Geld & Recht alle pijlers

Gas en elektra, zo duur!?

15-08-2025 22:24 85 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben echt een leek op dit gebied.
We zitten momenteel bij Greenchoise en betalen maandelijks €275,-.
Echter kregen we vorig jaar nog een eind afrekening van ruim €500,- extra omdat we dus meer verbruikt hadden dan dat we hadden betaald.

Ons gezin bestaat uit 2 volwassenen en een kind van 1 jaar en we wonen in een hoekwoning uit 1980.

We zijn nu contract vrij en wil graag kijken wat het voordeligst is en waar ik op moet letten.

Ik wil uiteraard niet weer €500,- bijbetalen maar zie nu al aan de statistieken dat we méér verbruiken als vorig jaar.
Amaryllis schreef:
15-08-2025 23:13
Ik denk ook dat een groot aandeel van de duurheid (toegenomen) verbruik is, vooral omdat je aangeeft dat jullie €500 moesten bijbetalen terwijl je maandbedrag €275 is. Dan heb je dus flink meer verbruikt dan je vooraf had ingeschat.

Hebben jullie dingen aangeschaft (airco, elektrische fiets, droger, etc) of jullie gedrag aangepast (bijv. meer gaan sporten en daardoor vaker douchen, kind naar eigen kamer en die altijd lekker warm gestookt) die het hogere verbruik verklaren?

Als je verbruik niet omlaag kan, dan kun je wel je maandbedrag met €40-€50 verhogen zodat je geen naheffing krijgt.

Een dynamisch prijscontract voor elektra kan gunstig zijn als je flexibel bent in wanneer je stroom verbruikt. Met name in de lente is de stroomprijs regelmatig 0 of zelfs negatief (= geld krijgen voor elke kWh die je afneemt). Je moet dat wel goed voor jezelf inschatten: als je vooral op piekmomenten stroom verbruikt kan het juist duurder uitvallen.
Maandbedragen zeggen natuurlijk niks. Misschien heeft de TS een zeer ongunstig contract.

Verder gebruikt een elektrische fiets natuurlijk 0,niks. Daar zitten echt de kosten niet.

Als ik naar je gasverbruik kijk dan denk ik dat je daar echt wel op kunt besparen. Je hele huis warm stoken kost echt flink wat geld, maar een graadje lager stoken kan ook al een redelijke besparing geven. Op welke temperatuur heb je je thermostaat staan in de winter?

Hoe is verder de isolatie van je woning? Welk energielabel heeft het? Is daar nog winst te behalen? Dat kan dan ook weer schelen in de kosten van de airco die zomers draait.

V.w.b. de airco: je verbruik is in juli zo'n 50 kWh hoger. Reken je (beetje ruim) met 30 cent per kWh dan kost het gebruiken van de airco dus zo'n 15 euro die maand.

Sowieso vind ik je elektriciteitsverbruik aan de hoge kant. Hoe oud is je witgoed? Oudere apparatuur verbruikt over het algemeen meer dan de nieuwere.

Welke programma's gebruik je? 60 graden is duurder dan 30, kort programma duurder dan de eco. Gebruik je ook een droger? Kijk daarbij ook eens naar je koelkast en modem of mediabox.
Stekker van opladers eruit als ze niet gebruikt worden, lampen uit waar dat niet nodig is helpt ook allemaal en is laaghangend fruit.
Op de eerder genoemde site van Milieu Centraal vind je goede tips.

Verder zal een vast contract in de meeste gevallen het goedkoopst zijn. Daar zal je ook wel wat op kunnen besparen dus, maar de grootste besparing zit toch echt in het verlagen van je verbruik.
Ach, 50kwh voor die airco zijn toch ook de kosten niet?

Verder vind ik het het elektra verbruik sowieso niet extreem. Daar is misschien 1000kwh op jaarbasis af te krijgen (en dan doe ik een grote mond open), dan praat je over een besparing van pakweg 350/jaar…

Ik denk dat er bij het gascomponent relatief veel meer te winnen valt. En dan vooral de verwarming! Die douchebeurten vind ik namelijk ook niet extreem.

Vervangen van witgoed moet je ook mee oppassen. Ik heb een vaatwasser van 10 jaar oud (Miele dus kan nog ff mee) die 2kwh per beurt doet. Nieuwe doen 1kwh. Dus dan denk je, dat scheelt 365kwh per jaar!! Vervangen die hap! Maar als je dan gaat rekenen; 365kwh is 100 euro , nieuwe vaatwasser is ook zo 900 (wil geen prul). Terugverdientijd is dan dus 9 jaar.
Veruit het grootste component in je totaalkosten zijn de gaskosten. Je gasverbruik is best fors. Met uitzetten van lampjes en wat minder vaak wassen ga je je kosten niet veel drukken als je zo gas blijft verbruiken. Welk tarief voor een m3 gas heb je in je huidig contract staan, en hoe lang loopt je contract nog?
.
Eens met Jesco.

Verder , je zegt dat je een leek bent. Maar je hoeft echt geen Einstein te zijn om te snappen hoe je energierekening werkt. Maar bedragen noemen heeft geen zin. Als je zegt dat je 200/300/500 betaald zegt dat helemaal niks… Verbruik zegt veel meer!

Bij elektra is de eenheid een kWh en bij gas een m3.

Op dit moment (bierviltje) kost een kWh rond de 27 cent en een m3 rond de 1.40…

Dus in die zin kun je ook begrijpen dat je veel meer te winnen hebt bij het verlagen van je gasverbruik. Ik kom op 4000kwh als ik je screenshot zo bekijk. Stel nou dat je daar met veel gedoe 3000kwh van kunt maken, dan levert dat je 270 euro op…. Tja…

Maar je gasverbruik gaat wel richting de 1200 als ik het zo zie. Als je daar 1000 van kunt maken pak je ook al 278 euro. Laat staan als je naar de 500m3 gaat. Ik zou echt kijken naar die hete-lucht verwarming, en of daar iets aan te doen is. Ik zie al een alternatief voor je (verwarmen met de airco’s).
Ik zou die 50 kWh ook over hebben voor het comfort. Ik benoem het omdat ik het idee heb dan TO zich voor het eerst goed verdiept in verbruik.

Een verbruik van 4000 kWh per jaar vind ik best ruim, dus daar zou ik zelf op willen besparen. Als je je er nooit mee bezig hebt gehouden dan zijn er echt wel een paar makkelijke besparingen te realiseren die weinig comfort kosten, dat is dan toch 'gratis' geld. Temperatuur wat lager bij het (af)wassen, airco graadje warmer, verwarming graadje lager, wat korter aanzetten, minuutje korter douchen. Al die kleine aanpassingen tellen uiteindelijk op.

Ben het met je eens dat er op gas veel meer te besparen is, alleen al dat boven stoken kost je flink geld dus ik zou echt wat harder zoeken naar die roosters of advies inwinnen.

Besparing op witgoed kan inderdaad tegenvallen zoals je in je berekening laat zien. Met de aanschaf van een nieuwe koelkast had ik echter wel meteen 1,5 keer meer ruimte, en die wasmachine had een vulgewicht van 9 kg in plaats van 5 waardoor ik extra bespaar door minder wasjes te draaien.

Edit: hele goede tip van MBree: verwarmen met je airco!
jellybean wijzigde dit bericht op 16-08-2025 09:21
Reden: aanvulling
2.61% gewijzigd
Ik vind het altijd leuk om te lezen “trek je lekker dikke trui aan “. Uhm nee. Ik ga niet in de kou zitten. Een dekentje ‘s avonds op de bank prima maar ga niet met trui lopen. Mijn vloerverwarming staat hier standaard op 20 graden. Ik verbruik zonder de extra mensen in huis rond de 1000 m3. Nu met die extra mensen extra. Straks weer gewoon zeg maar. Ketel vervangen loont voor mij wel. Ding is meer dan 12 jaar oud nu.
Jellybean, maar dan heb je ook echt een beter model gekocht!

Ik heb zelf ook het tafelmodel vriezer op zolder vervangen voor een model wat in de schuur kon (werkt tot -10 omgevingstemperatuur)…

Puur op besparing was die case echt niet rond te krijgen maar wel op comfort (lomp ding weg op zolder).

Verder vind ik persoonlijk 4000kwh echt niet zo heel veel maar ik ben dan ook een techneut met Domotica , NAS etc thuis. Als ik dat allemaal uitschakel zouden wij op 3500kwh zitten, nu op 4500kwh. En we hebben nog een Plasma TV, dat is ook 300-400kwh tov LCD.. Maar daar geldt weer dezelfde berekening als bij witgoed, case is gewoon niet rond te krijgen. En hij is 11 jaar oud dus gaat vanzelf een keer stuk.

Ik denk dat de ts nog wel wat kan besparen op die elektra maar het zal niet extreem zijn. Daarvoor is echter wel meer info nodig. Wat staat er allemaal in huis. En als je daar echt serieus mee aan de gang wil moet je met energiemeters aan de slag. Zo ben ik erachter gekomen dat mijn Ziggo box 15watt deed in stand-by. Na een aanpassing in het menu was dat ineens 5watt. Dat is laaghangend fruit natuurlijk

@poldervrouw, dat is je goed recht maar de TS vraagt om besparing.
poldervrouw schreef:
16-08-2025 09:23
Ik vind het altijd leuk om te lezen “trek je lekker dikke trui aan “. Uhm nee. Ik ga niet in de kou zitten. Een dekentje ‘s avonds op de bank prima maar ga niet met trui lopen. Mijn vloerverwarming staat hier standaard op 20 graden. Ik verbruik zonder de extra mensen in huis rond de 1000 m3. Nu met die extra mensen extra. Straks weer gewoon zeg maar. Ketel vervangen loont voor mij wel. Ding is meer dan 12 jaar oud nu.
Bij gasgestookt verwarmen zou ik niet heel veel winst verwachten bij het vervangen van een 12 jaar oude ketel. Een nieuwe ketel verbruikt ook gewoon gas. Het is niet dat een ketel van een jaar of 12 extreem veel meer gas verbruikt om te verwarmen. Een nieuwe ketel kost je zo'n 2000 euro ofzo om te laten plaatsen? Op het verschil van rendement tussen de oude en nieuwe ketel kun je aardig lang doorstoken om dat bedrag er een beetje uit te halen. De ketel beter inregelen zou kunnen helpen, dat is wat de meeste mensen al niet doen.
.
Mbree schreef:
16-08-2025 09:18
Ik zou echt kijken naar die hete-lucht verwarming, en of daar iets aan te doen is. Ik zie al een alternatief voor je (verwarmen met de airco’s).
Die hete-lucht verwarming. Dat is elektrisch toch? Dan is het gasverbruik helemaal hoog te noemen. Bijna knap om dat te halen met voornamelijk douchen dan.
.
Jesco schreef:
16-08-2025 10:04
Die hete-lucht verwarming. Dat is elektrisch toch?
Meestal gas.
Ik weet niet hoe hete lucht verwarmen werkt maar als dat standaard alle kamers verwarmd waardoor er veel warmte verloren gaat, kun je dan de airco niet gebruiken om te verwarmen in de kamers die je wel gebruikt en die hete lucht verwarming uit zetten? Of is met airco plaatselijk verwarmen duurder dan alles verwarmen met de hete lucht? En hoe koud stond die airco de afgelopen dagen. Op 19 graden of op 23? Dat kan ook al veel schelen.

En ik zou toch zorgen dat je zo snel mogelijk roosters hebt die dicht kunnen, kun je die niet op maat laten maken?
Maar gaat een rooster dichtzetten zorgen voor lager verbruik? Is dat hetzelfde als een radiator dichtdraaien? Ik heb geen verstand van heteluchtverwarming. Maar ik ga wel Googlen nu :)
Mbree schreef:
16-08-2025 10:27
Maar gaat een rooster dichtzetten zorgen voor lager verbruik? Is dat hetzelfde als een radiator dichtdraaien?
Dat vraag ik mij ook af. Een rooster dicht zetten hoeft niet te betekenen dat er geen warme lucht naar het rooster gaat.
Dat elektra verbruik vind ik niet zo schokkend, maar je gasverbruik is echt gigantisch hoog. En gas is veel duurder dan elektra zowel qua tarief als qua belastingen.
Ik zou dus vooral gaan uitzoeken of er op je gasverbruik te besparen valt, daar is de meeste winst te behalen.
Ik heb op al mijn radiotoren TADO-knoppen zitten en een TADO-thermostaat (geen aandelen) daarmee kan ik per kamer instellen hoe warm ik het er wil hebben en via een app schema's maken. Dus overdag de werkkamers op 20-21 om aangenaam te kunnen werken en de woonkamer zit dan op 18. Ik kan instellen dat ik bijvoorbeeld de woonkamer om 16.30 op 20 wil hebben en om 19.30 naar 21 als ik lui op de bank wil hangen. De thermostaat regelt wel wanneer hij daar aan moet beginnen. Idem met verlagen. Ik ga om 23.30-23.45 naar bed. De thermostaat kan dan rustig om 23.00 stoppen met op 21 graden houden en langzaam terug naar de 18. Bedenk ik me dan kan ik natuurlijk ingrijpen. . Maak je kamers niet te koud; het kost meer energie om een kamer zo snel mogelijk van 15 naar 21 te stoken dan stabiel te houden op 18 en dan de tijd te nemen om bij te warmen.
Ik vrees dat de heteluchtverwarming niet heel zuinig is qua gasverbruik. Ik weet niet of je dit systeem zuiniger kunt afregelen. Heb je je hier al eens in verdiept?
Heb je aan aan zonnepanelen gedacht?

Bij kamers die je bijna niet gebruikt, of niet nodig vind om te verwarmen( bijvoorbeeld slaapkamer) kan je ook een plankje voor de roosters schroeven. Deze kan je eventueel weghalen als er echt een koude periode aankomt.

Verder zou ik een isolatie scan oid van je huis laten maken. Van kan je met de relatief goedkope maatregelen al veel bereiken.
margreetder schreef:
16-08-2025 10:38
Dat vraag ik mij ook af. Een rooster dicht zetten hoeft niet te betekenen dat er geen warme lucht naar het rooster gaat.
Dat inderdaad. Er zit denk ik een systeem met buizen door het huis die allemaal verbonden zijn met elkaar dan? En in elke kamer zit zo’n rooster. Maar als je die dicht zet, blokkeer je alleen de warme lucht bij dat rooster. Maar die gaat dan toch via die buizen naar roosters die wel open staan? En dan wordt het verbruik toch niet ineens minder lijkt me. Of heb ik nu een heel verkeerd beeld van dat systeem?
Ik kende dat hele hete luchtverwarming niet, maar op vereniging eigen huis staat dat je dat systeem en die kanalen regelmatig moetlaten schoonmaken, dat scheelt in het verbruik.
En ik las ook ergens dat het +/- 25% meer gas verbruikt t.o.v. verwarmen met radiatoren.

Ik zou me eens goed verdiepen in wat voor systeem je nou eigenlijk hebt, hoe je dat zo gunstig mogelijk kan inregelen en welk verbruik erbij normaal is.
Egels schreef:
15-08-2025 22:55
[...]
- Kunnen jullie de thermostaat instellen met een programma zodat ie standaard om bijv. 20:00uur niet meer aanslaat?

Wat ga je dan de rest van de avond doen? Naar bed om half 9?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Ik denk idd dat zo'n rooster dichtmaken niet echt helpt. Ik heb gewone radiators en een van mijn broers heeft me geholpen de cv zo in te regelen dat er minder warm water de radiatoren instroomt. en dat was aan alle kanten prettiger, huis warmt veel gelijkmatiger op en ik verstookt veel minder gas.
Heb je nog een lopend energiecontract?
Anders zou je kunnen overstappen.

Als ik een schatting maak van 1700 gas en 4000 elektra dan betaal je volgens Gaslicht 240 euro per maand.
"De meeste mensen deugen"
Mirr31 schreef:
16-08-2025 11:05
Heb je aan aan zonnepanelen gedacht?

Bij kamers die je bijna niet gebruikt, of niet nodig vind om te verwarmen( bijvoorbeeld slaapkamer) kan je ook een plankje voor de roosters schroeven. Deze kan je eventueel weghalen als er echt een koude periode aankomt.

Verder zou ik een isolatie scan oid van je huis laten maken. Van kan je met de relatief goedkope maatregelen al veel bereiken.
Zonnepanelen niet meer aan beginnen nu de saldering eraf gaat. Dat kan niet meer uit over het algemeen, tvt is minimaal 10 tot 12 jaar.

Uitzonderingen is als je ze zelf kunt leggen of heel goedkoop via via. En dan ook gewoon een string-systeem. Dure systemen met micro omvormers en optimizers ga je niet meer terugverdienen.
merano schreef:
16-08-2025 11:14
Wat ga je dan de rest van de avond doen? Naar bed om half 9?
Gewoon uitzingen.

Als je na half 9 nog moet stoken woon je wel echt in een krot.

Sowieso is het gewenning. Wij stoken hier bijna nooit. Hooguit in de maanden nov/dec/jan/feb

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven