Huisbezoek pgb

07-08-2025 18:40 50 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi dames. Ik zit met een vraag. We krijgen voor onze zoontje van 5 al een aantal jaar PGB door zijn geestelijke beperkingen. We hebben volgende week een huisbezoek van het zorgkantoor. Wij als ouders zijn beide zorgverleners met een vast aantal uren per maand. Iemand enig idee hoe we we ons kunnen voorbereiden en wat we kunnen verwachten? Dit is ons eerste huisbezoek.

Groet
Laila
Sterkte TO, het gaat vast goed.

En ik verbaas me over alle reacties mbt fraude (zal wel weer onder een steen hebben geleefd ;)). De drempel om in mijn gemeente pgb aan te vragen is enorm hoog. Op alle vlakken wordt het ontmoedigd, wachttijden worden steevast overschreden, er wordt veel afgewezen. Ik heb 1 keer in de maand een overleg met ouders die allemaal aangeven zo op te zien tegen het aanvragen van pgb, dat zelfs met een WO-diploma er geen doorkomen aan is, maar aan de andere kant is het gecontracteerde aanbod te minimaal. We hebben zelf ook pgb, maar betalen daarnaast heeel veel zelf. Omdat ik niet de puf heb om de strijd aan te gaan (en nee, het geld klotst hier niet over de plinten).
@_horizon_ bedankt voor je reactie. Veel sterkte.
LailaEzienm schreef:
08-08-2025 19:58
@Irma_3110

Met alle respect hoor maar je gaat er gemakshalve vanuit dat wij maar wat doen. Uiteraard kunnen wij alle uren verantwoorden.
Dus dat zijn een van de onderwerpen die we zullen bespreken tijdens een huisbezoek. Goed, dan weet ik dat. Bedankt.
Ga ik daarvan uit? Ik dacht dat ik jouw vragen probeerde te beantwoorden. Ik heb daarbij simpele voorbeelden gegeven en een aantal zaken waarop gecontroleerd zal worden. Mijn excuses als dat erop neerkwam dat ik vind dat jullie "maar wat doen".
Maar om zorg te kunnen ontvangen in pgb in plaats van zin, is een van de voorwaarden dat je voldoende informatie hebt hierover, of dat kunt vinden. Dan vind ik het vreemd dat je, na verwijzing naar Per Saldo, niet zelf kan vinden dat er een telefoonnummer voor niet leden is. Voordat ik mijn pgb kreeg, heb ik de introductie bij Per Saldo moeten doen en daar niet veel geleerd. Het was wel de toets voor het minimum aan informatie.
LailaEzienm schreef:
08-08-2025 18:28
@Jules nou, een ‘flink’ bedrag, je weet volgens mij niet hoe pgb nu werkt. Maar goed.

En vertrouw me maar ons kind zit aan de zwaarte kant van autisme incl de hele dag schreeuwen, agressief gedrag en niks zelf kunnen. Maar goed, punt is mijn initiële vraag was voor vragen kunnen we verwachten bij het huisbezoek zodat we ons goed kunnen voorbereiden.

Het is een tijd geleden en ik kreeg rond de 10 k per jaar. Kosten voor een vakantieweek waren 1000 euro. Ruim de helft ging hieraan op. Kind ging elke schoolvakantie en moest hem dan naar een verzamelpunt brengen. Ene keer Utrecht, andere keer Den Bosch daar had ik die 250 euro voor. Wat ik niet had besteed moest teruggestort. Dat was iets minder dan de helft, 70/30 was het zo ongeveer.
Na 2 jaar werd het gestopt, was een smerig vooraf slinks gestuurd gesprek vanuit het zorgkantoor waarbij zij vragen stelden en ik aangaf dat het goed ging maar wat ik bedoelde is dat we allemaal op adem konden komen tijdens de vakantieweken. Zorgkantoor maakte een rapport dat het goed ging. Half jaar later lag ik in puin in het ziekenhuis.
_horizon_ schreef:
08-08-2025 20:14
Sterkte TO, het gaat vast goed.

En ik verbaas me over alle reacties mbt fraude (zal wel weer onder een steen hebben geleefd ;)). De drempel om in mijn gemeente pgb aan te vragen is enorm hoog. Op alle vlakken wordt het ontmoedigd, wachttijden worden steevast overschreden, er wordt veel afgewezen. Ik heb 1 keer in de maand een overleg met ouders die allemaal aangeven zo op te zien tegen het aanvragen van pgb, dat zelfs met een WO-diploma er geen doorkomen aan is, maar aan de andere kant is het gecontracteerde aanbod te minimaal. We hebben zelf ook pgb, maar betalen daarnaast heeel veel zelf. Omdat ik niet de puf heb om de strijd aan te gaan (en nee, het geld klotst hier niet over de plinten).
Dit zal per gemeente verschillen. De gemeente waar ik woon ontmoedigd dit idd enorm. De gemeente waar ik werk stimuleert het juist omdat de zorg vaak meer past dan de gecontracteerde aanbieders en het goedkoper is dan ZIN.

TO ik weet niet hoe het precies werkt wanneer je een PGB ontvangt vanuit de WLZ. Maar wanneer je hem vanuit de Jeugdwet ontvangt moet je zelf zorgdragen voor een contract met je zorgverlener, ookal ben je dit zelf. Dien je zelf je declaraties in en ontvang je het geld vanuit de SVB.
Vanuit de WLZ is dat wellicht anders maar ik denk dat ze je vooral zullen vragen naar het inzetten van de zorguren.
@Naouk bedankt voor je reactie. In onze situatie is er spraken van een zorgovereenkomst die ik heb gesloten met mijzelf en ons kind. In feite ben ik dus in dienst van onze zoon.

Wij gingen er al beetje vanuit dat ze zullen vragen naar waar de uren besteed aan worden.
LailaEzienm schreef:
08-08-2025 18:28
@Jules nou, een ‘flink’ bedrag, je weet volgens mij niet hoe pgb nu werkt. Maar goed.

En vertrouw me maar ons kind zit aan de zwaarte kant van autisme incl de hele dag schreeuwen, agressief gedrag en niks zelf kunnen. Maar goed, punt is mijn initiële vraag was voor vragen kunnen we verwachten bij het huisbezoek zodat we ons goed kunnen voorbereiden.
Een off topic vraag. Mijn zoon heeft ook een meervoudige beperking en autisme. Hij begint ook steeds agressiever te worden en hij is inmiddels groter dan ik ben. Het zijn bij mij wel momenten. Soms is hij wekenlang heel lief en dan heeft hij ineens woede pieken. Ik weet dat ik geen medisch advies mag vragen op de website maar kan je in zijn algemeenheid vertellen wat je daaraan doet mogelijk in combinatie met medicatie?

Helaas heb ik weinig contact met andere ouders over dit onderwerp. Het is een taboe denk ik. Ik wil een bezoekje brengen aan de huisarts. Bij voorkeur ben ik goed voorbereid over de mogelijkheden en voornamelijk de ervaringen.
@Steven1980 wij geven geen medicatie. Zijn we eigen strikt op tegen. We hebben wel eens gedacht aan hele lichte slaappillen zodat onze zoon in ieder geval een aantal uren rustig kan slapen. Heb me laten vertellen dat er ook medicatie is die dit soort kinderen ‘sufferig’ maakt zodat ze, tijdens z’n woedeaanval, zich kunnen kalmeren. Ben er zelf wel mee bezig maar het duurt echt mega lang allemaal omdat ze een kind dat soort medicatie liever niet voorschrijven. Sterkte gewenst.
LailaEzienm schreef:
10-08-2025 09:11
@Steven1980 wij geven geen medicatie. Zijn we eigen strikt op tegen. We hebben wel eens gedacht aan hele lichte slaappillen zodat onze zoon in ieder geval een aantal uren rustig kan slapen. Heb me laten vertellen dat er ook medicatie is die dit soort kinderen ‘sufferig’ maakt zodat ze, tijdens z’n woedeaanval, zich kunnen kalmeren. Ben er zelf wel mee bezig maar het duurt echt mega lang allemaal omdat ze een kind dat soort medicatie liever niet voorschrijven. Sterkte gewenst.
Dat laatste wil ik eigenlijk ook. Ik heb liever ook geen medicatie en ook nooit gebruikt. Nu is mijn zoon groter en zwaarder dan ik ben. Ik krijg hem niet meer gekalmeerd door hem vast te houden want hij is sterker. Dus daarom wilde ik mijn oplossing in medicatie zoeken. Ik ga het even afwachten bij de huisarts. Ik heb er weinig vertrouwen in.
Jij ook sterkte.
LailaEzienm schreef:
08-08-2025 16:10
@poldervrouw je zegt dat ze gaan vragen welke zorg hebt ingekocht en wat je met het geld doet? Ik snap het niet want wij als ouder zorgen voor ons kind en wat bedoel je met ‘wat je met het geld doet’? Bedoel je het geld dat je krijgt als informele zorgverlener (lees ouder)?

Je moet vertellen wat je voor een zorg levert ja. Met pgb koop je zorg in. Of jij dat nou zelf geeft of een ander. Ik moest ook zorgplannen aanleveren en alles.

Je zal moeten uitleggen waarom je als ouders de zorg levert en niet via andere manier. Ze vragen van alles
Steven1980 schreef:
10-08-2025 08:53
Een off topic vraag. Mijn zoon heeft ook een meervoudige beperking en autisme. Hij begint ook steeds agressiever te worden en hij is inmiddels groter dan ik ben. Het zijn bij mij wel momenten. Soms is hij wekenlang heel lief en dan heeft hij ineens woede pieken. Ik weet dat ik geen medisch advies mag vragen op de website maar kan je in zijn algemeenheid vertellen wat je daaraan doet mogelijk in combinatie met medicatie?

Helaas heb ik weinig contact met andere ouders over dit onderwerp. Het is een taboe denk ik. Ik wil een bezoekje brengen aan de huisarts. Bij voorkeur ben ik goed voorbereid over de mogelijkheden en voornamelijk de ervaringen.
@Steven1980, ken je het netwerk MamaVita? Daar zou je ook je vraag kunnen stellen en meer herkenning kunnen vinden. Zij doen mooie / interessante dingen op het gebied van ervaringskennis. (Als je je eroverheen kan zetten dat het netwerk vnml voor moeders is… )
poldervrouw schreef:
10-08-2025 09:42
Je moet vertellen wat je voor een zorg levert ja. Met pgb koop je zorg in. Of jij dat nou zelf geeft of een ander. Ik moest ook zorgplannen aanleveren en alles.

Je zal moeten uitleggen waarom je als ouders de zorg levert en niet via andere manier. Ze vragen van alles
Als het goed is heeft TO dit bij de gemeente al gedaan en is er goed gekeken welke uren TO bovengebruikelijke zorgt levert. De gemeente heeft al gekeken of de zorg op een andere manier in te kopen is, hierover zal ze zich tijdens het huisbezoek niet hoeven te verantwoorden. In het plan van de gemeente hoort deze overweging te staan en kan TO gewoon overleggen.
Nanouk schreef:
10-08-2025 11:44
Als het goed is heeft TO dit bij de gemeente al gedaan en is er goed gekeken welke uren TO bovengebruikelijke zorgt levert. De gemeente heeft al gekeken of de zorg op een andere manier in te kopen is, hierover zal ze zich tijdens het huisbezoek niet hoeven te verantwoorden. In het plan van de gemeente hoort deze overweging te staan en kan TO gewoon overleggen.
We hebben GEEN pgb via de gemeente maar via de Wet Langdurige Zprg (WLZ). We hebben dus niets te maken met de gemeente. We hebben alleen te maken met het Zorgkantoor.

Uiteraard is in het begin een plan geweest over de uren die we nodig hadden en welke zorg we specifiek geven aan onze zoon.
LailaEzienm schreef:
10-08-2025 21:05
We hebben GEEN pgb via de gemeente maar via de Wet Langdurige Zprg (WLZ). We hebben dus niets te maken met de gemeente. We hebben alleen te maken met het Zorgkantoor.

Uiteraard is in het begin een plan geweest over de uren die we nodig hadden en welke zorg we specifiek geven aan onze zoon.
Ik zie idd dat je aanvraag zelf ook bij het CIZ kan doen. Bij ons wordt er meestal eerst een PGB via de gemeente afgegeven waarna blijkt dat er na een paar jaar een overdracht moet plaatsvinden naar de WLZ deze overdracht wordt dan door het wijkteam gedaan.

Dan denk ik dat ze buiten de inzet van uren ook komen kijken of het passend is wat jullie hebben aangevraagd, logisch ook wel. Normaal gaat er een traject aan vooraf voor er een PGB wordt toegekend. Zie het als een formaliteit, ik zou me echt niet druk maken.
Nanouk schreef:
10-08-2025 21:37
Ik zie idd dat je aanvraag zelf ook bij het CIZ kan doen. Bij ons wordt er meestal eerst een PGB via de gemeente afgegeven waarna blijkt dat er na een paar jaar een overdracht moet plaatsvinden naar de WLZ deze overdracht wordt dan door het wijkteam gedaan.

Dan denk ik dat ze buiten de inzet van uren ook komen kijken of het passend is wat jullie hebben aangevraagd, logisch ook wel. Normaal gaat er een traject aan vooraf voor er een PGB wordt toegekend. Zie het als een formaliteit, ik zou me echt niet druk maken.

We hebben al in het begin een heel traject gehad inderdaad met het CIZ. De diagnose van onze zoon en alle relevante info (incl. Controle bij de GGD) is meegenomen. Een WLZ indicatie is toen afgegeven.

Ik denk inderdaad dat ze gaan kijken of de zorg die toen is aangegeven nog volstaat en hoe het met onze zoon gaat.
Graag kom ik in contact met iemand die z’n huisbezoek heeft gehad. Dan doel ik niet op het eerste huisbezoek bij de aanvraag.

Hoor graag hoe dit is ervaren.
Dat heb ik toch al verteld ? Gewoon vertellen hoe en wat en hun vragen beantwoorden

Het is geen hogere wiskunde. Je weet toch exact wat je doet enzo !
poldervrouw schreef:
11-08-2025 15:13
Dat heb ik toch al verteld ? Gewoon vertellen hoe en wat en hun vragen beantwoorden

Het is geen hogere wiskunde. Je weet toch exact wat je doet enzo !

Waarom z’n agressieve reactie? Is nergens voor nodig. Ik wil gewoon in contact treden met iemand die het gesprek zelf heeft gehad en graag horen wat hun ervaring was. Is dat zo raar dan!
LailaEzienm schreef:
11-08-2025 18:46
Waarom z’n agressieve reactie? Is nergens voor nodig. Ik wil gewoon in contact treden met iemand die het gesprek zelf heeft gehad en graag horen wat hun ervaring was. Is dat zo raar dan!
Nee natuurlijk is dat niet raar. Wat ik wel raar vind is dat je de ervaring van poldervrouw blijkbaar negeert. Daarnaast kan je veel meer ervaringen vinden op andere plekken, zoals Per Saldo. Daar kun je een workshop volgen over dat onderwerp, waar je al je vragen aan je medekandidaten en aan de cursusleider (een ervaringsdeskundige) kunt stellen.
Irma_3110 schreef:
11-08-2025 19:42
Nee natuurlijk is dat niet raar. Wat ik wel raar vind is dat je de ervaring van poldervrouw blijkbaar negeert. Daarnaast kan je veel meer ervaringen vinden op andere plekken, zoals Per Saldo. Daar kun je een workshop volgen over dat onderwerp, waar je al je vragen aan je medekandidaten en aan de cursusleider (een ervaringsdeskundige) kunt stellen.

Denk dat jullie beide nou steeds niet snappen wat mijn initiële vraag was. We hebben geen behoefte aan een workshop. Het enige waar ik naar op zoek was is naar iemand die al z’n huisbezoek heeft gehad en die me kan vertellen hoe die verliep meer niet. Van @poldervrouw kreeg ik een algemeen iets te horen. Maar goed ik weet genoeg. Fijne avond.
LailaEzienm schreef:
11-08-2025 22:06
Denk dat jullie beide nou steeds niet snappen wat mijn initiële vraag was. We hebben geen behoefte aan een workshop. Het enige waar ik naar op zoek was is naar iemand die al z’n huisbezoek heeft gehad en die me kan vertellen hoe die verliep meer niet. Van @poldervrouw kreeg ik een algemeen iets te horen. Maar goed ik weet genoeg. Fijne avond.
En dat is dus precies wat daar gebeurt, zoals ik al schreef. Maar jij weet al genoeg, prima.
Ik ben bewindvoerder van mijn broer, met een aangeboren handicap waarin geen verbetering mogelijk is. (Wel achteruitgang helaas.).

Tijdens de gesprekken moet broer aanwezig zijn, hij is niet in staat om antwoorden te geven, maar toch moet hij erbij zijn.
Er wordt gesproken over de zorg en vooral de kosten van de zorg. Hoe is de dagbesteding, hoe gaat het op de woning qua zorg/kosten. Welke zorg handelingen worden er uitgevoerd, wat kan hij zelf nog, waar is hulp bij nodig?
Ze willen graag dat je administratie klopt en dat je duidelijk kunt maken dat het geld aan de juiste zorg wordt uitgegeven.

Na elk huisbezoek kun je me opvegen, vaak is het verwarrend. Als ik het dan denk te begrijpen, klopt het toch weer niet. Maar dat staat eigenlijk gelijk aan al het contact met het zorgkantoor... Als je ze 3 x belt, krijg je 3 x een ander antwoord. Nu is de zaak van mijn broer vrij complex, dus misschien zal dat in jullie situatie niet zo zijn.

Soms voel ik me zo dom, dat ik het weer niet helemaal begrijp,maar ik denk dat dat past bij alle verschillende regels rondom pgb/zin. Want op andere gebieden ervaar ik dat gelukkig niet.
Tjatja schreef:
11-08-2025 23:15
Ik ben bewindvoerder van mijn broer, met een aangeboren handicap waarin geen verbetering mogelijk is. (Wel achteruitgang helaas.).

Tijdens de gesprekken moet broer aanwezig zijn, hij is niet in staat om antwoorden te geven, maar toch moet hij erbij zijn.
Er wordt gesproken over de zorg en vooral de kosten van de zorg. Hoe is de dagbesteding, hoe gaat het op de woning qua zorg/kosten. Welke zorg handelingen worden er uitgevoerd, wat kan hij zelf nog, waar is hulp bij nodig?
Ze willen graag dat je administratie klopt en dat je duidelijk kunt maken dat het geld aan de juiste zorg wordt uitgegeven.

Na elk huisbezoek kun je me opvegen, vaak is het verwarrend. Als ik het dan denk te begrijpen, klopt het toch weer niet. Maar dat staat eigenlijk gelijk aan al het contact met het zorgkantoor... Als je ze 3 x belt, krijg je 3 x een ander antwoord. Nu is de zaak van mijn broer vrij complex, dus misschien zal dat in jullie situatie niet zo zijn.

Soms voel ik me zo dom, dat ik het weer niet helemaal begrijp,maar ik denk dat dat past bij alle verschillende regels rondom pgb/zin. Want op andere gebieden ervaar ik dat gelukkig niet.

Jullie situatie is inderdaad best complex. Wel een andere situatie dan bij ons maar ben ERG blij met jou bericht. Ik snap nu waar het bezoek om zal gaan. Ik ga me voorbereiden. Bedankt aan iedereen die heeft gereageerd!!
Ik heb al jaren een PGB via de WLZ en ook al een aantal keer een huisbezoek gehad.
Ze vragen je of het lukt met het PGB en of je tevreden bent, en ze willen weten wat je dagritme is en waar je met je kind mee bezig bent om te leren, als dat relevant is.
Ze willen dus eigenlijk weten of je een beetje doet wat er in het zorgplan staat.

Als je een dagritme op papier hebt of een map met papieren over de zorg vinden ze dat heel fijn.
Ik had het dagritme van mijn kind erbij gehaald, om te laten zien wat ik met hem doe in de uren dat ik werk. Ook proberen ze je tips te geven over het administratieve en soms ook kleine dingen voor je kind, bijvoorbeeld geurolie om rustig te worden, zoiets ongeveer.
Laat me maar weten als je nog vragen hebt.
En, hoe is het verlopen?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven