Ik haat werken
dinsdag 5 augustus 2025 om 15:23
Ik hoop dat dit herkenbaar is voor iemand, dat er tips zijn om hiermee om te gaan.
Als kind haatte ik school. Ik lette nooit op, was aan het aftellen tot ik weer naar huis mocht. Later gebeurde ditzelfde als ik naar mijn werk moest. Als tiener vond ik bijbaantjes absoluut de hel. Mijn krantenwijk vond ik overigens prima te doen. Maar in een winkel staan? Verschrikkelijk.
Momenteel heb ik al een enorm CV opgebouwd. Het toeval wil dat ik de afgelopen pakweg 10 jaar heb gewerkt in functies die me makkelijk af gingen. Ik hoef niet veel te doen en hoef niet vaak naar kantoor. Wel merk ik dat ik veel fouten maak en mijn concentratievermogen echt 0,0 procent is. Af en toe zit er een klus bij die ik leuk vind en waar ik me in vastbijt, maar meestal niet.
Het is niet mijn werk dat het probleem is. Het is het concept van werken. Elke dag meerdere uren van je dag kwijt zijn om iets te doen kost mij heel erg veel moeite. Andere dingen (zoals het huishouden) versloffen en komen 99% op mijn man neer, die overigens wel gewoon 32 uur werkt en daarna nog energie heeft voor andere dingen. Ik heb meerdere banen gehad die ik allemaal even k*t vond.
Niet werken is helaas geen optie. Minder werken kan binnen mijn huidige functie niet, en ik werk ook maar 28 uur.
Momenteel zit ik deels in de ziektewet van het UWV en verdien ik daarnaast dus "bij". Nu heb ik een gesprek gehad met een coach van het UWV en die denkt dat het zinnig is als ik word begeleid naar passend werk. Maar ik kan me echt niet voorstellen wat voor werk dat dan zou moeten zijn. Iets bij een sociale werkvoorziening stel ik me dan voor. Gaat dat beter zijn? Het blijft toch werk.
Ik snap dat iedereen het liefst niet zou werken, maar ik heb het idee dat het probleem bij mij misschien dieper ligt.
Als kind haatte ik school. Ik lette nooit op, was aan het aftellen tot ik weer naar huis mocht. Later gebeurde ditzelfde als ik naar mijn werk moest. Als tiener vond ik bijbaantjes absoluut de hel. Mijn krantenwijk vond ik overigens prima te doen. Maar in een winkel staan? Verschrikkelijk.
Momenteel heb ik al een enorm CV opgebouwd. Het toeval wil dat ik de afgelopen pakweg 10 jaar heb gewerkt in functies die me makkelijk af gingen. Ik hoef niet veel te doen en hoef niet vaak naar kantoor. Wel merk ik dat ik veel fouten maak en mijn concentratievermogen echt 0,0 procent is. Af en toe zit er een klus bij die ik leuk vind en waar ik me in vastbijt, maar meestal niet.
Het is niet mijn werk dat het probleem is. Het is het concept van werken. Elke dag meerdere uren van je dag kwijt zijn om iets te doen kost mij heel erg veel moeite. Andere dingen (zoals het huishouden) versloffen en komen 99% op mijn man neer, die overigens wel gewoon 32 uur werkt en daarna nog energie heeft voor andere dingen. Ik heb meerdere banen gehad die ik allemaal even k*t vond.
Niet werken is helaas geen optie. Minder werken kan binnen mijn huidige functie niet, en ik werk ook maar 28 uur.
Momenteel zit ik deels in de ziektewet van het UWV en verdien ik daarnaast dus "bij". Nu heb ik een gesprek gehad met een coach van het UWV en die denkt dat het zinnig is als ik word begeleid naar passend werk. Maar ik kan me echt niet voorstellen wat voor werk dat dan zou moeten zijn. Iets bij een sociale werkvoorziening stel ik me dan voor. Gaat dat beter zijn? Het blijft toch werk.
Ik snap dat iedereen het liefst niet zou werken, maar ik heb het idee dat het probleem bij mij misschien dieper ligt.
donderdag 7 augustus 2025 om 20:34
Nee dat is niet persé lastig voor te stellen. Ik denk dat werk misschien andere eisen stelt die voor sommigen ingewikkeld zijn om aan te voldoen. Bijvoorbeeld op het gebied van sociale vaardigheden of aanpassingsvermogen. Aan de andere kant vereist het opvoeden van kinderen ook vaardigheden die soms meer van je vragen dan dat werk dat doet.
Kun jij op jouw beurt je dat wél voorstellen?
donderdag 7 augustus 2025 om 20:38
donderdag 7 augustus 2025 om 20:39
Dit herken ik dus echt helemaal niet.Solomio schreef: ↑07-08-2025 19:26Kun je nagaan hoe erg het elders is.
De werkdruk is enorm toegenomen, er wordt veel meer inzet en flexibiliteit verwacht. Niet meer 40 jaar bij dezelfde baas, blijven leren en ontwikkelen en vooral alles (aan)kunnen.
Was in mijn jeugd een 9-tot-5-mentaliteit het toppunt van betrouwbaarheid, tegenwoordig staat het symbool voor iemand die niet bereid is om een stapje extra te doen.
Dat vat het mooi samen.
De generatie vóór mij/ons kon niet studeren omdat er geen geld was. Mijn ouders moesten op hun 14e gaan werken omdat er geld verdiend moest worden.
Mijn oma moest op haar 12e uit huis om als dienstmeid te gaan werken.
Als vrouw had je je man te volgen en als je pech had, kwam de pastoor vertellen dat je nog meer kinderen moest gaan maken.
Je hebt tegenwoordig de mazzel dat je kunt kiezen wat je wil worden, hoeveel je wil werken en waar je dat wil doen.
Ik zie werkelijk niet waarom het tegenwoordig ingewikkelder is.
donderdag 7 augustus 2025 om 20:39
Ja, ik kan me dat juist prima voorstellen.smorre schreef: ↑07-08-2025 20:34Nee dat is niet persé lastig voor te stellen. Ik denk dat werk misschien andere eisen stelt die voor sommigen ingewikkeld zijn om aan te voldoen. Bijvoorbeeld op het gebied van sociale vaardigheden of aanpassingsvermogen. Aan de andere kant vereist het opvoeden van kinderen ook vaardigheden die soms meer van je vragen dan dat werk dat doet.
Kun jij op jouw beurt je dat wél voorstellen?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
donderdag 7 augustus 2025 om 20:40
donderdag 7 augustus 2025 om 20:40
Nee, dat is duidelijk.smorre schreef: ↑07-08-2025 20:39Dit herken ik dus echt helemaal niet.
De generatie vóór mij/ons kon niet studeren omdat er geen geld was. Mijn ouders moesten op hun 14e gaan werken omdat er geld verdiend moest worden.
Als vrouw had je je man te volgen en als je pech had, kwam de pastoor vertellen dat je nog meer kinderen moest gaan maken.
Je hebt tegenwoordig de mazzel dat je kunt kiezen wat je wil worden, hoeveel je wil werken en waar je dat wil doen.
David Dunning
David Dunning
donderdag 7 augustus 2025 om 20:57
je weet dat je nu insinueert dat die vrouwen zich aanstellen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
donderdag 7 augustus 2025 om 20:59
nu moet je het allemaal zelf bedenken en levert veel meer druk op. Tel daarbij op dat de maatschappij verwacht dat je het ook allemaal doet en je hebt heel veel meer druk dan vroeger.smorre schreef: ↑07-08-2025 20:39Dit herken ik dus echt helemaal niet.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
donderdag 7 augustus 2025 om 21:23
Oh dat is niet mijn bedoeling.
Ik ben oprecht hierin. Heb zelf vier kinderen en altijd 36 uur gewerkt. Was 1 dag per week alleen thuis met de kinderen en vond die dag echt vele malen zwaarder dan de dagen waarop ik werkte.
donderdag 7 augustus 2025 om 21:26
Hm ja op een hoger abstractie niveau of maatschappelijk gezien snap ik dat wel maar praktisch gezien herken ik het juist niet, ook niet in mijn omgeving. Hooguit dat mensen dit zichzelf aandoen: perfecte moeder, ideale vrouw, betrouwbare werknemer willen zijn. Tja en daarin heb je toch echt ook zelf een keuze.
donderdag 7 augustus 2025 om 21:27
Hier dus andersom.
Omdat ik 'uit huis gaan/zijn' enorm energieslurpend vind.
Die kinderen opvoeden kon grotendeels thuis.
David Dunning
David Dunning
donderdag 7 augustus 2025 om 21:29
Maar wie zegt dat die vrouwen dat thuis zorgen voor de kinderen dan makkelijker of minder zwaar vinden? Heb het geprobeerd terug te vinden maar ik lees dat nergens. Er is toch niemand die dat beweert?
Ik ben zowel als moeder als als werkende een regelrechte ramp maar waar ik vrij gemakkelijk mijn uren kon halveren ben ik 24/7 moeder...
donderdag 7 augustus 2025 om 21:29
Het begint al op school: kinderen moeten niet alleen goede redultaten halen, maar ook sporten, vriendjes hebben, zo snel mogelijk een bijbaantje, enz enz.smorre schreef: ↑07-08-2025 21:26Hm ja op een hoger abstractie niveau of maatschappelijk gezien snap ik dat wel maar praktisch gezien herken ik het juist niet, ook niet in mijn omgeving. Hooguit dat mensen dit zichzelf aandoen: perfecte moeder, ideale vrouw, betrouwbare werknemer willen zijn. Tja en daarin heb je toch echt ook zelf een keuze.
De druk van de prestatiemaatschappij is echt niet te vergelijken met vroeger.
Waarmee ik niet zeg dat men het vroeger makkelijk had, helemaal niet.
David Dunning
David Dunning
donderdag 7 augustus 2025 om 21:39
Welnee, er zouden destijds met de blik van nu heel veel mensen een burn-out hebben gehad. Of zwaar depressief.
donderdag 7 augustus 2025 om 21:43
En in plaats van dat we daar iets aan doen, gaan we zeiken dat de huidige generatie sneeuwvlokjes zijn.
David Dunning
David Dunning
donderdag 7 augustus 2025 om 21:56
Mij hoor je niet over sneeuwvlokjes. Maar wat doe je eraan? Het is wat het is, ze zullen zich in deze maatschappij staande moeten houden. Zoals generaties voor ons dat met hun obstakels hebben moeten doen. Er zullen altijd mensen zijn die moeite hebben het bij te benen, wat ook de uitdagingen van de tijd zijn.
donderdag 7 augustus 2025 om 22:00
donderdag 7 augustus 2025 om 22:09
Nee het gaat mij erom dat TO zich afvraagt waarom ze werk altijd stom vindt.Dala schreef: ↑07-08-2025 21:29Maar wie zegt dat die vrouwen dat thuis zorgen voor de kinderen dan makkelijker of minder zwaar vinden? Heb het geprobeerd terug te vinden maar ik lees dat nergens. Er is toch niemand die dat beweert?
Ik ben zowel als moeder als als werkende een regelrechte ramp maar waar ik vrij gemakkelijk mijn uren kon halveren ben ik 24/7 moeder...
En nooit haar werk leuk vindt. Mijn punt is dat werk een ‘gegeven’ is waartoe je je te verhouden hebt. Net als tot schoonmaken of opruimen of kinderen opvoeden. Dus gewoon je werk doen of op zoek gaan naar ander werk.
Meer opties zijn er toch niet?
Vervolgens kwamen er allerlei redenen waarom werk heel zwaar zou zijn voor mensen en veel druk zou geven. Daarop regeer ik door te zeggen dat dit voor het hebben van kinderen ook geldt.
Maar goed, blijkbaar kan ik me niet goed uitdrukken.
donderdag 7 augustus 2025 om 22:10
Dat doen toch ook genoeg mensen? En er zullen misschien ook mensen zijn die zeggen: ik gedij er prima bij om geen (betaalde) baan te hebben en me met het huishouden en de kinderen bezig te houden. En wie dat géén (of minder energie) kost. Zoals er ook mensen zijn die moeiteloos full time werken omdat ze (vaak) een baan hebben waar ze veel voldoening en energie uit halen.
donderdag 7 augustus 2025 om 22:13
Dat klopt ook wel dat dat ook voor kinderen geldt maar dat was toch niet de vraag van deze specifieke TO? Maar daar komen toch vaak genoeg topics over? Ik ervaar het opvoeden van kinderen echt als LOEI zwaar maar je kunt nou eenmaal niet zeggen: ja, dan voed ik voortaan nog maar de helft van de tijd op.smorre schreef: ↑07-08-2025 22:09Nee het gaat mij erom dat TO zich afvraagt waarom ze werk altijd stom vindt.
En nooit haar werk leuk vindt. Mijn punt is dat werk een ‘gegeven’ is waartoe je je te verhouden hebt. Net als tot schoonmaken of opruimen of kinderen opvoeden. Dus gewoon je werk doen of op zoek gaan naar ander werk.
Vervolgens kwamen er allerlei redenen waarom werk heel zwaar zou zijn voor mensen en veel druk zou geven. Daarop regeer ik door te zeggen dat dit voor het hebben van kinderen ook geldt.
donderdag 7 augustus 2025 om 22:27
Volgens mij kun je je prrima uitdrukken, alleen lijk je wat moeite te hebben met het idee dat voor sommigen werken moeilijker is dan kinderen opvoeden.smorre schreef: ↑07-08-2025 22:09Nee het gaat mij erom dat TO zich afvraagt waarom ze werk altijd stom vindt.
David Dunning
David Dunning
donderdag 7 augustus 2025 om 22:39
Ik snap überhaupt het hele zijpaadje naar die kinderen opvoeden niet. Heeft TO of iemand anders dat dan beweerd, dat het opvoeden en/of thuis zijn met kinderen minder zwaar is dan werken?
En wat dan nog... als iemand het zo ervaart dan zal dat gewoon zo zijn. Alleen maar prettig toch?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in