Ik voel me niet meer aantrekkelijk

02-08-2025 23:57 130 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,
Ik ben begin 50 en begin me oud en onaantrekkelijk te voelen.. mannen glimlachen nog wel eens naar me op straat ofzo maar dit lijkt meer een soort vriendelijke glimlach. Ik voel me niet meer begeerd. Ik ben nu op vakantie en om me heen zie ik dan de blikken die jonge vrouwen krijgen. Ik voel me er dan zo niet (meer) toe doen.. Ik baal van mezelf dat ik dit ervaar maar ik kan er niks aan doen, ik vind het gewoon pijnlijk.. Als ik mezelf in de spiegel zie vind ik mezelf soms ook zo oud en lelijk…. Ik word er gewoon somber van af en toe. Ik zou graag ook nog eens een relatie willen maar dat ik me zo onaantrekkelijk voel helpt daar niet bij natuurlijk….
Ik weet niet zo goed wat ik wil met dit topic.. even van me afschrijven helpt iig een klein beetje…
Claire45 schreef:
03-08-2025 10:12
Wat is er mis mee om iets aan je uiterlijk te doen als je het zelf leuk vindt en er blij van wordt? Ik vind het zo gek om meteen de link te leggen met onzekerheid, een laag zelfbeeld en willen pleasen. Voor mij is het echt een onderdeel van wie ik ben en natuurlijk van hoe ik me aan de buitenwereld wil laten zien, en dat heeft niks te maken met een laag zelfbeeld. Waar komt dat idee toch vandaan?
Dit topic gaat over iemand die nogal veel aan haar uiterlijk ophangt. Lijkt me zaak dat ze vooral leert dat andere dingen belangrijk zijn.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Hotgirlsummer schreef:
03-08-2025 10:14
Ja, dat is ook echt wat ik schrijf..
Nee, dat schrijf ik.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Hotgirlsummer schreef:
03-08-2025 09:25
Ik heb ook vaak het idee dat dit veel sterker speelt bij ‘mooie’ vrouwen voor wie bij wijze van spreken iedereen z’n hoofd omdraait/omdraaide. Als je gewoon lekker middelmatig bent heb je daar veel minder last van, want je was het toch al niet gewend. :)

Herkenbaar. Ik ben nooit knap geweest, geen mannen die naar me floten, en dat is prima. Mensen die van jongs af aan veel aandacht gekregen hebben, kunnen hier moeite mee hebben.
Op een eerder topic vonden veel vrouwen herkenning en sommigen vonden het heel erg dat niemand zich meer omdraaide. Iemand vond dat nog moeilijker dan toen ze ernstig ziek was. Voor mij onbegrijpelijk.

Toch kan het wel helpen om leuke kleren te kopen of een mooi kapsel.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Bbubbels schreef:
03-08-2025 10:07
Op zich snap ik best dat ouder worden sucks. En dat je zelf baalt van veranderingen aan je lichaam. Maar dat je dat zo ophangt aan aandacht van random mannen?? Heb je dan alleen bestaansrecht als je begluurd wordt?! Ik vind dat gevoel echt onwijs ongemakkelijk. Van die mannen die je even ongevraagd met hun ogen uitkleden op straat. Bah. Dus nee, ik snap het probleem niet zo als dat zou afnemen. Dan wordt je toch gewoon gereduceerd tot je uiterlijk en daar word je dan blij van?

Ik denk niet dat TO dat bedoelt, ik bedoel dat zelf ook niet. Het betreft niet alleen mannen, al is het leuk wanneer men de deur voor je openhoudt, je helpt met sjouwen wanneer het net wat te zwaar is: zulke hoffelijke acties tref je als jonge vrouw eerder dan wanneer je als wat kleurloos, uitzakkend typje, een beetje zoals ik, over de straat sloft. Bij mij heeft het er ook mee te maken dat ik een stuk meer naar binnen ben gekeerd dan vroeger. Ik ervaar verlies, niet alleen bij mezelf, maar er vallen mensen om me heen weg, mijn oudste hond is overleden, ik tob veel.
Voor een deel heeft dat in mijn geval wel met ouder worden te maken. Ik realiseer me daarbij dat de tijd die ik nog heb steeds korter wordt en dat ik "op moet schieten om er nog wat van te maken" en dat legt me helemaal lam.

Zelf denk ik dat de onzichtbaarheid van oudere vrouwen (en ook mannen, maar die praten daar minder over) voor een deel te maken heeft met verlies van de jonge en veerkrachtige uitstraling, en voor een ander deel met het je terugtrekken in jezelf.
Misschien is het ook een soort rouw waar je doorheen moet, in plaats van steeds terug te willen naar wat was. In deze fase kun je jezelf ook weer opnieuw uitvinden, als een andere versie van je vrouwelijke zelf. Maar blijven vergelijken met de vorige versies/fases (of andere vrouwen in die vorige fases) brengt je niet zoveel. Er zijn volgens mij best goede boeken over geschreven. Bijvoorbeeld 'de overgang als bron van kracht', waarbij op een meer holistische wijze wordt gekeken naar de betekenis van bepaalde levensfases en hoe het juist verdieping kan geven aan je ontwikkeling als mens/vrouw.
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
Niets menselijks is mij vreemd en ik geef wel om mijn uiterlijk, en vind het ook niet erg als dat door anderen gezien wordt, in tegenstelling tot sommigen hier. En ja, ik doe wat ik kan om dat op peil te houden.

Met aandacht van mannen ben ik niet zo bezig, heb ook nog niet gemerkt dat dat zoveel minder is. Maar ik wil er zelf wel graag goed uitzien en ik vind het wel jammer dat sommige dingen minder zijn geworden. Partner moet het doen met een slap aftreksel van wat ik ooit was ;) . En ik ook, als ik oude foto’s zo eens bekijk.

Overigens heb ik niet het idee dat de aandacht volledig stopt na een bepaalde leeftijd, ik zie dat zelfs mijn bejaarde moeder nog veel sjans heeft! Ja, niet van jongens van 25 natuurlijk.
Solomio schreef:
03-08-2025 10:16
Dit topic gaat over iemand die nogal veel aan haar uiterlijk ophangt. Lijkt me zaak dat ze vooral leert dat andere dingen belangrijk zijn.
Wat maakt het uit? En ander hangt weer veel op aan minderende sportprestaties, of baalt als het geheugen minder wordt. We hebben allemaal zo onze dingen.

Ik werk in een “intellectuele” sector waar mensen soms moeten wennen dat ze op een bepaalde leeftijd niet meer de up & coming prodigy zijn in hun vakgebied. Iedereen moet soms even schakelen om je nieuwe plek in het leven te vinden.
Sierlijk schreef:
03-08-2025 10:19
Herkenbaar. Ik ben nooit knap geweest, geen mannen die naar me floten, en dat is prima. Mensen die van jongs af aan veel aandacht gekregen hebben, kunnen hier moeite mee hebben.
Als ik om me heen kijk, zie ik mijn oudere vriendinnen nog steeds, net als vroeger, aandacht krijgen van mannen én vrouwen, want uitstraling verlies je niet met de jaren gelukkig. Misschien zijn de mensen die ze nu aantrekken wat ouder geworden, net als zijzelf, maar het is echt onzin dat door een paar rimpels of grijze haren opeens alle deuren sluiten en de eenzame opsluiting nog de enige oplossing is.

Ik denk dat het probleem van TO mentaal is, een soort idée fixe over ouder worden en de verloren jeugd, terwijl iederéén om je heen ouder wordt en er dus eigenlijk weinig verandert. Zeker aantrekkelijkheid is van alle leeftijden.
Ik denk dat het komt omdat meisjes al vanaf dat ze heel jong zijn worden geprezen omdat ze mooi en lief zijn. Als je gaat denken dat dat een belangrijk onderdeel is van jou als mens dan gaat het mis. Je bent veel meer dank je uiterlijk. Als oudere vrouw heb je levenservaring, kennis en kunde, wijsheid. Tenminste als je dat ontwikkeld hebt. Zo niet, ga daar dan mee aan de slag.
Airysuit schreef:
03-08-2025 10:05
Sommige jonge vrouwen hebben hun leven lang al niet veel aandacht van mannen omdat ze niet conventioneel aantrekkelijk zijn. Wees blij dat je dat überhaupt hebt mogen ervaren ooit.
Als ik het hier zo lees mag TO blijkbaar blij zijn dat ze eindelijk van die ongewenste aandacht af is.
Bontebok schreef:
03-08-2025 10:34
Ik denk dat het komt omdat meisjes al vanaf dat ze heel jong zijn worden geprezen omdat ze mooi en lief zijn. Als je gaat denken dat dat een belangrijk onderdeel is van jou als mens dan gaat het mis. Je bent veel meer dank je uiterlijk. Als oudere vrouw heb je levenservaring, kennis en kunde, wijsheid. Tenminste als je dat ontwikkeld hebt. Zo niet, ga daar dan mee aan de slag.
Ach mannen zijn er ook mee bezig als ze kaal worden en een buikje krijgen en duidelijk gezien worden als middelbare man.
pina schreef:
03-08-2025 10:36
Als ik het hier zo lees mag TO blijkbaar blij zijn dat ze eindelijk van die ongewenste aandacht af is.
Ik vind het leuk om aandacht te krijgen van mannen (ook van vrouwen trouwens), omdat het fijn is om ‘gezien’ te worden. Dat is waarschijnlijk wat TO bedoelt: onzichtbaar door het leven gaan en over het hoofd gezien worden is een rotgevoel. Ik denk alleen niet dat uiterlijke schoonheid daar zo’n doorslaggevende rol in speelt. Ja, iemand die zichzelf zichtbaar verwaarloost, straalt een gebrek aan eigenliefde uit, iets treurigs, en daar lopen mensen waarschijnlijk liever met een boogje omheen.
Claire45 schreef:
03-08-2025 10:55
Ik vind het leuk om aandacht te krijgen van mannen (ook van vrouwen trouwens), omdat het fijn is om ‘gezien’ te worden. Dat is waarschijnlijk wat TO bedoelt: onzichtbaar door het leven gaan en over het hoofd gezien worden is een rotgevoel. Ik denk alleen niet dat uiterlijke schoonheid daar zo’n doorslaggevende rol in speelt. Ja, iemand die zichzelf zichtbaar verwaarloost, straalt een gebrek aan eigenliefde uit, iets treurigs, en daar lopen mensen waarschijnlijk liever met een boogje omheen.
Ja, ik vind dat ook leuk.

Was laatst op een bruiloft, hele avond op de dansvloer gestaan, en aan het eind, bij vertrek, kwamen er vijf meiden van een jaar of 16 naar me toe: “mevrouw, voor u weg gaat willen wij nog even zeggen dat u er zo mooi uitzag vandaag! Die jurk staat echt geweldig!”. Ik vond dat zo lief, dat ze die moeite namen, en het was door de manier waarop ze me aanspraken met U en mevrouw enzo heel duidelijk dat ze mij binnen mijn leeftijdscategorie complimenteerden. Het was oprecht, want eentje was een nichtje van de bruid en had er blijkbaar later nog over gehad. Hoe dan ook, ik vond het leuk om te weten dat ik me niet voor niets opgedoft had, deze meiden hadden het in elk geval opgemerkt. Qua mannen was er ook wel wat aandacht, maar dat was meer dronken gedoe. Dat gaf niet datzelfde gevoel, zeg maar.
pina schreef:
03-08-2025 10:40
Ach mannen zijn er ook mee bezig als ze kaal worden en een buikje krijgen en duidelijk gezien worden als middelbare man.
Ja maar mannen hebben er volgens mij minder last van omdat ze op die leeftijd de ervaren kracht zijn op hun werk en daar krijgen ze bevestiging voor. Als je als vrouw vooral bezig bent geweest met kinderen en je uiterlijk dan is er na je vijftigste niet veel meer over.
Bontebok schreef:
03-08-2025 11:12
Ja maar mannen hebben er volgens mij minder last van omdat ze op die leeftijd de ervaren kracht zijn op hun werk en daar krijgen ze bevestiging voor. Als je als vrouw vooral bezig bent geweest met kinderen en je uiterlijk dan is er na je vijftigste niet veel meer over.
Hoezo, het is toch niet het een of het ander? Wij hebben toch ook ons werk en carrière etc.? Ik ben ook een ervaren kracht op mijn werk en ik zit daar niet vanwege mijn uiterlijk.

Ik heb geen kinderen, maar ik heb niet het idee dat dat mij beter conserveert dan vriendinnen met kinderen.
Ik vind het wel jammer hoor, dat alles minder strak wordt. Dat ansich maakt me niet verdrietig, wel het besef dat mijn jonge jaren voorbij zijn en ik vooral bezig ben geweest met overleven en toen ik er net lekker inkwam hield het op door een andere aandoening. Soort mijn leven is voorbij en nu wordt het wachten tot het over is.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ik heb er vooral zelf last van. Ik ben sinds een maand of wat veel aan het sporten en ben tien kilo afgevallen. In plaats van mijn gedroomde strakke lichaam met zichtbare spieren, heb ik nu voelbare spieren die worden omhuld door een rimpelig zakje. Tja, dat is het dus. Qua belangstelling van mannen is het wel wat minder, maar vooral is de doelgroep veranderd. Mannen van 60+ maken ineens flirterige opmerkingen, daar ben ik nog niet aan toe. En aan de andere kant jonge kerels die wat minder goed liggen bij hun eigen leeftijdsgroep. Echt apart is dat, denken ze dan wel een kans te maken bij een oudere vrouw die de aandacht van 30-50 is verloren. Overigens doet dat me dan weer niet zoveel. Ik weet dat ik er voor een vijftiger nog heel aardig uit zie en ik doe in ieder geval mijn best om gezond en fit te blijven.
Lieneke schreef:
03-08-2025 10:19
Ik denk niet dat TO dat bedoelt, ik bedoel dat zelf ook niet. Het betreft niet alleen mannen, al is het leuk wanneer men de deur voor je openhoudt, je helpt met sjouwen wanneer het net wat te zwaar is: zulke hoffelijke acties tref je als jonge vrouw eerder dan wanneer je als wat kleurloos, uitzakkend typje, een beetje zoals ik, over de straat sloft. Bij mij heeft het er ook mee te maken dat ik een stuk meer naar binnen ben gekeerd dan vroeger. Ik ervaar verlies, niet alleen bij mezelf, maar er vallen mensen om me heen weg, mijn oudste hond is overleden, ik tob veel.
Voor een deel heeft dat in mijn geval wel met ouder worden te maken. Ik realiseer me daarbij dat de tijd die ik nog heb steeds korter wordt en dat ik "op moet schieten om er nog wat van te maken" en dat legt me helemaal lam.

Zelf denk ik dat de onzichtbaarheid van oudere vrouwen (en ook mannen, maar die praten daar minder over) voor een deel te maken heeft met verlies van de jonge en veerkrachtige uitstraling, en voor een ander deel met het je terugtrekken in jezelf.
Mooi gezegd! Je gaat een nieuwe levensfase in (zeker als je in de overgang bent en je hormonen gaan lopen klieren). Daar moet je opnieuw vorm aan geven en komt met onzekerheden.
Nogevendit schreef:
03-08-2025 11:30
Mooi gezegd! Je gaat een nieuwe levensfase in (zeker als je in de overgang bent en je hormonen gaan lopen klieren). Daar moet je opnieuw vorm aan geven en komt met onzekerheden.
Ja dat is echt zo. De generatie hieronder begint nu met kinderen krijgen en zij hebben nog zoveel moois voor de boeg. De wereld ligt open, ze kunnen nog hun carrière vormgeven etc. Ik mag nog 15 jaar werken, maar qua life events staat er verder niet zoveel meer op het programma. Qua gezondheid/energie gaat het ook nog maar één kant op. Het zou zomaar kunnen dat ik over pakweg 10 jaar ook reikhalzend uitkijk naar mijn pensioen.
KamilleT schreef:
03-08-2025 11:36
Ja dat is echt zo. De generatie hieronder begint nu met kinderen krijgen en zij hebben nog zoveel moois voor de boeg. De wereld ligt open, ze kunnen nog hun carrière vormgeven etc. Ik mag nog 15 jaar werken, maar qua life events staat er verder niet zoveel meer op het programma. Qua gezondheid/energie gaat het ook nog maar één kant op. Het zou zomaar kunnen dat ik over pakweg 10 jaar ook reikhalzend uitkijk naar mijn pensioen.
Dat uitkijken naar mijn pensioen heb ik nu al, terwijl ik nog bijna 10 jaar 'moet'. Ik ken mensen die in het verleden op mijn leeftijd nu al met de VUT mochten. Daar ben ik stikjaloers op :-(
Afgelopen week werd het ineens pijnlijk duidelijk hoe de jongere generatie naar oudere werknemers kijkt: een collega van 27 wilde aan mij 'trucjes' laten zien in Outlook. Lieve schat, ik werk al 100 jaar met Outlook en ken het van binnen en van buiten en heb inmiddels mijn keuzes gemaakt in waar ik mee wil werken en waarmee niet.
Ergens lijkt het idee te bestaan dat je als 'ouwe bok' niet digitaal vaardig zou zijn.
Nogevendit schreef:
03-08-2025 11:39
Dat uitkijken naar mijn pensioen heb ik nu al, terwijl ik nog bijna 10 jaar 'moet'. Ik ken mensen die in het verleden op mijn leeftijd nu al met de VUT mochten. Daar ben ik stikjaloers op :-(
Oh echt? Mijn vriend is 57 en mijn vader werkte op die leeftijd al niet meer. Hij is daarna ook wel vrij snel een oude man geworden. Ik kan me er echt niets bij voorstellen dat mijn vriend (of ik) nu al ‘met pensioen’ zou gaan.
Toevallig hadden we het er van de week over op het werk (collega’s van 53-60 jaar). We waren er allemaal nog niet zo mee bezig, maar het er wel over eens dat we dan een dagbesteding zouden gaan zoeken of een kleinere baan.
Ik heb er geen moeite mee dat mannen minder kijken. Er zaten vaak ook weirdo’s en lastposten bij hoor. Dat gaf vaak ook een onveilig gevoel en gedoe.
En altijd de dubbele agenda’s van mannen die wat van me moesten, het was heel vaak niet ‘zomaar’’ die aardige hulp en attentie.

Het geeft ook vrijheid terug, dat ouder worden. Daar hoef ik me niet meer druk over te maken. Ik hoop vooral me zo lang mogelijk fit en gezond te voelen, en daar werk ik ook graag voor.
Levensgenieter ;)
Claire45 schreef:
03-08-2025 10:12
Wat is er mis mee om iets aan je uiterlijk te doen als je het zelf leuk vindt en er blij van wordt? Ik vind het zo gek om meteen de link te leggen met onzekerheid, een laag zelfbeeld en willen pleasen. Voor mij is het echt een onderdeel van wie ik ben en natuurlijk van hoe ik me aan de buitenwereld wil laten zien, en dat heeft niks te maken met een laag zelfbeeld. Waar komt dat idee toch vandaan?
Daar is niets mis mee mits je het voor jezelf doet en niet om mannen weer naar je te laten kijken. Dat is gewoon geen goede motivatie.
Tovergieter schreef:
03-08-2025 10:21
Misschien is het ook een soort rouw waar je doorheen moet, in plaats van steeds terug te willen naar wat was. In deze fase kun je jezelf ook weer opnieuw uitvinden, als een andere versie van je vrouwelijke zelf. Maar blijven vergelijken met de vorige versies/fases (of andere vrouwen in die vorige fases) brengt je niet zoveel. Er zijn volgens mij best goede boeken over geschreven. Bijvoorbeeld 'de overgang als bron van kracht', waarbij op een meer holistische wijze wordt gekeken naar de betekenis van bepaalde levensfases en hoe het juist verdieping kan geven aan je ontwikkeling als mens/vrouw.
Dit dus.
Claire45 schreef:
03-08-2025 10:33
Als ik om me heen kijk, zie ik mijn oudere vriendinnen nog steeds, net als vroeger, aandacht krijgen van mannen én vrouwen, want uitstraling verlies je niet met de jaren gelukkig. Misschien zijn de mensen die ze nu aantrekken wat ouder geworden, net als zijzelf, maar het is echt onzin dat door een paar rimpels of grijze haren opeens alle deuren sluiten en de eenzame opsluiting nog de enige oplossing is.

Ik denk dat het probleem van TO mentaal is, een soort idée fixe over ouder worden en de verloren jeugd, terwijl iederéén om je heen ouder wordt en er dus eigenlijk weinig verandert. Zeker aantrekkelijkheid is van alle leeftijden.
En dat ze dit ook uitstraalt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven