Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht
maandag 4 december 2023 om 10:05
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
vrijdag 1 augustus 2025 om 00:38
Hi!! Goed bezig so far! Ik gebruik zelf ook bijna twee maanden Saxenda en heb steeds in ‘klikjes’ opgehoogd. Zit nu al een paar weken net onder de 1,2mg dosis. Ik herken wel wat je zegt over het hongergevoel, dat is er bij mij nu ook meer dan voorheen. Maar ik merk ook dat ik nog steeds veel sneller verzadigd ben met eten en minder ongezonde cravings heb. Daarom wil ik nu zo lang dit zo blijft gewoon op deze dosis blijven, zodat ik zoals jij al zegt langer met de pennen kan doen. En ik val nog steeds af en voel me fit dus dat is top. Ik zou zelf een afweging proberen te maken of het op dit moment nog voldoende effectief werkt (ook al is dat misschien iets minder dan eerst). Of anders, als je dat niet al deed, in klikjes ophogen ipv meteen naar een volgende dosis, zodat je hongergevoel wellicht wat minder wordt maar je wel wat langer met de pennen kunt doen. Succes!!munamar schreef: ↑31-07-2025 21:06Hi allemaal,
Ik ben 3 weken geleden begonnen met Saxenda. Zelf betaald, maar wel op doktersadvies (hoge bloeddruk, hoog cholesterol en hoge bmi)
Nu 4 kilo afgevallen, zit op 1.8 mg
Heb vandaag wel de hele dag een hongergevoel, dus ik zit te denken om op te hogen.
Wil eigenlijk zo lang mogelijk met een pen doen, maar dat hongergevoel is ook niets…
maandag 4 augustus 2025 om 08:15
Thanks, besloten om nog een weekje te kijken hoe het gaat met huidige doseringCliopatra schreef: ↑31-07-2025 21:20Misschien helpt dit je bij je besluit om op te hogen of niet:
https://www.reddit.com/media?url=https% ... 43349f2dbd
maandag 4 augustus 2025 om 09:52
Ik heb al een aantal dagen een flinke dip.
Zit nu een week of 5 op 5 mg Mounjaro, maar het is net alsof het niks meer doet.
Had opeens weer enorme snaaizin. Die was de afgelopen periode helemaal weg.
Wat ik her en der lees dat mensen amper kunnen eten en na 1 plakje komkommer al vol zitten (gechargeerd) en na ook maar iets van vet misselijk worden, herken ik dat totaal niet. Kan alles eten, zit nooit echt vol en het is voor mij geen enkel probleem
om aan mijn kcal te komen.
Op zich ging dat allemaal prima want ik taalde niet naar tussendoortjes, maar nu dus opeens weer volop.
Vrees dat ik weinige andere keuze heb dan ophogen.
Zit nu een week of 5 op 5 mg Mounjaro, maar het is net alsof het niks meer doet.
Wat ik her en der lees dat mensen amper kunnen eten en na 1 plakje komkommer al vol zitten (gechargeerd) en na ook maar iets van vet misselijk worden, herken ik dat totaal niet. Kan alles eten, zit nooit echt vol en het is voor mij geen enkel probleem
Op zich ging dat allemaal prima want ik taalde niet naar tussendoortjes, maar nu dus opeens weer volop.
maandag 4 augustus 2025 om 10:32
Maar je schrijft dat je nog maar een aantal dagen een flinke dip hebt Girasole, ik zou dit echt nog even afwachten. Ze stellen ook dat je pas moet ophogen na een aantal weken plateau.
Hier gaat het goed, iets te goed. In 10 dagen nu 2 kilo afgevallen. Dat gaat me veel te hard, maarja wat doe je eraan. Straks zal het wel veel langzamer gaan, even een spurt in het begin.
Voel me verder prima.
Hier gaat het goed, iets te goed. In 10 dagen nu 2 kilo afgevallen. Dat gaat me veel te hard, maarja wat doe je eraan. Straks zal het wel veel langzamer gaan, even een spurt in het begin.
Voel me verder prima.
maandag 4 augustus 2025 om 10:36
maandag 4 augustus 2025 om 13:32
Hallo allemaal
Ik kwam dit topic tegen omdat ik zocht naar meer mensen die medicatie gebruiken om af te vallen. Speciaal hiervoor m'n account uit de mottenballen gehaald
Wat zijn jullie goed bezig!
Ik heb me aangemeld bij Yazen, de bloedtest gehad en nu wachten op bericht van de arts.
Mn voorkeur gaat uit naar Mounjaro, meer mensen die dit gebruiken via Yazen? Tevreden over?
Succes allemaal en hopelijk mag ik ook snel starten!
Ik kwam dit topic tegen omdat ik zocht naar meer mensen die medicatie gebruiken om af te vallen. Speciaal hiervoor m'n account uit de mottenballen gehaald
Wat zijn jullie goed bezig!
Ik heb me aangemeld bij Yazen, de bloedtest gehad en nu wachten op bericht van de arts.
Mn voorkeur gaat uit naar Mounjaro, meer mensen die dit gebruiken via Yazen? Tevreden over?
Succes allemaal en hopelijk mag ik ook snel starten!
geke76 wijzigde dit bericht op 04-08-2025 13:37
Reden: Plaatsen lukte eerst niet ..vandaar 'test'
Reden: Plaatsen lukte eerst niet ..vandaar 'test'
98.68% gewijzigd
maandag 4 augustus 2025 om 14:35
Hi Geke,
Ik zit bij Yazen. Ben daar niet erg tevreden over, dit kun je teruglezen in het topic. Onpersoonlijk en soms ook onjuiste informatie. Onjuist informatie over medicatie, maar bijvoorbeeld ook echt toxische dingen aanraden op gebied van diëten. Ze staan bijvoorbeeld positief tegenover elke dag wegen en maaltijdvervangers.
Ik zou Yazen alleen aanraden als je al veel kennis hebt over wat wel en niet gezond diëten/dieetgedrag is en als je zelf kritisch kunt nadenken over medicatie.
Ik zit bij Yazen. Ben daar niet erg tevreden over, dit kun je teruglezen in het topic. Onpersoonlijk en soms ook onjuiste informatie. Onjuist informatie over medicatie, maar bijvoorbeeld ook echt toxische dingen aanraden op gebied van diëten. Ze staan bijvoorbeeld positief tegenover elke dag wegen en maaltijdvervangers.
Ik zou Yazen alleen aanraden als je al veel kennis hebt over wat wel en niet gezond diëten/dieetgedrag is en als je zelf kritisch kunt nadenken over medicatie.
maandag 4 augustus 2025 om 14:57
Iedere dag wegen en dan aan het eind van de week een gemiddelde nemen, is niet heel gek hoor. Dat raden veel dietisten ook aan.
Geke: ik zit in mijn tweede week Mounjaro via Yazen en ben erg tevreden. Ja, het is onpersoonlijk (als in: je hebt een online consult dat ook nog eens vrij generiek is), dus je moet zelf wel het een en ander van gezond afvallen weten, maar ik neem aan dat de meeste mensen die overgaan tot afvallen met medicatie, echt al van alles zelf geprobeerd hebben.
Ik heb weinig last van bijwerkingen, ik heb alleen de eerste dag na het spuiten een beetje een wattig/wazig gevoel en voor de rest heb ik nergens last van (ook het drukke dromen dat ik de eerste dagen had, is compleet weg). Ik ben dus echt heel erg tevreden en ben blij dat ik die stap gezet heb.
Geke: ik zit in mijn tweede week Mounjaro via Yazen en ben erg tevreden. Ja, het is onpersoonlijk (als in: je hebt een online consult dat ook nog eens vrij generiek is), dus je moet zelf wel het een en ander van gezond afvallen weten, maar ik neem aan dat de meeste mensen die overgaan tot afvallen met medicatie, echt al van alles zelf geprobeerd hebben.
Ik heb weinig last van bijwerkingen, ik heb alleen de eerste dag na het spuiten een beetje een wattig/wazig gevoel en voor de rest heb ik nergens last van (ook het drukke dromen dat ik de eerste dagen had, is compleet weg). Ik ben dus echt heel erg tevreden en ben blij dat ik die stap gezet heb.
maandag 4 augustus 2025 om 15:04
Hier ook weer even een update, is al even geleden. 1 mei gestart met Mounjaro en nu ruim 13 kg afgevallen. Heel tevreden mee.
Ik zit nu op 10 mg en daar doe ik het goed op. Nog wel normale eetlust maar sneller vol en geen eetruis tijdens de maaltijden. Ik heb een tijdje gehad dat mijn menstruatie op de hobbel ging maar dat lijkt inmiddels weer genormaliseerd gelukkig.
Verder qua bijwerkingen alleen de dag na het zetten erg moe, echt zo’n allesoverheersende moeheid. Gelukkig zet ik hem op vrijdag
Ik zit nu op 10 mg en daar doe ik het goed op. Nog wel normale eetlust maar sneller vol en geen eetruis tijdens de maaltijden. Ik heb een tijdje gehad dat mijn menstruatie op de hobbel ging maar dat lijkt inmiddels weer genormaliseerd gelukkig.
Verder qua bijwerkingen alleen de dag na het zetten erg moe, echt zo’n allesoverheersende moeheid. Gelukkig zet ik hem op vrijdag

maandag 4 augustus 2025 om 15:27
Deels mee eens. Het is wat onpersoonlijk. Je moet zelf contact zoeken met de coach en arts, ik vind dat geen probleem. Ik ben ook blij dat er niet teveel tegenaan bemoeit wordt.Karrota schreef: ↑04-08-2025 14:35Hi Geke,
W.b. de toxische dingen dat herken ik helemaal niet. Mijn coach raadde me dagelijks wegen af (doe ik toch) en maaltijdvervangers worden aangeraden bij mensen die niet kunnen eten door bijwerkingen, om toch aan de calorieën te komen.
Het gedoe met de clarity maakt me wel erg onrustig. Gelukkig (?) heb ik nog een lange weg te gaan voordat ik zover ben.
Ik gebruik ook MJ en ben daar erg tevreden over. De foodnoise is compleet weg.
cliopatra wijzigde dit bericht op 04-08-2025 15:30
6.31% gewijzigd
maandag 4 augustus 2025 om 15:29
Jeetje wat ben jij snel opgehoogd dan zeg! Vervelend dat het niet genoeg werkte op een lagere dosisAneso schreef: ↑04-08-2025 15:04Hier ook weer even een update, is al even geleden. 1 mei gestart met Mounjaro en nu ruim 13 kg afgevallen. Heel tevreden mee.
Verder qua bijwerkingen alleen de dag na het zetten erg moe, echt zo’n allesoverheersende moeheid. Gelukkig zet ik hem op vrijdag![]()
We zijn ongeveer gelijk begonnen en ik ben net opgehoogd naar 3,75mg.
De moeheid is heel herkenbaar!
maandag 4 augustus 2025 om 16:01
Zou het kunnen dat je last hebt van je hormonen? Ik heb in bepaalde periodes in mijn cyclus ook continu snaaizin en honger, ondanks de medicatie.girasole3 schreef: ↑04-08-2025 09:52Ik heb al een aantal dagen een flinke dip.
maandag 4 augustus 2025 om 16:52
maandag 4 augustus 2025 om 17:11
Het gaat mij niet zozeer om een plateau, maar om de doorlopende smaaizin en trek de hele dag door.Karrota schreef: ↑04-08-2025 10:32Maar je schrijft dat je nog maar een aantal dagen een flinke dip hebt Girasole, ik zou dit echt nog even afwachten. Ze stellen ook dat je pas moet ophogen na een aantal weken plateau.
Voel me verder prima.
Daar gebruik ik Mounjaro voor, om dat juist niet te hebben.
Ik val helemaal niet zo snel af, zo’n 600 gram per week, maar dat vind ik verder wel prima.
Ik zit ook bij Yazen en ben er ook niet zo tevreden over. Mij bekruipt een beetje het gevoel dat ze veel te snel groeien. Ze leveren absoluut niet wat ze vooraf beloven.
En inderdaad dat gedoe over Clarity bevalt mij ook totaal niet. En dan vooral het feit dat iemand namens Yazen maar steeds dezelfde wollige taal blijft uitslaan en totaal niet ingaat op concrete vragen.
Eerst aangeven dat de arts bepaalt en als iemand aangeeft van arts groen licht te hebben gekregen en dat vervolgens terug gedraaid wordt door een klantenservice medewerker, heb ik daar mijn grote bedenkingen bij.
Nog afgezien van het feit dat zij nu zomaar eenzijdig voorwaarden denken te kunnen wijzigen.
maandag 4 augustus 2025 om 17:34
Hopelijk mag ik hier even inbreken... scheelt weer het openen van een nieuw topic.
Ik volg een GLI traject en ik overweeg het starten van medicatie. Ik heb Mounjaro aangeraden gekregen alleen lees ik op internet dat het niet vergoed wordt. Kunnen mensen die het gebruiken mij zeggen of dit klopt? En als dit klopt hoe hoog zijn dan de kosten?
Ik volg een GLI traject en ik overweeg het starten van medicatie. Ik heb Mounjaro aangeraden gekregen alleen lees ik op internet dat het niet vergoed wordt. Kunnen mensen die het gebruiken mij zeggen of dit klopt? En als dit klopt hoe hoog zijn dan de kosten?
maandag 4 augustus 2025 om 17:37
Ik betaal het zelf maar volgens mij scheelt het per apotheek. Dus ik zou hen sowieso even bellen. Ik betaalde bij laagste dosering afgerond 200,- en nu, 10 mg, 350,-. Daar doe je dan 4 weken mee. Bij eerste uitgifte komen er nog de naaldjes en naaldencontainer bij.Tornmesje86 schreef: ↑04-08-2025 17:34Hopelijk mag ik hier even inbreken... scheelt weer het openen van een nieuw topic.
maandag 4 augustus 2025 om 17:44
Beide tips komen rechtstreeks uit de "reis" met informatie die je maakt.Cliopatra schreef: ↑04-08-2025 15:27Deels mee eens. Het is wat onpersoonlijk. Je moet zelf contact zoeken met de coach en arts, ik vind dat geen probleem. Ik ben ook blij dat er niet teveel tegenaan bemoeit wordt.
W.b. de toxische dingen dat herken ik helemaal niet. Mijn coach raadde me dagelijks wegen af (doe ik toch) en maaltijdvervangers worden aangeraden bij mensen die niet kunnen eten door bijwerkingen, om toch aan de calorieën te komen.
Het gedoe met de clarity maakt me wel erg onrustig. Gelukkig (?) heb ik nog een lange weg te gaan voordat ik zover ben.
Ik gebruik ook MJ en ben daar erg tevreden over. De foodnoise is compleet weg.
Mijn coach heb ik nog nooit gesproken. Dat an sich zegt denk ik ook al wel weer genoeg.
maandag 4 augustus 2025 om 17:46

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in