Grote kampeertopic
zaterdag 9 augustus 2025 om 18:42
dinsdag 12 augustus 2025 om 11:37
Ha leuk Bergje!
Ben benieuwd hoe het gaat bevallen.
Zelf ben ik wel een kampeerder. Ga ook wel eens op hotel of in een huisje maar dat voelt voor mij niet als vakantie
Jaren met vier kinderen in een tent gekampeerd, heel tof! Grote auto, aanhanger plus dakkoffer en gaan met die banaan!
Heb het gesprek over de vouwwagen ook gevolgd en nog een argument voor de vouwwagen is dat je gewoon lekker kan doorrijden, net zoals met een auto of busje.
Met een caravan kom je gewoon minder ver denk ik.
En je hebt verschillende kampeerders natuurlijk. Voor mij is tentdoek het echte kampeergevoel. Met een camper vind ik ook tof en voelt als ‘op reis ipv op vakantie’ en dat vind ik heel fijn! Caravan is voor mij ‘niet echt kamperen’ maar daarover verschillen uiteraard de meningen
Ben benieuwd hoe het gaat bevallen.
Zelf ben ik wel een kampeerder. Ga ook wel eens op hotel of in een huisje maar dat voelt voor mij niet als vakantie
Jaren met vier kinderen in een tent gekampeerd, heel tof! Grote auto, aanhanger plus dakkoffer en gaan met die banaan!
Heb het gesprek over de vouwwagen ook gevolgd en nog een argument voor de vouwwagen is dat je gewoon lekker kan doorrijden, net zoals met een auto of busje.
Met een caravan kom je gewoon minder ver denk ik.
En je hebt verschillende kampeerders natuurlijk. Voor mij is tentdoek het echte kampeergevoel. Met een camper vind ik ook tof en voelt als ‘op reis ipv op vakantie’ en dat vind ik heel fijn! Caravan is voor mij ‘niet echt kamperen’ maar daarover verschillen uiteraard de meningen
dinsdag 12 augustus 2025 om 11:42
Op Amazon kan je ook vuilnis met een inleg een postoel kopen. De inleg zwelt op tot een soort gel, waardoor het makkelijk weg te gooien is.Whadiepooh schreef: ↑10-08-2025 16:45Ik heb deze gekocht en ben erg tevreden: https://www.amazon.nl/gp/aw/d/B0D5YK1L8 ... asin_image
Goede zak er in en we ruiken niks.
Commode voeringen met... https://www.amazon.nl/dp/B0D62LZBTZ?ref ... b_ap_share
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
dinsdag 12 augustus 2025 om 11:44
Oh vast wel. Maar in de praktijk kun je veel harder rijden omdat je echt veel lichter bent hoor. Ik zie caravans nooit harder rijden dan 100 terwijl wij met een aanhanger toch echt met 130 door Frankrijk rijden (en daar mag dat ook volgens mij)Irregular_Choice schreef: ↑12-08-2025 11:40Met een vouwwagen mag je in de meeste landen toch net zo hard als met een caravan?
dinsdag 12 augustus 2025 om 11:47
Ligt aan het gewicht. Als de combi meer dan 3500kg is, mag je maar 90 als ik me niet vergis.
Wij rijden sowieso nooit heel ver, juist korte stukjes en dan weer een paar dagen daar staan. Dus hard rijden is voor ons geen must

dinsdag 12 augustus 2025 om 12:48
Is dat jullie eigen caravan op de foto IC?
Wauw!
Die is inderdaad groot.
Vrienden van ons hadden ook zo’n lange en brede, was ook handig met lange bewoners.
Maar zij reden inderdaad ook nooit meer dan 400 tot 600 km op een dag. Dat zou ik irritant vinden, haha.
Bovendien heb ik teveel van die grote caravans vast zien rijden in schattige Italiaanse dorpjes…
Maar goed dat smaken verschillen, dan hebben we iets te kijken op de camping, want dat maakt ook onderdeel uit van het kampeerplezier toch?
Wauw!
Die is inderdaad groot.
Vrienden van ons hadden ook zo’n lange en brede, was ook handig met lange bewoners.
Maar zij reden inderdaad ook nooit meer dan 400 tot 600 km op een dag. Dat zou ik irritant vinden, haha.
Bovendien heb ik teveel van die grote caravans vast zien rijden in schattige Italiaanse dorpjes…
Maar goed dat smaken verschillen, dan hebben we iets te kijken op de camping, want dat maakt ook onderdeel uit van het kampeerplezier toch?

dinsdag 12 augustus 2025 om 12:53
Nou met die klimaatverandering heb ik tegenwoordig niet zo veel last van de kou...Irregular_Choice schreef: ↑11-08-2025 23:08Of juist veel kouder dan in een caravan. Wij hadden afgelopen week ‘s nachts 10 graden op vakantie. Vrienden van ons lagen echt te verkleumen in de vouwwagen en ik had het 21 graden in de caravan met de kachel aan![]()
Vorig jaar in Italië met 35 graden overigens ook niet benauwd gehad. Ik kan aan alle kanten van de caravan de ramen en dakluiken open zetten en dan waait het heerlijk door.
dinsdag 12 augustus 2025 om 12:54
In Frankrijk mag ik met een vouwwagen 130 km/u. Met een caravan niet volgens mij.Irregular_Choice schreef: ↑12-08-2025 11:40Met een vouwwagen mag je in de meeste landen toch net zo hard als met een caravan?
Ik vind 130 overigens wel wat hard dus houd het meestal bij 120 of zo maar het kan zeker. Mijn vouwwagen heeft gewone autobanden dus dat werkt prima.
dinsdag 12 augustus 2025 om 12:57
Dat is of heel kritisch inpakken of uitbreiden van je bagageruimte. Ik ken mensen die met een Opel Corsa, twee volwassenen en twee kleuters op vakantie zijn gegaan met de tent, ik dacht wel met een dakkoffer. Maar dan moet je wel veel laten.
Wij dachten: als je dan toch een aanhanger achter de auto moet dan doen we meteen een vouwwagen. Daar past enorm veel in. We hebben ook een grote station. Maar eigenlijk nemen we altijd veel te veel mee hoor.
Dus elke vakantie gaat er weer iets uit dat we niet gebruiken.
dinsdag 12 augustus 2025 om 13:01
Ik lees je enthousiasme in je tekst en dat vind ik leuk om te lezen maar dit is dus mijn "nachtmerrie" haha. Ik word er helemaal claustrofobisch van en vind het niet mooi. Campers ook niet trouwens. Al dat wit en dat strak...Irregular_Choice schreef: ↑12-08-2025 09:34Dat krappe volgestouwde had ik ook in veel caravans. Zeker de wat oudere en smallere modellen hebben dat. Wij hebben nu een caravan van 2.30m breed. Onze oude was 2.20m breed en je zou denken, wat is 10cm. Maar het scheelt echt zoveel qua ruimte! We kunnen gewoon normaal langs elkaar tussen de keuken en de kast en voor mijn gevoel heb ik een balzaal aan ruimte in die caravan![]()
![]()
Ik ben meer van de retro-kampeer-vibe denk ik. De categorie mensen die lampjes en vlaggetjes aan de luifel heeft hangen. Voor sommige mensen ook een gruwel trouwens.
Oude gepimpte caravans en Volkswagenbusjes-achtige campers vind ik dan wel weer leuk, maar is me te klein. En geen tentdoek.
dinsdag 12 augustus 2025 om 13:08
Haha dat gepimpte vind ik dan weer ‘overdreven’ ofzo. Ik hou gewoon van het gepruts van kamperen, dat alle dingen een klusje worden:The_Architect schreef: ↑12-08-2025 13:01Ik lees je enthousiasme in je tekst en dat vind ik leuk om te lezen maar dit is dus mijn "nachtmerrie" haha. Ik word er helemaal claustrofobisch van en vind het niet mooi. Campers ook niet trouwens. Al dat wit en dat strak...
Ik ben meer van de retro-kampeer-vibe denk ik. De categorie mensen die lampjes en vlaggetjes aan de luifel heeft hangen. Voor sommige mensen ook een gruwel trouwens.
Oude gepimpte caravans en Volkswagenbusjes-achtige campers vind ik dan wel weer leuk, maar is me te klein. En geen tentdoek.
Groente snijden, koken, koffie maken, handwasje doen, etc.
Weet niet meer of het in dit topic was maar een airfryer, rijstkoker en koffiezet apparaat mee lijkt mij dan weer nix, dan voelt kamperen als thuis.
dinsdag 12 augustus 2025 om 13:11
Ik zag op Instagram iemand die heel blij deed over de "beste aankoop van de vakantie".smorre schreef: ↑12-08-2025 13:08Haha dat gepimpte vind ik dan weer ‘overdreven’ ofzo. Ik hou gewoon van het gepruts van kamperen, dat alle dingen een klusje worden:
Groente snijden, koken, koffie maken, handwasje doen, etc.
Weet niet meer of het in dit topic was maar een airfryer, rijstkoker en koffiezet apparaat mee lijkt mij dan weer nix, dan voelt kamperen als thuis.
...een ijsblokjesmachine.
dinsdag 12 augustus 2025 om 13:13
dinsdag 12 augustus 2025 om 13:13
OMG…The_Architect schreef: ↑12-08-2025 13:11Ik zag op Instagram iemand die heel blij deed over de "beste aankoop van de vakantie".
...een ijsblokjesmachine.
Maarrrr gaat dit niet over iemand die thuisblijft? Met deze hitte zes weken thuis met kinderen is dat wel een fijne aankoop misschien?
dinsdag 12 augustus 2025 om 13:15
dinsdag 12 augustus 2025 om 13:17
OMGThe_Architect schreef: ↑12-08-2025 13:15Nee ze waren aan het kamperen, het was een foto in de voortent waar ze het ding uitgestald had.
Maar dan wél in een tent!
Oh wacht de voortent, van zo’n luxe caravan dan natuurlijk

dinsdag 12 augustus 2025 om 13:35
Wij kijken met een schuin oog naar de nieuwe versie van het Volkswagen Kever busje, de ID BUZZ. Lijkt er qua uiterlijk wel op, maar is een stuk groter. En elektrisch. We zouden dan onze personenauto weg willen doen en deze ook gewoon gebruiken.The_Architect schreef: ↑12-08-2025 13:01
Er hangt alleen nog wel een serieus prijskaartje aan.
(En wel zodanig dat ik niet echt schrik van het prijskaartje van de Holtkamper Kyte die er inderdaad ook wel heel leuk uit ziet. En opeens heel betaalbaar lijkt...)
dinsdag 12 augustus 2025 om 13:52
Ik heb dus zo’n luxe caravan. Ik wil ook nog een beetje voor mijn plezier op vakantie

dinsdag 12 augustus 2025 om 13:59
Maar heb je ook een ijsblokjesmachine?Irregular_Choice schreef: ↑12-08-2025 13:52Ik heb dus zo’n luxe caravan. Ik wil ook nog een beetje voor mijn plezier op vakantieHeb een vast bed waar ik zo in kan stappen, een grotere koelkast dan thuis, hoef de caravan niet te duwen want er zit een mover onder. Kamperen is leuk, maar ik ga er het liefst zo min mogelijk op achteruit qua comfort met thuis. Ik moet al afwassen, doe ik zo min mogelijk. Ow, en de dolce gusto gaat mee voor man zijn koffie. Hij neemt nog net niet zijn bonenmachine mee
![]()

dinsdag 12 augustus 2025 om 14:41
O dat snap ik wel. Kamperen vind ik leuk als het ook een beetje kneuterig en behelpen is, maar sommige luxe dingen vind ik wel echt heel fijn. Dat is bv gewoon koffie kunnen zetten uit een apparaat, en rechtopstaand kunnen koken zonder al te veel gedoe.The_Architect schreef: ↑12-08-2025 13:13Mijn wederhelft heeft voorgesteld de Nespresso mee te nemen in de vouwwagen maar dat vind ik ook niet helemaal bij kamperen passen of zo.
Wij hebben wel in de meivakantie een kachel bij ons en een elektrische deken op de bedden dus dat valt vast ook onder de categorie glamping maar ach...
dinsdag 12 augustus 2025 om 14:55
Mede kampeerder hier! Leuk topic!
Ik kampeer al mijn hele leven. Man nooit, maar die is minstens zo enthousiast geraakt. Ook zoons zijn er gek op. Die van 20 was een week met vrienden op Kos, hartstikkeleuk gehad, maar toch zei hij na terugkomst: “al na een paar dagen dacht ik wel: blij als ik weer lekker in mijn tentje in Frankrijk lig!”. Gaat dan ook nog 3 weken mee, net als zijn bijna 18-jarige broer.
Wij hebben 10 jaar geleden een oude caravan gekocht op marktplaats, voor het bedrag van 750 euro. T heeft geen luxe, maar en bed en kastjes vooral, maar het is echt onze ‘happy place’, waar hij dan ook staat. Niet geheel gepimpt, wel roze gordijntjes, bloemetjes en een lekker kleurtje op de wanden.
We hebben de boel toevallig net weer opgeruimd, en terwijl ik dit schrijf zit ik de rest van de middag lekker aan het water. Dat vindt ik lekker aan de caravan, je kunt zo goed als alles vooraf klaar hebben, zodat je een dag later makkelijk en op tijd vertrekt. Wij staan in de zomer het liefst op 1 plek, en gaan vanuit die plek de omgeving in. Meestal Frankrijk, en altijd met een overnachting onderweg. Morgen in Luxemburg. Het is inderdaad wat trager rijden allemaal, maar wij hebben daar geen last van, ook wel prima juist, btje ‘lummelen’ op de rechterbaan. En ik hou van de ‘tussendoor camping’. Het sfeertje, het nog net een dagje vakantie, nog een keertje lekker uit eten, praatjes met mensen die nog gaan, of die ook terug gaan, en dan horen waar naar toe., of hoe het was. Onze luxe is de paellapan, lekker plat en groot, past veel op/in,maken we veel gebruik van. En geïnvesteerd in een echt goede koelbox. Maar verder hebben we geen echte luxe. Ook geen wc aan boord, dus als de wc ‘s ver weg is, plas ik op de piesemmer. Heb er altijd een laag water met wc sop in, dus daar ruik je verder niks van.
Ik kampeer al mijn hele leven. Man nooit, maar die is minstens zo enthousiast geraakt. Ook zoons zijn er gek op. Die van 20 was een week met vrienden op Kos, hartstikkeleuk gehad, maar toch zei hij na terugkomst: “al na een paar dagen dacht ik wel: blij als ik weer lekker in mijn tentje in Frankrijk lig!”. Gaat dan ook nog 3 weken mee, net als zijn bijna 18-jarige broer.
Wij hebben 10 jaar geleden een oude caravan gekocht op marktplaats, voor het bedrag van 750 euro. T heeft geen luxe, maar en bed en kastjes vooral, maar het is echt onze ‘happy place’, waar hij dan ook staat. Niet geheel gepimpt, wel roze gordijntjes, bloemetjes en een lekker kleurtje op de wanden.
We hebben de boel toevallig net weer opgeruimd, en terwijl ik dit schrijf zit ik de rest van de middag lekker aan het water. Dat vindt ik lekker aan de caravan, je kunt zo goed als alles vooraf klaar hebben, zodat je een dag later makkelijk en op tijd vertrekt. Wij staan in de zomer het liefst op 1 plek, en gaan vanuit die plek de omgeving in. Meestal Frankrijk, en altijd met een overnachting onderweg. Morgen in Luxemburg. Het is inderdaad wat trager rijden allemaal, maar wij hebben daar geen last van, ook wel prima juist, btje ‘lummelen’ op de rechterbaan. En ik hou van de ‘tussendoor camping’. Het sfeertje, het nog net een dagje vakantie, nog een keertje lekker uit eten, praatjes met mensen die nog gaan, of die ook terug gaan, en dan horen waar naar toe., of hoe het was. Onze luxe is de paellapan, lekker plat en groot, past veel op/in,maken we veel gebruik van. En geïnvesteerd in een echt goede koelbox. Maar verder hebben we geen echte luxe. Ook geen wc aan boord, dus als de wc ‘s ver weg is, plas ik op de piesemmer. Heb er altijd een laag water met wc sop in, dus daar ruik je verder niks van.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in