Zou jij eerder naar huis gaan (hittegolf)
zaterdag 9 augustus 2025 om 00:56
Al bijna twee heerlijke weken erop zitten in Frankrijk, maar nu wordt het erg heet de komende week. We zijn hier nog vijf dagen, en die worden allemaal 38 en zelfs een uitschieter naar 40 graden. Eigenlijk denk ik, laat maar zitten, want hier kun je niks meer mee. Wat zouden jullie doen, eerder vertrekken of onzin?
En inderdaad, note to self, niet meer naar het zuiden gaan in de zomer.
En inderdaad, note to self, niet meer naar het zuiden gaan in de zomer.
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
zaterdag 9 augustus 2025 om 12:07
Hier is juist zo'n enorm verschil, zeker afhankelijk van de luchtvochtigheid.framboise-t schreef: ↑09-08-2025 12:02Alleen ervaring met Curaçao in het verkeerde (orkaan)seizoen maar dat voelde idd anders dan in NL; of heel heet en niet zo klam of regen tot aan je enkels maar dan waait het ook flink. Dat bedompte van Nederlandse zomers was er daar niet.
Vaak zijn de eerste warme dagen van een warme periode prima te doen en tegen dat er een weersomslag aankomt, en dus de luchtvochtigheid toeneemt, wordt het benauwd.
Mensen doen net alsof er in Nederland altijd een heel hoge luchtvochtigheid is en in Zuid-Europa nooit.
Terwijl dat natuurlijk onzin is.
Ik denk dan ook dat warmte op vakantie beter te verdragen is, omdat je je tempo en activiteitenniveau kunt aanpassen.
En natuurlijk omdat we in Nederland graag wat ze zeuren hebben.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 9 augustus 2025 om 12:08
Zeker onzin, maar stellen dat 40 graden is 40 graden; ja feitelijk, maar kan zeker wel anders voelen.Solomio schreef: ↑09-08-2025 12:07Hier is juist zo'n enorm verschil, zeker afhankelijk van de luchtvochtigheid.
Vaak zijn de eerste warme dagen van een warme periode prima te doen en tegen dat er een weersomslag aankomt, en dus de luchtvochtigheid toeneemt, wordt het benauwd.
Mensen doen net alsof er in Nederland altijd een heel hoge luchtvochtigheid is en in Zuid-Europa nooit.
Terwijl dat natuurlijk onzin is.
Ik denk dan ook dat warmte op vakantie beter te verdragen is, omdat je je tempo en activiteitenniveau kunt aanpassen.
En natuurlijk omdat we in Nederland graag wat ze zeuren hebben.
zaterdag 9 augustus 2025 om 12:08
30 graden in Nederland voelt ook niet elke dag hetzelfde, zo ook in Spanje.Pelle schreef: ↑09-08-2025 12:0630 graden in Spanje voelt echt anders dan 30 graden in Nederland.
En op vakantie pas je sowieso je programma aan aan de temperatuur. En ik had in Thailand echt wel last van de warmte, zeker in Bangkok. Maar dan zoek je een lunchtentje op met airco en kun je er weer tegen.
Luchtvochtigheid kan zowel daar als hier nogal wisselen.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 9 augustus 2025 om 12:09
Ik stel dan ook niet dat 40 graden 40 graden is.
Ik ben dol op begrippen als gevoelstemperatuur.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 9 augustus 2025 om 12:18
Maar gemiddeld gezien is het hier hoger dan in Spanje.
Net zoals het daar gemiddeld warmer is. Maar er zijn ook dagen dat het hier warmer is dan daar.
zaterdag 9 augustus 2025 om 12:27
Veel gaan dan ook in een andere periode.
Florida is bijvoorbeeld heel populair in de winter of het voorjaar. Ik ben een paar dagen in Florida geweest in augustus en vond het overdag echt te warm en vochtig. Ik was mee vanwege een conferentie van m’n man maar anders waren we een andere periode geweest.
zaterdag 9 augustus 2025 om 12:40
We zijn vaak vertrokken als het te warm werd. Vooral toen de kinderen nog klein waren, en je niet achter de tent in de schaduw kunt wegdommelen in de hitte.
Nu trek ik die warmte zelf ook heel slecht en lopen we overdag lang in een grote supermarkt om af te koelen.
Je komt gewoon tot niets! En ik hou er juist van om dingen te kunnen overnemen tijdens een vakantie. Dat drukke lawaaierige zwembad sla ik graag over.
Nu trek ik die warmte zelf ook heel slecht en lopen we overdag lang in een grote supermarkt om af te koelen.
Je komt gewoon tot niets! En ik hou er juist van om dingen te kunnen overnemen tijdens een vakantie. Dat drukke lawaaierige zwembad sla ik graag over.
zaterdag 9 augustus 2025 om 12:43
Een zeebries kan wel verschil maken in hoe het aanvoelt (vind ik)
Stressed is just desserts spelled backwards
zaterdag 9 augustus 2025 om 12:50
Het ligt voor mij aan de accommodatie voor mij denk ik. In een tent of een camper is het niet sneller onverdraaglijk dan in een huisje (met airco).
Maar ik verdraag hoge temperaturen goed. Als iedereen ligt te puffen aan het zwembad ben ik aan het wandelen in de natuur.
Ik vond het wel minder relaxed toen we ergens waren met een forse bosbrand in de buurt en de wind onze kant op stond. Het was gewoon mistig van de rook en er kwamen ook roetdeeltjes naar beneden. De brand kon ons niet bereiken door een rivier, maar het was wel onprettig. Alle natuurgebieden en bossen waren ook afgesloten door de overheid (logisch) dat beperkt je wel in waar je naartoe kan.
Maar ik verdraag hoge temperaturen goed. Als iedereen ligt te puffen aan het zwembad ben ik aan het wandelen in de natuur.

Ik vond het wel minder relaxed toen we ergens waren met een forse bosbrand in de buurt en de wind onze kant op stond. Het was gewoon mistig van de rook en er kwamen ook roetdeeltjes naar beneden. De brand kon ons niet bereiken door een rivier, maar het was wel onprettig. Alle natuurgebieden en bossen waren ook afgesloten door de overheid (logisch) dat beperkt je wel in waar je naartoe kan.
Stressed is just desserts spelled backwards
zaterdag 9 augustus 2025 om 13:11
Ik zou zelden eerder naar huis gaan, behalve bij een noodgeval. Alleen als ik niet in de schaduw kan zitten en niet kan zwemmen (en dan niet in de brandende hitte in een postzegel zwembad, maar het liefst in natuurwater) zou ik wel overwegen een andere plek op te zoeken. Zeker als je in Zuid-Frankrijk zit, je moet toch al terug naar het Noorden, zou ik kijken of ik een leuk plekje in de bergen bij een rivier kon vinden op de route terug.
zaterdag 9 augustus 2025 om 13:15
Ja en bergen en meren/rivieren, kan ook behoorlijk uitmaken in hoeverre je kunt afkoelen.
Ik heb een hekel aan airco en aan hitte, maar verkies altijd nog hitte. Ook met de tent. Enige voorwaarden zijn schaduw, water en alle tijd om het tempo zwaar terug te schroeven.
Hoewel ik een keer buikgriep heb gehad toen we met de tent weg waren en het 40 graden was. Dat was niet leuk. Maar ja dan wil je ook niet in de auto zitten, dus toen zijn we ook gebleven.
zaterdag 9 augustus 2025 om 13:36
Precies.
Ik ben deze zomer al 2x ziek geweest van de warmte, terwijl we toch echt geen overdreven warme zomer hebben.
Nu ben ik gestopt met bepaalde medicijnen en hoop ik dat daarmee het ergste leed geleden is, hoewel ik warmte sowieso niet goed verdraag.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 9 augustus 2025 om 15:15
Kan je er nog van genieten bij deze hitte? Kan je gezin er nog van genieten? Zou je er wel van kunnen genieten als je gewoon 5 dagen aan een zwembad of meer ligt ofzo?
Daar heb je je antwoord. Indien niet, verkassen naar een meer noordelijke locatie in Frankrijk, of naar huis komen (waar het ook warm zal zijn).
Daar heb je je antwoord. Indien niet, verkassen naar een meer noordelijke locatie in Frankrijk, of naar huis komen (waar het ook warm zal zijn).
zaterdag 9 augustus 2025 om 15:34
Liggen al de hele dag aan een meer, onder vier grote bomen. Heel goed te doen, iedereen is nog blij. Vannacht genoeg afgekoeld om te slapen. Dus voorlopig blijven we. Ik laat me ook opfokken door al die k*tcodes; hier is nu code oranje, nou als je leest wat daarbij hoort, durf je niks meer. Vroeger was alles beter.
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
zaterdag 9 augustus 2025 om 15:38
Die codes zijn er ook om ervoor te zorgen dat toeristen niet alsnog lange wandelingen gaan doen en gered moeten worden.Tovergieter schreef: ↑09-08-2025 15:34Liggen al de hele dag aan een meer, onder vier grote bomen. Heel goed te doen, iedereen is nog blij. Vannacht genoeg afgekoeld om te slapen. Dus voorlopig blijven we. Ik laat me ook opfokken door al die k*tcodes; hier is nu code oranje, nou als je leest wat daarbij hoort, durf je niks meer. Vroeger was alles beter.
zaterdag 9 augustus 2025 om 15:40
Vroeger was het in Spanje ook wel eens dik 30 graden. We leefden dan met de Spanjaarden mee. Daar was 's middags een paar uur geen winkel meer open die gingen later op de dag weer open. Wij naar appartement en slapen.Tovergieter schreef: ↑09-08-2025 15:34Liggen al de hele dag aan een meer, onder vier grote bomen. Heel goed te doen, iedereen is nog blij. Vannacht genoeg afgekoeld om te slapen. Dus voorlopig blijven we. Ik laat me ook opfokken door al die k*tcodes; hier is nu code oranje, nou als je leest wat daarbij hoort, durf je niks meer. Vroeger was alles beter.
Maar toen was ik nog jong en kon er tegen, nu het liefst thuis.
zaterdag 9 augustus 2025 om 15:53
Het is ook meer dat mensen nadenken over de situatie. In het zuiden houden ze niet voor niks siesta.Tovergieter schreef: ↑09-08-2025 15:34Liggen al de hele dag aan een meer, onder vier grote bomen. Heel goed te doen, iedereen is nog blij. Vannacht genoeg afgekoeld om te slapen. Dus voorlopig blijven we. Ik laat me ook opfokken door al die k*tcodes; hier is nu code oranje, nou als je leest wat daarbij hoort, durf je niks meer. Vroeger was alles beter.
Zelfde als dat je meedoet aan een hike, dan staat er ook niet voor niks bij stevige schoenen en enigzins conditie. Op slippers kun je dat wel doen, maar niet slim. Meegemaakt dat iemand toch opgehaald moest worden vanwege gezondheidsproblemen, had de berg route onderschat.
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:15
Ze zullen in Zuid-Europa nu blij zijn als het maar dik 30 graden is. Dat zijn nu gewoon Noord-Europese temperaturen. Weliswaar niet altijd maar we kijken er hier niet meer van als het weer boven de 30 graden wordt. Dat was 20 jaar geleden toch anders.Samar schreef: ↑09-08-2025 15:40Vroeger was het in Spanje ook wel eens dik 30 graden. We leefden dan met de Spanjaarden mee. Daar was 's middags een paar uur geen winkel meer open die gingen later op de dag weer open. Wij naar appartement en slapen.
Maar toen was ik nog jong en kon er tegen, nu het liefst thuis.
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:30
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:36
Bij een caravan kan je airco laten inbouwenGroenTuintje schreef: ↑09-08-2025 09:27Echt een nadeel van een tent ja, ik heb nog liever kou dan warmte als je gaat kamperen. Met caravan idem.

zaterdag 9 augustus 2025 om 16:37
Wij waren er in 2003, het was toen bijna 39 graden. 22 jaar geleden dus. Er waren ook plaatsen in Spanje waar het dik 40 graden was. Dus onzin dat het 20 jaar geleden anders was.
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:41

David Dunning
David Dunning

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in