Puppy Seperation Anxiety by Julie Naismith
maandag 18 augustus 2025 om 12:00
Zodra ik mijn hond verlaat barst ze uit in hysterie.
Piepen, janken, blaffen, niet af te leiden.
Vandaag probeerde ik de baseline vast te stellen, om het alleen zijn te gaan trainen.
Zonder signalen zo de voordeur uitgelopen. Geen kick. Ze lag in haar mand, bleef daar liggen, af en toe een beetje rondkijken, maar ze is er niet eens uit gekomen.
Na 10 minuten bij de buurman in de voortuin gezeten heb ik besloten dat dat dan dus de baseline is en ze dus gewoon alleen kan zijn.
Wat gaat er dan mis als ik echt vertrekken? Zijn het echt de triggers van schoenen, sleutels, heen en weer lopen ivm 1000 dingen vergeten?
Hoe ga ik dat trainen?
Piepen, janken, blaffen, niet af te leiden.
Vandaag probeerde ik de baseline vast te stellen, om het alleen zijn te gaan trainen.
Zonder signalen zo de voordeur uitgelopen. Geen kick. Ze lag in haar mand, bleef daar liggen, af en toe een beetje rondkijken, maar ze is er niet eens uit gekomen.
Na 10 minuten bij de buurman in de voortuin gezeten heb ik besloten dat dat dan dus de baseline is en ze dus gewoon alleen kan zijn.
Wat gaat er dan mis als ik echt vertrekken? Zijn het echt de triggers van schoenen, sleutels, heen en weer lopen ivm 1000 dingen vergeten?
Hoe ga ik dat trainen?
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
maandag 18 augustus 2025 om 12:26
Geen idee van de methode uit je titel, maar ik gebruikte in dat geval gewoon simpele conditionering. Hond kan alleen zijn maar krijgt stress door al die triggers, dan ga je dus al die triggers apart trainen. Honderd keer je sleutels pakken en terugleggen (zonder naar je hond te kijken, gewoon net zo lang doorgaan tot ze er helemaal zat van is en gaat liggen tukken terwijl ze jou vermoeiend vindt) en daarna weer lekker gaan zitten (of weet ik het wat je in huis wilde gaan doen). Net zo met alle andere triggers, t/m de deur uitlopen en weer terug (en dan weer tot vermoeienis toe achter elkaar). En herhalen natuurlijk. En dan de triggers gaan combineren.
Zo haal je de lading van die handelingen af en komt de rust terug. Ik vond het altijd best leuk om te doen, je ziet er ook wel echt snel resultaat van als je consequent bent. Wel vooral opletten dat je niet te snel gaat, dus niet een stap verder voordat je hond gewoon echt helemaal ontspannen is.
Zo haal je de lading van die handelingen af en komt de rust terug. Ik vond het altijd best leuk om te doen, je ziet er ook wel echt snel resultaat van als je consequent bent. Wel vooral opletten dat je niet te snel gaat, dus niet een stap verder voordat je hond gewoon echt helemaal ontspannen is.
maandag 18 augustus 2025 om 12:29
Ja, zoiets had ik ook in gedachte, maar ik krijg niet alle triggers in kaart. Ze reageert ook niet altijd op de trigger, mijn schoenen pakken, bijvoorbeeld.
Sowieso dacht ik dus dat het alleen zijn het grootste probleem was, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
Sowieso dacht ik dus dat het alleen zijn het grootste probleem was, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
maandag 18 augustus 2025 om 12:30
Wat is een beetje een realistisch schema voor de hond?S-Groot schreef: ↑18-08-2025 12:26
Meerdere triggers tegelijk of stuk voor stuk?
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
maandag 18 augustus 2025 om 12:42
Ik deed nooit aan een schema en denk ook niet dat je dat kunt aangeven van tevoren.
Als ik wist dat ik alle tijd (en energie) had dan begon ik gewoon (want je moet niet hoeven stoppen voordat de hond er zo zat van is dat ie lekker gaat liggen tukken). Meestal duurt de eerste keer het langst maar ik geloof dat het nooit langer dan 45 is geweest (heen en weer lopen in huis net zolang tot de hond het - eindelijk - zo zat was om me te volgen of toch weer op te staan dat ie echt dacht 'wtf, nou heb ik het wel gezien hoor'). Meestal begon ik dan als ik vrij was en dan herhaalde ik het die dag geregeld, einde van de dag stond de hond niet eens meer op als ik heen en weer ging lopen.
Stel je hond reageert niet op de trigger dan is het natuurlijk helemaal mooi, als je dan nog puf en tijd hebt pak je er dan wat anders bij (of je maakt de trigger groter). Zoniet dan stop je gewoon. Het heen en weer lopen pakte ik meestal als eerste aan, dat was vaak ook de eerste trigger voor de honden. Dat soort honden reageren daar vaak ook op als je helemaal niet weggaat maar wel met een bepaalde energie door het huis loopt (of gewoon altijd, omdat ze je overal volgen), dan is dat echt een hele belangrijke om aan te pakken. Dus ook bij gewoon even naar de keuken lopen: volg je me? Dan blijf ik net zo lang heen en weer lopen (en daarbij ook door je heen lopen als je me in de weg loopt, uiteraard zonder geweld) tot je weer gaat liggen.
En dat ging ik dan dus combineren zodra de hond op het lopen niet meer reageerde. Het ging hier dan heel snel omdat ik er dan echt even een prio aan gaf (en dus ook geen enkel achter me aangedrentel meer liet gaan).
Als ik wist dat ik alle tijd (en energie) had dan begon ik gewoon (want je moet niet hoeven stoppen voordat de hond er zo zat van is dat ie lekker gaat liggen tukken). Meestal duurt de eerste keer het langst maar ik geloof dat het nooit langer dan 45 is geweest (heen en weer lopen in huis net zolang tot de hond het - eindelijk - zo zat was om me te volgen of toch weer op te staan dat ie echt dacht 'wtf, nou heb ik het wel gezien hoor'). Meestal begon ik dan als ik vrij was en dan herhaalde ik het die dag geregeld, einde van de dag stond de hond niet eens meer op als ik heen en weer ging lopen.
Stel je hond reageert niet op de trigger dan is het natuurlijk helemaal mooi, als je dan nog puf en tijd hebt pak je er dan wat anders bij (of je maakt de trigger groter). Zoniet dan stop je gewoon. Het heen en weer lopen pakte ik meestal als eerste aan, dat was vaak ook de eerste trigger voor de honden. Dat soort honden reageren daar vaak ook op als je helemaal niet weggaat maar wel met een bepaalde energie door het huis loopt (of gewoon altijd, omdat ze je overal volgen), dan is dat echt een hele belangrijke om aan te pakken. Dus ook bij gewoon even naar de keuken lopen: volg je me? Dan blijf ik net zo lang heen en weer lopen (en daarbij ook door je heen lopen als je me in de weg loopt, uiteraard zonder geweld) tot je weer gaat liggen.
En dat ging ik dan dus combineren zodra de hond op het lopen niet meer reageerde. Het ging hier dan heel snel omdat ik er dan echt even een prio aan gaf (en dus ook geen enkel achter me aangedrentel meer liet gaan).
maandag 18 augustus 2025 om 12:59
maandag 18 augustus 2025 om 13:40
Die mevrouw kost de hemel.Celaena schreef: ↑18-08-2025 12:59https://www.ninavantilbeurgh.nl/
Ik heb goede ervaringen met deze mevrouw
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
maandag 18 augustus 2025 om 13:44
Oké, in mijn hoofd maak ik het dus veel ingewikkelder en moeilijker dan het is.S-Groot schreef: ↑18-08-2025 12:42Ik deed nooit aan een schema en denk ook niet dat je dat kunt aangeven van tevoren.
In huis volgen kan niet, ze ziet en altijd, te zij ik boven ben en daar reageert ze helemaal niet op.
Ik denk dat ik met schoenen begin. Dat is het teken om zich naar de voordeur te lanceren.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
maandag 18 augustus 2025 om 13:48
Moiren schreef: ↑18-08-2025 13:44Oké, in mijn hoofd maak ik het dus veel ingewikkelder en moeilijker dan het is.
In huis volgen kan niet, ze ziet en altijd, te zij ik boven ben en daar reageert ze helemaal niet op.
Ik denk dat ik met schoenen begin. Dat is het teken om zich naar de voordeur te lanceren.
Dat is al super. Reageert ze ook niet als je druk heen en weer loopt (met dezelfde energie als wanneer je de deur uit wil en van alles nog moet pakken)? Anders zou ik die ook zeker meenemen.
Maar begin maar lekker met die schoenen inderdaad en als ze er niet op reageert maak je het wat groter door drukker met die schoenen te doen, door ze echt aan te trekken en als ze daar nog niet op reageert door ermee te lopen in huis. Reageert ze dan nog niet ben je al helemaal heel ver haha, dan kun je een andere trigger pakken.
Maar het is inderdaad echt niet ingewikkeld. Gewoon heel goed kijken naar je hond en lekker (consequent) aan de slag gaan.
maandag 18 augustus 2025 om 14:13
Haha. Toch kan dat wel hoor, door een soort haast of chaos (of wat je dan ook hebt als je weg moet) in je bewegingen te leggen. Ik had een gigantische neuroot, daar moest ik echt heel rustig mee beginnen, dus gewoon lopen ipv die extra energie erin. Maar als de jouwe eenmaal zover is kun je die energie wel oproepen denk ik door jezelf echt in te leven in het wegmoeten en te laat zijn enzo, ik wel in elk geval

maandag 18 augustus 2025 om 14:17
maandag 18 augustus 2025 om 15:53
Maar hoe lang is ze zo in paniek dan? Of is dat maar heel even?
Doordat je haar altijd meeneemt creëer je ook een verwachting bij de pup dat ze mee mag. Die verwachting moet ze afleren. En door gewoon te gaan en je verder niet schuldig te voelen over dat ze over de pis is, leer je haar ook al dat het heel normaal is om weg te gaan.
Mijn man hoeft hier maar te denken aan het uitlaten van de hond of hij staat al voor de deur te springen. Als hij zijn schoenen aandoet om naar de bakker te gaan reageert hij niet, doet hij ze aan om te wandelen reageert hij meteen. Dus volgens mij kunnen ze ook gedachten lezen
.
Ik zou eens testen hoe lang het duurt tot ze rustig is. Want als dat eigenlijk wel meevalt, zou ik niet te veel gekke dingen gaan proberen, maar gewoon weggaan normaliseren.
Doordat je haar altijd meeneemt creëer je ook een verwachting bij de pup dat ze mee mag. Die verwachting moet ze afleren. En door gewoon te gaan en je verder niet schuldig te voelen over dat ze over de pis is, leer je haar ook al dat het heel normaal is om weg te gaan.
Mijn man hoeft hier maar te denken aan het uitlaten van de hond of hij staat al voor de deur te springen. Als hij zijn schoenen aandoet om naar de bakker te gaan reageert hij niet, doet hij ze aan om te wandelen reageert hij meteen. Dus volgens mij kunnen ze ook gedachten lezen

Ik zou eens testen hoe lang het duurt tot ze rustig is. Want als dat eigenlijk wel meevalt, zou ik niet te veel gekke dingen gaan proberen, maar gewoon weggaan normaliseren.
maandag 18 augustus 2025 om 16:14
maandag 18 augustus 2025 om 16:29
Oh ik dacht dat ze nog pup was. (De titel was wat verwarrend)
En ik dacht dat ze wel rustig zou worden aangezien je wel naar de buurman kon.
Dan heb ik niet echt advies, heb dit alleen bij pups aan de hand gehad.
Overigens, als die van jou net zo helderziend is als die van ons, dan moet je misschien een aluminium hoedje op doen voordat je weggaat
En ik dacht dat ze wel rustig zou worden aangezien je wel naar de buurman kon.
Dan heb ik niet echt advies, heb dit alleen bij pups aan de hand gehad.
Overigens, als die van jou net zo helderziend is als die van ons, dan moet je misschien een aluminium hoedje op doen voordat je weggaat

maandag 18 augustus 2025 om 17:45
maandag 18 augustus 2025 om 17:51
Ja daar ben ik hier ook bang voor, dat dat hele gepiep en overal volgen er gewoon bijhoort

maandag 18 augustus 2025 om 17:52
Ik heb goede ervaring met https://www.lissevandegroep.nl/
Je kunt naar ook op Instagram volgen (hondengegdragscoachlisse), daar geeft ze ook al superveel tips.
Je kunt naar ook op Instagram volgen (hondengegdragscoachlisse), daar geeft ze ook al superveel tips.
maandag 18 augustus 2025 om 20:58
Zoals S-Groot al beschrijft, zo deed ik het. Huidige hond kwam vlak voor de lockdown aan en heeft dus eigenlijk de eerste twee jaar steeds iemand thuis gehad. Wel geoefend in die tijd met alleen blijven maar dat kwam nooit boven het uur uit (en dat ging goed).
We hadden toen nog een hond (senior) en die heeft dat nooit zo gehad. Die was blij als hij zo’n kong kreeg met wat erin en dan was ‘ie er helemaal senang mee dat we weggingen, de enige voorwaarde was dat hij wist dat we weggingen (anders grote paniek). Dat werkte bij hond nummer twee dus helemaal niet, zo’n duidelijk ritueel. Afleren van die triggers waardoor ze in een staat van stress kwam werkte wel. En alle tussendeuren open m.u.v. de deur naar de hal zodat ze door het huis kan scharrelen.
We hadden toen nog een hond (senior) en die heeft dat nooit zo gehad. Die was blij als hij zo’n kong kreeg met wat erin en dan was ‘ie er helemaal senang mee dat we weggingen, de enige voorwaarde was dat hij wist dat we weggingen (anders grote paniek). Dat werkte bij hond nummer twee dus helemaal niet, zo’n duidelijk ritueel. Afleren van die triggers waardoor ze in een staat van stress kwam werkte wel. En alle tussendeuren open m.u.v. de deur naar de hal zodat ze door het huis kan scharrelen.
maandag 18 augustus 2025 om 21:08

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in