Borstvoedingsvragen

26-05-2007 17:30 4641 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Dat zeg ik.

Ja, ik ben ook heel vaak zo moe. En bezorgd. En dan moet je gewoon lekker hier komen posten!
Ben net teruggebeld. En surprise: "vervang het laatste flesje maar door kv ". Na even verder gepraat te hebben ligt de keuze (uiteraard) bij mij. Hun advies is: vervangen of half/half 'savonds, maar ik mag ook beginnen met zachte groente.
Zijn er hier ook moeders die hun kind van bijna een jaar nog borstvoeden? Ik ben namelijk wel benieuwd hoe vaak jullie nog voeden.

Mijn zoon is bijna een jaar en hij krijgt nog 4 voedingen, waarvan 1 (tussen de middag) gewone koeienmelk (op het kdv Nutrilon). Daar zijn we een week of 2 geleden mee begonnen. Verder dus een ochtendvoeding, een voeding voor hij 's aovnds naar bed gaat en een voeding om 23 uur 's avonds.

Die 23 uur daar zou ik wel vanaf willen, maar omdat hij ook pas sinds een week of 3 doorslaapt 's nachts, durf ik niet zo goed. Ik ben wel benieuwd wanneer jullie kinderen die voeding lieten vallen. Ik vind het geloof ik ook teveel gedoe om die voeding door gewone melk te vervangen, dan moet ik dat gaan klaarmaken beneden enzo. En hij zou in principe ook zonder moeten kunnen.
Morrie, bij zoon heb ik 14 maanden bv gegeven. Bij bijna een jaar gaf ik 'smorgens bij het optaan, 'smiddags voor het naar bed gaan en 'savobds voor het naar bed gaan nog bv. Zoon was met negen maanden van de late voeding af, dus hoe je dat het beste aan kan pakken? Geen idee. Misschien elke paar dagen / week de voeding een kwartiertje naar voren halen ofzo?

Net een pak kv gekocht. Voelt toch raar...
kan me indenken dat dat een beetje raar voelt...

maar misschien geeft bijvoeden met KV wel een beetje rust die de druk een beetje van de ketel haalt waardoor t allemaal wat meer ontspannen gaat verlopen.
Roque, ik zou lekker groente gaan bijvoeden als ze zo hongerig is. Dat 6 maanden advies is prima, maar naar mijn weten is er nooit onderzocht of 5,5 maand of 6 maanden nou echt uitmaakt. In de studies wordt vaak 4 en 6 maanden vergeleken. Ik heb zelf ook allerlei allergieen, maar ben toch met 5,5 maand gaan bijvoeden omdat hij echt honger kreeg (en ik vraag me af of dat dan met kv wel te stillen is, want dat blijft ook maar melk).

Morrie, Nipje is een maandje jonger maar krijgt ook nog bv. Het aantal wisselt een beetje. Vandaag waren het er 5, maar dat kwam omdat ik thuis ben. Als ik er niet ben, krijgt hij een ochtendvoeding en een avondvoeding, en een flesje bv bij de middagboterham. En verder hangt het er vanaf of hij nog wakker wordt; soms komt daar een voeding om 11 uur bij en/of een nachtvoeding. Meestal krijgt hij dus 4-5 voedingen.

Maar jij geeft dus gewone melk bij? Want ik wil na mijn vakantie wel eens gaan stoppen met kolven op mijn werk. Nipje is dan ruim 10,5 maand, en ik vraag me af of ik hem dan bij de boterham niet gewoon karnemelk ofzo kan geven zodat ik niet extra kv hoef te kopen voor die drie flesjes per week.
Volgens het voedselintroductieschema kun je vanaf een maand of tien (volle) melk geven . Mocht je wel kv willen kopen voor die drie flesjes dan raad ik Friso aan: de pakken zijn kleiner (in één doos zitten twee pakken) waardoor je na de houdbaarheidsdatum niet een half pak weg hoeft te gooien (Bij zoon zijn we met acht maanden bij de oppas de middagvoeding gaan vervangen door kv. Wij zijn, ook op aanraden van het cb, overgegaan op hypo-allergeen omdat dat ook dichter bij bv schijnt te zitten ofzo. Heb ik nu ook weer voor dochter gekocht.)

Nippo, toch groentehapjes gaan geven dus? Hm. Ik heb net met man afgesproken dat we (lees: hij) om elf uur een flesje gaan geven. Mocht dat niets uithalen, dan ga ik dit weekend maar eens worteltjes koken (van die ene week zal ze niet meteen in de allergie schieten, neem ik aan )
Sorry: het voedselintroductieschema van Stefan KLeintjes dus.
Nippo, Knorrie is nu ruim 11 maanden en dan mag je gewone melk geven, dus dat ben ik gaan doen tussen de middag (ik geef halfvolle want dat drinken wel zelf ook). Die voeding kolfte ik al niet meer op het werk sinds hij ongeveer 9 maanden was schat ik in. Thuis kreeg hij dan de bv uit de vriezer, op het kdv Nutrilon, daar zit het toch bij de prijs in . Hij heeft thuis ook nog wel eens Nutrilon gekregen trouwens, 's middags, ik kocht daarvoor van die kleine pakjes bij het Kruitvat. Daar zit precies 1 voeding in. Als je zo'n groot pak poeder moet kopen krijg je dat nooit op voordat je het alweer weg moet gooien omdat het te lang open is.

Nipje krijgt dus ook nog best wat voedingen. Ik weet niet zo goed wat ik ermee aan moet, misschien gewoon maar afwachten tot Knorrie hem vanzelf laat vallen maar op de een of andere manier heb ik het idee dat hij het wel best en lekker vindt zo, en voorlopig nog wel even doorgaat met drinken om 23 uur. En aangezien ik dan vaak al een half uur op bed lig vind ik het soms best irritant als ik zijn huil weer hoor....
quote:roque schreef op 22 juli 2009 @ 20:35:

Sorry: het voedselintroductieschema van Stefan KLeintjes dus.Op de een of andere manier ken ik ook alleen maar dat schema .
Ik ben ook halfvolle melk gaan geven (en geef dat nu nog steed), maar volle melk schijnt aangeraden te worden
In karnemelk zitten minder verschillende eiwitten, en ik hoopte eigenlijk dat daarmee de kans op een allergische reactie kleiner was. Morrie, toevallig heeft Nipje afgelopen nacht de voeding van 23 uur over geslagen. Een poosje terug was hij er ook vanaf, maar toen ging hij steeds slechter slapen en heb ik hem weer ingevoerd. Ik ben allang blij als hij 's nachts doorslaapt (wat eigenlijk niet het geval is).
Hoi Roque,

Jij beschrijft precies mijn probleem. Ik heb een zoontje van 5,5 maanden en hij wil vaak nog een aantal nachtvoedingen (vaak krijgt hij tussen 23 en 24, dan 1.30. 3.30 , 5.00 ). Af en toe valt het me heel zwaar. Mijn zoontje is vrij groot, dus ik dacht ook dat hij misschien niet meer genoeg had aan de bv. Ik wilde echter liever niet gaan bijvoeden, maar die nachtvoedingen gingen ook echt niet meer (heb ook nog een 3 jarige die om 7 uur weer rondstuitert en echt niet meer gaat slapen smiddags)

Vorige week wat rijstebloem in de laatste fles met afgekolfde melk gegooid en het hielpt niks. Eergisteren en gisteren weer geprobeerd en nu sliep hij van 21-3 en dan weer tot 730 !! Ook ben ik sinds gisteren begonnen met bijvoeding (wortels ). Hij moest er (nog )niks van hebben, maar ik hoop dat ie zo wat meer calorieen via andere weg binnen krijgt. Ik geef hem nu zo'n 6 a 7 a 8 voedingen per dag.

Jammer dat je zo lastig kolft. Is het een idee om als je man een flesje kv geeft, dat jij dan kolft? Hoewel ik me ook wel kan voorstellen dat als je en op je werk moet kolven en ook nog thuis, dat je dat ding dan kotsbeu bent. Dan zou ik toch ook voor de kv gaan en hopen dat het helpt. Hoe lastig dat ook is (want ik vind rijstebloem nu al heel lastig en ook dat ik 2 weken eerder begonnen ben met bijvoeden dan ik van plan was. Maar als ik wat rationeler denk, dan maakt die 2 weken heus niet veel uit).

Hopenlijk helpt het flesje kv en kun je snel weer wat meer slapen!
Is there anyway I can get it off my fingers quickly without betraying my cool exterior?
Roque, het cb raadde ons halfvolle melk aan, en op het topic waar ik schrijf bij nog een aantal meer. Maar er zijn er ook waar volle melk werd aangeraden. Het wisselt nogal geloof ik.

Nippo, Knorrie slaapt pas sinds een week of 2 echt door, dus wat dat betreft deel ik je gevoel: Ik ben allang blij dat hij nu doorslaapt. Maar dit smaakt naar meer . Ik vind ook dat hij wel erg veel melk binnenkrijgt zo, hij drinkt aan de borst volgens mij echt nog best veel, als ik het geklok zo hoor.

Vannacht werd hij niet wakker om 23 uur, maar kwam toen alsnog om 1.30 uur en toen weer om 6 uur om vervolgens niet meer verder te slapen. Ook niet echt een succes. Ik twijfel of ik hem vanavond als hij weer niet wakker wordt, zal wekken.
Doorslapen? Wa's dat?

Ik vroeg me de laatste twee dagen af wat er nou toch aan de hand was. Bloemetje wil zo vaak drinken, en vannacht was het bal met twee keer drinken (normaal één) en om half zes vinden dat de dag begonnen is. Onrustig, wat hangerig en huilerig. Ineens begint het me te dagen: dit lijken wel regeldagen! En verdraaid, even gegoogled en blijkbaar kun je ook met 6 maanden regeldagen verwachten!

Wel een stuk relaxter dan de regeldagen net na de kraamperiode.
Nipje is de laatste weken elke ochtend om 5 uur wakker, en dan is het ook echt ochtend voor hem en wil hij niet meer slapen. Ik ben best jaloers op 6 uur .
ik wilde laatst echt een nachtje doorslapen en hand mn man "daddy duty" gegeven ... koelkast afgekolfte melk en flessenwarmer...

en prompt madammeke slaapt opeens wél door !...

ze doet het er om .. ik weet het zeker
O, 6 uur valt best mee dus? Vanochtend was het weer 6 uur. Heb hem laten piepen tot iets voor half 7, maar slapen lukt niet meer.

En hij werd om half 2 weer wakker terwijl hij om 23 uur ook al gekomen was voor een voeding. Om half 2 over de bol geaaid en laten krijsen en toen viel hij weer in slaap. Het zal hem leren!!
Roque,

wat een vervelend probleem, ik heb hetzelfde gedaan bij mijn kleine, ze beef maar komen voor voeding 's nachts.

Ze zijn toch ongeveer even oud? mijn uk is van 3 februari.

Ik heb haar een tijd 210 cc melkpoeder gegeven en dan aangelengd met rijstebloem. En daar redde ze het de hele nacht mee! ook eindleijk doorslapen.

Voel je niet schuldig, je geeft toch nog steeds borstvoeding!

(kan ik zeggen, he een tijdje geleden hier ook geklaagd omdat ik precies hetzelfde probleem had)

Maar met dat kloven, heb je wel eens die neusspray geprobeerd? ik krijg namelijk zonder die neusspray op z'n hoogst 80 cc uit mijn borsten, allebei. maar met die neusspray haal ik er zo 180 uit.

kun je gewoon bij de dokter vragen, werkt echt als een trein, tenminste bij mij dan!
Oh en roque, sinds een dag of 3 slaapt ukkie ook door op mijn borstvoeding, dus het hoeft echt niet voor altijd te zijn hoor!

ik zou wel die laatste voeding afkolven rond een uur of 10, anders sta je zo op klappen en heb je meteen weer een klein beetje vooraad. ik kolfde altijd om 10 uur en dan de volgende ochtend 1 borst, omdat ze dan genoeg heeft aan een borst, en dan heb ik een volle fles van ongeveer 250, dus heb je weer een klein voorraadje, is ook weer makkelijker voor naar de oppas!
quote:wen schreef op 22 juli 2009 @ 22:25:

Doorslapen? Wa's dat?

Ik vroeg me de laatste twee dagen af wat er nou toch aan de hand was. Bloemetje wil zo vaak drinken, en vannacht was het bal met twee keer drinken (normaal één) en om half zes vinden dat de dag begonnen is. Onrustig, wat hangerig en huilerig. Ineens begint het me te dagen: dit lijken wel regeldagen! En verdraaid, even gegoogled en blijkbaar kun je ook met 6 maanden regeldagen verwachten!

Wel een stuk relaxter dan de regeldagen net na de kraamperiode.Serieus? Hier gaat het de laatste paar dagen precies hetzelfde! Ze slaapt al 2 maanden door, op wat uitzonderingen na, maar nu wil ze minimaal 1 maar soms ook 2 keer drinken! En inderdaad om 5.30 wakker.. Ik dacht dat t misschien met t bijvoeden te maken had ofzo.. Hopelijk gaat t snel over, want ik ben doodop! (en ik mag helemaaaaal niet klagen, I know..)
Wen en Lucia, mijn kleintje is nu 5 maanden en sliep door van 4 weken tot 4 maanden. Toen moest ik weer aan het werk en ja hoor, iedere nacht 2 of 3 keer drinken. Dat heeft ze een week of 3 gedaan en nu is het weer min of meer over: meeste nachten slaapt ze door. Ik heb behoorlijk wat meer kolfopbrengst inmiddels, dus het lijkt er op dat het regelen was. Ik hoop dat me nu het 'geregel' bij 6 maanden bespaard blijft
Oh, over meer kolfopbrengst zou ik zéker niet klagen kom maar op met die voorraad!

En verder geef ik er maar gewoon aan toe.

Lou, 't schijnt dat gaan werken zijn eigen regeldagen uit kan lokken. Geen garanties voor de 6 maanden-regeldagen, al hoop ik dat het je bespaard blijft (ik kan het me veroorloven om 's ochtends tot 11 uur op halve kracht te functioneren)

En Lucia, 'fijn' dat je het ook herkent!
vennaj, onze kleintjes zijn precies even oud . Gisteren dus voor het eerst een fles kv (180/5) gegeven. Kon ze nét op. Om vervolgens élk uur (niet overdreven) wakker te worden. Tot vijf uur heb ik haar speentje gegeven, haar gemaand te gaan slapen en haar ingestopt. Om vijf uur heeft lief haar mee naar mij genomen, heeft ze gedronken en lekker tegen mij aan liggen slapen tot zeven uur (en toen niet meer wakker willen worden he...)

Ik heb het idee dat het bij meis ook "mamahonger" is: zolang ze maar tegen me aanligt wil ze wel slapen. En weet je:regeldagen trek ik wel. Van mij mag ze twintig keer komen overdag. Maar overdag laat ze met gemak 5 uur tussen een voeding, en regelnachten, dat trek ik dan weer niet...

Heb gisterenavond trouwens inderdaad gekolfd: elke extra opbrengst is mooi meegenomen! En goed om te horen dat de kleine nu weer doorslaapt op de bv, Svennaj!

Mijn meis is trouwens al vanaf de geboorte een ochtendmeisje: om 5.00 uur / 5.30 uur klaarwakker, lachen, spelen. En om 19.30 valt ze om en wil ze slapen. Zoon was precies andersom: altijd als baby tot 23.00 wakker en sliep door tot 20.00 uur. Vond ik toch relaxter
Dat zal wel, als hij maar 3 uur per dag wakker was .

Hier was meneer ook weer gewoon wakker om 2 uur. Speentje geven werkt niet meer, want hij staat altijd al in bed voor ik bij hem ben en dan gaat hij echt niet meer liggen voor hij gedronken heeft. Het gaat een keer over. Hopelijk voor hij 18 is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven