Zou jij eerder naar huis gaan (hittegolf)

09-08-2025 00:56 88 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Al bijna twee heerlijke weken erop zitten in Frankrijk, maar nu wordt het erg heet de komende week. We zijn hier nog vijf dagen, en die worden allemaal 38 en zelfs een uitschieter naar 40 graden. Eigenlijk denk ik, laat maar zitten, want hier kun je niks meer mee. Wat zouden jullie doen, eerder vertrekken of onzin?

En inderdaad, note to self, niet meer naar het zuiden gaan in de zomer.
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
Het zou niks voor mij zijn, maar goed, om die reden gaan wij niet naar zuidelijke landen.

Zou afhangen van de accommodatie, wij kamperen met tent en dan is het binnen net zo heet als buiten.
Wij gaan ook niet zo ver zuidelijk vanwege de hitte, maar vorig jaar werden we overvallen door een hittegolf een stukje noordelijker. Alles ingepakt en koelere plek opgezocht. Maar wij reizen op de bonnefooi dus misschien ‘makkelijker’ voor je gevoel dan wanneer je tig weken geboekt en betaald hebt.
Ik ben voor minder erge dingen eerder weggegaan.

Ik heb niet een instelling van 'ik heb ervoor betaald, dus ik blijf'.

Als ik er tot een bepaald moment plezier van heb gehad, is dat gewoon de prijs die ik daarvoor betaald heb, ga ik de laatste dagen mij ergeren aan een vakantie, dan was het het sowieso niet waard toch?
Solomio schreef:
09-08-2025 08:21
IJsland. Voor de zekerheid.
:HA: moet je dan geen Groenland kiezen :-D hoe zat dat ook alweer, IJsland is groen, Groenland heeft veel ijs :lol:.

Maar idd, eens met de rest, in wat voor accommodatie zit je?
Voor iedereen een groene tuin
Ik vind 2 weken echt te weinig, dus ik zou blijven. Het is op meer plekken warm. En zorgen dat je uiteindelijk in de meest koele periode opruimt en inpakt.
Fox off!
La_Galette schreef:
09-08-2025 09:13
Het zou niks voor mij zijn, maar goed, om die reden gaan wij niet naar zuidelijke landen.

Zou afhangen van de accommodatie, wij kamperen met tent en dan is het binnen net zo heet als buiten.
Echt een nadeel van een tent ja, ik heb nog liever kou dan warmte als je gaat kamperen. Met caravan idem.
Voor iedereen een groene tuin
Zolang er geen bosbranden dichtbij zijn, blijf ik. Vorig jaar wel eerder naar huis gegaan vanwege branden die steeds dichterbij kwamen.
Maar even ter relativering; het is niet de hele dag die 40 graden hè. Het kan tot wel40 graden worden, zo ergens op het heetst van de dag. De ochtend en avond tuurlijk, ook warm, maar toch nog braaf onder de 30.
Felidaez schreef:
09-08-2025 09:25
Ik ben voor minder erge dingen eerder weggegaan.

Ik heb niet een instelling van 'ik heb ervoor betaald, dus ik blijf'.

Als ik er tot een bepaald moment plezier van heb gehad, is dat gewoon de prijs die ik daarvoor betaald heb, ga ik de laatste dagen mij ergeren aan een vakantie, dan was het het sowieso niet waard toch?
Eens. Ik zou ook niet in alle omstandigheden blijven tot het bittere eind.
Dan liever nog een paar leuke dagen thuis.

Maar als er airco is en een zwembad, zou ik lekker blijven. 38 is ook weer niet ondraaglijk, zeker niet aan de kust.
Djessy schreef:
09-08-2025 08:30
Oh nog beter ja.
Hier ook team IJsland! 😂 Als ik de verhalen over de hitte al lees, heb ik het al warm
Dank voor de inkijkjes, daar ging het mij om. Een beetje relativering, gewoon eens benieuwd hoe eenieder met de warmte omgaat.

Ik hoef verder niemand te overtuigen, gelukkig. Als we er genoeg van hebben, gaan we sowieso. We hebben een tent, staan hele dag in schaduw onder bomen, er is een zwembad(je) op de camping. Meren en rivieren in de buurt.

En inderdaad, de ochtend tot een uur 12 prima te doen en na 21.30 ook wel weer. En verder hoeven we ook niet echt wat ingewikkelds, natuurlijk.
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
Lekker blijven en relaxen.
Thuis moet je weer vanalles en is het ook warm.
Ik zou blijven. Om het simpele feit dat je nu nog niet eens weet of het prima te doen is.
Ik zou dan wel eerder vertrekken, maar niet naar huis. Paar dagen hotel in een wat koelere omgeving :-).

Wij hebben ons vorig jaar ook verkeken op de hitte in Italië in combinatie met onze jongere kinderen. Uiteindelijk 2 dagen eerder vertrokken en nog 5 dagen in Oostenrijk geweest. Was een top keuze. (Er speelde, naast de hitte, ook mee dat we niet helemaal gelukkig waren met onze accommodatie).
Wij doen meestal gewoon activiteiten met die hitte. Italie was het paar jaar geleden heet en wat rustiger aan gedaan. Meer in de avond.

Als je zwembad hebt is er geen probleem lijkt mij. Niet zo druk maken over de temperatuur scheelt ook al paar graden.
Ik zou iig niet vandaag gaan rijden en ook al helemaal niet op vrijdag de 15E want het is dit weekend en vanaf vrijdag echt megadruk op de weg hier in Frankrijk
vivapimpelmees schreef:
09-08-2025 01:13
In Nederland wordt het ook 30 graden. Op sommige plekken zelfs warmer. Ik vind hitte in Zuid Frankrijk beter te verdragen dan hitte hier. Maar goed, ik ben jou niet....
Dat hoor ik zo vaak, maar volgens mij is het alleen maar beter te verdragen omdat je er op vakantie bent en veel minder doet (of moet doen) dan thuis. 40 graden is gewoon 40 graden. Je lichaam is dan overal hard aan het werk om af te koelen. Het is niet voor niets dat alles in warme landen wat langzamer gaat.
Tovergieter schreef:
09-08-2025 00:56
Wat zouden jullie doen, eerder vertrekken of onzin?
Als je het niet meer leuk vindt, naar huis.
Appletje schreef:
09-08-2025 11:36
Dat hoor ik zo vaak, maar volgens mij is het alleen maar beter te verdragen omdat je er op vakantie bent en veel minder doet (of moet doen) dan thuis. 40 graden is gewoon 40 graden. Je lichaam is dan overal hard aan het werk om af te koelen. Het is niet voor niets dat alles in warme landen wat langzamer gaat.
Nee hoor, luchtvochtigheid maakt veel verschil.

Luchtvochtigheid: Nederland en België hebben over het algemeen een hogere luchtvochtigheid dan veel Zuid-Europese landen. Dit betekent dat zweet minder effectief kan verdampen, waardoor het zweten minder effectief is en het benauwder aanvoelt bij dezelfde temperatuur. In drogere klimaten, zoals in het Spaanse binnenland, helpt de lage luchtvochtigheid zweet sneller te verdampen, waardoor het lichaam beter kan afkoelen.
Appletje schreef:
Luchtvochtigheid.
Appletje schreef:
De luchtvochtigheid is zoals andere mensen al zeiden een groot verschil. Ik woon nu in zuid Europa en er is een hoge luchtvochtigheid waardoor vooral juli en augustus heel warm zijn. Hiervoor woonde ik op een plek waar de luchtvochtigheid een stuk minder was en dan is 30 graden prima te doen, helemaal in de schaduw.

Het is hetzelfde als dat -8 met lage luchtvochtigheid een stuk minder koud aanvoelt dan 0 graden met hoge luchtvochtigheid.
Pelle schreef:
09-08-2025 11:40
Nee hoor, luchtvochtigheid maakt veel verschil.

Luchtvochtigheid: Nederland en België hebben over het algemeen een hogere luchtvochtigheid dan veel Zuid-Europese landen. Dit betekent dat zweet minder effectief kan verdampen, waardoor het zweten minder effectief is en het benauwder aanvoelt bij dezelfde temperatuur. In drogere klimaten, zoals in het Spaanse binnenland, helpt de lage luchtvochtigheid zweet sneller te verdampen, waardoor het lichaam beter kan afkoelen.
En iedereen die naar Thailand/Curaçao/Florida gaat hoor ik nooit over die vreselijke hitte, terwijl daar de luchtvochtigheid meestal behoorlijk hoog is.

Dus ik geloof daar allemaal weinig van.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik zou het af laten hangen van al genoemde accomodatie, luchtvochtigheid en of het 's avonds / 's nachts afkoelt.
Fijnste vakantie die ik ooit in de hitte heb gehad was in Tsjechië: overdag zeker 35C, in de nacht koelde het flink af, koel genoeg om goed te kunnen slapen.
Solomio schreef:
09-08-2025 11:52
En iedereen die naar Thailand/Curaçao/Florida gaat hoor ik nooit over die vreselijke hitte, terwijl daar de luchtvochtigheid meestal behoorlijk hoog is.

Alleen ervaring met Curaçao in het verkeerde (orkaan)seizoen maar dat voelde idd anders dan in NL; of heel heet en niet zo klam of regen tot aan je enkels maar dan waait het ook flink. Dat bedompte van Nederlandse zomers was er daar niet.
Solomio schreef:
09-08-2025 11:52

30 graden in Spanje voelt echt anders dan 30 graden in Nederland.

En op vakantie pas je sowieso je programma aan aan de temperatuur. En ik had in Thailand echt wel last van de warmte, zeker in Bangkok. Maar dan zoek je een lunchtentje op met airco en kun je er weer tegen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven