Gezondheid alle pijlers

Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht

04-12-2023 10:05 1911 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?

Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.

Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Ik ben ook wel blij dat Yazen een pen met meer mg voorschrijft zodat je zelf meer dosissen uit de pen kan halen, want dat drukt de kosten wel heel erg. Doen andere aanbieders en huisartsen dit ook?

Vanochtend de derde prik. Na twee weken zit ik nu op -3,9. Dat gaat iets harder dan zou moeten, maar ik ga er maar vanuit dat het straks langzamer zal gaan. Heb wel soms ‘honger’, maar alle snaaidrang blijft uit waardoor ik goede keuzes kan maken. Enige bijwerking is heel moe op de dag van injectie. Dus dat valt (tot nu) mee. Vooral zo blij dat het zo rustig is in mijn hoofd, wat een verademing is dat.
munamar schreef:
08-08-2025 13:25
Wat een rare reactie van je huisarts Ocherrum; knuffel voor jou!

Ik ben de afgelopen 2 weken niet afgevallen en merk dat dit niet echt motiverend is…
Hebben jullie dit ook gehad en als je gaat ophogen, val je dan weer af?
Wat gebruik je en hoe lang? Wat doe je verder nog aan leefstijl?

Ik track mn maaltijden in een app en probeer meer te bewegen.
Ik hoop over een aantal kilo's weer in mn sportkleding te passen en dan wil ik ook weer krachttraining doen in de sportschool. Ik heb een tijdje getraind maar door gezondheidsproblemen een tijd mee gestopt. Achteraf had ik dat beter niet kunnen doen, maarja.

Omdat ik de injecties zelf betaal ben ik extreem gemotiveerd. Betekent niet dat ik niks wil eten, maar door de bewustwording van de energieinname blijf ik afvallen. Nu zit ik op de hoogste dosis en dat ging eerst best snel en nu ongeveer een halve kilo per week. En ben daar ook tevreden mee.

Ik ontzeg me niets en ben bv vorige week 2x uit lunchen geweest.
Heeft er iemand van jullie enig idee of deze medicatie ook zin heeft als je schildklier het niet meer doet?
Door Hashimoto heb ik er wat kilo's bij die ik graag weer kwijt wil. Lees: een stuk of twintig eer het zo slecht ging dat ik eens bij de huisarts binnenstapte. Ik dacht eerst dat het aan de overgang lag.
Sansi schreef:
08-08-2025 14:15
Ik ben ook wel blij dat Yazen een pen met meer mg voorschrijft zodat je zelf meer dosissen uit de pen kan halen, want dat drukt de kosten wel heel erg. Doen andere aanbieders en huisartsen dit ook?
Vooralsnog niet (mijn huisarts), maar met haar is best veel bespreekbaar dus ik ga het de volgende keer eens navragen.
Wil sowieso (als hoger niet kan) ophogen naar 5 mg en daar de 2,5 nog uithalen, want daar doe ik ‘t nog prima op. Dan kan ik daar ook al langer mee doen en dat drukt de kosten ook.
munamar schreef:
08-08-2025 13:25
Wat een rare reactie van je huisarts Ocherrum; knuffel voor jou!

Ik ben de afgelopen 2 weken niet afgevallen en merk dat dit niet echt motiverend is…
Hebben jullie dit ook gehad en als je gaat ophogen, val je dan weer af?
Ik meet niet alleen mijn gewicht, maar ook mijn dijen, taille, heup en borst.

Soms val je niets af qua kilo, maar wel qua cm.
Ceylon2 schreef:
08-08-2025 15:02
Heeft er iemand van jullie enig idee of deze medicatie ook zin heeft als je schildklier het niet meer doet?
Door Hashimoto heb ik er wat kilo's bij die ik graag weer kwijt wil. Lees: een stuk of twintig eer het zo slecht ging dat ik eens bij de huisarts binnenstapte. Ik dacht eerst dat het aan de overgang lag.
Ik heb zelf geen problemen met mijn schildklier maar ken iemand met de ziekte van Hashimoto die veel succes heeft met Saxenda.
Geke76 schreef:
08-08-2025 13:34
Precies! Daarom even deze maand aankijken hoe de begeleiding mij bevalt.
Mn huisarts is gelukkig erg meewerkend maar ik heb het idee dat ik dan meer 'alleen' moet doen.
De begeleiding bij Yazen stelt echt niks voor. Mijn coach is nu gestopt , maar verder dan wat AI gegenereerde informatie kreeg ik niet.
Ik heb nu een tijdelijke coach.
Maar er wordt nooit een keer spontaan ingecheckt bij je om te vragen hoe het gaat. Initiatief moet altijd vanuit jou komen.

Als ik het via de huisarts zou kunnen krijgen zou ik daar sowieso voor kiezen, scheelt je een hoop geld.
Desnoods ga je als je dat nodig hebt een paar keer naar een diëtiste.
Het is per coach en arts ook heel verschillend. Mijn coach is wel proactief. Mijn arts denkt ook goed mee.
Maar eens, als mijn huisarts het voor zou schrijven, zou ik het ook op die manier doen. Dan wel met de info die ik nu heb (heb toch wel het eea opgestoken via yazen)
Medellin1986 schreef:
08-08-2025 14:41
Wat gebruik je en hoe lang? Wat doe je verder nog aan leefstijl?

Ik track mn maaltijden in een app en probeer meer te bewegen.
Ik hoop over een aantal kilo's weer in mn sportkleding te passen en dan wil ik ook weer krachttraining doen in de sportschool. Ik heb een tijdje getraind maar door gezondheidsproblemen een tijd mee gestopt. Achteraf had ik dat beter niet kunnen doen, maarja.

Omdat ik de injecties zelf betaal ben ik extreem gemotiveerd. Betekent niet dat ik niks wil eten, maar door de bewustwording van de energieinname blijf ik afvallen. Nu zit ik op de hoogste dosis en dat ging eerst best snel en nu ongeveer een halve kilo per week. En ben daar ook tevreden mee.

Ik ontzeg me niets en ben bv vorige week 2x uit lunchen geweest.
Ik gebruik sinds 5 weken Saxenda 1,8 mg
Ik track mijn calorieën in de Eetmeter en sport 2x in de week.

Ook ik betaal zelf, dus ben ook zeer gemotiveerd. Maar helaas merk ik dat mijn motivatie wel zakt nu ik geen gram meer afval.
Felidaez schreef:
08-08-2025 15:43
Ik meet niet alleen mijn gewicht, maar ook mijn dijen, taille, heup en borst.

Soms val je niets af qua kilo, maar wel qua cm.
Ik merk het wel aan mijn bovenbenen idd!
munamar schreef:
08-08-2025 19:09
Ik gebruik sinds 5 weken Saxenda 1,8 mg
Ik track mijn calorieën in de Eetmeter en sport 2x in de week.

Ook ik betaal zelf, dus ben ook zeer gemotiveerd. Maar helaas merk ik dat mijn motivatie wel zakt nu ik geen gram meer afval.
Ik snap het, maar soms kan je ook vocht vasthouden en dat zie je op de weegschaal! Kan zomaar een kilo schelen!
Oh jeziet verschil aan je heupen! Goed hoor, het is idd beter om je buik- borst- en heupomtrek te meten dan alleen af te gaan op de cijfers op de weegschaal. Hopelijk motiveert dat een beetje

Succes! :)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven