling helpen, en ik ben als docent ook veel meer genegen iemand te helpen die ik geregeld gezien heb, dan iemand die ik nooit gezien heb en die een dag voor de deadline ineens mailt "ik snap het niet!".
Ik heb ze gehad hoor, studenten die met een advocaat kwamen om hulp af te dwingen terwijl ze letterlijk een paar uur voor de deadline voor het eerst contact zochten. ( by the way kun je nagaan hoeveel tijd die juridische procedure gekost heeft, tijd die ik ook voor onderwijs had kunnen inzetten.)

Een introductie is de start van je studie, je ziet de gezichten een keer van alle docenten en andere personen die belangrijk zijn tijdens je studie, je ziet je medestudenten, er wordt afgetast "wie is wie en met welke mensen heb ik te maken en hoe werkt het hier zo'n beetje".
Wie de boot mist wegens serieuze persoonlijke omstandigheden, daarvoor ga ik door het vuur. Ik ben privé bereikbaar voor sommige studenten ook tijdens mijn vakantie. Maar wie het niet belangrijk genoeg vindt om te komen? Dan is het je eigen verantwoordelijkheid als je daarna verloren rondloopt.
Het gaat wat mij betreft dus niet alleen om aanwezigheid tijdens de introductie maar ook om de aanwezigheid daarna. Maar daar is vaak wel een verband tussen: de introductie skippen is meestal een voorspeller voor hoe het daarna gaat met de aanwezigheid.

En dat de opdrachten en systemen zo ingewikkeld zijn dat vind ik ook vreselijk, ik strijd daar al jaren fanatiek tegen maar ik kan het beleid niet veranderen en ik heb collega's die het juist nog veel ingewikkelder willen maken. Ik kan er topics over volschrijven.
Wat ik dan alleen niet snap is, als die introductie zo belangrijk is, waarom word die dan gehouden op het moment dat de studenten OV-kaart nog niet bruikbaar is?
Badeendje92 schreef:
31-07-2025 16:11
Wat ik dan alleen niet snap is, als die introductie zo belangrijk is, waarom word die dan gehouden op het moment dat de studenten OV-kaart nog niet bruikbaar is?

Tja, hogescholen en universiteiten hebben natuurlijk geen invloed op wat door de overheid besloten wordt qua OV kaart, maar ze hebben zich wel te houden aan afspraken over studiebelasting, lesuren, etc. Ik denk dat we blij moeten zijn dat er in dit land een OV kaart voor studenten (nog) bestaat en niet teveel moeten zeuren over wat extra kosten buiten die kaart om.
Badeendje92 schreef:
Is dat wel zo dan? De introductie waar het hier om gaat, waarvoor die studenten-OV nog niet geldig is, is wel een stadsintroductie. Dit gaat om een introductie van de opleiding en is een discussie die los daarvan ontstaan is.

Daarnaast is die introductie van de opleiding volgens mij geen dagenlange introductie, dus het lijkt mij dat je het er dan toch wel voor over hebt om daar een treinkaartje voor te kopen. Als je open dagen wil bezoeken ga je dat toch ook niet skippen omdat je dan nog geen studentenjaarkaart hebt?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Badeendje92 schreef:
Geen idee, maar dat gebeurde hier ook. Introductie kamp plus eerste instructies over het aankomende schooljaar was in de week voor 1 september. De lessen startten direct op de maandag.
Ik kan me niet herinneren dat ik zo'n soort introductie heb gehad op de universiteit, maar ook niet dat het allemaal zo ingewikkeld was met inleveren, locaties van colleges en toetsen, et cetera. Ik heb soms het idee dat het er met al die digitale systemen niet makkelijker op is geworden (dat was toen net een beetje in opkomst, met Blackboard e.d. maar het meeste leverde je nog gewoon schriftelijk in, of incidenteel op een diskette).
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
31-07-2025 18:23
Ik heb soms het idee dat het er met al die digitale systemen niet makkelijker op is geworden (dat was toen net een beetje in opkomst, met Blackboard e.d. maar het meeste leverde je nog gewoon schriftelijk in, of incidenteel op een diskette).

Is het ook niet, het is ontzettend onoverzichtelijk. Het heeft wel bepaalde voordelen zoals dat het allemaal netjes digitaal gearchiveerd kan worden en dat plagiaatcontrole makkelijker is. En het is veel makkelijker te controleren dat alle docenten hetzelfde beoordelingsmodel gebruiken, inzage en controle is makkelijker geworden etc maar daarmee is het maken en beoordelen ook meer een kwestie van vinkjes zetten geworden. Ik zag laatst een toets waarvan alleen al de rubric 16 pagina’s besloeg. Het zal allemaal wel heel didactisch verantwoord zijn maar dan is nakijken een soort boekhouden geworden. En studenten gaan dus ook die rubric bij langs om alles af te vinken, in plaats van hun eigen creativiteit en analytisch vermogen aan het werk te zetten.
Te peerd parmant al triomfant
Badeendje92 schreef:
Omdat je misschien ook zelf iets kunt investeren in je toekomst ipv te verwachten dat alles je aangereikt en voor je geregeld wordt.

Echt waar hebben we het over?
girasole3 schreef:
31-07-2025 20:23
Omdat je misschien ook zelf iets kunt investeren in je toekomst ipv te verwachten dat alles je aangereikt en voor je geregeld wordt.

Echt waar hebben we het over?
Begrijp er ook niets van. Als je geen zin hebt, of echt helemaal geen geld, oké. Maar je zult tijdens je studie wel vaker geld uitgeven aan dingen die geen boeken ofzo zijn.
pina schreef:
31-07-2025 20:58
Begrijp er ook niets van. Als je geen zin hebt, of echt helemaal geen geld, oké. Maar je zult tijdens je studie wel vaker geld uitgeven aan dingen die geen boeken ofzo zijn.
Lijkt me ook. Een studie is een investering in de toekomst. Als er echt geen geld is, dan kan het niet anders. Maar anders zou ik echt niet vanwege het geld dingen als de intro, werkweken, locatie bezoeken, stages in een andere plaats, semester in het buitenland of wat voor andere activiteiten dan ook die de studie rijker en leuker maken, laten schieten.
-Matilda- schreef:
31-07-2025 00:47
Is rigide het Viva-woord van de maand?
Wat een gedram om niks zeg... je weet echt niet waar je het over hebt!

Maar goed, als 'jouw type' studenten hun opleiding lekker thuis doen, dan zou ik wel graag een bordje op de deur hebben met 'thuis-studeer-diploma' oid. Want een advocaat die 4 jaar in z'n uppie op z'n kamer zat en uit een boekje heeft geleerd hoe je een pleit in de rechtszaal? Nee dank je. En een chirurg die als aanvulling op de boeken wat YouTube video's heeft gekeken over hoe je knieën opereert? Hm, doe mij die student dan maar die in de snijzaal stond. Ook die verpleegster die een infuus aanbrengen via kennisclips wel kon leren mag naar het bed van de buurman gaan. Ik wacht wel op die andere die er wél was!
Oh, en als ik in de BAC zit voor mijn nieuwe collega's, dan hoop ik dat samenwerken ruimschoots geoefend is. Ik ga dus voor een student die wél op de opleiding zijn groepsopdrachten maakte!
Zal vast een opluchting zijn voor jou, want al die thuisstudenten hebben zo lekker veel tijd voor jou. Online misschien, of anders.. wanneer het ze een keer schikt, maar dat laten ze je tegen die tijd wel via een appje weten!

Dan heb ik echt slecht nieuws voor je. Ik zit in het laatste jaar van mijn rechten opleiding. Ik zit in het honoursprogram, samen met 20 andere 'top' studenten. Dus allemaal studenten die gemiddeld een 8 of hoger staan, en een selectieprocedure zijn doorgekomen. Er is 1 student die naar alle colleges gaat. De andere 19, waaronder ik, gaan niet. Althans, er is 1 vak waar we naar de colleges gaan omdat het praktisch (en verplicht) is, de rest wordt echt niet bezocht. Het is gewoon weg niet nodig. En geloof me, de meeste kunnen echt goed pleiten (niet mijn sterkste punt tbh).

Uni bereid je voor, legt de basis. Een basis waarvoor je echt niet fysiek aanwezig hoeft te zijn. Online hoorcolleges, kennislink en gewoon de literatuur lezen is meer dan genoeg voor een 8. Het gaat er ook om wat je daarbuiten doet. De stages die je loopt, als werkstudent aan de slag. En dat hoeft niet in je eerste jaar, dat kan ook tijdens je master.

Dus niet zo uit de hoogte doen, en doen of je perse fysiek aanwezig moet zijn want anders wordt je later slecht in je beroep. Dat het voor jou geldt, betekent niet dat het voor de hele wereld zo is (;
Alleen de eerste 2 bladzijden reacties gelezen, dus mogelijk is dit verderop als genoemd.
In de openingspost leek het vooral om de kosten te gaan.
Mogelijk heeft ze recht op tegemoetkoming scholieren. Voor leerlingen van 18 die tussen de wal en het schip vallen in de periode dat ze nog geen beurs ontvangen.
https://duo.nl/particulier/tegemoetkomi ... vragen.jsp
'Every new beginning comes from some other beginning's end.'
Solomio schreef:
30-07-2025 23:50
Vooral als het onderwijs zich hier niet op aanpast.
Wil je die kinderen nou wat leren? Of wil je ze in je klas hebben?
Zoals ik al zei: de resultaten kelderen.
Ik wil ze graag wat leren maar als ze niet komen en ook geen andere inspanning plegen dan houdt het op.
We hebben ook online oefenmodules gemaakt hoor. Halverwege de periode staat dat bij het merendeel van de studenten op 0% voltooid. In de laatste week begint het ineens op te lopen. Maar dat is voor de meesten te weinig om het alsnog te halen en als ze het wel halen dan is de kennis in no time weer weggezakt. Want vaardigheden beklijven alleen als je regelmatig oefent.
En dat blijkt ook wel in de hogere jaren (ik zit in jaar 1), dan zijn ze het inderdaad allemaal weer vergeten.
Ik maak me megazorgen, ik kan hier wakker van liggen en ik vind het frustrerend, maar volgens jou ligt het dan allemaal aan mij of zo.

Het werkelijke probleem: ze hebben meer sturing nodig, het merendeel kan het vrijblijvende systeem niet aan.

Maar nee dat heeft niks met de stadsintro te maken, daar hoef je echt niet heen. Vooral geschikt voor de stereotype partystudent.
Ik weet niet waarom de mods het belangrijk vinden dat we daarover doorpraten aangezien TO al een tijd weg is, maar bij deze dus nog een keer.
Solomio schreef:
31-07-2025 08:45
Mijn godt, echt, overdrijf toch niet zo.

Hybride, dat is het toverwoord.

Maar zoals ik eerder al zei: het is nog steeds alles of niks.

Of je komt volledig naar school, of je bent geen knip voor de neus waard.

En ja, dat is dus rigide.

Zo wordt dat vanzelf het woord van de maand.
Dat valt dus heel erg tegen. In theorie klinkt hybride leuk, in de praktijk werkt het gewoon niet goed. Plus dat het praktisch gezien ook veel werk is en daar is eigenlijk geen tijd voor. Maar zelfs als die tijd er wel zou zijn ben ik niet zo'n voorstander. Het geeft te veel nadelen.
AL heeft elke studie natuurlijk wat online elementen (en sommige online studies ook fysieke elementen) maar juist dat vrijblijvende, kies maar wat je wil doen en wanneer en op welke manier werkt dus in de praktijk minder goed.
Meer on topic zou ik zeker aanraden om de introductie van de opleiding zelf bij te wonen. De introductie van de stad is vrijblijvender en niet perse voor iedereen even leuk/geschikt. Als je bij een vereniging wil is het wel echt aan te raden.
Natuurlijk leer je wel mensen/de stad kennen en kan het ook waardevol zijn. Maar het is op zich minder belangrijk voor studeer success dan de introductie van de opleiding zelf.
Louloualien schreef:
31-07-2025 21:11
Dan heb ik echt slecht nieuws voor je. Ik zit in het laatste jaar van mijn rechten opleiding. Ik zit in het honoursprogram, samen met 20 andere 'top' studenten. Dus allemaal studenten die gemiddeld een 8 of hoger staan, en een selectieprocedure zijn doorgekomen. Er is 1 student die naar alle colleges gaat. De andere 19, waaronder ik, gaan niet. Althans, er is 1 vak waar we naar de colleges gaan omdat het praktisch (en verplicht) is, de rest wordt echt niet bezocht. Het is gewoon weg niet nodig. En geloof me, de meeste kunnen echt goed pleiten (niet mijn sterkste punt tbh).

Uni bereid je voor, legt de basis. Een basis waarvoor je echt niet fysiek aanwezig hoeft te zijn. Online hoorcolleges, kennislink en gewoon de literatuur lezen is meer dan genoeg voor een 8. Het gaat er ook om wat je daarbuiten doet. De stages die je loopt, als werkstudent aan de slag. En dat hoeft niet in je eerste jaar, dat kan ook tijdens je master.

Dus niet zo uit de hoogte doen, en doen of je perse fysiek aanwezig moet zijn want anders wordt je later slecht in je beroep. Dat het voor jou geldt, betekent niet dat het voor de hele wereld zo is (;
Nieuwsflits die 20 studenten in het honoursprogramma zijn nou juist niet de 'gemiddelde student'. Als je naar de overall resultaten bij een rechtenstudie kijkt waar bij sommige vakken het slagingspercentage bij de eerste kans <10% ligt en bij de meeste vakken niet boven de 40% komt is duidelijk dat veruit de meeste studenten dat dus helemaal niet zo goed kunnen zonder iets te doen. Dus inderdaad dat dat voor jou geldt betekent niet dat dat de norn is. Verre van zelfs.

Daarbij is universiteit nog anders dan hbo, het vaardigheden onderwijs van een hbo is gewoon veel uitgebreider, wij zien echt een hele duidelijke correlatie tussen aanwezig en slagingspercentage, juist bij de vakken waar vaardigheden centraal staan.

Overigens hier hetzelfde als wat andere docenten aangeven. Ik doe echt heel erg veel extra voor de studenten die ik zie, ken, die hun best doen, maar als de student er geen moeite in steekt, onzichtbaar is, niet komt en een paar uur voor een deadline gaat piepen dat is het jammer voor die student. Ik heb 7/8 weken mijn best voor je gedaan, daar heb je geen gebruik van gemaakt dan moet je het nu ook maar zelf uitzoeken.
Forever is a hell of a long time
Badeendje92 schreef:
Omdat ik in de eerste periode er maar een beperkt aantal lesweken beschikbaar is en je zeker aan het begin van de studie wilt zorgen dat de studenten alle lessen krijgen die bij dat blok horen.

Overigens geven wij in de eerste 2 perioden juist ook extra mentorlessen e.d. zodat studenten zo'n goed mogelijke start hebben, dat past gewoon niet in het rooster als we ook de introductiedag(en) daarin moeten proppen.
Selune schreef:
01-08-2025 10:47

Overigens geven wij in de eerste 2 perioden juist ook extra mentorlessen e.d. zodat studenten zo'n goed mogelijke start hebben, dat past gewoon niet in het rooster als we ook de introductiedag(en) daarin moeten proppen.
Volgens mij is er iets heel erg grondig mis het het systeem als je meerdere dagen nodig hebt om het uit te leggen aan best wel slimme jongeren. Wat mij betreft zou een (verplichte!) plenaire bijeenkomst op 1 september, van negen tot twaalf, toch wel voldoende moeten zijn. En als je zelfs die drie uur niet kan missen om de kinders succesvol naar het BSA te leiden is er nog veel meer mis met het systeem, of met je vaardigheden als docent natuurlijk.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
Lady*Voldemort schreef:
01-08-2025 21:20
Volgens mij is er iets heel erg grondig mis het het systeem als je meerdere dagen nodig hebt om het uit te leggen aan best wel slimme jongeren. Wat mij betreft zou een (verplichte!) plenaire bijeenkomst op 1 september, van negen tot twaalf, toch wel voldoende moeten zijn. En als je zelfs die drie uur niet kan missen om de kinders succesvol naar het BSA te leiden is er nog veel meer mis met het systeem, of met je vaardigheden als docent natuurlijk.
Precies dit.

Ik weet trouwens niet anders dan dat het academisch jaar begin september wordt geopend. En dat lessen niet voor 1 september plaatshebben.

Waarom eerstejaars er dat ene jaar dan eerder moeten zijn is mij een raadsel.

Mensen zeggen hier dat de norm wordt gesteld. Dat iedereen aanwezig moet zijn. Maar die norm is zelfbedacht natuurlijk als hij voor september plaatsvindt.

En verder begrijp ik dat studenten die tijdens die introductie niet aanwezig zijn ook minder kans hebben de studie af te ronden. Maar dat lijkt me een klassiek verband van een correlatie, maar niet noodzakelijkerwijs een causaal verband.

Anders gezegd: dat studenten die tijdens de introductie aanwezig zijn gedurende het jaar ook meer aanwezig zijn, en dus succesvoller, toont niet aan dat de introductie ook vanzelfsprekend intrinsieke waarde heeft.
Lady*Voldemort schreef:
01-08-2025 21:20
Onze introductie is dan ook meer als een droge opsomming van wie/wat/waar. Bij ons werkt het prima en zijn de meeste studenten ook gewoon enthousiast over de introductie. Juist degenen die dat al niks vinden zijn vaak ook degenen die, die houding het hele jaar houden en dat helpt ze vaak niet veel verder.
Heeft niets te maken met slim of niet slim, wel met interesse/inzet/(studie)houding.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven