Hand in hand lopen

01-08-2025 10:55 118 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Ik vroeg me even af of ik me aanstel..

Al jaren heb ik twee goede vrienden. Sinds een jaar hebben ze een relatie, maar we doen nog regelmatig dingen met z'n drieën. Nu valt het me al sinds het begin op dat als we over straat lopen dat ze vrijwel altijd hand in hand lopen. Dit vind ik op zich prima, maar merk wel dat ik me toch enigszins ongemakkelijk erbij voel. Ik loop er vaak dan een beetje naast of uiteindelijk voor of achter ze, terwijl we toch echt samen wat doen of ergens naartoe gaan. Ik heb wel eens voor de grap gezegd van "krijg ik geen handje", maar daar werd niet op gereageerd.

Ergens vraag ik het me af of het misschien een beetje asociaal is en of ik er wat over moet zeggen? Ik stoor me er soms wel aan, maar wellicht stel ik me flink aan.

Momenteel ben ik vrijgezel, maar bij mijn ex hadden we altijd een beetje de onbesproken regel dat we in het bijzijn van anderen het fysieke contact beperken.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?
eekhoorntje wijzigde dit bericht op 01-08-2025 14:41
3.13% gewijzigd
Lila-Linda schreef:
01-08-2025 11:44
Je geeft nu de 'handen' de schuld, maar je bent toch ook gewoon het 3e wiel aan de wagen? Dat is prima, als jullie dat alle 3 prima vinden. Maar hoeft niet verborgen te worden. Accepteer dat jij een andere rol hebt dan zij 2en
Ik zou dat niet zonder meer accepteren. In ieder geval: ik zou ook niet zoveel zin meer hebben om met ze op te treken. Zeker niet als het structureel gebeurt.

Dat de rol verandert hoeft ook niet zo te zijn.

Ik ben altijd terughoudend om genegenheid te laten zien in gezelschap. Juist om gelijkwaardigheid ten opzichte van derden nog te bewaren. Zeker als het vrienden betreft.
Paradise schreef:
01-08-2025 22:07
Ik zou dat niet zonder meer accepteren. In ieder geval: ik zou ook niet zoveel zin meer hebben om met ze op te treken. Zeker niet als het structureel gebeurt.

Dat de rol verandert hoeft ook niet zo te zijn.

Ik ben altijd terughoudend om genegenheid te laten zien in gezelschap. Juist om gelijkwaardigheid ten opzichte van derden nog te bewaren. Zeker als het vrienden betreft.
Maar zelfs zonder die handen is er toch gewoon iets fundamenteels veranderd aan de verhouding tussen TO en haar vrienden? Die vrienden zijn nu een stel dat naast her fysieke (neem ik aan) mentaal ook onwijs close zijn geworden. Dat uit zich ook op allerlei subtiele manieren. Van gelijkwaardigheid in de verhoudingen is gewoon geen sprake meer, hoe erg ze ook hun best doen om niemand uit te sluiten. Ik denk ook dat TO dar voelt. En dar is begrijpelijk. Maar wel onvermijdelijk in dit geval.
Bbubbels schreef:
01-08-2025 22:18
Maar zelfs zonder die handen is er toch gewoon iets fundamenteels veranderd aan de verhouding tussen TO en haar vrienden? Die vrienden zijn nu een stel dat naast her fysieke (neem ik aan) mentaal ook onwijs close zijn geworden. Dat uit zich ook op allerlei subtiele manieren. Van gelijkwaardigheid in de verhoudingen is gewoon geen sprake meer, hoe erg ze ook hun best doen om niemand uit te sluiten. Ik denk ook dat TO dar voelt. En dar is begrijpelijk. Maar wel onvermijdelijk in dit geval.
Gelijkwaardigheid kan er gewoon nog zijn hoor. Je bent toch niet alleen maar iemands partner, maar ook nog iemands vriend? Iemand vervult nooit een enkele rol in het leven.

Maar goed, ik ken mensen voor wie de relatie het hoogste goed is. Die spreken bij voorkeur ook af met stelletjes. Ik sta daar anders in.
Bbubbels schreef:
Dat kan best prima gaan hoor, als ze werkelijk heel erg hun best doen. Maar dat doen ze dus niet.
Ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan, met de vader van mijn dochters liepen we zelden hand in hand, af en toe gearmd, met huidige vriend is het gewoon een soort automatisme, en fijn gevoel maar kan me er nu misschien wel wat bij voorstellen. Waarschijnlijk hebben zij het ook niet door en doen ze het niet express om jou een buitengesloten gevoel te geven. Toen ik na mijn lange huwelijk weer single was ging ik een keer met twee goed bevriende stellen uit eten, het halve etentje hebben ze selfies zitten maken met /van hun tweetjes (stel per stel dus) tja toen voelde ik me ook wel even moederziel alleen, tot ik voor de grap ook maar een selfie in mijn eentje maakte en vroeg of we de telefoon verder maar even konden laten rusten want niet echt gezellig aan tafel, ze hadden het niet eens door gehad. Laatst ging de partner van een goede vriend van mijn vriend met ons mee naar een feest want haar partner was naar een wielerwedstrijd met zijn zoon. Ze pakte spontaan mijn hand want dat vond ze altijd zo gezellig met haar vriend, dus toen liepen we daar idd gezellig met z'n drietjes hand in hand, ik in het midden :-) . Lang verhaal alleen maar om te zeggen dat je je gevoel misschien het beste kunt uitspreken naar je vrienden.
Mijn man en ik wandelen regelmatig met een goede vriendin. Ook in haar gezelschap lopen we wel stukjes hand in hand maar we wisselen wel echt af wie naast wie loopt. Met z'n drieën naast elkaar kan soms niet. Op de stukken waar dat niet kan loop ik soms naast mijn man (hand in hand), soms naast mijn vriendin en soms alleen terwijl mijn man naast mijn vriendin loopt. Ik denk niet dat mijn vriendin het erg vindt dat man en ik hand in hand lopen maar ze zal het niet leuk vinden als zij altijd je haar eentje achter ons aan moet lopen. Volgens mij zit daar dan ook het grootste probleem in. Ze laten jou steeds achter hun lopen en voor jou voelt dat alsof je er niet bij hoort. Dat vind ik echt niet netjes en hier zou ik dan ook zeker iets van zeggen als ik jou was.
Eekhoorntje schreef:
01-08-2025 11:22
Het is wellicht ook anders als je echt in een groep van mensen loopt. Maar wij lopen soms hele stukken door de stad heen en dan loop ik er maar een beetje achteraan.

En hoezo is dat overdreven dat ik binnen mijn relatie fysieke aanrakingen beperk op het moment dat we met anderen zijn?
Maar stel, ze lopen naast elkaar, handen los. Dan loop je er toch nog steeds achteraan?
Taskmaster schreef:
01-08-2025 13:37
Djiezus mensen, het gaat ook helemaal niet over handen vasthouden an sich. Lekker doen!

Het gaat erom als je dat doet als er één ander iemand bij is. Focus!

Djiezus mensen,.... Focus!
:rofl: :rofl: :rofl:
Dat kun je bij ieder topic hier zeggen, want als er één ding is dat het Viva forum niet kan, dan is het focussen.
Het gaat hier altijd alle kanten op.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Wombat schreef:
01-08-2025 22:25
Dat kan best prima gaan hoor, als ze werkelijk heel erg hun best doen. Maar dat doen ze dus niet.
Als ik TO haar verhalen lees kunnen ze inderdaad wel wat beter hun best doen. Maar dat ziet in mijn ogen wel meer op de manier van communiceren en hun houding dan puur die handen. Bedoelde meer dat als je eerst vrienden was en twee daarvan worden een stel dan is er natuurlijk in de basis wel iets veranderd. En dat is heel moeilijk weg te nemen. Heel anders dan dat je elkaar zo leert kennen.
Pelle schreef:
02-08-2025 01:18
Maar stel, ze lopen naast elkaar, handen los. Dan loop je er toch nog steeds achteraan?
Maar ik denk dat dat nu juist het grootste probleem is, dat TO er nu steeds soort van automatisch maar wat bij bungelt.
Als ze met 3en naast elkaar lopen en er schuift er steeds eentje op naar voren of achteren waar er geen plek voor 3en is en dat wisselt zich een beetje af wie er alleen loopt, dan voelt dat heel anders. Maar als zij met 2 steeds hand in hand blijven lopen, dan is het dus steeds TO die alleen loopt en dan snap ik best dat dat niet zo leuk is.
Mijn man en ik lopen eigenlijk helemaal niet zo vaak hand in hand, alleen soms als we met 2 zijn. Met zijn vrijgezelle broer erbij, ben ik juist eerder degene die alleen loopt waar er weinig plek is, omdat mijn man zijn broer juist niet het gevoel wil geven dat hij er niet bij hoort. En met de kinderen erbij heb ik eerder een kind aan de hand dan man, maar dat stopt vast over een paar jaar 😉
Het gaat echt werkelijk nergens over
Doet me een beetje denken aan een vriendin die op de middelbare een vriendje kreeg en ze dan samen uitgebreid gingen tongen. Dan zat ik er bij en dat vond ik echt zo ongemakkelijk 😂
Ik moet zeggen, eekhoorn, dank voor dit prettige topic en succes met de hand-in-hand-types. Mijn advies is een vriendje te nemen en daarmee voor hun ogen allerlei vuigs te doen.
Lady*Voldemort schreef:
01-08-2025 16:52
Ik vind het juist altijd erg leuk als mensen hand in hand lopen, of als mensen het niet kunnen laten even lekker met elkaar op de bek te gaan. Beter dan ruzie maken en vechten, denk ik dan altijd.

Ja? Als je met z’n drieën op stap bent en de andere twee zijn mega klef de hele tijd dan denk jij alleen maar ‘ahhhhwwwe cute!!!!’ ??? Echt niet.
Trixie schreef:
01-08-2025 16:53
Ik ben even bij mijzelf nagegaan. Mijn man en ik lopen niet hand in hand maar gearmd (hoe zeg je dat?). Het is nog nooit in mij opgekomen dat wij daarmee iemand uitsluiten. Ik heb dat zelf ook nooit zo ervaren zover ik me kan herinneren.

Ik kan me wel voorstellen dat het niet leuk is als je daar zelf naar verlangt. En dat je op die manier ingewreven krijgt dat je niemand hebt om hand in hand mee te lopen. Maar dat kun je het stel in kwestie niet kwalijk nemen. Ten minste, dat zou ik heel raar vinden.

Jaaa dat is het. Iedereen is gewoon jaloers. Hoef je gelijk niet meer over je eigen gedrag na te denken of je aan te passen. Handig!
Ik begrijp je hoor to. Ik zou het ook niet leuk vinden. Man en ik lopen met enige regelmaat hand in hand, al hoewel we wel ook vrij praktisch zijn en loslopen heeft ook zo zijn voordelen.

Maar voor mij voelt hand in hand lopen met z'n 2en wel echt anders dan hand in hand lopen in gezelschap en al helemaal als het geen stelletjes zijn.
Het voelt voor mij alsof de balans niet klopt. Hand in hand gedrag straalt op het moment meer uit dat je als duo gezien moet worden, terwijl als ik met (bevriende) mensen samen ben, dan ben ik daar niet zozeer als onderdeel van een duo, maar als ik, de vriendin, de collega, de buurvrouw, de tante.
Ik vind het belangrijker dat dát de vibe is die ik uitstraal i.p.v. dat ik mezelf als koppel identificeer/presenteer. Net zo goed als dat ik niet constant over mijn kinderen ging zitten leuteren als ik in gezelschap was van niet ouders. Ik kan mezelf dan wel als moeder neerzetten, maar ik ben daar op dat moment ook als vriendin en dan wil ik ook mijn blik meer openstellen. Er zijn meer mensen op de wereld met andere hobby's, levensfases, etc. en dat geldt ook voor het wel of niet in een relatie zitten. En dat openstellen voelt voor mij logischer als je niet aan een ander vastgeplakt zit.

Dus ja, met andere mensen is het echt niet zo dat man en ik elkaar helemaal niet aanraken. Of niet elkaars blik af en toe opzoeken. Maar we proberen echt wel de focus te leggen op het contact met anderen. Mijn man zie ik alle andere dagen van de week toch al. Ik ben met anderen juist voor de connectie met anderen. Voor mij voelt continue handjes vasthouden, kusjes geven, naast elkaar willen zitten/lopen etc. niet alsof je heel erg openstaat voor anderen.

Ik hoef er trouwens niet over na te denken. Dat gebeurt automatisch, omdat het voor mij heel logisch en vanzelfsprekend voelt en voor mij ook als normaal onderdeel van een stukje etiquette voelt.
Bbubbels schreef:
Nee hoor, dat hoeft helemaal niet. Je bent toch meer dan alleen partner van? Op het moment dat wij in een driehoek zitten, dan zit ik daar niet per se met een relatiepet op. Ik kan dan ook gesprekken hebben met een vriend(in) waarbij wij het samen eens zijn en ik het niet eens ben met partner. Subtiele manieren? Geen gelijkwaardigheid? Daar ben je toch zelf bij? Ik ken dat niet. Ook niet zozeer bij vrienden.

Ik heb helaas 1 keer een situatie meegemaakt die me is bijgebleven met een toen nog goede vriendin waar ik mij de hele avond onprettig heb gevoeld. Man en ik hebben tien jaar geleden een moeilijke tijd meegemaakt binnen onze relatie en ik ben toen gaan eten bij goede vriendin en die was met haar man zo verschrikkelijk klef en knuffelig en handje handje, praktisch bij elkaar op schoot zitten, terwijl ik eigenlijk gewoon niet eens wist of mijn relatie het zou overleven en ik daar verdrietig zat te zijn.
Dat is zó niet fijn als je het gevoel hebt inbreuk te maken op een ander z'n duo bubbel waar er vooral oog is voor elkaar en je niet echt kunt openstaan voor anderen in je gezelschap.
NomenNesci0 schreef:
02-08-2025 20:41
Nee hoor, dat hoeft helemaal niet. Je bent toch meer dan alleen partner van? Op het moment dat wij in een driehoek zitten, dan zit ik daar niet per se met een relatiepet op. Ik kan dan ook gesprekken hebben met een vriend(in) waarbij wij het samen eens zijn en ik het niet eens ben met partner. Subtiele manieren? Geen gelijkwaardigheid? Daar ben je toch zelf bij? Ik ken dat niet. Ook niet zozeer bij vrienden.

Ik heb helaas 1 keer een situatie meegemaakt die me is bijgebleven met een toen nog goede vriendin waar ik mij de hele avond onprettig heb gevoeld. Man en ik hebben tien jaar geleden een moeilijke tijd meegemaakt binnen onze relatie en ik ben toen gaan eten bij goede vriendin en die was met haar man zo verschrikkelijk klef en knuffelig en handje handje, praktisch bij elkaar op schoot zitten, terwijl ik eigenlijk gewoon niet eens wist of mijn relatie het zou overleven en ik daar verdrietig zat te zijn.
Dat is zó niet fijn als je het gevoel hebt inbreuk te maken op een ander z'n duo bubbel waar er vooral oog is voor elkaar en je niet echt kunt openstaan voor anderen in je gezelschap.
Dat is toch ook gewoon onaardig? Ik bedoel ook helemaal niet dat je je niet moet aanpassen aan de situatie. Als mijn man en ik met een derde persoon zijn ga ik echt niet bewust tegen hem aan zitten plakken. Maar als ik in de situatie hem ergens een keer een kus of een knuffel oid geef dan denk ik daar ook niet zeer uitgebreid over na. Maargoed, zo klef zijn wij sowieso niet. Er moet gewoon een balans zijn denk ik. En die mist in het geval van TO.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven