De ongemakken van de overgang II

dinsdag 24 januari 2023 om 09:37
Op verzoek een nieuw deel van het topic over de overgang. Hier kun je terecht met al je vragen, klachten etc.
Met hier de link naar het oude topic:gezondheid/de-ongemakken-van-de-overgan ... 4#34093484
Met hier de link naar het oude topic:gezondheid/de-ongemakken-van-de-overgan ... 4#34093484
maandag 11 augustus 2025 om 19:21
Klinkt meer als een maagprobleem, ik zou dat eerst even laten uitsluiten door de huisartsLampje25 schreef: ↑11-08-2025 18:49Hi, een meelezer hier met een vraag: ik ben 51, menstrueer nauwelijks meer, mistig hoofd en sinds een paar weken heb ik nog maar weinig trek, opgeblazen gevoel en heb ik last van opspelend maagzuur of iig een wat raar gevoel in m’n keel. Herkennen jullie dit als een kenmerk van de overgang?
Heb nooit eerder last van m’n spijsvertering gehad en heb m’n voedingspatroon niet veranderd, dus ik vind het een beetje raar.
Bedankt voor de ervaringen.
maandag 11 augustus 2025 om 20:02
dinsdag 12 augustus 2025 om 12:39
Voor vrouwen die net als ik af en toe ruzie hebben met hun patch (dat die niet goed blijft zitten en/of loslaat): Tegaderm werkt echt perfect. Dat is een soort tweede pleister/ film die je er overheen plakt en veel beter blijft zitten!
Gister trouwens een gesprek gehad met een kennis die vertelde dat ze vreselijk last heeft van de overgang en geen idee had dat dat zo vroeg kon beginnen. Zij is nu 40 en heeft er al een paar jaar last van. Ook weer zo'n verhaal van huisarts die over andere dingen begon en de overgang nooit ter sprake bracht. Ze heeft uiteindelijk zelf allerlei info op internet bij elkaar moeten zoeken voordat de puzzelstukjes op hun plek vielen.
Maar het haalde ook een vervelende kant in mij naar boven haha. Ik herkende zoveel van haar wanhoop dat ik haar probeerde te vertellen dat hormonen echt een dag/nacht verschil kunnen maken. Dat het mij persoonlijk echt binnen een paar weken uit de hel gehaald heeft. Maar ze zit heel erg vast in het ''daar ga ik echt niet aan beginnen/ onzin'' en het hele verhoogde kans op borstkanker verhaal. Ik betrapte mezelf erop dat ik echt even drammerig werd
niet helemaal een persoon die ik wil zijn, behoorlijk irritant!! Het is gewoon zo lastig om iemand te zien die hetzelfde meemaakt als ik, die pure wanhoop en maar doorgaan, terwijl ik weet dat er zo'n simpele oplossing bestaat....
Gister trouwens een gesprek gehad met een kennis die vertelde dat ze vreselijk last heeft van de overgang en geen idee had dat dat zo vroeg kon beginnen. Zij is nu 40 en heeft er al een paar jaar last van. Ook weer zo'n verhaal van huisarts die over andere dingen begon en de overgang nooit ter sprake bracht. Ze heeft uiteindelijk zelf allerlei info op internet bij elkaar moeten zoeken voordat de puzzelstukjes op hun plek vielen.
Maar het haalde ook een vervelende kant in mij naar boven haha. Ik herkende zoveel van haar wanhoop dat ik haar probeerde te vertellen dat hormonen echt een dag/nacht verschil kunnen maken. Dat het mij persoonlijk echt binnen een paar weken uit de hel gehaald heeft. Maar ze zit heel erg vast in het ''daar ga ik echt niet aan beginnen/ onzin'' en het hele verhoogde kans op borstkanker verhaal. Ik betrapte mezelf erop dat ik echt even drammerig werd

dinsdag 12 augustus 2025 om 14:30
Ik heb ook een vriendin met klachten, maar zich ook laat leiden door het borstkanker verhaal. Zo zonde!WhiteMoon schreef: ↑12-08-2025 12:39Voor vrouwen die net als ik af en toe ruzie hebben met hun patch (dat die niet goed blijft zitten en/of loslaat): Tegaderm werkt echt perfect. Dat is een soort tweede pleister/ film die je er overheen plakt en veel beter blijft zitten!
Maar het haalde ook een vervelende kant in mij naar boven haha. Ik herkende zoveel van haar wanhoop dat ik haar probeerde te vertellen dat hormonen echt een dag/nacht verschil kunnen maken. Dat het mij persoonlijk echt binnen een paar weken uit de hel gehaald heeft. Maar ze zit heel erg vast in het ''daar ga ik echt niet aan beginnen/ onzin'' en het hele verhoogde kans op borstkanker verhaal. Ik betrapte mezelf erop dat ik echt even drammerig werdniet helemaal een persoon die ik wil zijn, behoorlijk irritant!! Het is gewoon zo lastig om iemand te zien die hetzelfde meemaakt als ik, die pure wanhoop en maar doorgaan, terwijl ik weet dat er zo'n simpele oplossing bestaat....
dinsdag 12 augustus 2025 om 14:42
Frustrerend ja, ik ken dat ook. Zeker omdat dezelfde vrouwen vaak wel 20 jaar aan de pil zijn geweest die een veel grotere verhoogde kans op borstkanker geeft. Maar daar hoor je niemand over.
dinsdag 12 augustus 2025 om 15:01
Vandaag had ik een afspraak bij de huisarts en het kostte me niet veel moeite om hormoontherapie (oestrogeen gel en progesteron pil) aan te vragen. Daar heb ik geluk mee als ik sommige ervaringen hier lees. De medicatie moet ik nog ophalen bij de apotheek. Ik heb gevraagd om bio identieke hormonen dus zie binnenkort wat het precies is geworden. Ik vind het toch wel spannend, hou rekening met beginverergering en hoop vooral dat het mee gaat vallen.
Mijn huisarts vond het goed dat vrouwen tegenwoordig meer op de hoogte zijn, ook vanwege ter preventie van botontkalking, ze noemde wel kort het zeer geringe risico op borstkanker. Over 2-3 maanden evalueren we hoe het gaat.
Mijn hoofdklachten zijn warmte/opvliegers (en er beroerd van worden) en migraine naast wat andere klachten (o.a. snel blessures, stijfheid, brain fog). De laatste maanden zijn de symptomen erger geworden vandaar dat ik toch maar een afspraak heb gemaakt.
Mijn huisarts vond het goed dat vrouwen tegenwoordig meer op de hoogte zijn, ook vanwege ter preventie van botontkalking, ze noemde wel kort het zeer geringe risico op borstkanker. Over 2-3 maanden evalueren we hoe het gaat.
Mijn hoofdklachten zijn warmte/opvliegers (en er beroerd van worden) en migraine naast wat andere klachten (o.a. snel blessures, stijfheid, brain fog). De laatste maanden zijn de symptomen erger geworden vandaar dat ik toch maar een afspraak heb gemaakt.
dinsdag 12 augustus 2025 om 18:15
Wat fijn dat je zo goed geholpen bent!!Zoefff schreef: ↑12-08-2025 15:01Vandaag had ik een afspraak bij de huisarts en het kostte me niet veel moeite om hormoontherapie (oestrogeen gel en progesteron pil) aan te vragen. Daar heb ik geluk mee als ik sommige ervaringen hier lees. De medicatie moet ik nog ophalen bij de apotheek. Ik heb gevraagd om bio identieke hormonen dus zie binnenkort wat het precies is geworden. Ik vind het toch wel spannend, hou rekening met beginverergering en hoop vooral dat het mee gaat vallen.
Beginverergering heb ik persoonlijk geen last van gehad, bij mij ging het eigenlijk gelijk (een stuk) beter. Het enige dat dus bij mij heel erg verkeerd viel was Utrogestan (daar ben ik na 3 maanden naar overgestapt voor zeer korte tijd)
Wel wat bijwerkingen maar die vond ik goed te doen toen ik begon met HST (wat pijnlijke borsten, menstruatiepijn/ krampen, iets zwaarder bloedverlies tijdens de eerste cyclus)
Hopelijk werkt het bij jou ook goed!
dinsdag 12 augustus 2025 om 18:35
Maar als je geen klachten met qua overgang of arts/ gynaecoloog lees en reageer je hier waarschijnlijk ook niet.
Maar mensen gaan voorbij
dinsdag 12 augustus 2025 om 18:50

dinsdag 12 augustus 2025 om 18:52
Dank je, dat hoop ik ook.WhiteMoon schreef: ↑12-08-2025 18:15Wat fijn dat je zo goed geholpen bent!!
Beginverergering heb ik persoonlijk geen last van gehad, bij mij ging het eigenlijk gelijk (een stuk) beter. Het enige dat dus bij mij heel erg verkeerd viel was Utrogestan (daar ben ik na 3 maanden naar overgestapt voor zeer korte tijd)
Wel wat bijwerkingen maar die vond ik goed te doen toen ik begon met HST (wat pijnlijke borsten, menstruatiepijn/ krampen, iets zwaarder bloedverlies tijdens de eerste cyclus)
Hopelijk werkt het bij jou ook goed!
Ik werd prettig geholpen. Van te voren had ik wel al aangegeven dat ik redelijk ben geïnformeerd (boek ‘Leuke meisjes worden ook 50’ en forum).
De huisarts begon eerst over anticonceptie maar ze had ook informatie bij de hand en volgde aan de hand daarvan toch snel mijn voorkeuren (keuze ook tussen mirena of pil voor progesteron). Ook noemde ze even dat ik nog wel menstrueerde waarop ik aangaf dat ik had begrepen dat dat geen belemmering hoeft te zijn, ‘dat klopt’, zei ze glimlachend.
Ik heb ook echt wel getwijfeld maar had op een gegeven moment een punt (belabberd, vermoeid) bereikt dat ik het zat was. Eerst de helft van dit topic (andere helft komt nog) doorgespit en de combinatie van klachten en positieve lange termijn effecten hebben me over de streep getrokken. Fijn dat hier door een aantal forummers zoveel kennis wordt gedeeld.
dinsdag 12 augustus 2025 om 18:54
dinsdag 12 augustus 2025 om 19:08
Oh ja, herkenbaar!
Ik snapte echt hoe mensen opgenomen konden worden. Ik voelde me zo vreselijk.
In mijn geval niet zo zeer depressief als wel een soort achtervolgingswaan enzo. Ik wist niet meer of ik sliep (nachtmerries) of wakkker was. Steeds opgejaagd. Heel akelig
dinsdag 12 augustus 2025 om 20:56
In mijn omgeving gebruiken een paar goede vriendinnen ook HST maar ik praat er buiten dat kleine groepje nooit over. Door schade en schande wijs gewordenZoefff schreef: ↑12-08-2025 18:50dat zou heel goed kunnen. In mijn omgeving ken ik bijna niemand die hormoontherapie heeft of er wordt niet over gepraat. Mijn beste vriendin (48) is onlangs naar een naar eigen zeggen hoog aangeschreven vrouwenkliniek geweest en kreeg te horen dat ze er nu niet voor in aanmerking komt omdat ze nog regelmatig menstrueert.

dinsdag 12 augustus 2025 om 20:58
dinsdag 12 augustus 2025 om 21:26
Ik snap goed dat je geen zin hebt in allerlei discussies. De ervaringsverhalen van o.a. jou vind ik prettig om te lezen.Claire45 schreef: ↑12-08-2025 20:56In mijn omgeving gebruiken een paar goede vriendinnen ook HST maar ik praat er buiten dat kleine groepje nooit over. Door schade en schande wijs gewordenZó geen zin in zinloze discussies met vrouwen die mij ongeveer zien als tikkende tijdbom. Hier schrijf ik er wel over omdat ik zelf heel veel heb gehad aan (anonieme) ervaringsverhalen en omdat op een forum iedereen gewoon voor zichzelf kan uitmaken (met extra eigen research) of het zinvol is om HST te gaan gebruiken.
Op mijn werk heb ik een klein clubje (team binnen team) vrouwen waarvan de meesten tussen de 40-48 (zelf bijna 50) zijn en mij weleens benaderen om hun symptomen/veranderingen te benoemen, gedeelde smart zeg maar. Vrij gedoseerd hoor en ik kijk wel bij wie ik de ruimte meen te voelen.
dinsdag 12 augustus 2025 om 22:42
Lila-Linda schreef: ↑12-08-2025 19:08Oh ja, herkenbaar!
Ik snapte echt hoe mensen opgenomen konden worden. Ik voelde me zo vreselijk.
In mijn geval niet zo zeer depressief als wel een soort achtervolgingswaan enzo. Ik wist niet meer of ik sliep (nachtmerries) of wakkker was. Steeds opgejaagd. Heel akelig
Wat ontzettend naar ook!
Ik ben er ook open over. Vind het echt onzin om dit in de taboesfeer te houden.
•
woensdag 13 augustus 2025 om 07:49
Hi allemaal
Even een vraagje aan jullie .
Ik gebruik sinds april HST .
Gel op armen in de ochtend en pil in de avond .
Ik slaap weer beter , geen opvliegers meer en minder kort lontje . Ben weer beetje mijzelf . Ook beter geheugen etc
Sinds een maand of drie heb ik alleen zo een enorme pijn in handen in de nacht .
Ik word wakker met extreme stijve handen , duimen en pink tintelen en doen pijn dan.
Duurt ca 20 min voordat tintelen weg is .
Duim kraakt ook en maakt rare geluiden .
Het wordt eigenlijk steeds erger , en is dus begonnen sinds ik de HST gebruik .
Ik denk zelf aan osteoporose in handen .
Schouders deden ook pijn een tijd maar dat is over.
Heb ook minder kracht in handen .
Dit bericht typen gaat al amper .
Heeft iemand hier ervaring mee ?
Liefs Janneke
Ik slaap weer beter , geen opvliegers meer en minder kort lontje . Ben weer beetje mijzelf . Ook beter geheugen etc
Sinds een maand of drie heb ik alleen zo een enorme pijn in handen in de nacht .
Ik word wakker met extreme stijve handen , duimen en pink tintelen en doen pijn dan.
Liefs Janneke
woensdag 13 augustus 2025 om 08:40
woensdag 13 augustus 2025 om 08:46
Ik (46jr) sluit me aan bij de hst gebruikers hier. Moest enkele weken geleden stoppen met de pil om bepaalde reden en ben daarna keihard in de overgang terecht gekomen, of in elk geval in de opvliegers en nachtzweten. Veel van de meer aspecifiekere klachten heb ik al jaren (en ook al langere tijd thuis met depressie/burnout/ptss) , who knows welk deel overgang is. Ik ben begin deze week gestart met 2 pompjes oestrogeen gel, en gister voor het eerst uterogestan 100mg in de avond. Heb de nacht in elk geval overleefd
(werd/word best zenuwachtig van alle negatieve uterogestanverhalen op internet). Heb er niet beter van geslapen, wat je ook wel veel leest. Opvliegers nog flink aanwezig, nachtzweten lijkt wel meteen minder. Voel me verrot deze dagen, maar voor het starten ook, dus tja. Heb wel duidelijk meer buikkramp lijkend op menstruatiepijn sinds starten. Oh ja, en ook gestart met synapause crème, maar advies was langzaam opbouwen dus nog maar 1x gebruikt.

woensdag 13 augustus 2025 om 09:01
Janneke350 schreef: ↑13-08-2025 07:49Hi allemaal
Liefs Janneke
Ik heb echt maanden met spier- en gewrichtsklachten gelopen (wandelen/traplopen en hurken was allemaal pijnlijk), behandelingen bij de fysio 9 maanden, osteopaat voor 3 maanden. Paar weken testosteron en al mijn klachten zijn als sneeuw voor de zon verdwenen.
Nou hoeft dat bij jou niet zo te zijn maar het is iets om in je achterhoofd te houden, het kan namelijk wel de oplossing zijn.
woensdag 13 augustus 2025 om 21:35
Hi NycoNyco schreef: ↑13-08-2025 09:01Ik heb echt maanden met spier- en gewrichtsklachten gelopen (wandelen/traplopen en hurken was allemaal pijnlijk), behandelingen bij de fysio 9 maanden, osteopaat voor 3 maanden. Paar weken testosteron en al mijn klachten zijn als sneeuw voor de zon verdwenen.
Nou hoeft dat bij jou niet zo te zijn maar het is iets om in je achterhoofd te houden, het kan namelijk wel de oplossing zijn.
Goede om te weten . Vandaag naar huisarts geweest en die denkt aan atrose .
Doorverwijzing gekregen , zag niet zo de samenhang met menopauze . Maar ik hoor wel veel van vrouwen van mijn leeftijd die er last van hebben .

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in