Werk & Studie alle pijlers

Ik haat werken

05-08-2025 15:23 371 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoop dat dit herkenbaar is voor iemand, dat er tips zijn om hiermee om te gaan.

Als kind haatte ik school. Ik lette nooit op, was aan het aftellen tot ik weer naar huis mocht. Later gebeurde ditzelfde als ik naar mijn werk moest. Als tiener vond ik bijbaantjes absoluut de hel. Mijn krantenwijk vond ik overigens prima te doen. Maar in een winkel staan? Verschrikkelijk.

Momenteel heb ik al een enorm CV opgebouwd. Het toeval wil dat ik de afgelopen pakweg 10 jaar heb gewerkt in functies die me makkelijk af gingen. Ik hoef niet veel te doen en hoef niet vaak naar kantoor. Wel merk ik dat ik veel fouten maak en mijn concentratievermogen echt 0,0 procent is. Af en toe zit er een klus bij die ik leuk vind en waar ik me in vastbijt, maar meestal niet.

Het is niet mijn werk dat het probleem is. Het is het concept van werken. Elke dag meerdere uren van je dag kwijt zijn om iets te doen kost mij heel erg veel moeite. Andere dingen (zoals het huishouden) versloffen en komen 99% op mijn man neer, die overigens wel gewoon 32 uur werkt en daarna nog energie heeft voor andere dingen. Ik heb meerdere banen gehad die ik allemaal even k*t vond.

Niet werken is helaas geen optie. Minder werken kan binnen mijn huidige functie niet, en ik werk ook maar 28 uur.

Momenteel zit ik deels in de ziektewet van het UWV en verdien ik daarnaast dus "bij". Nu heb ik een gesprek gehad met een coach van het UWV en die denkt dat het zinnig is als ik word begeleid naar passend werk. Maar ik kan me echt niet voorstellen wat voor werk dat dan zou moeten zijn. Iets bij een sociale werkvoorziening stel ik me dan voor. Gaat dat beter zijn? Het blijft toch werk.

Ik snap dat iedereen het liefst niet zou werken, maar ik heb het idee dat het probleem bij mij misschien dieper ligt.
Ow, TO, wil je dat ik de quote weghaal? Ik zie het nu pas!
Lieneke schreef:
07-08-2025 17:29
Dus het was gewoon vlak bij je huis, op klaarlichte dag! Iemand probeerde je tas uit je handen te trekken?
Ja, het was iets voor 6 uur 's ochtends (ik moet heel vroeg vertrekken op kantoordagen, want de reis duurt zo'n 2,5 uur). Eerst fietste een man langs waar ik al een creepy vibe bij had. Toen hij me ook nog vroeg waar de pinautomaat was, had ik al een "niet pluis"-gevoel. Ik vertelde hem waar die was, maar halverwege keerde hij om en begon hij te roepen naar een andere man, die van de andere kant kwam aanfietsen. Ze sloten me samen in en bedreigden me en schreeuwden dingen naar me, o.a dat ik mijn telefoon moest geven.

Ik besloot te gaan rennen (en daar ben ik al niet goed in) en ze kwamen achter me aan. Gelukkig was ik echt nog in mijn eigen straat. Op adrenaline heb ik het gehaald tot mijn tuin, wonderlijk genoeg.
estellegallois wijzigde dit bericht op 07-08-2025 17:33
12.55% gewijzigd
Solomio schreef:
07-08-2025 17:31
Dus exact het probleem wat ik constateer: iemand werkt parttime omdat fulltime al niet gaat. Dan heb je die uren niet beschikbaar voor iets anders dan bijkomen.
Maar blijkbaar is daar maar één redenering mogelijk.

Hoeveel mogelijkheid je hebt om buiten je werk dingen te doen gaat nauwelijks over hoeveel uur je werkt, maar over hoeveel energie je hebt.
Mensen die naast hun 40-urige werkweek nog kunnen sporten, sociale contacten kunnen onderhouden, hun huishouden doen, enz. Of iemand die met 28 uur per week maar net een burn-out kan voorkomen.
Het bestaat allemaal en iets meer begrip hiervoor zou erg fijn zijn.

Absoluut waar!
EstelleGallois schreef:
07-08-2025 17:29
Ik vind de discussie over ADHD, ASS, diagnoses etc. trouwens totaal niet storend, dus wat mij betreft kan dat gewoon in dit topic allemaal :)
:thumbsup:
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
EstelleGallois schreef:
07-08-2025 17:31
Ja, het was iets voor 6 uur 's ochtends (ik moet heel vroeg vertrekken op kantoordagen, want de reis duurt zo'n 2,5 uur). Eerst fietste een man langs waar ik al een creepy vibe bij had. Toen hij me ook nog vroeg waar de pinautomaat was, had ik al een "niet pluis"-gevoel. Ik vertelde hem waar die was, maar halverwege keerde hij om en begon hij te roepen naar een andere man, die van de andere kant kwam aanfietsen. Ze sloten me samen in en bedreigden me en schreeuwden dingen naar me, o.a dat ik mijn telefoon moest geven.

Wat een verschrikkelijke ervaring!!! Ik kan mij voorstellen dat je volledig van slag was!
Lieneke schreef:
07-08-2025 17:33
Wat een verschrikkelijke ervaring!!! Ik kan mij voorstellen dat je volledig van slag was!
Ja, het geeft echt geen fijn gevoel. Zeker niet omdat ik hier nog aan het wennen ben, we wonen hier sinds mei pas. Nu vind ik de buurt gelijk een stuk minder leuk (terwijl het echt wel een leuke, oude buurt is, heel pittoresk).
Jeetje, TO, hartstikke heftig, hoor. Raar, hoor, dat mensen zo reageren. Mensen weten soms slecht met andermans emoties om te gaan. Een reactie van: meid, wat heftig, ga maar even zitten, ik haal een kop koffie zou al schelen.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Sierlijk schreef:
07-08-2025 17:36
Jeetje, TO, hartstikke heftig, hoor. Raar, hoor, dat mensen zo reageren. Mensen weten soms slecht met andermans emoties om te gaan. Een reactie van: meid, wat heftig, ga maar even zitten, ik haal een kop koffie zou al schelen.

Ja, dat! Dat is toch het eerste wat er in je opkomt wanneer een collega zoiets heeft meegemaakt?
Sierlijk schreef:
07-08-2025 17:36
Ja, dat vind ik al heel wat hoor. Gewoon een "jee, wat heftig" vind ik al prima.
Ik weet nog van vorig jaar, een collega had op weg naar het werk een heel naar ongeluk zien gebeuren. Ze vertelde dat aan verschillende collega's. Die hoorden haar aan, net als ik. Maar ze gingen ook gelijk aan het werk, terwijl ik me levendig kon invoelen hoe heftig het voor haar was. Voor hen was het: oh, wat erg, en daarna door naar het volgende. Ik heb haar mentaal proberen op te vangen, en haar meerdere keren haar verhaal laten doen en gezegd dat ze rustig aan moest doen en en contact met haar TL kon opnemen. En later gecheckt hoe het ging. Lijkt me normaal. Ik zou ook van mijn stuk zijn geweest als ik het had meegemaakt.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Ik vind empathie na een dergelijk voorval zeker normaal en weet niet beter dat mensen daar ook op werk begrip voor hebben.

Maar dat vind ik wat anders dan dat ik gewoon van een collega verwacht ik dat die functioneert op het niveau en voor de hoeveelheid uur waarvoor iemand is aangenomen.

Als dat structureel niet haalbaar is, dan is dat heel vervelend, maar anders dan als mens een beetje meeleven kan ik dan weinig betekenen. Ik heb mijn eigen dingen te doen. Op den duur is dat dan niet houdbaar. Die persoon moet dan wat meer passends zoeken of het leven anders inrichten. Dat geldt toch voor elke baan? Het moet wel iets zijn dat je aankunt. Ik zal ook geen prima ballerina kunnen worden, een ander kan weer niet de hele dag achter een computer zitten. En ja, de één kan nog heel veel naast werk, de ander niet. Daarmee kun je als collega toch verder niet veel?

Sterkte TO, vreselijk verhaal! Maar lees ik nou dat je enorm veel reistijd hebt? Is daar dan niet iets aan te doen. Nu is dat werk ook door de reistijd nogal een hap uit je leven.
Wat heftig TO!
Nu lees ik ook dat je 2,5 uur reistijd hebt op kantoordagen?! Hoeveel kantoordagen heb je per week? Dat draagt m.i. ook niet bij aan werkvreugde…

En verder: ik zie allemaal gestrooid met diagnoses enzo. Misschien denk ik te simpel maar ja, je moet nou eenmaal werken voor je geld. Ik kan je zeggen dat het ondernemerschap in die zin echt iets kan opleveren omdat er een hele sterke directe beloning is.
En verder is werk stom, net als schoonmaken, opruimen en kinderen van en naar school brengen. Maar ja, dit zijn gewoon allemaal van die dingen die nou eenmaal moeten gebeuren. Of vraag je je van die dingen ook af waarom je ze niet leuk vindt?
smorre schreef:
07-08-2025 17:55
Wat heftig TO!
Nu lees ik ook dat je 2,5 uur reistijd hebt op kantoordagen?! Hoeveel kantoordagen heb je per week? Dat draagt m.i. ook niet bij aan werkvreugde…

En verder: ik zie allemaal gestrooid met diagnoses enzo. Misschien denk ik te simpel maar ja, je moet nou eenmaal werken voor je geld. Ik kan je zeggen dat het ondernemerschap in die zin echt iets kan opleveren omdat er een hele sterke directe beloning is.
En verder is werk stom, net als schoonmaken, opruimen en kinderen van en naar school brengen. Maar ja, dit zijn gewoon allemaal van die dingen die nou eenmaal moeten gebeuren. Of vraag je je van die dingen ook af waarom je ze niet leuk vindt?
‘Niet leuk’ is wel iets anders dan ‘haat’, vind je niet?

Voor schoonmaken en opruimen kan je iemand inhuren, òf je doet het wanneer het je uitkomt.

Je kinderen van en naar school zit ook een houdbaarheidsdatum aan, dat is eindig voor je zelf krakkemikkig bent.
shala91 schreef:
07-08-2025 18:11
‘Niet leuk’ is wel iets anders dan ‘gaat’, vind je niet?

Voor schoonmaken en opruimen kan je iemand inhuren, òf je doet het wanneer het je uitkomt.

Je kinderen van en naar school zit ook een houdbaarheidsdatum aan, dat is eindig voor je zelf krakkemikkig bent.
Dit geldt voor werk natuurlijk ook. Je kunt zelfstandig ondernemer worden, flexibele werktijden zoeken, je partner meer uren laten werken, etcetera.

Haren vind ik in deze dan ook een groot woord maar TO heeft het ook over een burn out en dat ze ten tijde van die burn out gelukkig was, dat neem ik ook met een kleine korrel zout eerlijk gezegd.
Heb er zelf eentje gehad en toen kreeg ik t al niet voor elkaar om letterlijk uit bed te komen, laat staan dat ik in staat was om voor m’n kinderen te zorgen…
smorre schreef:
07-08-2025 17:55
Wat heftig TO!

En waarom denk je dat steeds meer mensen het niet meer trekken?

Want het gaat niet om dat dingen nu eenmaal moeten, het gaat erom dat er veel teveel dingen moeten en dat niet iedereen daarin evenveel aankan.

Maar de maatschappij stelt meer en meer eisen.

David Dunning
smorre schreef:
07-08-2025 18:19
Dit geldt voor werk natuurlijk ook. Je kunt zelfstandig ondernemer worden, flexibele werktijden zoeken, je partner meer uren laten werken, etcetera.

Haren vind ik in deze dan ook een groot woord maar TO heeft het ook over een burn out en dat ze ten tijde van die burn out gelukkig was, dat neem ik ook met een kleine korrel zout eerlijk gezegd.
Heb er zelf eentje gehad en toen kreeg ik t al niet voor elkaar om letterlijk uit bed te komen, laat staan dat ik in staat was om voor m’n kinderen te zorgen…
Ook voor jou: mss moet je dat van TO juist wel serieus nemen en proberen je voor te stellen wat voor inspanning ze dus elke dag moet leveren, dat zelfs een burn-out 'fijner' is.

David Dunning
Solomio schreef:
07-08-2025 18:37

Want het gaat niet om dat dingen nu eenmaal moeten, het gaat erom dat er veel teveel dingen moeten en dat niet iedereen daarin evenveel aankan.

Maar dat geloof wel hoor. Ik ben alleen altijd verbaasd dat vrouwen blijkbaar niet kunnen werken maar ondertussen wel voor hun kinderen zorgen. Als íets nou energie kost….
Solomio schreef:
07-08-2025 18:37

Wat bedoel je hier precies mee? We leven echt in één van de fijnste landen ter wereld!
In vroeger tijden of in ander landen vielen mensen weer om andere redenen uit, zo is er altijd wat. Maar altijd moeten we veel. In elk geval is de zesdaagse werkweek afgeschaft .
smorre schreef:
07-08-2025 19:00
Wat bedoel je hier precies mee? We leven echt in één van de fijnste landen ter wereld!
Ik denk aan een hoge werkdruk, groeiende digitalisering, een complexere samenleving?
Wat eten we vanavond?
smorre schreef:
07-08-2025 18:58
Maar dat geloof wel hoor. Ik ben alleen altijd verbaasd dat vrouwen blijkbaar niet kunnen werken maar ondertussen wel voor hun kinderen zorgen. Als íets nou energie kost….
Is het echt zo lastig om je voor te stellen dat niet iederen hetzelfde is?

Het zorgen voor mijn kinderen was voor mij echt stukken minder inspannend dan buitenshuis werken.

David Dunning
makreel schreef:
07-08-2025 19:21
Ik denk aan een hoge werkdruk, groeiende digitalisering, een complexere samenleving?
Ja, vroeger was je juist weer zwaar in het nadeel als je fysiek niet sterk was. Maar goed, het is wat het is. Je kunt je er niet aan onttrekken.
smorre schreef:
07-08-2025 19:00
Kun je nagaan hoe erg het elders is.

De werkdruk is enorm toegenomen, er wordt veel meer inzet en flexibiliteit verwacht. Niet meer 40 jaar bij dezelfde baas, blijven leren en ontwikkelen en vooral alles (aan)kunnen.

Was in mijn jeugd een 9-tot-5-mentaliteit het toppunt van betrouwbaarheid, tegenwoordig staat het symbool voor iemand die niet bereid is om een stapje extra te doen.
Dat vat het mooi samen.

David Dunning
Solomio schreef:
07-08-2025 19:26
Kun je nagaan hoe erg het elders is.

De werkdruk is enorm toegenomen, er wordt veel meer inzet en flexibiliteit verwacht. Niet meer 40 jaar bij dezelfde baas, blijven leren en ontwikkelen en vooral alles (aan)kunnen.

Was in mijn jeugd een 9-tot-5-mentaliteit het toppunt van betrouwbaarheid, tegenwoordig staat het symbool voor iemand die niet bereid is om een stapje extra te doen.
Dat vat het mooi samen.
Dat is zelfopgelegde druk. Wie 9-5 wil en 40 jaar bij dezelfde baas, kan dat nog prima zo regelen.
pina schreef:
07-08-2025 19:32
Dat is zelfopgelegde druk. Wie 9-5 wil en 40 jaar bij dezelfde baas, kan dat nog prima zo regelen.
Tuurlijk, iedereen heeft alle keuze van de wereld.
Jij bent echt een overtuigde maakbaarheidsgelovige hè?

David Dunning

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven