Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht
maandag 4 december 2023 om 10:05
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
maandag 4 augustus 2025 om 18:57
Ik ben net 10 dagen op vakantie geweest, heb gewoon pizza en lekkers gegeten (maar niet hele porties) en ben afgevallen.
Ik vind elke pen ophogen te snel, maar wat voor de een niet werkt, werkt voor de ander wel.
Ik zit na ruim 20 weken nog steeds op 5 en dat bevalt mij vooralsnog prima.
Ik ben nu vanaf start medicatie ruim 18 kilo afgevallen.
23 kilo sinds 1 januari.
Ik zit nu op mijn laatste pen en wil nog 3 maanden door.
Dit vooral om af te bouwen en te proberen mijn gewicht te behouden.
Mijn man, met eetruis, wil nog een half jaar door gaan.
Ik vind elke pen ophogen te snel, maar wat voor de een niet werkt, werkt voor de ander wel.
Ik zit na ruim 20 weken nog steeds op 5 en dat bevalt mij vooralsnog prima.
Ik ben nu vanaf start medicatie ruim 18 kilo afgevallen.
23 kilo sinds 1 januari.
Ik zit nu op mijn laatste pen en wil nog 3 maanden door.
Dit vooral om af te bouwen en te proberen mijn gewicht te behouden.
Mijn man, met eetruis, wil nog een half jaar door gaan.
maandag 4 augustus 2025 om 19:00
maandag 4 augustus 2025 om 19:30
Weet jij nog hoeveel de 5 mg pen kostte?
Ik zit nu 7 weken op 2,5 en dat gaat vooralsnog goed, dus ik ga voorlopig nog niet ophogen. Maar ik vind de informatie een beetje onduidelijk wat de volgende dosis gaat kosten.
maandag 4 augustus 2025 om 19:34
maandag 4 augustus 2025 om 19:44
maandag 4 augustus 2025 om 19:55
Even een update vanuit mij: nu 7 weken op Mounjaro en 3 kilo afgevallen. Dat gaat heel lekker. In totaal (sinds december) nu 10,7 kilo kwijt. Daar heeft 9 weken zwangerschap en 3 weken niet werkende Saxenda tussen gezeten.
Heel fijn om door die verminderde eetruis en eetlust ook te experimenteren met ander soort eten. Voorheen 'durfde' ik dat niet zo goed. Bang om niet verzadigd te raken (nou raakte ik dat toch al nooit). Zo kan ik me nu dus echt verheugen op een bakje skyr met noten, pitten en fruit. En vanavond heb ik een curry van kikkererwten en zoete aardappel gemaakt.
Ik sport heel veel, ook omdat ik nu vakantie heb. Maar het is mijn doel deze vakantie om er een beetje 'verslaafd' aan te raken, zodat ik het ook meerdere keren per week door ga zetten als ik dadelijk weer naar school ben. Als ik uiteindelijk stop met de medicatie (waar ik nog altijd op hoop), dan zal ik echt wel wat meer gaan eten, maar als ik dat kan combineren met veel sporten en goed bijhouden dat ik niet weer heel erg ga snaaien, dan hoop ik dat die nieuwe leefstijl die ik me nu aanmeet me gaat helpen om stabiel te blijven.
Ik zit nog steeds op 2,5 en dat bevalt goed. Afgelopen weekend had ik een etentje met een 5 gangendiner en dat kreeg ik gewoon op. Daar maakte ik me wel even zorgen over, maar de dag erna heb ik echt uren buikpijn gehad, dus ik denk dat dat mijn straf was.
Heel fijn om door die verminderde eetruis en eetlust ook te experimenteren met ander soort eten. Voorheen 'durfde' ik dat niet zo goed. Bang om niet verzadigd te raken (nou raakte ik dat toch al nooit). Zo kan ik me nu dus echt verheugen op een bakje skyr met noten, pitten en fruit. En vanavond heb ik een curry van kikkererwten en zoete aardappel gemaakt.
Ik sport heel veel, ook omdat ik nu vakantie heb. Maar het is mijn doel deze vakantie om er een beetje 'verslaafd' aan te raken, zodat ik het ook meerdere keren per week door ga zetten als ik dadelijk weer naar school ben. Als ik uiteindelijk stop met de medicatie (waar ik nog altijd op hoop), dan zal ik echt wel wat meer gaan eten, maar als ik dat kan combineren met veel sporten en goed bijhouden dat ik niet weer heel erg ga snaaien, dan hoop ik dat die nieuwe leefstijl die ik me nu aanmeet me gaat helpen om stabiel te blijven.
Ik zit nog steeds op 2,5 en dat bevalt goed. Afgelopen weekend had ik een etentje met een 5 gangendiner en dat kreeg ik gewoon op. Daar maakte ik me wel even zorgen over, maar de dag erna heb ik echt uren buikpijn gehad, dus ik denk dat dat mijn straf was.
maandag 4 augustus 2025 om 20:09
maandag 4 augustus 2025 om 20:41
maandag 4 augustus 2025 om 22:20
maandag 4 augustus 2025 om 22:57
Dat Yazen wat onpersoonlijk is vind ik niet zo erg.. weet na zo'n 25+jaar met m'n gewicht bezig te zijn geweest zelf ook wel het een en ander inmiddels..
Ik heb in eerste instantie gekozen voor een maandabonnement omdat ik nog niet weet hoe ik er op reageer. Mocht ik er echt niet goed tegen kunnen oid dan zit ik niet er een (half)jaar aan vast. Kan later alsnog een jaarabonnement afsluiten, is wel voordeliger.
En ik moet eerlijk bekennen dat ik het hele klikjes systeem nog niet helemaal begrijp, maar heb me er ook nog niet goed in verdiept..
Aanstaande donderdag komt mn 1e pen binnen en ga ik beginnen.
Ik heb in eerste instantie gekozen voor een maandabonnement omdat ik nog niet weet hoe ik er op reageer. Mocht ik er echt niet goed tegen kunnen oid dan zit ik niet er een (half)jaar aan vast. Kan later alsnog een jaarabonnement afsluiten, is wel voordeliger.
En ik moet eerlijk bekennen dat ik het hele klikjes systeem nog niet helemaal begrijp, maar heb me er ook nog niet goed in verdiept..
Aanstaande donderdag komt mn 1e pen binnen en ga ik beginnen.
maandag 4 augustus 2025 om 23:04
Je kunt sowieso binnen de eerste 30 dagen opzeggen.
Sommigen reageren er redelijk snel op, maar het kan ook zo 4 tot 6 weken duren voordat je een voldoende hoge spiegel hebt opgebouwd.
Overigens staat ook in de voorwaarden dat je niet kunt opzeggen als je nog medicatie hebt.
Ik vraag me wel af hoe ze dat denken te kunnen afdwingen.
Sommigen reageren er redelijk snel op, maar het kan ook zo 4 tot 6 weken duren voordat je een voldoende hoge spiegel hebt opgebouwd.
Overigens staat ook in de voorwaarden dat je niet kunt opzeggen als je nog medicatie hebt.
Ik vraag me wel af hoe ze dat denken te kunnen afdwingen.
dinsdag 5 augustus 2025 om 13:58
Ok.. misschien kan iemand me even helpen. Ik heb inmiddels via de arts begrepen dat ik een pen krijg van 5 mg.
Ik begin met 2,5 en moet volgens haar 29 klikjes spuiten.
Maar hoe veel weken kan ik dan met die pen doen voordat ie leeg is?
Ik las iets over 4 doses per pen..?
Ik heb dit aan de coach gevraagd en die gaf aan het aan de arts te vragen maar dat de arts sowieso nog contact op neemt na 4 weken..
Ik heb dit aan de coach gevraagd en die gaf aan het aan de arts te vragen maar dat de arts sowieso nog contact op neemt na 4 weken..
dinsdag 5 augustus 2025 om 14:02
Je kunt dan 8 weken doen met de pen.Geke76 schreef: ↑05-08-2025 13:58Ok.. misschien kan iemand me even helpen. Ik heb inmiddels via de arts begrepen dat ik een pen krijg van 5 mg.
![]()
Een volledige dosis met die pen is 5 mg en die zou je dus 4x kunnen spuiten, maar jij begint op een startdosis van 2,5 en doet dan dus 8 weken met een pen.
dinsdag 5 augustus 2025 om 14:04
dinsdag 5 augustus 2025 om 14:05
Er zitten inderdaad 4 doses in per pen. 4 doses van 5mg, er zit dus 20mg in de pen en je kunt hier met een dosering van 2,5mg 8 weken mee doen.Geke76 schreef: ↑05-08-2025 13:58Ok.. misschien kan iemand me even helpen. Ik heb inmiddels via de arts begrepen dat ik een pen krijg van 5 mg.
![]()

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in