Gezondheid alle pijlers

Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht

04-12-2023 10:05 1889 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?

Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.

Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Ocherrum: hier heb je een virtuele knuffel :there:

Ik lees dat je het prikken eng vindt. Nou, neem van deze angsthaas aan: het stelt he-le-maal niks voor. Echt helemaal niks. Je zet de pen loodrecht op je huid (ik prik in mijn buik) en dan gaat dat naaldje echt compleet pijnloos erin. Dan druk je op de knop tot de pen op 0 staat, en dan houd je nog even 5-6 seconden vast. In de tussentijd heb je echt niks gevoeld, beloofd.

Als de huisarts voorschrijft, zal hij ook wel de begeleiding doen. Wacht dat maar even af.
Ocherrum schreef:
07-08-2025 09:25
Misschien niet helemaal de goede plek omdat ik nog niet begonnen ben maar ik ben net naar de huisarts geweest. Ik heb een heel verhaal gekregen over gedragsverandering, 'vroeger was niemand te dik' etc. Maar goed, als er niet uit bloedprikken voor schildklier komt, schrijft hij het wel voor. Van GLI is hij ook geen fan maar ik betaal het zelf wel.

Geen uitleg, - ik weet niet eens welke hij wil voorschrijven (want tijd op) - geen prikbegeleiding: "joh, dat moet je gewoon twee keer doen en stelt niks voor" hoewel ik dat gewoon eng vind.

En ik merk dat ik nu enorm moet huilen. Ik heb ontzettend veel info uit dit draadje gehaald maar ik heb eigenlijk een knuffel nodig.

En ik vind het spannend dat er niets is afgesproken over controle ofzo. Hoe gaat dat bij jullie? Ik kan het wel aankaarten maar waar moet ik een beetje op letten?
Wat een nare manier van doen van de huisarts!

Heb je zelf een voorkeur voor een bepaald middel? Zo ja, zou ik dit doorgeven aan de assistente met de vraag dit door te geven aan de arts.
Qua prikken sluit ik me aan bij mijn voorgangster. Ik vond het de eerste keer ook echt spannend, hele tijd met naaldje boven m’n buik gezeten maar je voelt echt niks. Naaldje stelt niks voor en het is volkomen pijnloos.
Controle heb ik telefonisch, tenzij bijzonderheden dan op spreekuur. Na de een na laatste dosering plan ik telefonisch consult met huisarts en bespreken we hoe het gaat, bijwerkingen, al dan niet verhogen etc. Heel fijn wel.

En natuurlijk een dikke knuffel voor jou! :hug:
MissUnderstood schreef:
07-08-2025 09:37
Ocherrum: hier heb je een virtuele knuffel :there:

Ik lees dat je het prikken eng vindt. Nou, neem van deze angsthaas aan: het stelt he-le-maal niks voor. Echt helemaal niks. Je zet de pen loodrecht op je huid (ik prik in mijn buik) en dan gaat dat naaldje echt compleet pijnloos erin. Dan druk je op de knop tot de pen op 0 staat, en dan houd je nog even 5-6 seconden vast. In de tussentijd heb je echt niks gevoeld, beloofd.

Als de huisarts voorschrijft, zal hij ook wel de begeleiding doen. Wacht dat maar even af.
Dank je wel! :rose:
Ik heb geen woord gehoord over begeleiding maar goed, kijken we ook wel aan.
Hier even een bericht van een oude meeschrijver uit het begin van dit topic.

Nav verhoogde leverwaarden en alvleesklierwaarden moeten stoppen met saxenda. Heb eergisteren een scan gehad en zal saxenda ook bespreken bij het krijgen van de uitslag. Waarschijnlijk dat dat er toch mee te maken heeft.

Ik zag hierboven ergens de vraag of het stoppen meevalt. Nou ik vind van niet, de honger en zin om te eten komt volop terug, ik moet me echt inhouden. Ik merk dat ik ook ongemerkt meer eet. Ben nu 5 weken gestopt en 2 kilo zwaarder, baal er enorm van en hoop stiekem dat de mdl arts volgende week zegt dat de saxenda niet schuld is aan mijn klachten.

Succes voor iedereen die gestart is, het is heel fijn geen eetruis te hebben.
Ochgerrum, een knuffel voor jou. Wat vervelend dat je arts zo communiceert. Hopelijk vind je hier de steun en kennis die je nodig hebt.

Het prikken valt mij ook 100% mee. Mocht je voor Mounjaro gaan, dan moet ik er wel bij vermelden dat je bij de eerste keer met een nieuwe spuit best flink op de knop moet doordrukken. Maar daar merk je bij de prikplek niks van.
Jeusnbdhdudh schreef:
07-08-2025 09:54

Nav verhoogde leverwaarden en alvleesklierwaarden moeten stoppen met saxenda. Heb eergisteren een scan gehad en zal saxenda ook bespreken bij het krijgen van de uitslag. Waarschijnlijk dat dat er toch mee te maken heeft.

Ik zag hierboven ergens de vraag of het stoppen meevalt. Nou ik vind van niet, de honger en zin om te eten komt volop terug, ik moet me echt inhouden. Ik merk dat ik ook ongemerkt meer eet. Ben nu 5 weken gestopt en 2 kilo zwaarder, baal er enorm van en hoop stiekem dat de mdl arts volgende week zegt dat de saxenda niet schuld is aan mijn klachten.

Wat vervelend! Sowieso dat die eetruis weer terug is. Daar zie ik echt tegenop als ik ga stoppen.

Hopelijk heb je een goede uitslag en kun je weer starten. Weet niet of andere medicatie ook invloed kan hebben op je leverwaarden?
Dubbel
Ochgerrum wat een zak is die huisarts
Ik vond het prikken ook doodeng de eerste paar keren. Het is niet moeilijk maar gewoon heel onnatuurlijk. Vandaag deed het bijvoorbeeld weer pijn, heel gevoelige huid. (En ik heb inmiddels ruim 200x geprikt)

Prikken kan in je onderbuik (links, midden of rechts) in je dijbeen of in de zijkant van je bovenarm.

Zoek filmpjes op youtube of vraag de huisartsassistente of ze uitleg kan geven. Echt doen hoor als je je onzeker voelt.
Oh wat een nare reactie van je huisarts..

Die van mij stond overal open voor gelukkig, ze wil het ook zelf voorschrijven maar gaf wel aan dat ik zeer waarschijnlijk goedkoper uit ben bij bijvoorbeeld Yazen ipv zelf betalen bij apotheek. Daarnaast zijn dan bloedonderzoeken en begeleiding ook voor eigen rekening.

Vandaag eerste prik gezet! Hoewel ik voor m'n werk regelmatig spuit (ben verpleegkundige) is het bij jezelf toch wel anders. Maar niks van gevoeld en was zo gebeurd.

Nu hopen op goede resultaten..
Geke76 schreef:
07-08-2025 16:05

Die van mij stond overal open voor gelukkig, ze wil het ook zelf voorschrijven maar gaf wel aan dat ik zeer waarschijnlijk goedkoper uit ben bij bijvoorbeeld Yazen ipv zelf betalen bij apotheek. Daarnaast zijn dan bloedonderzoeken en begeleiding ook voor eigen rekening.

Vandaag eerste prik gezet! Hoewel ik voor m'n werk regelmatig spuit (ben verpleegkundige) is het bij jezelf toch wel anders. Maar niks van gevoeld en was zo gebeurd.

Nu hopen op goede resultaten..

Zeker van niet hoor! Die willen winst maken en vragen volgens mij ook maandelijkse bijdrage!
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Geke76 schreef:
07-08-2025 16:05

Die van mij stond overal open voor gelukkig, ze wil het ook zelf voorschrijven maar gaf wel aan dat ik zeer waarschijnlijk goedkoper uit ben bij bijvoorbeeld Yazen ipv zelf betalen bij apotheek. Daarnaast zijn dan bloedonderzoeken en begeleiding ook voor eigen rekening
Nou dat is zeker niet waar. De ‘begeleiding’ bij Yazen kost je een slordige € 100 per maand.
Ik ben nu iets meer dan 3 maanden onderweg bij Yazen en van alles wat vooraf wordt vermeld qua begeleiding komt in de praktijk weinig tot niks terecht.
Jeusnbdhdudh schreef:
07-08-2025 09:54

Wat balen, @Jeus! Volgens mij zijn wij rond dezelfde tijd gestart? Ik in september vorig jaar. Ben nu een tijdje bezig met afbouwen. Het gaat hier heel redelijk, maar ik doe het heel rustig aan met afbouwen en vrees dat de eetruis inderdaad weer terugkomt (hij piept er al vaker doorheen). Maar ik denk wel dat het uitmaakt dat jij in één keer moest stoppen? Ik heb hoop dat afbouwen helpt, maar ik denk eigenlijk dat deze medicatie bij de meeste mensen levenslang zou moeten worden voorgeschreven. Je komt anders waarschijnlijk in het oude gevecht tegen je lichaam terecht en als we daarmee om konden gaan, dan hadden we sowieso geen problemen met ons gewicht gehad.
The impossible only takes a little longer
Yazen is juist duurder.
Ja in juni gestart en eigenlijk maar 8 kilo afgevallen in 1 jaar, maar dat vond ik prima. Ik krijg volgende week de uitslag van de mrcp scan en dan hoor ik of de saxenda invloed heeft gehad op de alvleesklier. Hoop zo van niet. En ja echt dit moet je levenslang gebruiken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven