Kind (13) haat school

05-08-2025 21:46 108 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vandaag op vakantie zat ik even alleen met dochter in de auto en ik vroeg haar waarom het leek dat ze al een paar dagen uit haar hum was. Ze vertelde dat ze al vanaf dag 1 van de zomervakantie tegen het nieuwe schooljaar opziet. Dat ze elke dag buik- en hoofdpijn heeft bij het idee dat ze weer naar school moet en dat ze er slecht van slaapt. Ze gaat naar de tweede trouwens. Dit is niet nieuw, ook op de basisschool vond ze school stom. Vanaf groep 4 vond ze school echt heel erg stom. Vaak huilen, niet willen gaan, vaak ziek zijn.

Vanaf groep 6/7 basisschool dachten we dat het kwam omdat ze fysiek en mentaal behoorlijk voor liep en zich dus heel anders voelde in de klas. Ze kreeg in groep 8 ook als enige in de klas vwo-advies, de rest allemaal vmbo. Ze was in groep 7 al ongesteld, had al borsten etc. En ze had echt een hele stomme juf die overduidelijk liet blijken dat ze dochter niet leuk vond. Ze heeft wel altijd vriendinnen gehad gelukkig. Maar al die dingen vonden wij wel een redelijke verklaring waarom ze school niet leuk vond.

We hadden de hoop dat het in de brugklas anders zou zijn. En dat is het bij vlagen ook. Ze heeft vriendinnen, is populair, haalt prima cijfers zonder er heel hard voor te hoeven werken. Heeft al een vriendje gehad en meerdere ‘verkering-aanzoeken’. Soms zegt ze dat ze de middelbare veel beter vindt dan de basisschool. Maar vaak vindt ze school ook ‘de hel’, is er gedoe met vriendinnen, zijn docenten stom, zijn de vakken stom etc. Ze voelt zich ook heel vaak echt ziek doordat ze zo’n enorme tegenzin heeft. Dus ze heeft ook veel verzuim.

Ik weet gewoon niet wat er dan precies zo erg is. Nogmaals; ze ziet er goed uit, heeft genoeg vriendinnen en vriendjes, ligt altijd goed in de groep, cijfers zijn prima zonder heel hard te hoeven werken. Wat is er dan dat ze zich ziek voelt van de tegenzin? Ze kan het zelf ook niet vertellen. Ik vind het heel moeilijk om hier mee om te gaan. Want heel simpel: ze moet nog wel een tijdje. En als ze bijvoorbeeld gepest zou worden of het nivea te moeilijk zou zijn, dan zou ik snappen waarom ze zich zo rot voelt. Maar ik snap het nu gewoon echt niet. Ik weet alleen dat ze heel gevoelig is voor sfeer en dat het meidengedoe wel vaak lastig is voor haar.

Ze start eind augustus wel bij een psych, maar dat is omdat er thuis nogal heftige dingen gespeeld hebben rondom haar broer de afgelopen 2 jaar. En dit met haar speelt al veel langer. Maar hopelijk kan de psych hier iets mee.

Maar hoe kan ik als moeder hier goed mee omgaan? En überhaupt, hoe reageer ik als zij zulke dingen zegt?
Wat naar dat ze het zo vervelend vindt. Kan ze uitleggen wat ze zo naar vindt? Het lijkt me belangrijk erachter te komen waar het probleem precies in zit, zodat je er eventueel iets aan kunt doen.
Si abra la puerta hay lobos.
Hoe zou haar ideale "leren en een diploma halen" eruit zien, denkt ze zelf?
Wat ziet ze zichzelf later doen, zowel als eventuele studie als als job?

Sommige kinderen gedijen bijvoorbeeld beter op een thuis-studie.
Of op de wetenschap dat na deze stomme middelbare school er een specifiekere studie gevolgd kan worden.
Of dat ze kunnen stoppen met die hele school eens ze een diploma van 5HAVO in de pocket hebben.

Als ze dan toch "vrij makkelijk" studeert ... heeft ze hobby's waar ze zich in kan gooien om de focus te verleggen?
Zodat school meer bijzaak wordt?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Er kan zoveel aan de hand zijn, een paar invalshoeken:

Mijn rottige basisschooltijd heeft, achteraf gezien, best wel een schaduw geworpen op mijn middelbare schooltijd. Ik vertrouwde docenten heel erg niet, kreeg best wel veel spanning van dingen waar medeleerlingen waarschijnlijk minder of geen last van hadden. En: ik zag docenten die me de achteraf misschien wel wilden helpen, als gevaarlijke bemoeials en voelde me heel erg alleen.

Andere invalshoek: de dingen die je noemt, die leuk of goed gaan bij je dochter, zijn maar een deel van school. Elke dag op tijd ergens moeten zijn, vakken volgen die je nooit zelf gekozen had, een vast rooster volgen, uitleg van die paar verschrikkelijke docenten uitzitten - dat past niet bij iedereen. Een van mijn broers heeft de middelbare school voornamelijk spijbelend doorlopen en heeft nu zijn eigen bedrijf. Regie over je eigen tijd, uitkiezen waar je energie aan geeft en met wie je samenwerkt, dat past hem wel.
Rabarbara schreef:
05-08-2025 21:50
Wat naar dat ze het zo vervelend vindt. Kan ze uitleggen wat ze zo naar vindt? Het lijkt me belangrijk erachter te komen waar het probleem precies in zit, zodat je er eventueel iets aan kunt doen.
Nee dat kan ze niet, ze kan het niet uitleggen. En ik snap het dus ook echt niet.
Wissewis schreef:
05-08-2025 22:02
Hoe zou haar ideale "leren en een diploma halen" eruit zien, denkt ze zelf?
Wat ziet ze zichzelf later doen, zowel als eventuele studie als als job?

Sommige kinderen gedijen bijvoorbeeld beter op een thuis-studie.
Of op de wetenschap dat na deze stomme middelbare school er een specifiekere studie gevolgd kan worden.
Of dat ze kunnen stoppen met die hele school eens ze een diploma van 5HAVO in de pocket hebben.

Als ze dan toch "vrij makkelijk" studeert ... heeft ze hobby's waar ze zich in kan gooien om de focus te verleggen?
Zodat school meer bijzaak wordt?
Ze wil psychologie gaan studeren en dus daarna als psycholoog gaan werken. En heel veel reizen en feesten wil ze.

Ze heeft genoeg dingen buiten school, leuke dingen met vriendinnen, ze sport, ik onderneem veel met haar.
framboise-t schreef:
05-08-2025 22:22
Er kan zoveel aan de hand zijn, een paar invalshoeken:

Mijn rottige basisschooltijd heeft, achteraf gezien, best wel een schaduw geworpen op mijn middelbare schooltijd. Ik vertrouwde docenten heel erg niet, kreeg best wel veel spanning van dingen waar medeleerlingen waarschijnlijk minder of geen last van hadden. En: ik zag docenten die me de achteraf misschien wel wilden helpen, als gevaarlijke bemoeials en voelde me heel erg alleen.

Andere invalshoek: de dingen die je noemt, die leuk of goed gaan bij je dochter, zijn maar een deel van school. Elke dag op tijd ergens moeten zijn, vakken volgen die je nooit zelf gekozen had, een vast rooster volgen, uitleg van die paar verschrikkelijke docenten uitzitten - dat past niet bij iedereen. Een van mijn broers heeft de middelbare school voornamelijk spijbelend doorlopen en heeft nu zijn eigen bedrijf. Regie over je eigen tijd, uitkiezen waar je energie aan geeft en met wie je samenwerkt, dat past hem wel.
Dat kan best meespelen, de nare basisschooltijd. Het gevoel van gehaat worden door de juf. Ze heeft nu nog best snel het idee dat docenten haar irritant vinden of dat ze de schuld krijgt (nou is ze ook geen engeltje hoor, en zit ze veel te geinen met vriendinnen).

En tja, school kan niet bij je passen, maar je zal toch moeten. In ieder geval, zo voel ik het… En dan denk ik: kijk naar de leuke dingen ervan, die heeft ze genoeg. Er zullen vaker in het leven dingen zijn die stom zijn maar toch moeten.
Ik snap je dochter. Ik haatte school al vanaf groep 1 tot en met de vervolgopleiding. Ook ik had een juf op de basisschool die overduidelijk liet blijken dat ze me niet mocht (ze heeft later, toen ik allang van die school af was)haar excuses aangeboden aan mijn ouders).
Ik ben heel erg gepest en werd niet begrepen. Heb ASS.

Kan ze uitleggen wat het is dat ze het haat om naar school te gaan? Misschien zijn er dingen die ze niet verteld heeft. Daar zou je eens naar kunnen vragen en zeggen dat ze met alles bij je terecht kan. Maar misschien speelt er wel niet meer en ligt school haar gewoon echt niet, ook al kan ze goed leren.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
Volgens mij hebben wij eerder contact gehad naar aanleiding van een vorig topic. Ik denk dat het wel degelijk te maken kan hebben met haar ervaringen op de basisschool. Zoek op Google ook maar op schooltrauma. Ik weet niet wat voor soort therapie ze bij die psycholoog gaat krijgen, maar ik zou het zeker breder trekken en dit mee (laten) nemen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Lente19251003- schreef:
05-08-2025 22:52
Dat kan best meespelen, de nare basisschooltijd. Het gevoel van gehaat worden door de juf. Ze heeft nu nog best snel het idee dat docenten haar irritant vinden of dat ze de schuld krijgt (nou is ze ook geen engeltje hoor, en zit ze veel te geinen met vriendinnen).

En tja, school kan niet bij je passen, maar je zal toch moeten. In ieder geval, zo voel ik het… En dan denk ik: kijk naar de leuke dingen ervan, die heeft ze genoeg. Er zullen vaker in het leven dingen zijn die stom zijn maar toch moeten.
Dat kan haar erg onzeker maken en een bepaalde druk op haar leggen.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
Johanna schreef:
05-08-2025 22:55
Ik snap je dochter. Ik haatte school al vanaf groep 1 tot en met de vervolgopleiding. Ook ik had een juf op de basisschool die overduidelijk liet blijken dat ze me niet mocht (ze heeft later, toen ik allang van die school af was)haar excuses aangeboden aan mijn ouders).
Ik ben heel erg gepest en werd niet begrepen. Heb ASS.

Kan ze uitleggen wat het is dat ze het haat om naar school te gaan? Misschien zijn er dingen die ze niet verteld heeft. Daar zou je eens naar kunnen vragen en zeggen dat ze met alles bij je terecht kan. Maar misschien speelt er wel niet meer en ligt school haar gewoon echt niet, ook al kan ze goed leren.
Kijk dan snap ik de haat voor school, onbegrepen en gepest. Dat is bij haar nooit geweest. En nee ze kan echt niet uitleggen wat ze zo haat. Alles is gewoon k*t voor haar.
Johanna schreef:
05-08-2025 22:59
Dat kan haar erg onzeker maken en een bepaalde druk op haar leggen.
Druk misschien, maar onzeker is ze allesbehalve.
Susan schreef:
05-08-2025 22:57
Volgens mij hebben wij eerder contact gehad naar aanleiding van een vorig topic. Ik denk dat het wel degelijk te maken kan hebben met haar ervaringen op de basisschool. Zoek op Google ook maar op schooltrauma. Ik weet niet wat voor soort therapie ze bij die psycholoog gaat krijgen, maar ik zou het zeker breder trekken en dit mee (laten) nemen.
Ik heb dit ook aangegeven bij de psych. De therapie is vooral gericht op omgaan met alles rondom haar broer en weer meer leren praten. Maar ik heb ook de heftigheid van haar emoties als punt aangegeven bij de psych. Want ze heeft ook vlagen dat ze het wel goed heeft en dan is het ook allemaal geweldig. Maar die vlagen zijn duidelijk in de minderheid hoor. Meestal is het gewoon allemaal stom. Ik ga eens googlen op schooltrauma .
En als je het omdraait; wat heeft ze te halen op school?
Want als zij ervaart dat ze helemaal niks heeft aan school snap ik dat het ontzettend STOM is.
Lente19251003- schreef:
05-08-2025 23:22
Ik heb dit ook aangegeven bij de psych. De therapie is vooral gericht op omgaan met alles rondom haar broer en weer meer leren praten. Maar ik heb ook de heftigheid van haar emoties als punt aangegeven bij de psych. Want ze heeft ook vlagen dat ze het wel goed heeft en dan is het ook allemaal geweldig. Maar die vlagen zijn duidelijk in de minderheid hoor. Meestal is het gewoon allemaal stom. Ik ga eens googlen op schooltrauma .

Dit is een fijne pagina daarvoor;
https://balansdigitaal.nl/ondersteuning ... hooltrauma
Nou ze wil dus psychologie gaan studeren en snapt heel goed dat je daar een diploma voor nodig hebt. Dus die noodzaak ziet ze wel. En ze vindt biologie leuk en wiskunde. En Engels soms. Maar daar houdt het ook wel bij op.
Heeft ze genoeg uitdaging? Als het haar nog steeds zo makkelijk afgaat. Zonder stickers te willen plakken, heb je wel eens wat gelezen over hoogbegaafdheid (en de consequenties als daar te weinig mee gedaan wordt)? Herken je haar daarin?
Wel super sneu voor haar zeg.
Maar hoe zouden jullie reageren op een kind dat zo vaak zegt school te haten? Ik kan alleen maar zeggen dat ik het heel naar vind dat ze dat zo voelt. Ik ga niet in discussie over dat het er gewoon bij hoort, want dan wordt ze heel boos. Ik erken haar gevoel. Maar meer dan dat weet ik ook niet meer. In het begin heb ik natuurlijk heel vaak gevraagd wat er dan was en waarom enzo. Maar er komt echt niks concreets uit. Ja, soms stomme docenten, soms meidengedoe, soms veel huiswerk. In mijn ogen geen heftige dingen.
Ik zou het/haar serieus nemen. Dit is niet een bevlieging / iets van de afgelopen tijd, dit speelt al jaren. Als ze zoveel spanningsklachten heeft, dan is er iets nodig om een verandering in gang te zetten.

Je schrijft dat ze makkelijk kan mee komen, zou hoogbegaafheid mee kunnen spelen? In tegenstelling tot wat veel mensen denken, betekent een hoog IQ (en hoogsensitiviteit) niet per definitie dat je het makkelijk op school hebt. Meestal juist niet.

Mocht je dat niet al gedaan hebben, dan is het inderdaad zinvol om je hierin te verdiepen en ook in schooltrauma. (Zijn ook verschillende podcasts over)

Ik deel je trouwens niet je mening dat je er dochter er simpelweg mee moet dealen. Voor mij staat onderwijs voor leren en ontwikkelen. En dat lukt niet in een omgeving waar je doodongelukkig bent. Niet iedere school is geschikt voor ieder kind, en niet ieder kind past in ons huidige schoolsysteem.
_horizon_ wijzigde dit bericht op 05-08-2025 23:32
1.05% gewijzigd
Bloempje* schreef:
05-08-2025 23:26
Heeft ze genoeg uitdaging? Als het haar nog steeds zo makkelijk afgaat. Zonder stickers te willen plakken, heb je wel eens wat gelezen over hoogbegaafdheid (en de consequenties als daar te weinig mee gedaan wordt)? Herken je haar daarin?
Wel super sneu voor haar zeg.
Ja ik heb een UHB-man, heb zelf ook geen laag iq en een HB-zoon. Maar bij haar zien we echt geen enkel kenmerk van HB. En ja ik weet dat het vaak erfelijk is, maar ik zie echt geen enkel teken van HB bij haar. Ze is slim, dat zeker. Maar heeft nergens interesse in (ja, jongens, kleren, make-up en TikTok).
Lente19251003- schreef:
05-08-2025 23:27
Maar hoe zouden jullie reageren op een kind dat zo vaak zegt school te haten? Ik kan alleen maar zeggen dat ik het heel naar vind dat ze dat zo voelt. Ik ga niet in discussie over dat het er gewoon bij hoort, want dan wordt ze heel boos. Ik erken haar gevoel. Maar meer dan dat weet ik ook niet meer. In het begin heb ik natuurlijk heel vaak gevraagd wat er dan was en waarom enzo. Maar er komt echt niks concreets uit. Ja, soms stomme docenten, soms meidengedoe, soms veel huiswerk. In mijn ogen geen heftige dingen.

“Als ik dat zo hoor is het ook wel echt heel stom zeg! Wat balen voor je joh!”
_horizon_ schreef:
05-08-2025 23:29

Ik deel je trouwens niet je mening om er als dochter simpelweg mee te dealen. Voor mij staat onderwijs voor leren en ontwikkelen. En dat lukt niet in een omgeving waar je doodongelukkig bent. Niet iedere school is geschikt voor ieder kind, en niet ieder kind past in ons huidige schoolsysteem.
Eens, mijn zoon is zo’n kind. Maar dochter is niet doodongelukkig. Tenminste, niet altijd. Ze heeft ook wel tijden dat ze het helemaal leuk vindt allemaal. Ze is heel heftig in haar gevoelens en alles is dus óf geweldig óf verschrikkelijk.
Lente19251003- schreef:
Ja ik heb een UHB-man, heb zelf ook geen laag iq en een HB-zoon. Maar bij haar zien we echt geen enkel kenmerk van HB. En ja ik weet dat het vaak erfelijk is, maar ik zie echt geen enkel teken van HB bij haar. Ze is slim, dat zeker. Maar heeft nergens interesse in (ja, jongens, kleren, make-up en TikTok).

Die school-haat lijkt me nogal een teken.
Lente19251003- schreef:
05-08-2025 23:31
Ze is heel heftig in haar gevoelens en alles is dus óf geweldig óf verschrikkelijk.

Vind ik ook best een teken.
Lente19251003- schreef:
Dit lijkt me een heel duidelijke aanleiding om toch dit pad eens te onderzoeken..

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven