Sydney Sweeneys great jeans/genes

04-08-2025 11:30 113 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het zal jullie vast niet ontgaan zijn: de nieuwe jeansreclame van American Eagle met Sydney Sweeney in de hoofdrol.

Ik stoor me enorm aan dat hele “genes/jeans”-verhaal. Blond haar, blauwe ogen, afkomst, iets wat je zou willen doorgeven. En dan op het einde die stem: "Sydney Sweeneys got great jeans." Je hoeft geen historicus te zijn om te snappen wat voor gevoel dat oproept. Witheid als ideaal, het verheerlijken van genetische ‘kwaliteit’. Dat is geen toeval. Helemaal niet als je weet dat Sweeney een geregistreerde republikein is.

Op Twitter wordt de reclame door sommigen zelfs nazi propaganda genoemd. Zelf zegt AE dat het echt alléén maar over jeans gaat. Ik ben benieuwd hoe anderen hiernaar kijken. Vinden jullie dit overdreven? Of is het goed dat er kritisch gekeken wordt naar dit soort campagnes?

Aanvulling: ik vind het trouwens echt heel jammer. Ik was een groot fan van Sydney Sweeney, maar hierna heb ik toch mijn bedenkingen.
"Sydney Sweeney got great jeans" is duidelijk -op zijn minst- een woordspeling. Men heeft echt niet bedoeld te zeggen dat ze leuke spijkerbroeken heeft. Ik vind de controverse dus absoluut niet overdreven.
missunderstood wijzigde dit bericht op 04-08-2025 12:04
2.91% gewijzigd
Als American Eagle slim is, strikken ze een prachtige celeb van kleur en maken daar precies hetzelfde filmpje mee.
Maar goed, probleem is natuurlijk dat je tegenwoordig niet meer weet wat een racistisch hondenfluitje is en wat niet.
Si abra la puerta hay lobos.
@MissUnderstood: Zeker niet. Als je het volledige spotje op Facebook ziet, vind ik het echt duidelijk dat dit wel een racistisch hondenfluitje is.

@Rabarbara: Dat zou een goed idee zijn, maar ik betwijfel of ze dat zouden doen. Ze zijn zich zogenaamd van geen enkel kwaad bewust. In ieder geval springt MAGA er gelijk op om haar te verdedigen.
Idd een wit persoon met blond haar en blauwe ogen zo'n dubbelzinnige opmerking laten maken kan niet meer in deze tijd, dat is verheerlijking van het witte schoonheidsideaal. Nazi propaganda vind ik wat ver gaan, maar ik snap de vergelijking. Het is vast bedoeld als leuke woordspeling, niet als nazipropaganda, maar in een Amerika waar rassenhaat nog hoogtij viert is dit gewoon dom en ongepast.
EstelleGallois schreef:
04-08-2025 12:01
@MissUnderstood: Zeker niet. Als je het volledige spotje op Facebook ziet, vind ik het echt duidelijk dat dit wel een racistisch hondenfluitje is.

Inmiddels het volledige spotje gezien en inderdaad: racistisch hondenfluitje. Maar dat vond ik van alleen de slogan ook al: het is heel duidelijk bedoeld als "ondertoon"; zeer onfris.
Ik zal wel weer niet woke zijn maar ik zie het totaal niet. Het ‘great jeans’ is wel lekker seksistisch want het gaat over haar borsten waar de camera op inzoomt. Maar racisme? Ik zie dat niet. Ze hadden datzelfde filmpje met een zwart model kunnen maken en dan had geen haan erna gekraaid.

Maar goed, ik zal de gevoeligheden wel niet genoeg snappen.. had dit filmpje met een zwarte vrouw wel gekund volgens jullie? Mag je van een zwarte vrouw wel zeggen dat ze great genes heeft en van een witte vrouw niet?
Charlotta schreef:
04-08-2025 12:07
Ik zal wel weer niet woke zijn maar ik zie het totaal niet. Het ‘great jeans’ is wel lekker seksistisch want het gaat over haar borsten waar de camera op inzoomt. Maar racisme? Ik zie dat niet. Ze hadden datzelfde filmpje met een zwart model kunnen maken en dan had geen haan erna gekraaid.

Maar goed, ik zal de gevoeligheden wel niet genoeg snappen.. had dit filmpje met een zwarte vrouw wel gekund volgens jullie? Mag je van een zwarte vrouw wel zeggen dat ze great genes heeft en van een witte vrouw niet?
Ze zegt letterlijk: “Genes are passed down from parents to offspring, often determining traits like hair color, personality, and even eye color … My jeans are blue.” Het gaat dus niet alleen over "great genetics" (waarmee ze bedoelen dat een vrouw mooi is of goede borsten heeft) zoals ze het nu willen verkopen.

Trouwens, als dit filmpje precies hetzelfde was geweest maar met een zwarte vrouw in plaats van Sydney Sweeney, dan was het waarschijnlijk heel anders overgekomen. Niet omdat een zwarte vrouw “meer mag zeggen”, maar omdat de verhoudingen totaal anders liggen. Witheid is al zo lang de norm in westerse beeldvorming, dat als een witte vrouw in een reclame zegt dat ze trots is op haar genen (met nadruk op haar oogkleur, haarkleur en afkomst) dat direct allerlei beladen associaties oproept. Of ze dat nou zo bedoelt of niet: dat riekt naar raciale zuiverheid en white supremacy. Die context hangt er gewoon omheen.

Als een zwarte vrouw iets soortgelijks zou zeggen (dat ze trots is op haar natuurlijke haar, haar huidskleur, haar afkomst) dan voelt dat heel anders. Dan is dat eerder een vorm van verzet (vind ik). Want zwarte mensen en lichamen zijn eeuwenlang juist gemarginaliseerd, onderdrukt en gedegradeerd. In zo’n context is “great genes/genetics” geen bevestiging van de norm, maar juist het opeisen van ruimte die er in het verleden niet.

Het gaat dus niet om “wie wat mag zeggen”. Het gaat erom wat het betekent, afhankelijk van wie het zegt, en in welke context.
estellegallois wijzigde dit bericht op 04-08-2025 12:22
39.71% gewijzigd
Charlotta schreef:
04-08-2025 12:07

Dit was ook mijn gedachte: natuurlijk is er een woordgrap van jeans/genes maar Sweeney heeft toch ook gewoon goede genen? Ze is enorm sexy! Dat betekent niet dat mensen die er anders uitzien dan zij niet óók goede genen kunnen hebben. Is alles wat wordt gezegd rondom genen direct gerelateerd aan eugenetica?

Ja het is wat seksistisch/oppervlakkig, maar racistisch zie ik niet direct in, laat staan nazi-propaganda.
EstelleGallois schreef:
04-08-2025 12:19
Ze zegt letterlijk: “Genes are passed down from parents to offspring, often determining traits like hair color, personality, and even eye color … My jeans are blue.”

Het gaat dus niet alleen over "great genetics" (waarmee ze bedoelen dat een vrouw mooi is of goede borsten heeft) zoals ze het nu willen verkopen.
Uh, juist wel toch?
EstelleGallois schreef:
04-08-2025 12:19
Ze zegt letterlijk: “Genes are passed down from parents to offspring, often determining traits like hair color, personality, and even eye color … My jeans are blue.”

Het gaat dus niet alleen over "great genetics" (waarmee ze bedoelen dat een vrouw mooi is of goede borsten heeft) zoals ze het nu willen verkopen.
Huh waar zegt ze dat dan?
Ik heb het nu opgezocht waar alle ophef over is, maar ze zegt alleen maar iets van 'this is not me telling you to buy AE jeans' en dat ze wel heerlijk zitten en bla bla, maar niet dat ze jou oplegt ze te moeten kopen.
Niks over genen.
Alleen als afsluiter een voice over met "Sydney Sweeney has great jeans'"
Karrota schreef:
04-08-2025 12:22
Ik heb het nu opgezocht waar alle ophef over is, maar ze zegt alleen maar iets van 'this is not me telling you to buy AE jeans' en dat ze wel heerlijk zitten en bla bla, maar niet dat ze jou oplegt ze te moeten kopen.
Op de Facebookpagina van AE zelf. Kijk maar.
Karrota schreef:
Niks over genen.
Dat is een ander filmpje.

Het gaat om deze add:

https://youtu.be/YzVYyDehMUY?si=p3XPfO9DRIku8RW1
Where is my mind?
Karrota schreef:
Niks over genen.

Er zijn verschillende commercials.
Karrota schreef:
Niks over genen.
Dat is de advertentie die ze nu pushen ja, in de hoop dat mensen die eerste weer vergeten.
Het feit dat MAGA er direct op gesprongen is om eea te verdedigen en dat AE dat niet ziet als een reden de commercial aan te passen of terug te trekken, is ook veelzeggend, vind ik.
EstelleGallois schreef:
04-08-2025 12:24
Op de Facebookpagina van AE zelf. Kijk maar.
Ik zie het echt niet :"-(
Ik zie een filmpje met haar faves en een hond, een interview met hot or not, eentje waarbij ze wegrijdt in een auto, een heel kort filmpje met een telefoon.
Zouden ze het verwijderd hebben? Of kijk ik niet goed?

Wel een werkende campagne zeg, heb nog nooit zoveel reclame gekeken vrijwillig.
SurferRosa schreef:
04-08-2025 12:25
Dat is een ander filmpje.

Het gaat om deze add:

https://youtu.be/YzVYyDehMUY?si=p3XPfO9DRIku8RW1
Dankje
Natuurlijk mag je trots en blij zijn met je genen en dus afkomst; dat is geen wit of zwart of pimpelpaars privilege. Maar om dat zo te verkondigen in een reclamespotje voor een spijkerbroek is op zijn minst smakeloos. Het feit dat Trump het, mede omdat ze als Republikeins geregistreerd staat, het een geweldige reclame vindt, is al reden genoeg om er verdere bedenkingen bij te hebben.
Het heeft toch helemaal niets met "kleur" te maken? Hooguit met haar uiterlijk: ze ziet er sowieso mooi uit en ze kiest voor jeans die het accentueren.
"Ik heb goede genen, kijk maar naar mijn lijf en de jeans zitten me als gegoten."

Sneu dat dit op zich onschuldige spotje nu zo geinterpreteerd wordt.
Lieneke schreef:
04-08-2025 12:31
Het heeft toch helemaal niets met "kleur" te maken? Hooguit met haar uiterlijk: ze ziet er sowieso mooi uit en ze kiest voor jeans die het accentueren.
"Ik heb goede genen, kijk maar naar mijn lijf en de jeans zitten me als gegoten."

Het gaat erom dat er specifiek genen worden gelinkt aan haarkleur en oogkleur en dat dát maakt dat ‘Syndey Seeney has great genes’.
Where is my mind?
Volgens mij is dit gewoon een manier om aandacht te genereren. Ze weten dondersgoed hoe dit in het huidige tijdsbeeld valt.
Lieneke schreef:

Nee, zo onschuldig is het niet volgens mij.
Lieneke schreef:

Zo willen ze het nu verkopen, maar dat klopt natuurlijk niet. Een kind kon zien dat dit de nodige controverse zou oproepen. Ze linken oogkleur en haarkleur aan de "great jeans/genes", dat verandert de hele toon.
Lieneke schreef:

Blond haar, blauwe ogen ---> ik heb goed genen. Dat ligt op zijn minst enorm gevoelig.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven