Voorgetrokken neefjes [lege OP]
maandag 18 augustus 2025 om 09:49
Ik zou het begrijpen als het om jouw eigen ouders (en zus) ging, dan voelt het oneerlijk, alsof jij en je kind minder liefde en aandacht verdienen en er dus een pijnlijke ongelijkheid is, maar dit zijn je schoonouders. Hooguit kan het verdrietig zijn voor je man, maar blijkbaar zit hij er niet mee, en daar gaat het toch om?
Mijn ex-schoonouders trokken hun andere kleinkinderen ook voor, en dat was zuur voor mijn ex, maar zelf heb ik er altijd mijn schouders over opgehaald. Hun gedrag raakte mij niet omdat ik geen verwachtingen had, die had ik alleen van mijn eigen ouders, van wie ik verwachtte dat ze net zoveel van mijn kind hielden als van mij. Het gaat bij dit soort dingen (cadeautjes, aandacht) uiteindelijk toch gewoon om liefde?
Mijn ex-schoonouders trokken hun andere kleinkinderen ook voor, en dat was zuur voor mijn ex, maar zelf heb ik er altijd mijn schouders over opgehaald. Hun gedrag raakte mij niet omdat ik geen verwachtingen had, die had ik alleen van mijn eigen ouders, van wie ik verwachtte dat ze net zoveel van mijn kind hielden als van mij. Het gaat bij dit soort dingen (cadeautjes, aandacht) uiteindelijk toch gewoon om liefde?
maandag 18 augustus 2025 om 10:05
Ik vind geld geven voor de spaarpot van een kind dat daar nog helemaal geen besef van heeft al vreemd, maar geld geven voor een niet-bestaand rapport helemaal. Uiteindelijk zijn de neefjes en nichtjes die nu een rapport krijgen toch uit die fase gegroeid terwijl de nu-baby dat nog wel heeft? Of moeten die dan ook nog doorbetaald worden?
Het gaat nooit helemaal gelijk op, want iedereen heeft een ander leven. Vier wat er te vieren valt en help waar je helpen kunt zonder een spreadsheet bij te hoeven houden.
Het gaat nooit helemaal gelijk op, want iedereen heeft een ander leven. Vier wat er te vieren valt en help waar je helpen kunt zonder een spreadsheet bij te hoeven houden.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
maandag 18 augustus 2025 om 10:07
Geld voor een rapport is ook raar.meisje85 schreef: ↑18-08-2025 09:43Overigens, even een andere blik, had ik vroeger een opa en oma die het ook altijd zo "eerlijk" mogelijk wilden doen, dus als mijn jongere broer geld kreeg voor zijn rapport, kreeg ik ook geld ondanks dat ik helemaal geen rapport had op dat moment. Ik vond dat als kind altijd maar raar, want op die manier is "geld voor je rapport" dus eigenlijk niks want het komt toch wel je kant op.
Of je bedenkt een heel systeem met een 7 is dit waard, een 8 dat. Superoneerlijk want de een gaat het veel makkelijker af dan de ander. En wat wil je daar dan mee bereiken?
Of je doet dat niet, dan geef je het kind enkel geld omdat het kind een voortgangsverslag mee naar huis heeft gekregen. Maar waarom zou je dat willen?
maandag 18 augustus 2025 om 10:08
en waarcshijnlijk is dit ook de kern van wat er speelt in het gezin van TO's partner.Wombat schreef: ↑18-08-2025 10:07Geld voor een rapport is ook raar.
Of je bedenkt een heel systeem met een 7 is dit waard, een 8 dat. Superoneerlijk want de een gaat het veel makkelijker af dan de ander. En wat wil je daar dan mee bereiken?
Of je doet dat niet, dan geef je het kind enkel geld omdat het kind een voortgangsverslag mee naar huis heeft gekregen. Maar waarom zou je dat willen?
Grote verschillen tussen broer en zus
En daarmee grote verschillen tussen hoe ouders nu nog met hun kinderen om gaan
maandag 18 augustus 2025 om 10:10
Is eigenlijk ook gek, maar mensen zetten toch vaak zonder er diep over na te denken dit soort tradities voort omdat ze er zelf mee zijn opgegroeid. Mijn kinderen hebben ook nooit geld voor hun rapport gekregen, maar weleens een cadeautje omdat de zomervakantie was begonnen.Wombat schreef: ↑18-08-2025 10:07Geld voor een rapport is ook raar.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
maandag 18 augustus 2025 om 10:18
Ik weet het ook niet. Sommige mensen geven gewoon graag geld. Mijn opa en oma waren daar sowieso een beetje gek mee. We kregen van hen bijvoorbeeld ook wekelijks zakgeld.Wombat schreef: ↑18-08-2025 10:07Geld voor een rapport is ook raar.
Ik zie het nu bij de ene opa en oma van mijn stiefkinderen (de ouders van hun moeder) ook, ze krijgen om de haverklap geld toegestopt. Inderdaad voor rapporten, maar er wordt bijvoorbeeld ook geld overgemaakt als ze ziek zijn. Of er wordt gezegd dat ze een tikkie kunnen sturen iedere keer als ze de hond (die van hun dus, niet van oma en opa) uitlaten en daarbij zin hebben om een koffie to go te halen. Ik snap daar niks van en vind het eerlijk gezegd wat armoedig, maar in die familie is het kennelijk doodnormaal.
maandag 18 augustus 2025 om 10:19
Het is idd wel duidelijk waar de ware bron van frustratie zit.margreetder schreef: ↑18-08-2025 09:37Goed, dat als ze zelf sigaretten draait en energy drank van een huismerk gaat halen is je ergernis minder?
.
maandag 18 augustus 2025 om 10:28
Mijn schoonmoeder gaf ook voortdurend geld, zodat een keer de jongste opmerkte dat ze die keer geen geld hadden gehad. Gelukkig was het niet hebberig bedoeld, maar toch, dat zou zomaar gekund hebben. (De kinderen hadden al vaker aan mij gevraagd waarom ze geld kregen; het was namelijk altijd fors meer dan hun zakgeld en altijd met een reden die ze zelf niet helemaal logisch vonden.)meisje85 schreef: ↑18-08-2025 10:18Ik weet het ook niet. Sommige mensen geven gewoon graag geld. Mijn opa en oma waren daar sowieso een beetje gek mee. We kregen van hen bijvoorbeeld ook wekelijks zakgeld.
Ik zie het nu bij de ene opa en oma van mijn stiefkinderen (de ouders van hun moeder) ook, ze krijgen om de haverklap geld toegestopt. Inderdaad voor rapporten, maar er wordt bijvoorbeeld ook geld overgemaakt als ze ziek zijn. Of er wordt gezegd dat ze een tikkie kunnen sturen iedere keer als ze de hond (die van hun dus, niet van oma en opa) uitlaten en daarbij zin hebben om een koffie to go te halen. Ik snap daar niks van en vind het eerlijk gezegd wat armoedig, maar in die familie is het kennelijk doodnormaal.
Dit was wel een oma die nooit met ze speelde of echt belangstellende vragen stelde, dus waarbij geld ook niet hielp om haar leuk te maken.
maandag 18 augustus 2025 om 10:32
Ivm mogelijke herkenbaarheid en ik genoeg adviezen heb gekregen

Het heeft mij aan het denken gezet. Eerlijk gezegd baal ik gewoon ontzettend van mezelf dat ik teleurgesteld kan zijn voor mn kind. Dat ik zijn neven van alles zie krijgen (ook toen ze nog baby waren). Niet alleen geld of speelgoee maar ook veel aandacht. Ik snap jullie punt van het rapport wel. Mijn ouders proberen alles zo gelijk mogelijk te verdelen voor kleinkinderen, en natuurlijk is niet iedereen zoals hun, waarschijnlijk de meesten niet. Zoals ik zei het hoeft van mij echt niet 50/50 maar het voelt wel een beetje alsof ons kind aan de zijlijn staat. Ik ben zelf als kind erg gepest en misschien komt er gewoon een soort onzekerheid nu bij mij naar boven? Ik weet het niet.
Toch vind ik het lastig om jullie reacties te lezen en anders hierover te denken. Als de meerderheid hier zegt dat het eigenlijk normaal is probeer ik dat in te zien. Alsjeblieft val me hier niet op aan! Ik weet gewoon niet of het jaloezie, onzekerheid of wat verdriet is. Ik hoop gewoon dat ons kind er ook toe doet en dat gevoel later krijgt.
vlindertje1991 wijzigde dit bericht op 18-08-2025 10:37
2.29% gewijzigd
maandag 18 augustus 2025 om 10:33
Mijn ouders doen het ook,wat voor mijn studerende/uitwonende kinderen erg fijn is. Ze krijgen (overigens van beide opa's en oma's) een leuk bedrag elke maand.meisje85 schreef: ↑18-08-2025 10:18Ik weet het ook niet. Sommige mensen geven gewoon graag geld. Mijn opa en oma waren daar sowieso een beetje gek mee. We kregen van hen bijvoorbeeld ook wekelijks zakgeld.
Ze geven het nu graag 'met warme hand'. Niet aan ons trouwens, en dat vind ik ook prima
Het is van mijn ouders ook een beetje hun manier van met relaties omgaan.
Wat raar en zakelijk. Heb ik me lang over verbaasd en gestoord, maar tis wat tis
maandag 18 augustus 2025 om 10:34
Je kind is je zwakke plek, en je voelt nu vooral je eigen gevoel van er buiten staanvlindertje1991 schreef: ↑18-08-2025 10:32Ivm mogelijke herkenbaarheid en ik genoeg adviezen heb gekregen.
Het heeft mij aan het denken gezet. Eerlijk gezegd baal ik gewoon ontzettend van mezelf dat ik teleurgesteld kan zijn voor mn kind. Dat ik zijn neven van alles zie krijgen (ook toen ze nog baby waren). Ik snap jullie punt van het rapport wel. Mijn ouders proberen alles zo gelijk mogelijk te verdelen voor kleinkinderen, en natuurlijk is niet iedereen zoals hun, waarschijnlijk de meesten niet. Zoals ik zei het hoeft van mij echt niet 50/50 maar het voelt wel een beetje alsof ons kind aan de zijlijn staat. Ik ben zelf als kind erg gepest en misschien komt er gewoon een soort onzekerheid nu bij mij naar boven? Ik weet het niet.
Toch vind ik het lastig om jullie reacties te lezen en anders hierover te denken. Als de meerderheid hier zegt dat het eigenlijk normaal is probeer ik dat in te zien. Alsjeblieft val me hier niet op aan! Ik weet gewoon niet of het jaloezie, onzekerheid of wat verdriet is. Ik hoop gewoon dat ons kind er ook toe doet en dat gevoel later krijgt.
Straks gaat jullie kindje naar school, en komen er weer oude gevoelens boven.
had ik me nooit zo gerealiseerd, maar dat kan echt rot zijn. Ineens komt je eigen schooltijd boven en hoe dat voelde.
maandag 18 augustus 2025 om 10:35
Dan moet je hier geen topic openen.vlindertje1991 schreef: ↑18-08-2025 10:32Ivm mogelijke herkenbaarheid en ik genoeg adviezen heb gekregen.
maandag 18 augustus 2025 om 10:43
Vreselijk gevoel lijkt me dat! Ik ben zelf op de middelbare school gepest en een leraar deed er zelfs aan mee. Ik voelde me altijd benauwd in een hoekje gedrukt door een aantal meiden uit mijn klas. Ik wil gewoon heel graag dat mijn kind zich veilig en geliefd voelt. En nee dat zit natuurlijk niet in geld of materiaal..Lila-Linda schreef: ↑18-08-2025 10:34Je kind is je zwakke plek, en je voelt nu vooral je eigen gevoel van er buiten staan
had ik me nooit zo gerealiseerd, maar dat kan echt rot zijn. Ineens komt je eigen schooltijd boven en hoe dat voelde.
Heb je vaak dat alles weer naar boven komt?
Vreselijk gevoel lijkt me dat! Ik ben zelf op de middelbare school gepest en een leraar deed er zelfs aan mee. Ik voelde me altijd benauwd in een hoekje gedrukt door een aantal meiden uit mijn klas. Ik wil gewoon heel graag dat mijn kind zich veilig en geliefd voelt. En nee dat zit natuurlijk niet in geld of materiaal..Lila-Linda schreef: ↑18-08-2025 10:34Je kind is je zwakke plek, en je voelt nu vooral je eigen gevoel van er buiten staan
Ze heeft er helemaal niets over te zeggen. Maar dan mag ze er nog wel iets van vinden.
Ik begrijp het ergens wel; zelf zware tijden gehad maar nu alles goed op de rit, geen vetpot maar ze redden het. Schoonzus werkt niet, krijgt veel hulp en veel toeslagen, én daarbij meer aandacht en financiële ondersteuning van schoonouders. Het is niet productief maar wel heel menselijk dat dat soms steekt.
maandag 18 augustus 2025 om 10:45
Precies zoals jij het zegt...Itsnojoke schreef: ↑18-08-2025 10:43Ze heeft er helemaal niets over te zeggen. Maar dan mag ze er nog wel iets van vinden.
Ik begrijp het ergens wel; zelf zware tijden gehad maar nu alles goed op de rit, geen vetpot maar ze redden het. Schoonzus werkt niet, krijgt veel hulp en veel toeslagen, én daarbij meer aandacht en financiële ondersteuning van schoonouders. Het is niet productief maar wel heel menselijk dat dat soms steekt.
maandag 18 augustus 2025 om 10:47
Waarom dat verschil tussen schoonfamilie en eigen familie als het gaat om verdrietig worden van bepaald gedrag? Los van of dat gevoel al dan niet begrijpelijk of terecht is. Maar alleen man mag dus bepaalde gevoelens koesteren over die kant van de familie? Wat een ontzettend vreemde manier van redeneren.Claire45 schreef: ↑18-08-2025 09:49Ik zou het begrijpen als het om jouw eigen ouders (en zus) ging, dan voelt het oneerlijk, alsof jij en je kind minder liefde en aandacht verdienen en er dus een pijnlijke ongelijkheid is, maar dit zijn je schoonouders. Hooguit kan het verdrietig zijn voor je man, maar blijkbaar zit hij er niet mee, en daar gaat het toch om?
maandag 18 augustus 2025 om 11:00
niet meer, ik heb hier hulp bij gezocht (kan ik je aanraden)vlindertje1991 schreef: ↑18-08-2025 10:43Vreselijk gevoel lijkt me dat! Ik ben zelf op de middelbare school gepest en een leraar deed er zelfs aan mee. Ik voelde me altijd benauwd in een hoekje gedrukt door een aantal meiden uit mijn klas. Ik wil gewoon heel graag dat mijn kind zich veilig en geliefd voelt. En nee dat zit natuurlijk niet in geld of materiaal..
Maar als 1 van mijn kinderen verdrietig is, voel ik dat wel. Maar dat is een normale reactie
Het je erg persoonlijk aantrekken is rot en niet nodig, daar kun je mee aan het werk
maandag 18 augustus 2025 om 11:05
Als je schrijft dat je hoopt dat jullie kind er ook toe doet, dan denk ik dat je jullie allebei tekort doet als je jezelf probeert wijs te maken dat het je enkel en alleen gaat om het feit dat het voor jullie financieel ook niet altijd makkelijk is. Het klinkt namelijk veel meer alsof jouw oude pijn in dit verhaal naar boven komt. En dat heeft waarschijnlijk iedere ouder weleens, maar je helpt jezelf en je kindje veel meer als je daarmee aan de slag gaat, dan als je je blijf focussen op het bestaan van al dan niet onevenredige acties van mensen. Sowieso zal het in het leven van je kind echt weleens gebeuren dat het oneerlijk wordt bejegend, zo is het leven soms nu eenmaal en dat kan jij niet voorkomen. Sterker nog, het is ook gewoon leerzaam voor je kind.
maandag 18 augustus 2025 om 11:08
Oh ik zou dat ook precies zo hebben zoals Claire juist omschrijft. Niet dat dat logischer verder is maar ik herken wel wat ze schrijft. Bij schoonouders zou ik mijn schouders erover ophalen, van eigen ouders zou ik het erg moeilijk vinden.Itsnojoke schreef: ↑18-08-2025 10:47Waarom dat verschil tussen schoonfamilie en eigen familie als het gaat om verdrietig worden van bepaald gedrag? Los van of dat gevoel al dan niet begrijpelijk of terecht is. Maar alleen man mag dus bepaalde gevoelens koesteren over die kant van de familie? Wat een ontzettend vreemde manier van redeneren.
Nu gebeurt dit in de praktijk aan beide kanten niet, zeker niet met cadeautjes of financieel. Al heb ik het inderdaad wel eens moeilijk gehad toen mijn ouders oppasoma en -opa werden voor het kind van mijn zusje, terwijl ze dat bij voor mijn kinderen (en ook niet voor die van mijn broer) niet zijn geweest. Afstand/woonplaats speelt daar overigens een rol in dan welke andere reden. Schoonmoeder heeft op haar beide andere kleinkinderen wel gepast maar op die van ons niet (hier speelt afstand dan weer geen rol) maar dat raakte me veel minder. Niet, eigenlijk...
Cadeaus vind ik tot in het absurde gelijk getrokken worden. Als de één met kerst een wens heeft van 40 euro en de ander van 250 euro dan krijgt degene met de duurste wens dat cadeau en degene met de goedkopere wens zijn cadeau + 210 euro. En met verjaardagen kregen ze vroeger (inmiddels allemaal tieners) álle kleinkinderen een cadeautje op de verjaardag van de jarige omdat het anders "zo zielig" was. En dan werd gezegd, hier een kleinigheidje. Maar dat was dan vaak toch al gauw iets van 15 of 20 euro. Of er werd meteen bij gezegd: als je het niks vindt dan ruil het maar om/krijg je geld. Als je het niet meer leuk vindt breng je het maar naar de kringloopwinkel. Ik vind dit echt verschrikkelijk en heb meermaals geprobeerd dit te stoppen maar omdat het niet mijn eigen ouders en siblings betreft vind ik dat gigantisch moeilijk. En partner vindt dat ik me druk maak om niks. Ik vind het door- en door verwend en materialistisch klinken terwijl ze hun eigen kinderen niet zo hebben opgevoed en verwend vroeger.
maandag 18 augustus 2025 om 11:20
Dat kan de hele schooltijd doorgaan wanneer er problemen opduiken of als je nog maar denkt dat het zo is...

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in