Zou jij eerder naar huis gaan (hittegolf)

09-08-2025 00:56 88 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Al bijna twee heerlijke weken erop zitten in Frankrijk, maar nu wordt het erg heet de komende week. We zijn hier nog vijf dagen, en die worden allemaal 38 en zelfs een uitschieter naar 40 graden. Eigenlijk denk ik, laat maar zitten, want hier kun je niks meer mee. Wat zouden jullie doen, eerder vertrekken of onzin?

En inderdaad, note to self, niet meer naar het zuiden gaan in de zomer.
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
Samar schreef:
09-08-2025 16:37
Wij waren er in 2003, het was toen bijna 39 graden. 22 jaar geleden dus. Er waren ook plaatsen in Spanje waar het dik 40 graden was. Dus onzin dat het 20 jaar geleden anders was.
Het is gewoon warm hier en de trend is opwaarts met warmte en met bijbehorend noodweer. Denk aan valencia afgelopen jaar. 20 jaar geleden was het soms, nu is het vaak. Ik pas me prima aan, maar de verandering is gewoon aantoonbaar.
Ik bedoelde met "vroeger was alles beter", vooral dat er toen nog geen codes waren en weerapps om je gek te laten maken. Dan onderging je gewoon wat op je pad kwam qua vakantieweer.
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
Wij zijn wel eerder naar huis gegaan tijdens de vorige hittegolf aantal weken geleden. Maar wij hebben kleine kinderen, zelfs buiten spelen was te warm voor die kleintjes.
Als ik geen kinderen had gehad was ik nog wel gebleven.
Tovergieter schreef:
10-08-2025 08:20
Ik bedoelde met "vroeger was alles beter", vooral dat er toen nog geen codes waren en weerapps om je gek te laten maken. Dan onderging je gewoon wat op je pad kwam qua vakantieweer.
Tis een beetje 'bon ton' hè, om te doen alsof die weercodes een zinloze hobby zijn van een paar weermensjes.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik hoef in juli en augustus niet meer op vakantie. Niks voor mij die hitte.
Dus ik was sowieso niet gegaan.
Solomio schreef:
09-08-2025 13:36
Precies.

Ik ben deze zomer al 2x ziek geweest van de warmte, terwijl we toch echt geen overdreven warme zomer hebben.

Nu ben ik gestopt met bepaalde medicijnen en hoop ik dat daarmee het ergste leed geleden is, hoewel ik warmte sowieso niet goed verdraag.
Dat snap ik en dan is vakantie naar de zon geen goed idee. Zolang je dat van jezelf maar weet, kun je erop anticiperen. Toch gaan betekent dat je dus de consequenties moet accepteren.
Een familielid is naar Scandinavië, vooral vanwege de lagere temperaturen. Wat denk je? Bloedheet.
Risiebisi schreef:
10-08-2025 12:35
Een familielid is naar Scandinavië, vooral vanwege de lagere temperaturen. Wat denk je? Bloedheet.
Heeft een vriendin van mij een paar jaar geleden ook gedaan, nadat ze het jaar daarvoor uit Kroatië waren weggesmolten.
Toen ook een hittegolf in Zweden.

David Dunning
Risiebisi schreef:
10-08-2025 12:31
Dat snap ik en dan is vakantie naar de zon geen goed idee. Zolang je dat van jezelf maar weet, kun je erop anticiperen. Toch gaan betekent dat je dus de consequenties moet accepteren.
Ik neem mijn warmte-problemen nooit zo serieus. :roll:

Maar omdat het dit jaar zoveel heftiger is heb ik toch maar weer es ff gegoogled. Ik heb een spierziekte, en ik werd weer ff met mijn neus op de feiten gedrukt: warmte, koorts, bepaalde medicijnen (die ik dus slikte) kunnen tot problemen leiden die in zeldzame gevallen fataal kunnen zijn.
Mss moet ik het toch iets serieuzer nemen. O_O

David Dunning
Ik zou vooraf niet gaan als dit de verwachting zou zijn maar als ik er was zou ik blijven en mij aanpassen.
Ik heb in 2018 (warmste zomer in Nederland afgelopen 300 jaar) een week met de caravan in Limburg op de camping gestaan met 38 graden.
Evengoed een leuke week gehad. Paar uitjes in de airco (bios midden op de middag, museum op de warmste uren) of vroeg op de dag (wandeling en paar uurtjes dierenpark) en verder heel veel gezwommen en in de schaduw drankjes gedaan en veel boeken gelezen.
Maar ik kan qua zwemmen ook echt prima 3 uur onafgebroken in het water blijven. Ik ben geen af koelen en zonnen type.
Wij moesten ook eens terugrijden vanuit Bretagne tijdens een hittegolf, in een auto zonder airco. We hebben toen besloten om 's avonds/ 's nachts terug te rijden en dat was goed te doen.
Ik ga zelf geen vakantie meer boeken in zulke warme gebieden. 1x in Zuid Frankrijk gezeten in de zomer. Ik vond het warm hoor, en het was nog niet eens ver boven de 30 gr. Je kan dan s middags niks anders dan strand of zwembad terwijl ik het ook wel leuk vind om een stadje te bezichtigen of te wandelen. Dat ging toen bijna niet. Wat ik wel fijn vond is dat het ook s avonds lang warm (maar niet te) blijft, heerlijk om op het terras te zitten.

Hier thuis heb ik al verschillende keren op het strand gezeten met prachtig strandweer en dan was het maar 23 gr. Dat vind ik eigenlijk wel prima. Hoeft van mij geen 10gr bij te komen.

TO, ik zou denk ik niet naar huis gaan maar er het beste van maken. Zwemmen, strand en 's avonds is het vast wel aangenaam. Of je moet jezelf echt niet kunnen afkoelen op vakantie, geen water, geen schaduw. Maar dat lijkt me sowieso niet slim om daarvoor te kiezen in de zomer.
Samar schreef:
09-08-2025 16:37
Wij waren er in 2003, het was toen bijna 39 graden. 22 jaar geleden dus. Er waren ook plaatsen in Spanje waar het dik 40 graden was. Dus onzin dat het 20 jaar geleden anders was.
Elk argument genre "ik heb een keer..." is gewoon niet relevant als het over gemiddelden en algemene trends gaat.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven