Huisbezoek pgb
donderdag 7 augustus 2025 om 18:40
Hi dames. Ik zit met een vraag. We krijgen voor onze zoontje van 5 al een aantal jaar PGB door zijn geestelijke beperkingen. We hebben volgende week een huisbezoek van het zorgkantoor. Wij als ouders zijn beide zorgverleners met een vast aantal uren per maand. Iemand enig idee hoe we we ons kunnen voorbereiden en wat we kunnen verwachten? Dit is ons eerste huisbezoek.
Groet
Laila
Groet
Laila
donderdag 7 augustus 2025 om 22:21
Uit ervaring (na vele huisbezoeken vanuit het zorgkantoor), weet ik dat elke medewerker anders is. Helaas heeft ook niet iedereen de juiste kennis, waardoor je na het ene gesprek vanalles moet regelen, omdat het verplicht is, en je het volgende jaar tijdens het gesprek dan weer de vraag krijgt waarom je dat gedaan hebt...
Het is maar net wie je treft, maar laat je niet gek maken. Soms is een gesprek gewoon prima, soms krijg je het gevoel dat ze ervanuit gaan dat je fraude pleegt. Zolang je zelf weet dat je alles naar waarheid doet, zou ik me niet druk maken. Het is even vervelend, maar daar staat ook tegenover dat er heel veel (financieel) goed geregeld is in NL.
Het is maar net wie je treft, maar laat je niet gek maken. Soms is een gesprek gewoon prima, soms krijg je het gevoel dat ze ervanuit gaan dat je fraude pleegt. Zolang je zelf weet dat je alles naar waarheid doet, zou ik me niet druk maken. Het is even vervelend, maar daar staat ook tegenover dat er heel veel (financieel) goed geregeld is in NL.
vrijdag 8 augustus 2025 om 08:25
Pgb is gebonden aan strenge regels omdat er zoveel fraude is. Heel goed dat ze dat steeds beter controleren. Veel mensen zijn niet geschikt de administratie die erbij komt goed te voeren. Of laten zich betalen voor gebruikelijke zorg. Dus goed samen voorbereiden en aangeven hoe jullie zaken regelen.
vrijdag 8 augustus 2025 om 09:02
Zoveel fraude? Zelf wel eens afhankelijk geweest van pgb?evelien2010 schreef: ↑08-08-2025 08:25Pgb is gebonden aan strenge regels omdat er zoveel fraude is. Heel goed dat ze dat steeds beter controleren. Veel mensen zijn niet geschikt de administratie die erbij komt goed te voeren. Of laten zich betalen voor gebruikelijke zorg. Dus goed samen voorbereiden en aangeven hoe jullie zaken regelen.
vrijdag 8 augustus 2025 om 09:27
Nu er strengere regels zijn is fraude plegen een stuk lastiger. Maar in het verleden ging PGB geld niet altijd naar inkopen van de zorg.
Heel vervelend dat de goede nu onder de kwade moeten lijden, maar fijn dat het PGB bestaat.
vrijdag 8 augustus 2025 om 09:29
@horizon. Ja frauda. Er is heel veel fraude gepleegd met PGB gelden. Vaak zat in t nieuws geweest
@TO. Zelf jaren pgb gehad voor mijn kinderen. Huisbezoek haar vaak over welke zorg je hebt ingekocht. Wat je met geld doet etc. En als je mazzel hebt tref je iemand die daadwerkelijk iets weet van wat je kind mankeert en / of nodig hebt en krijg je nog meer hulp of ondersteuning.
Maak je er niet druk om. Gewoon vertellen hoe of wat en relax
@TO. Zelf jaren pgb gehad voor mijn kinderen. Huisbezoek haar vaak over welke zorg je hebt ingekocht. Wat je met geld doet etc. En als je mazzel hebt tref je iemand die daadwerkelijk iets weet van wat je kind mankeert en / of nodig hebt en krijg je nog meer hulp of ondersteuning.
Maak je er niet druk om. Gewoon vertellen hoe of wat en relax
vrijdag 8 augustus 2025 om 09:34
Juist omdat het fraudegevoelig is, vind ik de huisbezoeken wel goed. Zelf ervaar ik ze soms als heel stressvol, maar meestal valt het achteraf mee.
Het is heel goed dat er gecheckt wordt hoe ons belastinggeld gebruikt wordt. Want soms zie ik ook wel situaties, waarvan ik me afvraag of dat niet de 'gewone' zorg is die elke ouder aan zn kind geeft.
Wel bekruipt mij soms het gevoel dat je gestraft wordt voor je gehandicapte kind, vooral als de ondertoon van het gesprek is 'laat maar zien dat je geen fraude pleegt'. Dat kost veel energie.
Het is heel goed dat er gecheckt wordt hoe ons belastinggeld gebruikt wordt. Want soms zie ik ook wel situaties, waarvan ik me afvraag of dat niet de 'gewone' zorg is die elke ouder aan zn kind geeft.
Wel bekruipt mij soms het gevoel dat je gestraft wordt voor je gehandicapte kind, vooral als de ondertoon van het gesprek is 'laat maar zien dat je geen fraude pleegt'. Dat kost veel energie.
vrijdag 8 augustus 2025 om 16:10
vrijdag 8 augustus 2025 om 16:14
1Vandaag, dit jaar nog:
Het pgb-systeem is enorm fraudegevoelig. Jaarlijks verdwijnt zo'n 500 miljoen euro belastinggeld in de zakken van mensen met andere belangen. Deskundigen willen dat de politiek ingrijpt: bescherm zorgverleners en patiënten tegen fraudeurs.
vrijdag 8 augustus 2025 om 16:23
Door de vragen die je hierboven stelt vraag ik me af of je precies weet hoe een pgb werkt? Wie is de beheerder van het budget?LailaEzienm schreef: ↑08-08-2025 16:10@poldervrouw je zegt dat ze gaan vragen welke zorg hebt ingekocht en wat je met het geld doet? Ik snap het niet want wij als ouder zorgen voor ons kind en wat bedoel je met ‘wat je met het geld doet’? Bedoel je het geld dat je krijgt als informele zorgverlener (lees ouder)?
vrijdag 8 augustus 2025 om 16:26
De eerste vraag: Er wordt enorm veel gefraudeerd met de PGB. Op de tweede vraag: Ja ik ben afhankelijk van een PGB. Ik heb alleen een PGB in natura voor mijn zoon. Ik begrijp dat alle situaties anders zijn maar ik had geen zin in gezeur van geld. Ik zou er overigens wel recht op hebben. Als het echt niet anders kan zou ik wel geld aanvragen maar bij voorkeur niet.
vrijdag 8 augustus 2025 om 16:52
Ik wees je eerder op Per Saldo. Heb je daar hun introductie in pgb al eens gevolgd? Inschrijving voor een symbolisch bedrag, dat wordt teruggestort bij werkelijke deelname. Daarbij kan je al veel van je vragen beantwoord krijgen, heb ik het idee.LailaEzienm schreef: ↑08-08-2025 16:10@poldervrouw je zegt dat ze gaan vragen welke zorg hebt ingekocht en wat je met het geld doet? Ik snap het niet want wij als ouder zorgen voor ons kind en wat bedoel je met ‘wat je met het geld doet’? Bedoel je het geld dat je krijgt als informele zorgverlener (lees ouder)?
Ervan uitgaande dat we het over een jong kind hebben, niet een volwassene, neem ik aan dat jullie als ouders (een van tweeën of samen) budgethouder zijn. Dan ben je degene die de zorg inkoopt. De factuur schuif je door, zodat die uit het budget betaald wordt. Maar als budgethouder ben je wel verantwoordelijk voor het inkopen van zinnige zorg. Je kan niet iemand inhuren die de hele nacht naast je slapende kind zit bijvoorbeeld, als er geen kans is dat er iets acuuts als een hartstilstand voorkomt. Als de zorgverlener, dus als degene die betaald wordt uit het budget, moet je in de periode waarover je declareert, ook zinnige zorg verlenen. Weer een raar voorbeeld: jezelf 8 uur per dag laten uitkeren om te helpen met ontbijten, klinkt als niet zinnig, dat moet in minder tijd kunnen. En bij een kind van onder de 3 jaar, is het normaal dat je luiers verschoont, dus dat is ook zorg die uit je ouder-zijn komt (gebruikelijke zorg) en niet uit je pgb. Bij een kind van 10 is dat anders, die zou normaal gesproken zindelijk zijn, dus dan is het wel zorg en dus vatbaar voor vergoeding uit het pgb.
vrijdag 8 augustus 2025 om 18:03
Natuurlijk is er wel facturatie. Je krijgt toch uitbetaald? Die facturatie doet het zorgkantoor (vandaar het "doorschuiven") uit het budget dat aan je kind is toegekend. Jij als budgetbeheerder moet kunnen laten zien dat de uren die je opgeeft, ook namens eventuele andere zorgverleners, kloppen.LailaEzienm schreef: ↑08-08-2025 17:28@Irma_3110
Bedankt voor de reactie. Maar misschien heb ik iets over het hoofd gezien maar bij ons is er geen sprake van facturatie. Wij versturen geen facturen. Ben dus even in de war met wat je daarmee precies bedoelt.
Edit: sorry, zorgverzekering, niet zorgkantoor.
vrijdag 8 augustus 2025 om 18:20
Ik krijg het idee dat jullie een flink bedrag ontvangen maar jullie jezelf uitbetalen, klopt dat?
Ik heb ook ooit eens pgb ontvangen voor mijn zoon. Alle facturen bewaard, 250 euro was een bedrag dat je vrij mocht besteden wat ik gebruikte voor het OV. Nooit gedonder gehad, als het ontvangen bedrag en de uitgaven maar redelijk sluiten.
Er werd toen al heel veel fraude gepleegd, het zijn geen misselijke bedragen die je ontvangt en ik hoorde de meest belachelijke zg uitgaven.
Goed voorbeeld wat hierboven werd geschetst heb ik ook gehoord. Ouders die zich lieten uitbetalen terwijl hun kinderen video keken.Want ouder was verplicht omt thuis te blijven want kind met autisme. Ondertussen was ze aan het koken en bakken en verkocht ze maaltijden.
Of de hele schoolvakantie van het pgb met vakantie want kind knapte er van op en kon er de rest van het jaar weer tegen aan.
Alleen maar goed deze huisbezoeken. Het is goed dat het bestaat want zo geef je mensen wat vrijheid of kunnen vertrouwde mantelzorgers de zorg geven. Op tiktok heb ik wel eens een jong stel gezien, hij meervoudig lichamelijk beperkt maar geestelijk nog goed. Hij wordt verzorgd door zijn vrouw en zus. Dat is helemaal prima. Maar er wordt veel misbruik van gemaakt.
Ik heb ook ooit eens pgb ontvangen voor mijn zoon. Alle facturen bewaard, 250 euro was een bedrag dat je vrij mocht besteden wat ik gebruikte voor het OV. Nooit gedonder gehad, als het ontvangen bedrag en de uitgaven maar redelijk sluiten.
Er werd toen al heel veel fraude gepleegd, het zijn geen misselijke bedragen die je ontvangt en ik hoorde de meest belachelijke zg uitgaven.
Goed voorbeeld wat hierboven werd geschetst heb ik ook gehoord. Ouders die zich lieten uitbetalen terwijl hun kinderen video keken.Want ouder was verplicht omt thuis te blijven want kind met autisme. Ondertussen was ze aan het koken en bakken en verkocht ze maaltijden.
Of de hele schoolvakantie van het pgb met vakantie want kind knapte er van op en kon er de rest van het jaar weer tegen aan.
Alleen maar goed deze huisbezoeken. Het is goed dat het bestaat want zo geef je mensen wat vrijheid of kunnen vertrouwde mantelzorgers de zorg geven. Op tiktok heb ik wel eens een jong stel gezien, hij meervoudig lichamelijk beperkt maar geestelijk nog goed. Hij wordt verzorgd door zijn vrouw en zus. Dat is helemaal prima. Maar er wordt veel misbruik van gemaakt.
vrijdag 8 augustus 2025 om 18:28
@Jules nou, een ‘flink’ bedrag, je weet volgens mij niet hoe pgb nu werkt. Maar goed.
En vertrouw me maar ons kind zit aan de zwaarte kant van autisme incl de hele dag schreeuwen, agressief gedrag en niks zelf kunnen. Maar goed, punt is mijn initiële vraag was voor vragen kunnen we verwachten bij het huisbezoek zodat we ons goed kunnen voorbereiden.
En vertrouw me maar ons kind zit aan de zwaarte kant van autisme incl de hele dag schreeuwen, agressief gedrag en niks zelf kunnen. Maar goed, punt is mijn initiële vraag was voor vragen kunnen we verwachten bij het huisbezoek zodat we ons goed kunnen voorbereiden.
vrijdag 8 augustus 2025 om 18:34
Dan heb je toch alsnog de verplichting om je uren te moeten kunnen verantwoorden? Waaraan besteed je die uren? Wat moet je op dagelijkse basis doen voor zoon, waarbij heeft hij jouw ondersteuning nodig?LailaEzienm schreef: ↑08-08-2025 18:15@Irma_3110 denk dat ik eerst de situatie moet uitleggen. Wij hebben een Wlz pgb en dus niet via de zorgverzekeraar. Daarbij hebben ik gekozen voor vast uren per maand en alles word door SVB geregeld en uitbetaald. Snap je me?
Geen vragen die je aan mij moet beantwoorden, maar vragen die je als budgetbeheerder moet kunnen uitleggen. Het is geen gratis geld, het wordt voor een specifiek doel gegeven, en nu komt er een controle om te zien of je dat geld ook voor dat doel besteedt. Dat is alles.
vrijdag 8 augustus 2025 om 19:58

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in