Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht
maandag 4 december 2023 om 10:05
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
dinsdag 5 augustus 2025 om 16:56
Ook met Saxenda val je prima f, 40 kg in een jaar tijd. Het zit allemaal in hoe goed je je eetpatroon van “snaaien” naar goed 3 keer eten per dag kunt volhouden. Als je dat niet lukt met Saxenda lukt dat ook niet met Semaglitude or Mounjaro.
Nadeel van Saxenda is elke dag spuiten, maar daar wen je ook aan, voordeel is dat het gelijdelijker gaat en dus ook minder hangende huidflappen krijgt. Mijn huid kromp gewoon mee in dat jaar.
Ik en nu gestopt met Saxenda en doe het zonder, nog een hele hoop pennen over die ik gespaard heb in de afbouwperiode. Liggen nu te verstoffen in de koelkast, maar beter daar en een min of meer stabiel afgebouwd gewicht hebben dan deze allemaal te moeten opmaken doordat ik mij niet aan de nieuwe eetwerkelijkheid heb kunnen aanpassen.
Nadeel van Saxenda is elke dag spuiten, maar daar wen je ook aan, voordeel is dat het gelijdelijker gaat en dus ook minder hangende huidflappen krijgt. Mijn huid kromp gewoon mee in dat jaar.
Ik en nu gestopt met Saxenda en doe het zonder, nog een hele hoop pennen over die ik gespaard heb in de afbouwperiode. Liggen nu te verstoffen in de koelkast, maar beter daar en een min of meer stabiel afgebouwd gewicht hebben dan deze allemaal te moeten opmaken doordat ik mij niet aan de nieuwe eetwerkelijkheid heb kunnen aanpassen.
dinsdag 5 augustus 2025 om 17:34
Ik gebruik vanaf april Ozempic en zit sinds 6 weken op de hoogste dosering. Ik ben in totaal 6 kilo afgevallen. Ik merk dat ik de laatste tijd gewoon weer trek heb in zoete dingen en kan ook normaal eten. Het gaat dus weer de foute kant op (tussendoortjes nemen enzo). Ik heb een tijdje gehad dat ik minder trek had, en ook echt een vol gevoel had. Ik baal hier enorm van, want ik had echt gehoopt dat dit mij zou helpen met afvallen en mijn suikers naar beneden te krijgen. En gelukkig ben ik ook wel wat afgevallen, maar ik zie het nu de verkeerde kant op gaan.
Ik ga waarschijnlijk over op een ander middel, maar vind het lastig wat nu wel zal helpen. Mijn diabetes VPK had het over Wegovy, na haar vakantie ga ik dat verder met haar bespreken.
Heeft iemand hier ervaring mee, dat je overstapt op een ander middel?
Ik ga waarschijnlijk over op een ander middel, maar vind het lastig wat nu wel zal helpen. Mijn diabetes VPK had het over Wegovy, na haar vakantie ga ik dat verder met haar bespreken.
dinsdag 5 augustus 2025 om 20:25
pampalate schreef: ↑05-08-2025 17:34Ik gebruik vanaf april Ozempic en zit sinds 6 weken op de hoogste dosering. Ik ben in totaal 6 kilo afgevallen. Ik merk dat ik de laatste tijd gewoon weer trek heb in zoete dingen en kan ook normaal eten. Het gaat dus weer de foute kant op (tussendoortjes nemen enzo). Ik heb een tijdje gehad dat ik minder trek had, en ook echt een vol gevoel had. Ik baal hier enorm van, want ik had echt gehoopt dat dit mij zou helpen met afvallen en mijn suikers naar beneden te krijgen. En gelukkig ben ik ook wel wat afgevallen, maar ik zie het nu de verkeerde kant op gaan.
Gebruik je ook metformine erbij? Ik wel en dat heeft mij enorm geholpen.
dinsdag 5 augustus 2025 om 20:48
Wegovy is hetzelfde middel als ozempic, onder een andere naam. Zou ik niet aan beginnen als ozempic niet werkt. Liever mounjaro, dat heeft een andere werking als wegovy/ozempicpampalate schreef: ↑05-08-2025 17:34Ik gebruik vanaf april Ozempic en zit sinds 6 weken op de hoogste dosering. Ik ben in totaal 6 kilo afgevallen. Ik merk dat ik de laatste tijd gewoon weer trek heb in zoete dingen en kan ook normaal eten. Het gaat dus weer de foute kant op (tussendoortjes nemen enzo). Ik heb een tijdje gehad dat ik minder trek had, en ook echt een vol gevoel had. Ik baal hier enorm van, want ik had echt gehoopt dat dit mij zou helpen met afvallen en mijn suikers naar beneden te krijgen. En gelukkig ben ik ook wel wat afgevallen, maar ik zie het nu de verkeerde kant op gaan.
dinsdag 5 augustus 2025 om 20:54
Ja voor mijn diabetes. Ik zit nu op 500mg per dag (was eerst 2x500 pd)Dobbelsteen schreef: ↑05-08-2025 20:25Gebruik je ook metformine erbij? Ik wel en dat heeft mij enorm geholpen.
dinsdag 5 augustus 2025 om 20:56
Ah goed om te weten. Ik heb mij nog niet echt verdiept in de verschillende soorten middelen. Volgens mijn diabetes VPK zou de dosering hoger zijn bij Wegovy dan bij Ozempic. Misschien dat ze daarom Wegovy voorstelt.
dinsdag 5 augustus 2025 om 22:05
Ook vanwege diabetes? Ik mocht nl minder metformine slikken, omdat mijn glucosewaarde naar beneden ging.
dinsdag 5 augustus 2025 om 22:24
Fredie schreef: ↑05-08-2025 16:56Ook met Saxenda val je prima f, 40 kg in een jaar tijd. Het zit allemaal in hoe goed je je eetpatroon van “snaaien” naar goed 3 keer eten per dag kunt volhouden. Als je dat niet lukt met Saxenda lukt dat ook niet met Semaglitude or Mounjaro.
Wauw goed zeg, 40 kilo in een jaar! En wat fijn dat je geen loshangend vel hebt overgehouden. Hoe is het nu om zonder Saxenda door te zetten? Ik gebruik het zelf ook en ben heel erg nieuwsgierig of ik dan ineens enorme trek ga krijgen en hoe moeilijk het zal zijn om op gewicht te blijven… hoor graag hoe jij dit ervaart!
dinsdag 5 augustus 2025 om 23:04
Ik heb hier nooit last van eigenlijk. Op misschien eerste week na, maar dat weet ik niet meer zo goed.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
dinsdag 5 augustus 2025 om 23:46
woensdag 6 augustus 2025 om 07:48
Ik heb geen diabetes , eerst saxenda en daarna overgegaan op Ozempic.
Ik bleef och nog trek houden en toen op advies van internist metformine erbij.
Dit blijkt een goede combinatie voor mij te zijn.
woensdag 6 augustus 2025 om 13:12
Ik ben 7 mei begonnen met ozempic en nu 7 kilo kwijt. Ondertussen ook gestopt met roken. Ik sport nog niet vanwege beperkte energie door gezondheidsproblemen maar track mijn voeding om ervoor te zorgen dat ik de juiste voedingsstoffen binnen krijg.
Ik lees veel over vermoeidheid in dit draadje, ook ik merk dat ik me lustelozer voel, maar vooral op dagen dat ik niet voldoende heb gegeten (maar eeeeecht niet meer kan). Hoe zorgen jullie dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen?
Ik lees veel over vermoeidheid in dit draadje, ook ik merk dat ik me lustelozer voel, maar vooral op dagen dat ik niet voldoende heb gegeten (maar eeeeecht niet meer kan). Hoe zorgen jullie dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen?
woensdag 6 augustus 2025 om 17:34
Zonder Saxenda haat thuis goed. Eten zeer regulier elke week zelfde maaltijdschema. Lastig is uit eten gaan, dan ben ik staat om voor hoofd, not wat extra frites en toetje en chocolaatjes bij de koffie en brood met smeersel probleemloos weg te werken, dan lijkt het wel of de rem weg is en ik mijzelf “moet” belonen voor het thuis straks volgens het maaltijdplan te leven.
Laatste vakantie was ook best wel een uitdaging……..
Laatste vakantie was ook best wel een uitdaging……..

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in